شناسه خبر : 47332 لینک کوتاه

رهایی از دام

چگونه تورم ونزوئلا سقوط کرد؟

تازه‌ترین خبرها از کشوری که در سال‌های اخیر نمونه سرطان بدخیم تورم در تمام دنیا بوده، حاکی از یک تغییر شگفت‌آور است. نرخ تورم ماهانه در ژوئن 2024 فقط و فقط یک درصد بوده است، آن هم در کشوری که نرخ‌های تورم سالانه میلیون درصدی را تجربه کرده است و همه سال‌های اخیر، نمادی از فلاکت و نکبت مجسم بوده است.

اقتصاددانان در کشور ما بارها هشدار داده بودند که مبادا ونزوئلا شویم اما حالا ونزوئلا قدم در راهی گذاشته است که به نظر می‌رسد ونزوئلا شدن چندان هم بد نباشد.

اقتصاد ونزوئلا در چنان بی‌ثباتی و آشوبی فرو رفته بود که آمار فقر مطلق و نسبی، کاهش ارزش پول، مهاجرت یا به عبارت بهتر فرار شهروندان، افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و قحطی کالا در این کشور به تدریج به اخباری عادی و معمولی تبدیل شده بود. ونزوئلا به محلی برای گزارش‌ها و مطالعات خاص تبدیل شده بود با مضامینی چون میزان اندک کالری دریافتی مردم یا اینکه مردم ونزوئلا در یک سال به طور متوسط بیش از 10 کیلو وزن کم کرده‌اند.

ونزوئلا حالا در سایه کاهش تحریم‌ها و تنش‌ها، افزایش تعاملات با غرب و در پیش گرفتن انضباط مالی توانسته است تورم خود را به شدت کاهش دهد، گرچه هنوز هم تورم در این کشور بسیار بالاست اما دیگر بالاترین در دنیا نیست.

حالا ونزوئلا به جایی رسیده است که می‌تواند برای خود در سال 2024 رشد 8 درصدی پیش‌بینی کند. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها