شناسه خبر : 46657 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

رویای مسکن

گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن پایتخت چه می‌گوید؟

آخرین اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی در خصوص بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که در ماه پایانی سال ۱۴۰۲، حدود 2 /6 هزار فقره معامله مسکن صورت گرفته است که مقایسه این رقم با مدت مشابه سال قبل حکایت از کاهش 4 /6درصدی تعداد معاملات دارد.

براساس معاملات صورت‌گرفته در بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در استان در اسفندماه 1402 به بالاتر از 4 /81 میلیون تومان رسیده است که نسبت به اسفند 1402 نزدیک به 25 درصد رشد داشته است. قیمت مسکن نسبت به ماه بهمن 1402 نیز 8 /3درصد افزایش یافته است.

از مجموع کل معاملات انجام‌شده در اسفند ۱۴۰۲، منطقه ۵ با سهم 3 /15درصد بیشترین تعداد معاملات را به خود اختصاص داده است. همچنین در میان مناطق ۲۲گانه تهران بیشترین رشد قیمت در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل متعلق به مناطق ۱۹، ۶، ۱۸ و ۲۰ و کمترین آن نیز متعلق به منطقه ۲۲ است.

بالاترین قیمت معامله‌شده یک واحد مسکونی بیش از 150 میلیون تومان در هر مترمربع و مربوط به منطقه یک و پایین‌ترین قیمت بیش از 43 میلیون تومان در هر مترمربع و مربوط به منطقه 18 است.

این گزارش نشان می‌دهد با وجود رکود نسبی معاملات در بازار، قیمت مسکن همچنان رو به رشد است و بعید نیست در سال جدید و بعد از جهش‌های قیمتی در بازارهای مختلف، این بازار نیز شاهد افزایش قیمت باشد. 

دراین پرونده بخوانید ...