شناسه خبر : 47222 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پایان دولت سایه

حسن روحانی: تحریم انتخابات خودکشی دسته‌جمعی است

«تهمت، افترا و انقطاع در انتقال کلام و پیام طرف مقابل» این رویکردی است که در مناظره دوم سعید جلیلی در برابر مسعود پزشکیان در پیش گرفته بود تا حداقل اگر توان برنده شدن در مناظره‌های رودررو را ندارد، عنوان بازنده را یدک نکشد. رویکردی که برخی مدیران فوتبالی در زمان حضور در برنامه چالشی 90 عادل فردوسی‌پور در پیش می‌گرفتند تا وقتی امکان پیروزی بر رقیب را ندارند، حداقل به عنوان بازنده از مناظره خارج نشوند! مشاوران جلیلی چون آگاه بودند که از منظر استدلال و محتوا، امکان رویارویی با بیان پزشکیان و گفتمان اصلاحات را ندارند، بنابراین بهتر است در مسیر انتقال گفتمان پزشکیان مانع‌تراشی کنند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: بر این اساس و در شرایطی که بسیاری از کارشناسان در هر دو جناح چپ و راست و حتی چهره‌ای مانند حمید رسایی، پزشکیان را برنده بلامنازع دور نخست مناظره‌ها معرفی کرده بودند، جلیلی در دور دوم مناظره‌ها با تکیه بر ظرفیت‌هایی چون برادرش وحید جلیلی قائم‌مقام سازمان صدا و سیما و سایر نزدیکانش در رسانه ملی با توپ پُر، وارد میدان مناظره‌ها شد. اسم رمز عملیات جلیلی در مناظره دوم اما «انقطاع» بود. هدف این پاتک، جلوگیری از انتقال پیام پزشکیان به مخاطب بود. تاکتیک نخ‌نما‌شده‌ای که در سال‌های قبل توسط برخی مشاوران به مدیران فوتبالی بدون کارنامه، توصیه می‌شد تا در زمان شرکت در مناظره‌های فوتبالی برنامه ۹۰ با قطع صحبت‌های رقیب، در پایان مناظره، عنوان شکست‌خورده بر تارک آنها ننشیند. این‌گونه بود که بخش اعظم زمان دور دوم مناظره‌ها به تلاش‌های جلیلی برای قطع پیام و کلام پزشکیان و تلاش پزشکیان برای انتقال پیام و گفتمان خود به مردم اختصاص پیدا کرد. کنشگری مجری مناظره اما مانند مناظره نخست عجیب و یک‌سویه بود؛ زمانی که پزشکیان از مجری برنامه می‌خواست به جلیلی تذکر بدهد تا زمان و کلام او را قطع نکند، مجری برنامه رندانه اعلام می‌کرد، به جلیلی تذکر داده است و با نگاهی به پزشکیان و مخاطبان می‌فهماند که بیش از این کاری از دستش برنمی‌آید! مطابق معمول برخی از موضوعات کلیدی و مهم برای مردم، برای جلیلی و تیمش به اسرار مگو بدل شدند. موضوعاتی چون نحوه عبور از چالش تحریم‌ها و اینکه آیا جلیلی با طرف‌های مقابل مذاکره خواهد کرد یا نه؟ دیدگاه جلیلی درباره طرح صیانت، رویکردهای سلبی در خصوص زنان و... چیست؟ از این ابهامات به‌رغم گذشت هفته‌ها از آغاز رقابت‌های تبلیغاتی، گره‌گشایی نشده است. در چنین فضایی بود که دور دوم مناظره‌های انتخاباتی برگزار شد. زمانی که مجری برنامه از نامزدها می‌خواست درباره تحریم‌ها صحبت کنند، جلیلی با فرافکنی سعی می‌کرد صدای خود را بلند کند تا بازنده مناظره‌ها لقب نگیرد. همان‌طور که در دور نخست مناظره‌ها بسیاری از اظهارات جلیلی با واکنش کارشناسان و مسئولان مانند زنگنه و نوبخت و واعظی روبه‌رو می‌شد، بسیاری از ادعاهای دیشب جلیلی با واکنش کارشناسان مواجه شد. حسین سلاح‌ورزی، رئیس سابق اتاق ایران صحبت‌های جلیلی درباره ساخت نیروگاه را تکذیب کرد و با انتشار توئیتی نوشت: «سریلانکا بابت احداث سد و نیروگاهی که در سفر مرحوم رئیسی رسماً افتتاح شد بالغ بر (450 میلیون دلار اصل+سود وام اعطایی) به ایران بدهکار است.» حسین سلاح‌ورزی، رئیس سابق اتاق ایران گفته اگرچه در این دولت مدعی‌اند که هزینه این پروژه سنگین «نقداً» تسویه شده اما دولت سریلانکا چنین نظری ندارد. حقیقت ماجرا چیست؟ الله اعلم!

پیام روشن

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در بیانیه‌ای از مردم برای شرکت در دور دوم انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری در روز جمعه ۱۵ تیر دعوت کرد و آن را انتخاب بین دو راه و جهت‌گیری کاملاً متفاوت دانست؛ انتخاب میان پیشرفت واقع‌بینانه یا عقبگرد خیالبافانه؛ انتخاب بین تعامل عزتمندانه یا تحقیر بین‌المللی. انتخابی که با رای دادن و رای ندادن سرنوشت حداقل یک دهه آینده را رقم می‌زند. آن‌گونه که شرق گزارش داده: متن کامل بیانیه دکتر روحانی به نقل از سایت وی به این شرح است: درود بر گام‌هایی که آگاهانه برداشتید و درنگ‌هایی که گلایه‌مندانه داشتید. دور اول انتخابات پیام روشن و رسایی داشت برای آنان که بخواهند ببینند و بشنوند. بیش از نیمی از مردم ایران، در انتخابات شرکت نکردند. ادامه روند کاهش در مشارکت در سه انتخابات اخیر از ۱۴۰۰ تا امروز، دستاورد کسانی است که بی‌آنکه خود را پاسخگوی مردم بدانند، برای آنان مهندسی انتخابات می‌کنند. از جمع عظیم ملت ایران، آنان که نیامدند به انتخابات، به تایید صلاحیت‌های سلیقه‌ای اعتراض کردند و آنان که آمدند به رسانه‌های یأس و هیاهوی هراس، نه گفتند. میلیون‌ها نفر هم آگاهانه سخن‌ها را شنیدند و از میان آنها بی‌اعتنا به گزارش‌های وارونه و ادعاهای واهی، بهترین را برگزیدند. سرانجام انتخابات از چند گزینه انحرافی و پوششی به دو گزینه واقعی و دوقطبی بدل شد. ما امروز با یک انتخاب حیاتی و تاریخی میان دو راه مواجه هستیم که اتفاقاً می‌توان هر دو را در کلمه‌های تحریم و ضدتحریم خلاصه کرد: از یک‌سو در سیاست داخلی رقابت میان تحریم (شرکت نکردن در انتخابات) و ضدتحریم (شرکت در انتخابات) است: میان آنان که موافق رای دادن برای تغییر اوضاع هستند و آنان که به نیت تغییر دادن شرایط از رای ندادن دفاع می‌کنند؛ نیت هر دو جریان یکی است (تغییر) اما یکی طرفدار مشارکت در انتخابات است و دیگری مدافع تحریم آن. در ادامه این بیانیه آمده است: اگر قرار بود حاکمیت صدای تحریم را بشنود، در انتخابات مجلس دوازدهم می‌شنید. این نوع واکنش یعنی تحریم انتخابات بیشتر به نوعی «خودکشی جمعی» می‌ماند که از ترس مرگ به خودکشی دست بزنیم و با خودزنی تندترین جناح حاکمیت را به قدرت برسانیم و فکر کنیم فروپاشی نوعی تغییر است. هر تغییری که خوب نیست، تغییری خوب است که رو به تکامل باشد نه تخریب. تغییری خوب است که ما عامل و فاعل آن باشیم، نه معلول آن. در تغییری که به تخریب بینجامد، آنچه فرومی‌پاشد ایران است و نه این جناح و آن جناح یا این دولت و آن دولت. من خشم و ناراحتی تحریمی‌ها را می‌فهمم، من از مهاجرت اجباری هم‌میهنانم رنج می‌برم، من از سایه جنگ و خشونت بر میهنم عذاب می‌کشم، اما تحریم انتخابات راه‌حل نیست. تحریم عامل تضعیف و تجزیه قدرت ایران است.

