شناسه خبر : 47841 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مسئله پایتخت

چرا انتقال پایتخت طرح بی‌سرانجامی است؟

مسعود پزشکیان دو هفته بعد از مستقر شدن به‌عنوان رئیس‌جمهور قانونی کشور در بازدیدی که از قرارگاه خاتم‌الانبیا داشت از بی‌فایده بودن توسعه تهران با توجه به کم‌آبی گفت و آن را وقت تلف کردن دانست. او عنوان کرد که پایتخت، به‌عنوان مرکز سیاسی و اقتصادی کشور، به جایی در جنوب کشور و در نزدیکی دریا منتقل شود. این سخنان بیرون آوردن یک پرونده قدیمی خاک‌گرفته از کشوی میز سیاستمداران کشور بود که بارها پیش از این مطرح شده بود. از زمان جنگ مسئله انتقال پایتخت مطرح شده و تا به امروز هم بارها پیشنهادات نامشخص و کارشناسی‌نشده‌ای مطرح شده است.

زمانی محمود احمدی‌نژاد سعی کرد با بیرون بردن وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی از تهران، مرکزیت سیاسی پایتخت را کاهش دهد، طرحی که درنهایت شکست خورد. مجلس نهم هم در سال 1391 بر انتقال پایتخت اصرار داشت که امکان‌سنجی آن به دولت سپرده شد و همان‌گونه که مرکز پژوهش‌ها با این انتقال مخالف بود، دولت هم در مرداد 1394 گزارشی ارائه داد که همه با این انتقال مخالفت کردند.

اینکه چرا پزشکیان چنین مسئله‌ای را مطرح کرده مشخص نیست اما به نظر می‌رسد خود او نیز می‌داند که انتقال پایتخت به این سادگی‌ها ممکن و شدنی نیست و هدف او بیشتر هشدار دادن در مورد کم‌آبی و توسعه تهران بوده است. 

دراین پرونده بخوانید ...