حمله به مخاطب
چرا به شبکههای نمایش خانگی حمله میکنند؟
عاطفه چوپان: با تاسیس شبکه یک سیما در سال 1337 و بعد از آن شبکه دو در سال 1346 این دو شبکه برای سالهای زیادی تنها دریچههای ورود به دنیای سرگرمی تلویزیونی بودند، 26 سال بعد و زمانی که شبکه سه با عنوان شبکه جوان تاسیس شد انقلابی در عرصه محتوای شبکههای تلویزیونی اتفاق افتاد. در آن سالها خیلی بعید به نظر میرسید که بتوان فیلم و سریال و... را در فضایی جز قابهای کوچک و بعضاً سیاه و سفید تلویزیون تماشا کرد. اما بعدها تهیهکنندگانی با ساخت سریالها و فیلمهایی که به سوپرمارکتی معروف شده بودند آغازکننده مسیر ایجاد شبکه نمایش خانگی شدند و در همان زمانها بود (سالهای 1391-1389) که قهوه تلخ به کارگردانی مهران مدیری و در قالب سیدی برای شبکه نمایش خانگی تهیه و به موفقترین و پرفروشترین سریال رسانه خانگی زمان خود تبدیل شد. که البته با مشکلات زیادی نیز همراه بود اما از سال ۱۳۸۹ که اولین سریال تولیدشده مختص شبکه نمایش خانگی توزیع شد تا امروز این شیوه پخش فیلم و سریال، فرازوفرود زیادی داشته است. در ابتدا کسی چندان شبکه نمایش خانگی را جدی نمیگرفت اما رفتهرفته شبکه نمایش خانگی به رقیبی جدی برای صدا و سیما تبدیل شد. کرونا و الزام خانهنشینی برای مردم در این میان کمتاثیر نبود، در این مدت شبکه نمایش خانگی در کل دنیا فضای خوبی طراحی کرد و مخاطب جدیدی پرورش داد. اما چرا در زمانی که پلتفرمهای بزرگ جهان مانند نتفلیکس، اچ بی اُ، آمازون و... حمایت شدند تا دیده شوند و به فروشهای بالا برسند نمایش خانگی در ایران بیشتر مورد حمله قرار گرفت؟ در کنار نگاههای متفاوت و گاه متضادی که در میان مسوولان مربوطه نسبت به شبکه نمایش خانگی وجود دارد، بعضاً شاهد واکنشهای بسیار تندی نسبت به شبکه نمایش خانگی هستیم، مدتهاست از تریبونهای مختلف به شبکههای نمایش خانگی حمله میشود. از رئیس صدا و سیما تا فلان منتقد و مدیر تولید. گاهی این حملات ماهیت فرهنگی دارد؛ نظیر آنچه گفته میشود در سریالهای این شبکهها «موضوع عشقهای چندضلعی، خیانت، خشونت و... پای ثابت آثار شبکه نمایش خانگی شده است». گاهی این اعتراضها ماهیت صنفی پیدا میکند؛ مثل آنکه میگویند: «سریالهای خانگی باعث افزایش دستمزدها شدهاند.» و در این زمینه اظهارنظرها تا آنجا پیش میرود که حتی گفته میشود «شبکههای خانگی به لانه فساد مالی و پولشویی تبدیل شدهاند». و اخیراً نیز حملهها سیاسیتر شده و اتهامها سنگینتر. حسن نوروزی عضو هیاترئیسه کمیسیون قضایی مجلس اخیراً به ایرنا گفته: «شبکههای پخش نمایش خانگی از جمله فیلیمو در جنگ فرهنگی در زمین دشمن بازی نکنند.» در این پرونده میخواهیم به این پرسش پاسخ دهیم که چرا شبکههای نمایش خانگی که در سالهای گذشته موفق به جذب مخاطبان زیادی شدند، اینچنین مورد حمله قرار میگیرند؟ حمله به شبکههای نمایش خانگی چه سودی دارد؟