بساط گشت ارشاد و فیلترینگ را جمع می‌کنم

مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «تضمین می‌دهم که تمام دولت در برابر گشت‌های اجباری، فیلتر کردن و فیلترشکن‌بازی و فشارهای بیرونی در همه جلسات و تمام‌قد بایستد.» آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: او این مطلب را در پاسخ به حسین جنتی، شاعر نوگرا و معترض ایرانی نوشته بود. حسین جنتی از پزشکیان، ظریف و آذری‌جهرمی خواسته بود، تضمین دهند که گشت ارشاد را جمع می‌کنند، تضمین دهند، فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی برچیده شود و تضمین بدهند اگر فشاری به دولت آمد تا در مقابل خواست مردم بایستد، آن فشار را صریحاً افشا کنند. به همین دلیل حساب کاربری پزشکیان اعلام کرد که تضمین می‌دهد چنین کند و در کنار مردم بایستد با گشت‌های ارشاد، فیلترینگ مقابله می‌کند و آنها را حذف کند. پزشکیان پیش از این نیز با حضور در دانشگاه تهران با گشت ارشاد مخالفت کرده و گفته بود: این روش به جایی نمی‌رسد. من جلوی گشت ارشاد را خواهم گرفت. حل معضل اجتماعی، وسیله‌های مختلف می‌خواهد. با شعار کار پیش نمی‌رود. من همیشه طرف مردم بوده‌ام نه طرف قدرتمندان. حق با مردم است. ما باید مشکل آنها را حل کنیم. اگر مردم مطالبه‌گر باشند، من با قدرت می‌توانم جلو بروم. همچنین محمدجواد ظریف نیز در توئیتی که مرتبط با این موضوع بود، اعلام کرد: تضمین می‌دهم که پزشکیان راستگو و شجاع است و در برابر این کژفهمی‌ها و کژتابی‌ها ایستاده و خواهد ایستاد. پس 15 تیر به آینده رای می‌دهیم.

رفراندوم، نه به گذشته

محمدجواد ظریف در جمع حامیان انتخاباتی مسعود پزشکیان در شیراز با بیان اینکه دروغ می‌گویند که برجام بد بود، اگر بد بود چرا دولت سه سال گذشته خارج نشد؟ عنوان کرد: اجازه ندهید که در تلویزیون به شما دروغ بگویند. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده، وزیر سابق امور خارجه گفت: مگر شما نبودید که با باطل کردن قرارداد کرسنت میلیاردها دلار به این کشور ضرر زدید. چرا به مردم این همه فشار وارد کردید، برای اینکه رقیب خود را شکست دهید؟ ظریف از مردم خواست که روز جمعه دست دوستان خود را بگیرند و یک آری به آینده بگویند و افزود: ما فرزندان فردوسی هستیم «بکوشید و خوبی به بار آورید و چو دیدند سرما، بهار آورید.» ظریف با بیان اینکه برخی در انتخابات جمعه گذشته شرکت نکردند، عنوان کرد: انتخابات هفته گذشته یک رفراندوم، نه به گذشته، نه به تحقیر، تحریم، و نه به انزوا بود؛ اما یک‌بار دیگر باید آری به صداقت، شجاعت، پاکدستی بگوییم. وی با بیان اینکه ما نیاز به آری بزرگ داریم تا کسانی را که مسبب ناملایمی بوده به خانه بفرستیم، گفت: ما نمی‌خواهیم صدای آنها را خاموش کنیم، می‌خواهیم به قدر حمایت مردم از خود حرف بزنند و نه خود را نماینده اکثریت بدانند. ما نمی‌خواهیم یک جهان توهم، یک جهان جهالت و یک جهان فرصت‌سوزی را ادامه دهند. وزیر سابق امور خارجه گفت: این مردم قیم نیاز ندارند و ما کسانی را که خود را قیم مردم می‌دانند روز جمعه به خانه خواهیم فرستاد. ظریف تصریح کرد: دوستان قول نمی‌دهم که اگر پزشکیان را انتخاب کردید همه چیز یک‌شبه حل شود اما این‌قدر صداقت داریم که بگوییم چنین نمی‌شود اما «به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل».

هشدار ایران به اسرائیل

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، مستقر در نیویورک با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس هشدار داد حمله گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل خواهد شد. آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده، در این پیام آمده است: اگرچه ایران تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بر قصد حمله به لبنان را جنگ روانی می‌داند اما در صورت دست زدن به یک تهاجم نظامی تمام‌عیار، جنگی نابودکننده رخ خواهد داد. تمام گزینه‌ها، از جمله مشارکت کامل همه جبهه‌های مقاومت روی میز است. نمایندگی ایران در سازمان ملل پیش از این نیز در پیامی در شبکه مجازی نوشته بود هر تصمیم نابخردانه‌ای توسط رژیم اشغالگر اسرائیل که ناظر به نابودی زیرساخت‌های لبنان و منطقه اشغالی ۱۹۴۸ باشد، منطقه را وارد جنگ جدیدی می‌کند. نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک اعلام کرده بود که هر تصمیم نابخردانه‌ای توسط رژیم اشغالگر اسرائیل برای نجات خود می‌تواند منطقه را وارد جنگ جدیدی کند که نتیجه آن نابودی زیرساخت‌های لبنان و همچنین منطقه اشغالی ۱۹۴۸ خواهد بود. قطعاً این جنگ یک بازنده نهایی خواهد داشت و آن رژیم صهیونیستی است.