شناسه خبر : 47491 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیشتازی هریس

بایدن: در صورت آتش‌بس در غزه انتظار دارم ایران از حمله به اسرائیل خودداری کند

جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا که در آخرین ماه‌های ریاست‌جمهوری یک‌دوره‌ای خود به سر می‌برد و ادعا کرده است که ماه‌های آخر ریاست‌جمهوری‌اش بر تلاش برای دستیابی به صلح در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) متمرکز خواهد بود، در پاسخ به این سوال که آیا آتش‌بس میان اسرائیل و حماس می‌تواند جلوی حمله ایران را بگیرد، گفت: «انتظار دارم که چنین شود.» آن‌گونه که ایرنا گزارش داده؛ بایدن افزود: درباره اوضاع در خاورمیانه نگران هستم. شرایط دشوار شده است. خواهیم دید که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و ایران چگونه پاسخ خواهد داد. انتظار دارم در صورتی که در غزه آتش‌بس شود، ایران از حمله به اسرائیل خودداری کند. او تصریح کرد: شرایط «در حال دشوار شدن است. ببینیم ایران چه می‌کند. خواهیم دید اگر حمله‌ای صورت بگیرد چه اتفاقی می‌افتد». پاتریک (پت) رایدر، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، در جمع خبرنگاران افزود: «قرار نیست در مورد تاریخ و زمانی که ایران حمله‌ای را انجام دهد یا یکی از نیروهای نیابتی آنها حمله‌ای را انجام دهد، حدس و گمان زده شده یا فرضیه‌سازی شود. اظهارات عمومی ایرانی‌ها بسیار واضح بوده است، بنابراین ما باید آنها را جدی بگیریم. اما تمرکز ما بر جلوگیری از تشدید تنش‌ها، تلاش برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌هاست.» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: «ایالات‌متحده آمریکا همچنان به‌شدت بر تنش‌زدایی در منطقه متمرکز است و در عین حال بر تامین آتش‌بس به عنوان بخشی از توافق آزادی گروگان‌ها و پایان دادن به جنگ در غزه متمرکز است. ما این قابلیت‌های اضافی را در منطقه قرار داده‌ایم تا از نیروهای خود محافظت و همچنین از اسرائیل دفاع کنیم.» رایدر مدعی شد: «ما می‌خواهیم مانع از یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر، جنگ منطقه‌ای و خاورمیانه بسیار پرتنش در حالی که ایران تهدید به تلافی با استفاده از نیروی بالقوه قوی کرده است، شویم. ما در تعهد خود برای کمک به دفاع از اسرائیل بسیار صریح بوده‌ایم.»

نفس تازه در دیپلماسی

پیش از انتشار فهرست وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان یکی از نام‌هایی که تقریباً روی آن اتفاق نظر وجود داشت، سیدعباس عراقچی بود که برای وزارت امور خارجه در نظر گرفته شد. آن‌گونه که شرق گزارش داده: از روز یکشنبه هفته گذشته و با ارسال نامه رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی و ارائه فهرست نامزدها، تکاپو و تعاملات میان پاستور و کمیسیون‌های بهارستان شکل گرفته است. در همین باره ابراهیم رضایی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در تشریح جلسه این کمیسیون با وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار کرد، «آقای عراقچی در ابتدای این جلسه رزومه‌ای از سوابق و زندگی‌نامه خود را شرح داد و سپس اشاره‌ای به برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود کردند و پس از آن به سوالات اعضای کمیسیون پاسخ دادند». به نوشته تسنیم، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح مواضع عراقچی در این جلسه تاکید کرد: «نامزد دولت پزشکیان برای تصدی وزارت امور خارجه باور دارد مصوبه مجلس در حوزه سیاست خارجی لازم‌الاجراست و استثنایی برای هیچ یک از این مصوبات قائل نیست و وزارت خارجه تابع سیاست‌ها و دستورالعمل‌های مسئولان عالی کشور است و ما مجری سیاست‌های ابلاغی هستیم.» ابراهیم رضایی این را هم خاطرنشان کرد که «سیدعباس عراقچی در نشست تخصصی کمیسیون امنیت ملی عنوان کرد که سه ماموریت اصلی سیاست خارجی ابتدا تامین منافع ملی و افزایش ثروت ملی، دوم تحکیم امنیت ملی و ارتقای قدرت کشور و سوم، حفظ عزت و تقویت حیثیت و منزلت کشور است». این عضو مجلس دوازدهم ادامه داد، «وزیر پیشنهادی امور خارجه ماموریت اصلی این وزارتخانه را تولید و افزایش ثروت و قدرت کشور عنوان کرد و گفت که یکی از برنامه‌های وزارت خارجه در دولت چهاردهم ارتقای دیپلماسی کشور در حوزه سیاست خارجی است». سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به این هم اشاره کرد که «عراقچی در جلسه خود با این کمیسیون، ضمن تمجید از سیاست همسایگی دولت شهید رئیسی تاکید کرد که در دولت چهاردهم راه شهید رئیسی و امیرعبداللهیان در روابط با کشورهای همسایه تداوم پیدا می‌کند». به گفته رضایی، «آقای عراقچی در این جلسه با تاکید بر اینکه هیچ تفاوتی میان میدان و دیپلماسی وجود ندارد، تصریح کرد که این دو باید با هم به یک دستاورد برسند، زیرا دیپلماسی بدون میدان هیچ توان و قدرتی ندارد». رضایی هم افزود که «عراقچی همچنین تاکید کرده که جهان‌بینی من همان جهان‌بینی دوران خدمتم در سپاه است و تغییر نکرده و بنده جزو باند نیویورکی‌ها نیستم». 

