شناسه خبر : 47383 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

 شانه خالی کردن تل‌آویو

هریس در آخرین نظرسنجی‌ها از ترامپ پیش افتاده است

«آنا اوکولووا»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی در پی ترور «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین (حماس) در تهران از سوی این رژیم، با تلاش برای شانه خالی کردن از این اقدام تروریستی گفت که این رژیم مسئولیت ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را بر عهده نمی‌گیرد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: حماس در بیانیه‌ای با تایید ترور و شهادت هنیه گفت: رهبر شهید مجاهد، اسماعیل هنیه پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران بر اثر حمله خائنانه صهیونیست‌ها به محل اقامت خود در تهران به شهادت رسید. روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چهارشنبه 10 مرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هنیه و یکی از محافظان او در اثر مورد اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند. خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که اوکولووا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رژیم صهیونیستی مسئولیت این اقدام را بر عهده می‌گیرد یا نه، گفت: نه. رسانه‌های عبری نیز گزارش دادند که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وزرا دستور داده درباره ترور اسماعیل هنیه صحبتی نکنند و به آن نپردازند. پس از آنکه رسانه‌های ایران از شهادت هنیه در تهران خبر دادند، ارتش رژیم صهیونیستی به شبکه خبری سی.ان.ان گفت که به گزارش‌های رسانه‌های خارجی در این‌باره پاسخ نمی‌دهند. رژیم صهیونیستی که بیش از ۹ ماه است با گروه حماس در غزه در جنگ است و «نابودی حماس» را پس از عملیات «طوفان‌الاقصی»، بهانه‌ای برای جنایت‌های جنگی خود علیه فلسطینیان در غزه و پیشبرد سیاست‌های اشغالگرانه‌اش قرار داده، آشکارا بر هدف خود مبنی بر «حذف» رهبران سیاسی و فرماندهان نظامی گروه حماس اذعان کرده است. «محمود طه»، نماینده حماس در لبنان، درباره به شهادت رسیدن هنیه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که این جنبش رژیم صهیونیستی و آمریکا را مسئول ترور  رئیس دفتر سیاسی حماس می‌داند و واشنگتن با این اقدام موافقت کرده بود. «محمود طه»، نماینده حماس در لبنان در این‌باره گفت: ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران اقدامی بزدلانه است که پس از چراغ سبز نشان دادن آمریکا انجام شد. طه همچنین گفت: اسرائیل این ترور را انجام داد تا حماس را به تضعیف شروط خود در مذاکرات (آتش‌بس) وادار کند. ما این کار را نخواهیم کرد. ما همچنین وعده می‌دهیم که ارتش اسرائیل بهای گزافی برای این جنایت پرداخت خواهد کرد.

