شناسه خبر : 47180 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فلزی برای آینده

چشم‌انداز بازار جهانی نقره به چه شکل خواهد بود؟

 

محمدفاضل نوربخش / واحد داده و تحلیل دنیای اقتصاد 

نقره، مانند طلا در بازار جهانی، در سال جاری میلادی به کانون توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران بازگشته است. با نگاهی به روند تغییرات قیمت نقره، دیده می‌شود که بهای این فلز از ابتدای سال 2024 تاکنون به صورت میانگین بالغ بر 10 درصد (نمودار1) بازدهی داشته است. به‌طوری که این ‌روند قیمتی باعث شده نقره در مسیر کسب بیشترین بازدهی از سال 2022 قرار گیرد. همچنین این فلز توانست در ماه می سال جاری بازدهی ماهانه مثبت 73 /14درصدی را در کارنامه خود به ثبت برساند که این بازدهی بیشترین بازدهی ماهانه از سال 2020 تاکنون بوده است.

به لحاظ قیمتی نیز، در حال حاضر، قیمت نقره در بالاترین مقادیر تاریخی خود طی سال‌های اخیر قرار دارد. در 20 می سال جاری هر اونس نقره بیش از 32 دلار قیمت خورد که این قیمت بالاترین رقم ثبت‌شده طی 12 سال گذشته بوده است. نوسانات مثبت اخیر قیمت نقره در بازار جهانی به بسیاری از سرمایه‌گذاران گوشزد کرد که نقره در مقایسه با طلا، که در بالاترین حد خود معامله می‌شود، فاصله زیادی با ارزش واقعی خود دارد و از ارزش سرمایه‌گذاری مناسبی برای بازه زمانی میان‌مدت برخوردار است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، از آنجا که سرمایه‌گذاران به دنبال دارایی‌هایی هستند تا از ارزش پول آنها در برابر ریسک‌های احتمالی محافظت کند، نقره می‌تواند برای سرمایه‌گذاران یک انتخاب عالی باشد که در حال حاضر قیمتی کمتر نسبت به ارزش ذاتی خود دارد و می‌تواند در میان‌مدت سود مناسبی را عاید آنها کند.

بازار جهانی نقره وارد عصر جدیدی شده است که در آن کسری‌های قابل توجهی در عرضه وجود دارد که چشم‌انداز مثبت نقره را تقویت می‌کند. گروهی از کارشناسان در حال حاضر ادعا می‌کنند که امسال، سال درخشانی برای نقره خواهد بود. زیرا در دوران تورمی، نقره به خوبی توانایی حفظ ارزش دارایی‌ها را داشته و بنابراین انتظار دارند در ادامه سال بتواند در کانال 30دلاری معامله شود. البته چنین استدلالی بی‌دلیل نیست. زیرا شواهد تاریخی زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد نقره معمولاً در سال‌های تورم بالا بهتر از طلا عمل می‌کند. بانک مرکزی آمریکا نیز نسبت به قیمت نقره نگاهی صعودی دارد و پیش‌بینی می‌کند در نیمه دوم سال 2024 و تا سال 2025 قیمت آن روند نسبتاً افزایشی را طی کند. علاوه بر این، برخی از کارشناسان استراتژیست این بازار نیز بر این باور هستند که قیمت نقره به میانگین 35 دلار در هر اونس در سال 2026 دست پیدا کند. این پیش‌بینی صعودی ناشی از عوامل متعددی از جمله پایان احتمالی افزایش نرخ بهره بانک مرکزی ایالات‌متحده، افزایش سرمایه‌گذاری در فلزات گران‌بها و همچنین مصرف بیشتر این فلز در صنایع است. آمار سال 2023 حاکی از رشد 11درصدی استفاده از نقره در صنایع مختلف از جمله صنایع وابسته به محصولات الکتریکی بوده است.