قتل‌عام در مدرسه

پس از انتشار بیانیه مشترک آمریکا، قطر و مصر در مورد توافق بر سر نهایی کردن مذاکرات آتش‌بس در غزه و ابلاغ آن به حماس و اسرائیل، موج گسترده‌ای از حمایت‌های سیاسی در این زمینه به راه افتاد. کشورهای عربی به صورت جداگانه با صدور بیانیه رسمی از این اقدام حمایت کردند و آن را یک گام مثبت برای خاتمه جنگ از حیث سیاسی دانستند. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: از سوی دیگر، اتحادیه اروپا از زبان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این بلوک سیاسی، اقتصادی به تمامی طرف‌ها اعلام کرد که به صورت کامل از این مذاکرات حمایت خواهد کرد و در این راستا برخی از مقامات اروپایی مانند امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، همچنین شارل میشل، رئیس شورای اروپا به انضمام اورسولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا از بیانیه و فراخوان آمریکا، مصر و قطر برای توافق بر سر آتش‌بس در غزه حمایت کردند. پس از انتشار بیانیه و فراخوان آمریکا، مصر و قطر، دفتر نتانیاهو اعلام کرد که تل‌آویو هیاتی را برای شرکت در این مذاکرات اعزام خواهد کرد. این مواضع نتانیاهو برای برخی از تحلیلگران سیاسی در اسرائیل نوعی پیام مثبت قلمداد می‌شود اما بسیاری از مفسران و ناظران بین‌المللی و منطقه‌ای می‌دانند که نتانیاهو با این اقدامات صرفاً به دنبال آن است تا بتواند در حوزه سیاسی با کارشکنی‌های متعدد و مخابره پیام‌های ضدونقیض، فرصتی را برای پیشروی نظامی در غزه و ریشه‌کن کردن حماس به دست بیاورد که خروجی همین تفکر روزبه‌روز غیرنظامیان زیادی را به کام مرگ می‌کشاند. آخرین نمونه خروجی این تفکر را می‌توان در مرکز غزه مشاهده کرد. بر اساس اعلام خبرگزاری رسمی فلسطینی (وفا)، نیروی هوایی ارتش اسرائیل با شلیک سه موشک هوا به زمین، مدرسه التابعین در محله الدراج واقع در غزه را هدف قرار داد. به استناد داده‌های رسانه‌ای منتشر‌شده از سوی رسانه‌های محلی و خارجی، در این مدرسه حدود چهار تا پنج هزار نفر از آوارگان فلسطینی اسکان داشته‌اند و چیزی حدود ۱۰۰ نفر کشته و ده‌ها نفر نیز زخمی شده‌اند. این در حالی است که مقامات امدادی در غزه اعلام کرده‌اند که به دلیل تجمع جمعیت در این مدرسه، ممکن است میزان کشته‌ها و زخمی‌ها افزایش پیدا کند و حتی اعلام شده که به دلیل حجم بالای کشته‌ها و خرابی‌های ناشی از برخورد موشک‌های اسرائیل نمی‌توانند اجساد را شناسایی کنند و حتی برخی از آنها دارای سوختگی هستند و باید تشخیص هویت شوند.

