شناسه خبر : 47014 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بهبود گردشگری

ایران در شاخص جهانی سفر و گردشگری چه جایگاهی دارد؟

شاخص توسعه سفر و گردشگری که توسط مجمع جهانی اقتصاد ارائه می‌شود، به عنوان یک ابزار استراتژیک برای بهبود و توسعه گردشگری به کار می‌رود. این شاخص شامل پنج بُعد، ۱۷ رکن و ۱۰۲ زیرشاخص است و امتیازات کشورها را بین ۱ تا ۷ رتبه‌بندی می‌کند که ۱ به معنای ضعیف‌ترین و ۷ به معنای بهترین عملکرد است.

گزارش شاخص توسعه سفر و گردشگری ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که این بخش به تدریج از اثرات همه‌گیری کووید۱۹ رهایی یافته، اما هنوز هم با چالش‌هایی مواجه است. از ۱۱۹ اقتصادی که با ارزیابی این شاخص رتبه‌بندی شده‌اند، ۷۱ اقتصاد امتیازات خود را نسبت به قبل بهبود داده‌اند، اما میانگین افزایش اندک و فقط 7 /0درصد بوده است. زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی و خدمات گردشگری هنوز به سطح ۲۰۱۹ نرسیده‌اند و مشکلاتی مانند کمبود نیروی کار و تورم بر رقابت‌پذیری قیمت‌ها تأثیر منفی گذاشته‌اند. کشورهای پیشرو مانند ایالات متحده، اسپانیا و ژاپن به دلیل زیرساخت‌های قوی و محیط‌های تجاری مناسب، سهم قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی را از بخش سفر و گردشگری کسب می‌کنند.

در سال ۲۰۲۴، ایران در شاخص توسعه سفر و گردشگری از میان ۱۱۹ کشور با امتیاز 27 /3 رتبه ۷۳ را به دست آورده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ چهار رتبه صعود و 5 /1درصد بهبود امتیاز داشته است. بهترین عملکرد ایران در زیرشاخص رقابت‌پذیری قیمت و تاثیر اجتماعی اقتصادی سفر و گردشگری و ضعیف‌ترین عملکرد در منابع غیرمرتبط با اوقات فراغت و محیط کسب و کار بوده است. 

دراین پرونده بخوانید ...