عوامل موثر بر تقاضای نقره و چشم‌انداز بلندمدت

برخلاف طلا که عمدتاً به عنوان سرمایه‌گذاری یا برای جواهرات خریداری می‌شود، نقره بیشتر یک فلز صنعتی به حساب می‌آید. تخمین زده می‌شود که تقریباً بیش از نیمی از نقره امروزی برای مصارف صنعتی مانند تولید تجهیزات الکترونیکی، سلول‌های خورشیدی، خودرو و لحیم‌کاری استفاده می‌شود و کمتر از 50 درصد باقی‌مانده برای سرمایه‌گذاری و سایر مصارف در دسترس باشد. از بین تمام دسته‌های تقاضای اصلی، مسلماً بزرگ‌ترین نیروی محرکه قیمت نقره، اهمیت صنعتی و به‌کارگیری این فلز در صنایع است. چون اول، دارای رشد بالاتری است و دوم، سهم بیشتری از تقاضای نقره را به خود اختصاص داده است. انتظار می‌رود تقاضا برای نقره در چند سال آینده حتی با رخداد نوسانات نزولی در مقوله‌های سرمایه‌گذاری و جواهرات، در بدترین حالت، ثابت بماند یا رشد کمی را تجربه کند؛ اما چشم‌انداز واقع‌نگرانه‌تر نشان از افزایش شدید تقاضا برای این فلز ارزشمند دارد. زیرا تغییر سیاست‌های جهانی و حرکت به سمت انرژی پاک به این معنی است که در آینده به‌طور قطع، جهان به نقره بیشتری نیاز خواهد داشت. به عنوان مثال، برای سلول‌های فتوولتائیک خورشیدی (PV) و وسایل نقلیه الکتریکی که در حال حاضر بالاترین نرخ رشد را در میان همه صنایع تجربه می‌کنند، نقره از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تقاضای بیشتر برای نقره صرفاً از محل تغییر الگوهای تولید انرژی نبوده و بهبود رشد اقتصادی جهان در سال‌های آتی و خروج جهان از شرایط رکودی و کاهش نرخ بهره در کشورهای مختلف جهان، خصوصاً آمریکا، می‌تواند تقاضا برای این فلز را بهبود بخشیده و قیمت آن را در مدار صعود قرار دهد.

نیکی شیلز، رئیس استراتژی فلزات در شرکت فلزات گرانبهای MKS PAMP، پیش‌بینی می‌کند که نقره طی چند سال آینده بیش از صد میلیون اونس کسری داشته باشد و تقاضای صنعتی مهم‌ترین محرک این کسری خواهد بود. به گفته شیلز، انتظار می‌رود که این تقاضا طی سال‌های آتی بیش از 15 درصد رشد کند که البته به افزایش تقاضای صنعتی از جمله خودرو و صنایع الکترونیکی بستگی دارد. به عقیده او، اگر صنایع خودروهای الکتریکی و سوخت‌های پاک رشد قابل توجهی در سال‌های آتی داشته باشند، رشد تقاضا برای نقره، حتی از رقم پیش‌بینی‌شده هم می‌تواند فراتر رود. موسسه نقره، با نگاهی به دهه آینده، انتظار دارد با تسریع انتقال جهانی به انرژی‌های تجدیدپذیر، علاقه قابل توجهی به نقره ایجاد شود. در گزارش بانک ساکسو در سال 2020 نیز بیان شده است که فلزات جایگزین بالقوه، نمی‌توانند از نظر انرژی خروجی در هر پنل خورشیدی با نقره برابری کنند. از این‌رو استفاده از نقره در پنل‌های خورشیدی، قطعات الکتریکی و صنعت خودرو مورد توجه است و این ‌روند در آینده نیز تداوم پیدا خواهد کرد.

49

داده‌های اقتصادی و چشم‌انداز نقره در کوتاه‌مدت

با توجه به افزایش ریسک‌های اقتصادی و ژئوپولیتیک اخیر، انتظار می‌رود شاهد حمایت مجدد از نقره باشیم و روند نزولی کوتاه‌مدت فعلی متوقف شود. از میان همه عوامل، می‌توان به مواردی اشاره کرد که تقاضای پناهگاه امن برای نقره را تقویت می‌کنند. قیمت نقره ممکن است به دلیل تنش‌های ژئوپولیتیک در خاورمیانه و اوکراین تقویت شود. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که شدیدترین مرحله حمله به حماس در حال به پایان رسیدن است؛ اما تاکید کرد که درگیری گسترده‌تر ادامه دارد و حتی بیم آن می‌رود که در مرزهای شمالی، تنش با لبنان افزایش یافته و کشورهای بیشتری وارد جنگ حاضر شوند. در همین حال، روسیه از حمله موشکی آمریکا به کریمه که موجب کشته شدن حداقل چهار نفر از جمله کودکان و زخمی شدن 151 نفر دیگر شد، انتقاد کرد. وزارت امور خارجه روسیه، سفیر ایالات‌متحده، لین تریسی را احضار کرد و ایالات‌متحده را به آغاز جنگ نیابتی متهم کرد. تنش‌های ژئوپولیتیک موجود در خاورمیانه و اوکراین، تقاضا برای دارایی‌های امن مانند طلا و نقره را افزایش می‌دهد و قیمت‌ها را در بحبوحه عدم اطمینان جهانی و نگرانی‌های مربوط به درگیری بیشتر، بالاتر می‌برد.

در این میان، انتشار داده‌های اقتصادی ایالات‌متحده می‌تواند تغییر و تحولی اساسی در قیمت فلزات گرانبها ایجاد کند. یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که در حال حاضر، در کانون توجه فدرال‌رزرو و سرمایه‌گذاران قرار دارد و در تعیین نرخ بهره اقتصاد آمریکا موثر است، افزایش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی (PCE) است که طبق نظر تحلیلگران، انتظار می‌رود نسبت به مدت مشابه سال قبل برابر 6 /2 درصد باشد که بسیار نزدیک به مقدار مورد نظر فدرال‌رزرو است و این موضوع می‌تواند کاهش نرخ بهره آمریکا را رقم زده و تسریع کند. تضعیف شاخص دلار و افزایش انتظارات در مورد کاهش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو می‌تواند قیمت نقره را تقویت کند. چشم‌انداز کوتاه‌مدت برای نقره به صورت محتاطانه، صعودی به نظر می‌رسد که مشروط به داده‌های اقتصادی آتی و سیگنال‌های فدرال‌رزرو است. اگر داده‌های تورم شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی، کاهش بیشتر نرخ تورم را نشان دهد، می‌تواند انتظارات برای کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو در سال جاری را تقویت کند. این سناریو احتمالاً از قیمت نقره حمایت می‌کند. با این حال، معامله‌گران باید هوشیار باشند. تقویت مداوم شاخص دلار می‌تواند رشد نقره را محدود کند. در حالی که هرگونه نشانه‌ای از قدرت اقتصادی پایدار یا تورم سرسخت در داده‌های تورم ممکن است به ارزیابی مجدد انتظارات کاهش نرخ منجر شود و به‌طور بالقوه قیمت نقره را تحت فشار قرار دهد.

شاخص‌های اقتصادی اخیر تصویر پیچیده‌ای را ارائه می‌دهند. فعالیت تجاری ایالات‌متحده در ماه ژوئن به بالاترین حد در 26 ماه گذشته و شاخص مدیران خرید بخش خدمات (PMI) به 1 /55 رسید که قوی‌ترین میزان در بیش از دو سال گذشته است. فعالیت‌های تولیدی نیز نشانه‌هایی از بهبود را نشان داد. این سیگنال‌های مثبت نشان‌دهنده انعطاف‌پذیری اقتصادی است که به‌طور بالقوه از تقاضای نقره از سوی کاربران صنعتی حمایت می‌کند. با این حال، داده‌های دیگر به معکوس شدن برخی جریانات اقتصادی اشاره می‌کند. شروع ساخت و تولید مسکن در ماه می 5 /5 درصد کاهش یافت و به نرخ سالانه تعدیل‌شده فصلی 277 /1 میلیون واحد رسید که کمتر از انتظارات بود. این کاهش در فعالیت‌های ساختمانی می‌تواند بر تقاضای نقره در کاربردهای برق و پنل‌های خورشیدی تاثیر بگذارد و یک شوک موقتی را بر قیمت در مسیر کاهش وارد کند. از این‌رو با توجه به سناریوهای مذکور در این شرایط، به معامله‌گران نقره توصیه می‌شود که با انتشار داده‌های اقتصادی، نظرات فدرال‌رزرو و احساسات بازار، محتاطانه برخورد کنند. تاثیر متقابل میان شاخص‌های اقتصادی، انتظارات سیاست پولی و حرکت ارزش دلار در تعیین روند کوتاه‌مدت نقره بسیار مهم است. اما به نظر می‌رسد که در مجموع، توازن همه این عوامل متضاد در نقطه‌ای برقرار شود که در کوتاه‌مدت مجدداً شاهد افزایش قیمت نقره باشیم. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها