شناسه خبر : 47133 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

در برابر تورم

نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری چه وعده‌های اقتصادی داده‌اند؟

رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری با شروع مناظرات تلویزیونی وارد دور جدیدی و داغی شده و نامزدهای کسب کرسی ریاست قوه‌ مجریه برای جلب نظر رای‌دهندگان تلاش مضاعفی به کار بسته‌اند. در نخستین مناظره تلویزیونی با حضور شش نامزد که با محوریت برنامه‌های اقتصادی نامزدها برگزار شد، وعده‌های مختلفی از افزایش حقوق‌ها متناسب با نرخ تورم تا دادن اعتبار طلا به‌جای یارانه نقدی به مردم مطرح شد. با این همه فراگیرترین شعار نامزدها مقابله با تورم به عنوان چالش اصلی اقتصاد کشور بود.

با این همه مشخص است که درک نامزدها، و تیم اقتصادی‌شان، از تورم متفاوت است و قاعدتاً این درک متفاوت باعث خواهد شد هر کدام از نامزدها در صورت پیروزی، راه و روشی متفاوت برای مواجهه با تورم در پیش بگیرند که نتایج متفاوتی هم به بار خواهد آورد. در حالی که برخی نامزدها نقدینگی و عدم انضباط مالی را موجب تورم می‌دانند، برخی دیگر تورم را نتیجه نوسانات ارز می‌دانند یا خلق پول توسط بانک‌های خصوصی. برای همین یکی چاره تورم را در تثبت نرخ ارز می‌داند و دیگری احتمالاً در محدود کردن بانک‌ها؛ حتی یک نامزد نقدینگی را مفید می‌داند و از ضرورت هدایت آن می‌گوید در حالی که عالمان اقتصاد هدایت را تنها برای اعتبار صادق می‌دانند، نه نقدینگی.

موضع نامزدها در برابر تورم به عنوان اصلی‌ترین چالش اقتصاد کشور می‌تواند یکی از مهم‌ترین ملاک‌های ارزیابی آنها برای رای‌دهندگان باشد، جایی که با اطمینان بالایی می‌دانیم تورم ناشی از سیاست‌های پولی است و چاره‌اش کنترل کسری بودجه و رشد بالای نقدینگی. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها