تاریخ انتشار:
تز صالح مقبول با اندیشه شیعی سازگار نیست
امیر محبیان میگوید با وجودی که به رویکرد جبهه پایداری و نوع منش هادیان فکری آن انتقاداتی جدی دارد اما در اینکه «انتخاب اصلح» برای اصولگرایان حائز اولویت و اهمیت است همچون محمدتقی مصباحیزدی میاندیشد ولو آنکه در مصداق با او دارای اختلاف دیدگاه باشد زیرا جایگزینی تز اصلح با «صالح مقبول» را منطبق بر مبانی اندیشه شیعی نمیداند.
امیر محبیان میگوید با وجودی که به رویکرد جبهه پایداری و نوع منش هادیان فکری آن انتقاداتی جدی دارد اما در اینکه «انتخاب اصلح» برای اصولگرایان حائز اولویت و اهمیت است همچون محمدتقی مصباحیزدی میاندیشد ولو آنکه در مصداق با او دارای اختلاف دیدگاه باشد زیرا جایگزینی تز اصلح با «صالح مقبول» را منطبق بر مبانی اندیشه شیعی نمیداند. دبیر کل حزب نواندیشان ایران که به سوالات روزنامه «خراسان» درباره وضعیت اصولگرایان پاسخ داده، تصریح میکند که از نظر او نباید به هر قیمتی به دنبال ایجاد وحدت بین اصولگرایان بود بلکه این مفهوم باید در کنار واژه اصولگرایی بازتعریف شود چرا که اصولگرایی به دلیل «طغیان» برخی گروههای درونی آن در حال حاضر از «مشترک معنوی به مشترک لفظی» تنزل یافته است. به اعتقاد این روزنامهنگار، جریان اصولگرا از سال 76 بدین سو یک روند افولی در سازوکارهای نیل به وحدت را از سر گذرانده و این تصور شکل گرفته که بزرگان این جریان در جذب افکار عمومی توفیقی به دست نیاوردهاند و به دلیل همین تصور نادرست با حذف عنوان اصلح فضا برای تضعیف جامعتین و ایجاد رقابت میان کسانی که خود را صالح میدانستند فراهم شد که نتیجه آن
گسترش پوپولیسم بوده است. این فعال سیاسی اصولگرا سپس به امتناع وحدت در میان جریان متبوع خویش اشاره کرده و نتیجه میگیرد: «اصرار بر اینکه گروههایی مانند جبهه پایداری را در کنار اصولگرایان معتدل بر دایره وحدت بگنجانیم عملاً موجب اختلاف بیشتر و بهرهگیری جریان اصلاحطلب از فضای به وجود آمده [میشود] بنابراین معتقدم کار ارزشمندی که حجتالاسلام تقوی و دوستانشان برای ایجاد وحدت انجام میدهند پیش از آنکه یک کار عملگرایانه برای ستاد انتخابات باشد به طور قطع به نتیجه نخواهد رسید زیرا معتقدم هنوز تفسیر روشنی که ناظر بر مسائل علمی باشد [ارائه نشده] و وحدت نتیجه صد درصدی» به دنبال نخواهد داشت.
دیدگاه تان را بنویسید