شناسه خبر : 47361 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

انگشتر هوشمند

هوش مصنوعی چگونه به نجات بیماران می‌آید؟

مانند هر صنعت دیگری، هوش مصنوعی به‌سرعت در حال تغییر چشم‌انداز مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی است. موسسه مک‌کینزی و دانشگاه هاروارد اعلام کرده‌اند، این فناوری نوظهور و قابلیت‌های آن می‌تواند با تعریف مجدد رابطه پزشک و بیمار انقلابی در پزشکی ایجاد کند و می‌تواند سالانه 360 میلیارد دلار در صنعت مراقبت‌های بهداشتی صرفه‌جویی کند. در این مقاله، به چگونگی تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی -بیشتر از آنچه در ابتدا به چشم می‌خورد- نگاه خواهیم کرد و اینکه چه جنبه‌هایی از هوش مصنوعی می‌تواند در ایجاد این دگرگونی اثربخش‌تر باشد.

 

زهرا تهرانی / نویسنده نشریه 

مانند هر صنعت دیگری، هوش مصنوعی به‌سرعت در حال تغییر چشم‌انداز مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی است. موسسه مک‌کینزی و دانشگاه هاروارد اعلام کرده‌اند، این فناوری نوظهور و قابلیت‌های آن می‌تواند با تعریف مجدد رابطه پزشک و بیمار انقلابی در پزشکی ایجاد کند و می‌تواند سالانه 360 میلیارد دلار در صنعت مراقبت‌های بهداشتی صرفه‌جویی کند. در این مقاله، به چگونگی تاثیر هوش مصنوعی بر صنعت مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی -بیشتر از آنچه در ابتدا به چشم می‌خورد- نگاه خواهیم کرد و اینکه چه جنبه‌هایی از  هوش مصنوعی می‌تواند در ایجاد این دگرگونی اثربخش‌تر باشد.

نقش هوش مصنوعی در افزایش سلامت

  تشخیص و غربالگری: الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های پزشکی را برای شناسایی الگوها و روندها تجزیه‌وتحلیل کنند و دقت و سرعت تشخیص بیماری‌ها را بهبود بخشند.

  درمان شخصی: هوش مصنوعی با تجزیه‌وتحلیل داده‌های بیمار و پیش‌بینی موثرترین درمان‌ها، به ایجاد برنامه‌های درمانی شخصی‌شده کمک می‌کند.

 تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی‌کننده: هوش مصنوعی می‌تواند پیامدهای سلامتی مانند خطر بیماری قلبی را با تجزیه‌وتحلیل مجموعه داده‌های بزرگ پیش‌بینی کند.

  بهداشت عمومی: هوش مصنوعی از ابتکارات بهداشت عمومی با افزایش نظارت بر بیماری، پاسخ به شیوع بیماری، و مدیریت سیستم‌های بهداشتی پشتیبانی می‌کند.

این پیشرفت‌ها مراقبت‌های بهداشتی را کارآمدتر، دقیق‌تر و در دسترس‌تر می‌کندو در نهایت نتایج درمان بیمار و مدیریت کلی سلامت را بهبود می‌بخشد.

کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در صنعت پزشکی

یکی از کاربردهای اصلی هوش مصنوعی در مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی در تصویربرداری و تشخیص پزشکی است. الگوریتم‌ها برای تحلیل مقادیر عظیمی از داده‌های پزشکی از قبیل سی‌تی اسکن، ام‌آر‌آی، اشعه ایکس، تصاویر میکروسکوپی و سایر تصاویر پزشکی طراحی می‌شوند. با این روش، هوش مصنوعی می‌تواند ناهنجاری‌هایی مانند تومور، عفونت یا شکستگی را شناسایی کند. در برخی موارد، این سیستم‌های هوش مصنوعی در تشخیص ناهنجاری‌ها هنگام تشخیص دقیق‌تر از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی عمل کرده‌اند. به همین ترتیب، گوگل با به‌کارگیری هوش مصنوعی در صنعت پزشکی کاری کرد که این فناوری نوظهور می‌تواند سرطان سینه را در ماموگرافی تشخیص دهد زیرا از دقت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و احتمال خطای آن نسبت به رادیولوژیست‌های انسانی کمتر است. این الگوی هوش مصنوعی تاکنون در مورد هزاران ماموگرافی انجام‌شده آموزش دیده‌اند تا نشانه‌های آشکار سرطان سینه، از جمله اشکال، اندازه و لبه‌های نامنظم ضایعات را شناسایی کنند. این کاربرد هوش مصنوعی می‌تواند موارد تشخیص اشتباه را کاهش دهد. الگوهایی با عملکرد تشخیصی عمیق احتمالاً به‌سرعت به ابزاری ارزشمند برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی تبدیل می‌شوند و به آنها در ارائه مراقبت بهتر از بیمار کمک می‌کنند.

نحوه نفوذ هوش مصنوعی در صنعت پزشکی

نوآوری به طور قابل توجهی سلامت افراد را با روش‌های مختلف افزایش می‌دهد و پیشرفت‌هایی را به دنبال دارد که تشخیص، درمان و ارائه کلی مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی را بهبود می‌بخشد. در اینجا چند زمینه کلیدی وجود دارد که در آنها نوآوری تفاوت ایجاد می‌کند:

  تشخیص و تشخیص زودهنگام: فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی می‌توانند داده‌های پزشکی را برای تشخیص زودتر و دقیق‌تر بیماری‌ها تجزیه‌وتحلیل کنند. برای مثال، هوش مصنوعی می‌تواند ماموگرافی‌ها را 30 برابر سریع‌تر با دقت 100 درصد بررسی کند و نیاز به بیوپسی را کاهش دهد.

 پزشکی شخصی: ابداعات در ژنومیک و زیست‌شناسی مولکولی امکان درمان‌های متناسب با ساختار ژنتیکی افراد را فراهم می‌کند. این رویکرد شخصی باعث افزایش اثربخشی درمان‌ها و کاهش عوارض جانبی می‌شود.

  پزشکی از راه دور: ظهور پزشکی از راه دور خدمات بهداشتی را به‌ویژه برای مردم مناطق دورافتاده در دسترس‌تر کرده است. بیماران می‌توانند از طریق تماس‌های ویدیویی با پزشکان مشورت کنند و نیاز به سفر کمتری وجود دارد و توصیه‌های به‌موقع پزشکی انجام می‌شود.

  فناوری پوشیدنی: دستگاه‌هایی مانند ساعت‌ها و انگشترهای هوشمند و ردیاب‌های تناسب اندام علائم حیاتی و فعالیت بدنی را کنترل می‌کنند و به افراد کمک می‌کنند تا سلامت خود را به طور فعال مدیریت کنند. این دستگاه‌ها می‌توانند کاربران را در مورد مشکلات جسمانی احتمالی قبل از جدی شدن آگاه کنند.

  چاپ سه‌بعدی: این فناوری برای ایجاد پروتزهای سفارشی، ایمپلنت‌ها و حتی اندام‌ها کاربرد دارد. 

 جراحی روباتیک: سیستم‌های روباتیک به جراحان کمک می‌کنند تا روش‌های پیچیده را با دقت و کنترل بیشتری به انجام برسانند، که به جراحی‌های کمتر تهاجمی، زمان بهبودی کوتاه‌تر و نتایج مطلوب‌تر منجر می‌شود.

  ویرایش ژن: تکنیک‌هایی مانند CRISPR به دانشمندان اجازه می‌دهد ژن‌ها را برای درمان یا پیشگیری از بیماری‌ها اصلاح کنند. این پتانسیل درمان اختلالات ژنتیکی نقش مهمی بر سلامت عمومی دارد.

این نوآوری‌ها نه‌تنها کیفیت مراقبت را ارتقا می‌دهند، بلکه مراقبت‌های بهداشتی را کارآمدتر و در دسترس‌تر می‌کنند و در نهایت نتایج سلامت مطلو‌ب‌تری را برای مردم در سراسر جهان به ارمغان می‌آورد.

هوش مصنوعی به عنوان نگهبان

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی با چیزی بیش از دستیار بودن و تجزیه‌وتحلیل کمک کند. از طریق سنسورهای پوشیدنی و دستگاه‌های متصل به اینترنت، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند به نظارت مداوم بیمار از راه دور کمک کنند. به عنوان مثال، این سیستم‌های هوش مصنوعی می‌توانند در ردیابی معیارهای سلامت و تشخیص هر گونه تغییر غیرعادی در زمان واقعی برای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا بیماری قلبی بسیار ارزشمند باشند. هنگامی که سیستم هوش مصنوعی الگوهای مرتبطی مانند نوسانات ضربان قلب یا سطح گلوکز خون را تشخیص می‌دهد، می‌تواند به پزشکان یا پرستاران خانه هشدار دهد تا اقدامات پیشگیرانه انجام دهند. یکی از نمونه‌های این فناوری یک حسگر مچ دست پوشیدنی برای نظارت بر الگوهای فعالیت و رفتار است. الگوریتم هوش مصنوعی عادات یک فرد را یاد می‌گیرد و آن عادات را به یک تحلیل پایه تبدیل می‌کند و در صورت تشخیص بالا یا پایین شدن عدد پایه در هر شاخه‌ای، عدم حرکت یا سایر رفتارهای غیرعادی که می‌تواند نشانه مشکلات سلامتی در حال ظهور یا موقعیت‌های خطرناک باشد، می‌تواند مراقبان را مطلع کند. به طور مشابه، بیماران دیابتی می‌توانند از یک مانیتور قند متصل به یک برنامه تلفن هوشمند استفاده کنند که سطح گلوکز را در روز و شب ردیابی می‌کند، در حالی که هوش مصنوعی بینش‌های شخصی‌سازی‌شده ایجاد می‌کند و زمانی که قرائت‌ها از آستانه‌های هدف بالاتر می‌رود، به بیماران هشدار می‌دهد. فناوری‌های فعال‌شده از طریق تجزیه‌وتحلیل‌های هوش مصنوعی به بیماران اجازه می‌دهد به جای حضور یافتن در فضای  بیمارستان برای بررسی وضعیت سلامتی‌شان، برای بهبود نتایج و کیفیت زندگی، در محیط‌های خانگی خود ارزیابی شوند.

انگشتر هوشمند

75 در سال‌های اخیر، فناوری‌های پوشیدنی پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشته است؛ یکی از آنها حلقه‌های هوشمند است که نظارت بر سلامت را دگرگون کرده‌اند. این دستگاه‌های جمع‌وجور عملکرد قدرتمندی دارند و به کاربران اطلاعاتی را در زمان واقعی از معیارهای سلامت و تندرستی خود در نوک انگشتان‌شان‌ ارائه می‌دهند. به سراغ بررسی دنیای هیجان‌انگیز حلقه‌های هوشمند می‌رویم و به این موضوع می‌پردازیم که چگونه این وسایل سلامت شخصی را از طریق قابلیت‌های پیشرفته نظارت بر سلامت تضمین می‌کنند. حلقه‌های هوشمند به‌سرعت در میان افرادی که به دنبال راه‌های بی‌دردسر و کم‌دغدغه برای آگاهی از وضعیت سلامت خود هستند، محبوبیت پیدا کرده‌اند. اکنون در مورد تکامل حلقه‌های هوشمند، از آغاز تولید آنها به عنوان دنبال‌کننده اصلی فعالیت‌های انسانی تا تبدیل شدن به دستگاه‌های پیچیده نظارت بر سلامتی که امروزه هستند، صحبت خواهیم کرد. 

درک نظارت بر سلامت: نظارت بر سلامت طیفی از معیارها و مولفه‌ها را در بر می‌گیرد که بینش‌هایی را در مورد سلامت و تندرستی کلی فرد ارائه می‌دهد. ما معیارهای کلیدی را که معمولاً از طریق حلقه‌های هوشمند کنترل می‌شوند، از جمله ضربان قلب، کیفیت خواب، سطح فعالیت، سطح استرس و موارد دیگر بررسی خواهیم کرد.

فناوری حسگر پیشرفته: حلقه‌های هوشمند از فناوری حسگر پیشرفته برای جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌های مربوط به معیارهای مختلف سلامت استفاده می‌کنند. سنسورهایی که معمولاً در حلقه‌های هوشمند یافت می‌شوند، حسگرهایی مانند حسگرهای ضربان قلب نوری، شتاب‌سنج‌ها، حسگرهای ژیروسکوپ و سنسورهای دما هستند.

تجزیه‌وتحلیل داده‌های بی‌درنگ: یکی از ویژگی‌های کلیدی حلقه‌های هوشمند، توانایی آنها در تجزیه‌وتحلیل داده‌های سلامت در زمان واقعی است که به کاربران بازخورد و دیدگاه فوری ارائه می‌دهد.

دیدگاه سلامت شخصی: حلقه‌های هوشمند مجهز به الگوریتم‌های هوشمندی هستند که می‌توانند داده‌های سلامتی کاربران را برای ارائه بینش‌ها و توصیه‌های شخصی تجزیه‌وتحلیل کنند. در واقع کار الگوریتم‌ها کمک به شناسایی الگوها، تعیین اهداف سلامتی قابل دستیابی و کمک به تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد سبک زندگی و عادات فرد است. 

نظارت بر سلامت از راه دور: علاوه بر نظارت بر سلامت شخصی، حلقه‌های هوشمند این ظرفیت را دارند که نظارت بر سلامت از راه دور را تسهیل کنند و به متخصصان مراقبت‌های بهداشتی اجازه می‌دهند بر وضعیت سلامتی بیماران از راه دور نظارت داشته باشند. در واقع کاربردهای حلقه‌های هوشمند در پزشکی از راه دور، مدیریت بیماری‌های مزمن، و نظارت بر وضعیت بیمار از راه دور هستند و مزایایی مانند دسترسی سریع، راحتی و کارایی با خود دارند.

ورود حلقه‌های هوشمند به زندگی روزمره: حلقه‌های هوشمند به‌طور یکپارچه با زندگی روزمره کاربران ادغام می‌شوند و نظارت مستمر بر وضعیت سلامت را بدون ایجاد اختلال در روال‌های روزمره انجام می‌دهند. این حلقه‌ها در هر لحظه از زندگی کاربران با آنها همراه هستند و از پیگیری تمرینات و بررسی کیفیت خواب گرفته تا مدیریت استرس و بهبود سلامت کلی افراد را دنبال می‌کنند.

