شناسه خبر : 47494 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کارزارهای داغ

کدام کارزارهای مردمی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند؟

راه‌اندازی پلت‌فرمی برای جمع‌آوری امضای مردم در مورد موضوع‌های مورد اعتراض، فکری خلاقانه بود که مورد اقبال عمومی کنشگران مدنی و شهروندان قرار گرفت. کارزارهایی که اوج آن را می‌توان در مسائلی مانند اعتراض به قطع درختان پارک قیطریه برای ساخت مسجد، حمایت از شهردار تهران یا درخواست برکناری او، احیای دریاچه ارومیه یا تبرئه شروین حاجی‌پور، خواننده آهنگ معروف «برای»، درخواست اخراج مهاجران غیرقانونی و... دید.

پلت‌فرم کارزار فضایی را برای شهروندان فراهم کرده تا بتوانند با ثبت موضوع مورد اعتراض خود و تبلیغ و ترویج آن، برای رسمیت بخشیدن به آن امضا جمع کنند. نگاهی به کارزارهای موجود نشان می‌دهد اعتراض‌های شهروندان گستره وسیعی از موضوعات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و زیست‌محیطی را در برمی‌گیرد. اگرچه کارزارها کاملاً مدنی است و جنبه حقوقی و قانونی ندارد و قابل پیگیری نیست اما تصویر خوبی از آنچه مورد اعتراض حداقل بخشی از شهروندان است را نشان می‌دهد، مثل درخواست تبرئه و توقف اجرای حکم شروین حاجی‌پور و برخی اجتماعی و سیاسی است مانند رفع فیلترینگ اینترنت و برخی کاملاً سیاسی است مانند تغییر قانون انتخابات یا محاکمه حسن فریدون.

این پلت‌فرم با ثبت 29 هزار و 554 کارزار و جلب بیش از 7 /16 میلیون نفر برای امضا بستر قابل تاملی برای بررسی مسائل مورد اعتراض شهروندان در سطح ملی و محلی است. 

دراین پرونده بخوانید ...