چین و تایلند رزمایش هوایی مشترک برگزار می‌کنند

وزارت دفاع ملی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای هوایی چین و تایلند قرار است در ماه جاری میلادی رزمایش مشترکی تحت عنوان «فالکون استرایک ۲۰۲۴» برگزار کنند. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: این وزارتخانه اعلام کرد، این رزمایش در راستای برنامه همکاری سالانه میان دو ارتش برگزار خواهد شد. طبق این بیانیه، این رزمایش در محل یک پایگاه نیروی هوایی تایلند به اجرا درآمده و چین انواع مختلفی از هواپیماهای ارتش و نیروهای ویژه خود را برای شرکت در این رزمایش خواهد فرستاد و هدف از رزمایش تقویت مهارت‌های رزمی نیروهای مربوطه و تعمیق همکاری و تعاملات عملی میان ارتش‌های دو کشور است. این رزمایش مشترک چین و تایلند در حالی اعلام شده که پکن در واکنش به تحولات سیاسی در جزیره تایوان به مدت چهار سال رزمایش‌های نظامی خود را در اطراف این جزیره متمرکز کرده است تا بر تایپه برای پذیرش حاکمیت پکن، به‌رغم مخالفت‌های شدید تایوان فشار بیاورد. چین در سال‌های اخیر به دنبال تقویت نفوذ و حضور نظامی خود در منطقه آسیا-اقیانوسیه به ویژه از طریق برگزاری رزمایش‌های مشترک و توافقات همکاری نظامی با کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا بوده است. تایلند که به عنوان متحد پرسابقه آمریکا مطرح است در سال‌های اخیر روابط نظامی خود با چین را تقویت کرده و این رویداد به تشدید نگرانی‌های قدرت‌های غربی نسبت به افزایش نفوذ منطقه‌ای پکن منجر شده است. 

پیشتازی هریس در سه ایالت کلیدی

نظرسنجی‌های اخیر در ایالات‌متحده از برتری نسبی کاملا هریس بر رقیب جمهوری‌خواهش، دونالد ترامپ حکایت دارد. این نظرسنجی‌ها برعکس نظرسنجی‌های پیش از نامزدی کاملا هریس در حزب دموکرات است. در نظرسنجی‌های پیش از این، در بازه زمانی مشخص ترامپ یا با جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات، شانه‌به‌شانه حرکت می‌کرد یا کمی از او جلوتر بود، اما داده‌های نظرسنجی‌های جدیدی که روز شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که کاملا هریس اکنون در سه ایالت حساس و سرنوشت‌ساز «میدان نبرد» از دونالد ترامپ پیشتاز است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: این برتری ظاهراً مزیتی را که رئیس‌جمهور سابق سال گذشته از آن برخوردار بوده، از بین می‌برد. نظرسنجی‌های نیویورک‌تایمز و کالج سینا از رای‌دهندگان احتمالی نشان می‌دهد که هریس با اختلاف یکسان 50 به 46درصدی نسبت به ترامپ در ایالات میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین پیشتاز است. بر اساس سیستم رای‌گیری کالج انتخاباتی ایالات‌متحده، آن سه ایالت پرجمعیت غرب میانه کلید پیروزی هر یک از طرفین در نظر گرفته می‌شود. تقریباً سه ماه مانده به انتخابات 5 نوامبر، بخش عمده‌ای از معادلات می‌توانند تغییر کنند. این نظرسنجی نشان داد که رای‌دهندگان همچنان ترامپ را در مورد مسائل کلیدی اقتصاد و مهاجرت ترجیح می‌دهند. اما در قبال موضوعاتی چون سقط جنین و برخی مسائل اجتماعی، هریس 24 امتیاز برتری نسبت به موضع ترامپ داشت. به‌طور کلی، می‌توان گفت هنوز مشخص نیست در این سه ایالت دست بالا را چه نامزدی دارد، هر چند موضع ترامپ نسبت به قبل متزلزل‌تر شده است. در هر صورت، دموکرات‌ها با شور و شوق از نامزدی هریس استقبال می‌کنند. آنها به این اشتیاق دل بسته‌اند و بسیاری پس از کناره‌گیری بایدن 81ساله احساس آرامش کردند.