بازی ضدحمله
جرائم مالی در بازی کامپیوتری
برای افرادی که دوست دارند نوجوانان بددهن به سرشان شلیک کنند بازی مجازی ضدحمله (Counter-Strike) گزینه مناسبی است. در این بازی که توسط شرکت والو (Valve) طراحی و ساخته شده است تیمی از تروریستها تا سرحد مرگ با یک جوخه کماندوهای ضدتروریست میجنگند.
برای افرادی که دوست دارند نوجوانان بددهن به سرشان شلیک کنند بازی مجازی ضدحمله (Counter-Strike) گزینه مناسبی است. در این بازی که توسط شرکت والو (Valve) طراحی و ساخته شده است تیمی از تروریستها تا سرحد مرگ با یک جوخه کماندوهای ضدتروریست میجنگند. نسخههای متنوع این بازی به فروشگاه دیجیتالی استیم (Steam) فروشنده بازیهای کامپیوتری شرکت والو امکان داد موفقیت زیادی در این صنعت به دست آورد. اما به تازگی مطلوبیت بازی ضدحمله از حوزه نوجوانان فراتر رفته است. در ۲۸ اکتبر شرکت والو اعلام کرد مبادله «کلید کانتینر» را بین بازیکنان متوقف میسازد. این کلیدها نوعی ابزار قمار در داخل بازی بودند که بازیکنان میتوانند آنها را با پول واقعی بخرند تا جایزههای مجازی مانند سلاح یا لباسهای خاص برنده شوند. شرکت والو میگوید تقریباً تمام مبادلات این کلیدها از منبع تقلبآمیز نشات میگرفتند. این اعتراف به وجود مشکل رو به رشد استفاده از بازیهای رایانهای برای جرائم مالی در نوع خود بینظیر است.
شرکت والو جزئیات بیشتری اعلام نکرد و از پاسخ به پرسشهای نشریه اکونومیست سر باز زد. اما این احتمال وجود دارد که کلیدها که با کارتهای اعتباری سرقتی خریداری شده بودند در بازار فروشگاه استیم بین بازیکنان مبادله میشدند. بازیکنان نمیتوانند از حسابهایشان پول واقعی برداشت کنند اما میتوانند از اعتبار خود برای خرید جوایز یا بازیهای مجازی جدید استفاده کنند. در وبسایتهای ثالث بازار رو به رشدی برای عرضه اعتبار موجود در حسابها تشکیل شده است. مجرمان میتوانند این اعتبار و موجودی حساب را با قیمت پایینتر به بازیکنان علاقهمند به بازیها یا سایر اقلام مجازی بفروشند.
والو اولین شرکتی نیست که قربانی این نوع تجارت میشود. در سال ۲۰۰۷ فروشگاه آنلاین ایبی (eBay) فروش اقلام بازیهای مجازی از قبیل طلا در بازی «دنیای جنگافزارها» را ممنوع کرد. اما به نظر میرسد مشکل بدتر شد چراکه اکنون طراحان بازی از فروش اقلام داخل بازی پول بیشتری کسب میکنند. در سال ۲۰۱۶ شرکت الکترونیک آرتس (Electronic Arts) تولیدکننده بازیهای رایانهای اعلام کرد که ۳۰ درصد از درآمد دیجیتال آن از طریق «جعبههای غنایم» -چیزی شبیه کلید کانتینر در بازی ضدحمله - به دست میآید. این اقلام آنلاین عملکردی مشابه ارزهای مجازی دارند و به دور از چشم مقرراتگذاران بین افراد و کشورها جابهجا میشوند.
اعتراف شرکت والو به اینکه مجرمان از سکوی آن سوءاستفاده کردهاند تعجب همگان را برانگیخت. بسیاری از شرکتها این موضوع را نادیده میگیرند. اما حداقل یک شرکت پا را از این فراتر گذاشت. شرکت لیدن لبز (Linden Labs) در ماه جولای اعلام کرد بازیکنانی که قصد دارند در سکوی شرکت به مبادله بپردازند باید مدارک هویتی ارائه کنند. همچنین یک شرکت وابسته و زیرمجموعه آن نیز ارائه خدمات پولی را آغاز کرد. شاید این راهی برای ضدحمله باشد.
منبع: اکونومیست