بن‌بست سیاسی در ونزوئلا

ونزوئلا روز دوشنبه 29 جولای پس از آنکه نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور کنونی خود را پیروز رویارویی با ائتلاف اصلی اپوزیسیون این کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد، با بن‌بست سیاسی نگران‌کننده‌ای مواجه شده است. معترضان به نتیجه انتخابات، به خیابان‌های این کشور آمده‌اند و گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی مراکز دولتی را به تسخیر خود درآورده‌اند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: همزمان تصاویری منتشر شده که نشان می‌دهد معترضان به سمت کاخ ریاست‌جمهوری در حرکت هستند. این در حالی است که مادورو نتایج انتخابات را موضوعی تمام‌شده می‌داند، اما ادموندو گونزالس، نامزد اپوزیسیون، بعدازظهر دوشنبه 29 جولای در نشستی مطبوعاتی گفت که کارزار انتخاباتی‌اش شواهد لازم را دارد که نشان می‌دهد او برنده انتخابات بوده است. به گفته کارشناسان، واکنش‌ها به اعلام اینکه نیکلاس مادورو برای سومین‌بار در انتخابات این کشور پیروز شده است، ساختار سیاسی و اجتماعی این کشور را درگیر شکاف کرده و واکنش‌های بین‌المللی را به دنبال داشته است. به گزارش رویترز، به‌رغم نظرسنجی‌های متعدد از سوی مخالفان نیکلاس مادورو، مقامات انتخاباتی ونزوئلا درست بعد از نیمه‌شب دوشنبه به وقت محلی اعلام کردند، رئیس‌جمهور ونزوئلا با کسب 51 درصد آرا، برای سومین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا پیروز شده است. این مقامات گفتند که ادموندو گونزالس، نامزد مخالفان، 44درصد آرا را به دست آورده است، این در حالی است که اپوزیسیون پیشتر گفته بود که دلایل واضحی دارد که باید خود را برای جشن پیروزی آماده کند و از هواداران خواسته بود تا به نظارت بر شمارش آرا ادامه دهند. اما مادورو در کاخ ریاست‌جمهوری حاضر شد و در حالی که حامیانش او را تشویق می‌کردند، گفت انتخاب مجددش «پیروزی صلح و ثبات» است و بر ادعای کارزار انتخاباتی خود مبنی بر شفاف بودن نظام انتخاباتی ونزوئلا تاکید کرد. پیش از برگزاری انتخابات، نظرسنجی شرکت ادیسون ریسرچ، شرکت معروف نظرسنجی که در انتخابات ایالات‌متحده نیز فعال است، پیش‌بینی کرده بود که گونزالس 65 درصد آرا و مادورو 31 درصد آرا را به دست خواهند آورد. موسسه نظرسنجی محلی مگانالیسیس 65 درصد رای را برای گونزالس و کمی کمتر از 14 درصد را برای مادورو پیش‌بینی کرد. اما اکنون آنچه از شمارش صندوق‌های رای تفسیر شده، ونزوئلا را با بحران مواجه کرده است. 

سفر وزیر خارجه مصر به ایران

بدر احمد محمد عبدالعاطی، وزیر امور خارجه مصر، که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید کشورمان به تهران سفر کرده است، روز سه‌شنبه نهم مرداد ۱۴۰۳ با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: سرپرست وزارت امور خارجه در این دیدار با استقبال و قدردانی از سفر بدر عبدالعاطی به تهران، برای وی در مسئولیت جدیدش به عنوان وزیر امور خارجه جدید مصر آرزوی موفقیت کرد. باقری خاطرنشان کرد: حضور دو وزیر خارجه مصر در تهران در خلال حدود دو ماه گذشته برای شرکت در مراسم ادای احترام به مقام رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید و همچنین مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران را ارج می‌نهیم و آن را نشانه‌ای اطمینان‌بخش از اراده جدی و تلاش ارزشمند مصر برای پیگیری روند توسعه مناسبات و روابط دو کشور می‌دانیم. سرپرست وزارت امور خارجه گفت: مناسبات دوستانه با مصر در امتداد تعمیق سیاست همسایگی و تحکیم آن است و این سیاست با تغییر دولت‌ها دچار تغییر نمی‌شود. باقری ظرفیت دو کشور ایران و مصر را فراتر از عرصه دوجانبه، در ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی حائز اهمیت توصیف کرد و با اشاره به حساسیت شرایط منطقه در سایه تشدید جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع فلسطین در غزه، مشورت و همکاری بین کشورهای بزرگ اسلامی به‌خصوص ایران و مصر را برای مقابله با این چالش‌ها و تهدیدات ضروری دانست. وزیر امور خارجه مصر نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفرش به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف دکتر پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران، فقدان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه شهید کشورمان را تسلیت گفت و مدیریت موفق دوره انتقالی در این شرایط حساس و خطیر و برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست‌جمهوری در فضایی سالم و امن را به دولت و مردم ایران تبریک گفت. 

پیشروی هریس

محتمل‌ترین نامزد حزب دموکرات ایالات‌متحده آمریکا، کاملا هریس، در نظرسنجی جدیدی که از سوی رویترز و ایپسوس انجام شد، یک درصد برتری جزئی را نسبت به دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه حفظ کرد. آن‌گونه که شفقنا گزارش داده: وبگاه سی‌ان‌ان عربی نوشت: «نظرسنجی سه‌روزه که در ۲۸ جولای ۲۰۲۴ به پایان رسید، نشان داد که معاون رئیس‌جمهور هریس از حمایت ۴۳ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده برخوردار است، در حالی که از ترامپ، رئیس‌جمهور سابق ۴۲ درصد از رای‌دهندگان حمایت می‌کنند.» این آمار در حالی است که حاشیه خطا در نظرسنجی فوق  5 /3 درصد برآورد شده است. نتایج نظرسنجی انجام‌شده از سوی رویترز و ایپسوس در هفته گذشته نشان داد که چهره هریس در میان رای‌دهندگان در دوره اخیر بهبود یافته است و مقام معاونت رئیس‌جمهور فعلی موقعیت او را به عنوان نامزد احتمالی دموکرات‌ها در 10 روز گذشته، پس از جو بایدن، تقویت کرده است. به طور کلی، دید رای‌دهندگان در یک ماه گذشته نسبت به هریس مثبت‌تر شده است، همان‌طور که این نظرسنجی نشان داد که ۴۶ درصد از رای‌دهندگان دیدگاه مثبتی در مقایسه با ۵۱ درصد دید نامطلوب نسبت به او دارند. موضع ترامپ در زمان کناره‌گیری بایدن تغییر قابل توجهی نداشته، به طوری که در نظرسنجی اخیر، ۴۱ درصد از رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده نظر مثبت و ۵۶ درصد نامطلوب به او داشتند. این نظرسنجی نشان داد که رای‌دهندگان ثبت‌نام‌شده از رویکرد ترامپ در زمینه اقتصاد، مهاجرت و جرم و جنایت حمایت می‌کنند، در حالی که هریس را دارای برنامه بهتری برای مراقبت‌های بهداشتی می‌دانند. نظرسنجی از ۱۰۲۵ بزرگسال آمریکایی، از جمله ۸۷۶ رای‌دهنده ثبت‌نام‌شده، از ۲۶ تا ۲۸ جولای به صورت آنلاین به زبان انگلیسی انجام شده است.

ارتقای روابط با فرانسه

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، روز دوشنبه 8 مرداد در تماس تلفنی با مسعود پزشکیان، انتخاب وی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت. رئیس‌جمهور فرانسه در این گفت‌و‌گوی تلفنی با استقبال از رویکرد رئیس‌جمهور مبنی بر ایجاد تعامل و تعادل در سیاست خارجی، ابراز امیدواری کرد روابط ایران با فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی، در دوره جدید بیش از گذشته ارتقا یابد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: پزشکیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی، پیشینه روابط سیاسی و مراودات فرهنگی میان ایران و فرانسه را زمینه مناسبی برای توسعه تعاملات دیپلماتیک میان دو کشور دانست و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای روابط با فرانسه را بر مبنای صداقت و اعتمادسازی مشترک اعلام کرد. روسای جمهور ایران و فرانسه در این مکالمه تلفنی یک‌ساعته درباره مسائل و موضوعات مختلفی از جمله مذاکرات رفع تحریم، جنگ اوکراین و آخرین وضعیت و تحولات در غزه و لبنان به بحث و گفت‌و‌گو پرداختند. رئیس‌جمهور ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات رفع تحریم در چهارچوب توافق‌شده، اجرایی شدن همه تعهدات از سوی طرفین و توقف فشار و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را حداقل انتظار جمهوری اسلامی ایران از این توافق و زمینه مناسبی برای تداوم و پیشبرد گفت‌و‌گوها دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به استناد بیش از ۱۵ گزارش آژانس انرژی اتمی به همه تعهدات خود در برجام عمل کرده است، اما آمریکایی‌ها بدون عمل به تعهدات خود، ضمن خروج یک‌طرفه از این توافق، تحریم‌های ظالمانه مضاعفی نیز به ملت ایران تحمیل کرده‌اند. پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود در این گفت‌و‌گوی تلفنی ضمن ابراز نگرانی شدید از تشدید تنش‌ها در مرزهای جنوبی لبنان با رژیم صهیونیستی، نسبت به تبعات و نتایج هرگونه تجاوز به لبنان هشدار داد و افزود: رژیم صهیونیستی در صورت حمله به لبنان اشتباهی بزرگ مرتکب خواهد شد که تبعات سنگینی برایشان به همراه خواهد داشت.