آینده حلقه‌های هوشمند در مراقبت‌های بهداشتی: با ادامه پیشرفت فناوری، آینده حلقه‌های هوشمند در مراقبت‌های بهداشتی امیدوارکننده به نظر می‌رسد. روندها و نوآوری‌های نوظهور در فناوری حلقه‌های هوشمند، مانند مربیگری سلامت مبتنی بر هوش مصنوعی، تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی‌کننده، و ادغام با سوابق سلامت الکترونیک اتفاقاتی است که در آینده‌ای نه‌چندان دور منتظر آن هستیم و تاثیر بالقوه این پیشرفت‌ها را بر سلامتی شخصی و ارائه مراقبت‌های بهداشتی مشاهده خواهیم کرد. حلقه‌های هوشمند نشان‌دهنده پیشرفت قابل توجهی در فناوری پوشیدنی هستند و ابزاری مناسب و قدرتمند برای نظارت بر سلامت و سلامت شخصی به کاربران ارائه می‌دهند. حلقه‌های هوشمند با فناوری حسگر پیشرفته، تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌موقع، بینش‌های شخصی‌شده سلامتی، و ادغام بی‌وقفه در زندگی روزمره، روش نظارت و مدیریت سلامت را متحول می‌کنند. همان‌طور که به آینده می‌نگریم، حلقه‌های هوشمند ظرفیت بسیار زیادی برای توانمندسازی افراد برای کنترل سلامت و رفاه خود دارند که به زندگی سالم‌تر و شادتر منجر می‌شود. سامسونگ را باور کنید. سامسونگ نخستین برند پیشرو در فناوری است که از حلقه هوشمند خود به نام گلکسی رینگ (Galaxy Ring) در رویداد Galaxy Unpacked  در جولای 2024 رونمایی کرد. حلقه‌های هوشمند هر کاری را که ساعت‌های هوشمند انجام می‌دهند، مانند خواب، فعالیت و تندرستی، دور   انگشت شما و بدون صفحه نمایش ردیابی می‌کنند.

  هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی چه آینده‌ای دارد؟

با ورود مراقبت‌های بهداشتی به عصر هوش مصنوعی و ظهور امکانات بیشتر، سازمان‌ها در همه جا باید بیش از همیشه انگیزه داشته باشند تا با ارائه‌دهندگان وسایل مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی که به سلامت بیماران کمک می‌کنند، همکاری کنند؛ همان اتفاقی که همیشه در مورد اکتشافات و اختراعات نیز رخ می‌دهد. تنها چیزی که باید در ذهن داشته باشیم این است که چگونه سازمان‌ها می‌توانند سازگار شوند و پتانسیل رشد و تغییر را دارند. وقتی صحبت از هوش مصنوعی به میان می‌آید، به ظاهر امکانات بی‌پایان است و این برای صنعت مراقبت‌های بهداشتی نیز مصداق دارد. همان‌طور که به کشف کارهایی که هوش مصنوعی می‌تواند انجام دهد می‌پردازیم، به مزایا و همچنین معایبی برخورد خواهیم کرد. به‌عنوان مثال، نگرانی‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی، به‌ویژه در صنعتی که با چنین داده‌های حساسی از بیماران سروکار دارد، همچنان مورد توجه است. همان‌طور که رهبران صنعت مراقبت‌های بهداشتی به سمت این دنیای جدید پیش می‌روند، باید مراقب امنیت سایبری خود، داده‌های مورد استفاده و نحوه حفظ اعتماد بیماران خود در هنگام استفاده از هوش مصنوعی باشند. اگرچه ممکن است این فناوری منحصربه‌فرد باشد، اما رویکرد به این چالش‌ها مانند بسیاری از چالش‌های دیگر است: گام‌های هدفمند به جلو، تصمیم‌گیری دقیق و در نظر گرفتن علایق بیمار. هوش مصنوعی قادر است صنعت مراقبت‌های بهداشتی را دگرگون کند، اما شتابزدگی بدون دانش یا آمادگی مناسب بیش از آنکه سودمند باشد، زیان به دنبال خواهد داشت. سازمان‌ها باید در پی راه‌حل‌ها و شرکای مناسب برای هدایت در این مسیر جدید باشند. با غلبه بر این چالش‌ها، فناوری هوش مصنوعی امید‌های بسیاری را برای پیشرفت در کیفیت مراقبت زنده می‌کند، زندگی را برای بیماران و ارائه‌دهندگان آسان‌تر می‌کند و به طور بالقوه هزینه مراقبت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. اکنون، این کار بر عهده کسانی است که از این فناوری امیدبخش دفاع می‌کنند و آن را توسعه می‌دهند که برای آینده‌ای روشن برنامه‌ریزی کنند و با کسانی که عمق هوش مصنوعی و تمام توانایی‌های آن را درک می‌کنند همکاری کنند تا بهترین نتایج ممکن را رقم بزنند. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها