شناسه خبر : 46858 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پروژه ضددرخت

فروش روغن‌های مایع مسموم و تاریخ مصرف‌گذشته در بازار ادامه دارد؟

به گزارش شبکه شرق، سازمان غذا و دارو درباره اخبار منتشرشده مبنی بر روغن‌های وارداتی آلوده و توزیع روغن‌های مسموم و تاریخ مصرف‌گذشته در بازارها، توضیحاتی ارائه و تاکید کرد که مجوز ترخیص به این روغن‌ها داده نشده است. اخیراً انتشار خبر توزیع بیش از ۴۷ هزار تن روغن آلوده و مسموم و تاریخ مصرف‌گذشته در برخی از رسانه‌ها، جنجال به ‌پا کرده است. بر اساس ادعای برخی رسانه‌ها، با وجود تاکید صریح سازمان غذا و دارو مبنی بر مسمومیت روغن‌ها به سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها و تاریخ مصرف‌گذشته بودن روغن‌ها، دستور ترخیص بیش از ۴۷ هزار تن از آنها و توزیع در کشور، صادر شده است. مشاور امور فنی و سیاست‌گذاری اداره کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: محموله روغن آفتابگردان آلوده به سموم دفع آفات، از نظر سازمان غذا و دارو، امکان ترخیص و مصرف ندارد. یوسف صادقیان، مشاور امور فنی و سیاست‌گذاری اداره کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه این میزان روغن خام آفتابگردان در سال ۱۴۰۰ وارد کشور شده است، اظهار کرد: معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نسبت به نمونه‌برداری و آنالیز این روغن در آن زمان اقدام کرده است که به دلیل مغایرت در باقی‌مانده سموم دفع آفات نباتی، این محموله نتوانست مجوز ترخیص اخذ کند. او افزود: واردکننده این روغن درخواست نمونه‌برداری مجدد را ارائه کرد که با توجه به اینکه کالا، یک کالای استراتژیک بود، سازمان غذا و دارو با این درخواست موافقت کرد که این آزمایش‌ها مجدداً تکرار شد. سه مرحله نمونه‌برداری و پنج ‌بار آزمایش انجام شد و در همه موارد نمونه‌برداری، عدم انطباق در باقی‌مانده سموم دفع آفات محرز شد. مشاور امور فنی و سیاست‌گذاری اداره کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بیان کرد: در همین راستا هم به صاحب کالا و هم به معاونت غذا و داروی هرمزگان، عدم ترخیص و لزوم مرجوع کردن آن ابلاغ شد. این آزمایش‌ها هم در آزمایشگاه‌های معاونت غذا و داروی هرمزگان و هم در آزمایشگاه مرجع سازمان غذا و دارو به عنوان معتبرترین آزمایشگاه کشوری در حوزه غذا انجام شده و بنابراین اعلام می‌کنیم که این محموله روغن از نظر سازمان غذا و دارو امکان ترخیص و مصرف ندارد و اقدامات قانونی نیز از سوی مرجع قضایی در دست اقدام است تا این کالا مرجوع شود. «یاشار سلطانی»، از «توزیع بیش از ۴۷ هزار تن روغن آلوده و مسموم و تاریخ‌گذشته در دولت ابراهیم رئیسی» خبر داده بود. به دنبال انتشار این خبر، چند مقام مسئول، در زمینه واردات روغن آلوده و توزیع روغن‌های مسموم در بازارهای کشور توضیحاتی ارائه کردند. در گزارش منتشرشده در وب‌سایت رسمی «یاشار سلطانی» روزنامه‌نگار، آمده است: «بیش از ۹۱ هزار تن روغن مایع در مرداد ۱۴۰۰، از طریق «شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران» از دو کشور ترکیه و آرژانتین وارد ایران شده است؛ با وجود گزارش‌های صریح سازمان غذا و دارو مبنی بر مسمومیت روغن‌ها به سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها و تاریخ مصرف‌گذشته بودن روغن‌ها، دستور ترخیص بیش از ۴۷ هزار تن از آنها و توزیع در کشور، صادر شده است. احتمالاً بخشی از این روغن‌ها، وارد بدن من و شما شده است اما اسناد و مدارکی که در ادامه این گزارش منتشر می‌کنیم، نشان می‌دهد که یک فاجعه بهداشتی در حوزه سلامت ایرانی‌ها در جریان واردات این ۹۱ هزار تن روغن رخ داده است.»

پروژه ضددرخت

روزنامه «فرهیختگان» نوشت: «چندی پیش برخی از رسانه‌ها درباره تراشیده شدن تنه و قطع بخشی از درختان پارک محافظت‌شده سرخه‌حصار خبر دادند. به دنبال انتشار این خبر، در ابتدا دادستانی تهران ورود کرد و پس از چندی نیز روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست تهران اعلام کرد که این درختان بیمارند و قطع آنها با مجوز منابع طبیعی بود و سازمان محیط‌زیست نیز از جریان قطع شدن و تراشیده شدن تنه این درختان بی‌خبر نیست. در آن اطلاعیه سازمان حفاظت محیط زیست به این نکته اشاره کرده بود که شهرداری تهران در هر صورت باید به‌جای درختان مذکور بیمار، درخت جایگزین کند. طبق مشاهدات خبرنگار، محدوده‌ای که قرار است درختان آن قطع یا احتمالاً جابه‌جا شوند، نزدیک ورودی دوم پارک سرخه‌حصار است. از ورودی دوم که وارد پارک می‌شوید، سمت چپ پارک، چند متری که در خیابان «شقایق» قدم می‌زنید، درختان علامت‌گذاری‌شده با اسپری آبی‌رنگ را خواهید دید. درختان علامت‌گذاری‌شده در نزدیکی آلاچیق‌های آن راسته از پارک قرار دارند. همچنین تنه درختان تراشیده شده است و مساحت قابل ‌توجهی از درختان آن محدوده با اسپری آبی‌رنگ، علامت‌گذاری شده‌اند. به نظر می‌رسد شهرداری تهران بهتر است مسئله درختان علامت‌گذاری‌شده پارک سرخه‌حصار را برای افکار عمومی شفاف‌سازی کند تا هم بنرهای «زنده‌باد درخت» تبدیل به طنز نشود و هم اینکه این دوره از شهرداری تهران، در افکار شهروندان تهرانی به یک دوره ضدمحیط‌زیستی تبدیل نشود.

حداقل حقوق

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کف و سقف حقوق سال ۱۴۰۳ بازنشستگان و مستمری‌بگیران را اعلام کرد. میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران در سال جاری اظهار کرد: به موجب قانون مصوب، دستمزد حداقلی‌بگیران با افزایش ۳۵درصدی و همچنین سایر سطوح درآمدی با افزایش ۲۲ درصد+‌۶۹۰ هزار تومان همراه است که از فروردین‌ماه اعمال، اما از اردیبهشت‌ماه پرداخت خواهد شد. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد زمان پرداخت معوقات ناشی از افزایش حقوق نیز اعلام کرد که سعی می‌شود معوقات در خردادماه پرداخت شود. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در مورد کف و سقف حقوق بازنشستگان با افزایش‌های صورت‌گرفته توضیح داد: کف حقوق یک فرد دارای همسر و یک فرزند تحت پوشش، ۱۰ میلیون و ۹۰ هزار تومان است و سقف آن نیز هفت برابر حداقل دستمزد است. موسوی همچنین درباره میزان افزایش «حق عائله‌مندی و اولاد» نیز گفت: حق عائله‌مندی نیز با این افزایش جدید بیش از ۱۰۰ درصد در سال جاری رشد داشته و حق اولاد نیز با رشدی بالغ بر ۵۰ درصد همراه بوده است. او در پاسخ به اینکه نگرانی‌هایی در مورد تحت تاثیر قرار گرفتن اجرای همسان‌سازی حقوق‌ها با افزایش ۳۵درصدی حقوق‌ها در سال جاری عنوان می‌شود، گفت: همسان‌سازی به افزایش حقوق سالانه ارتباطی ندارد و از آنجا که هنوز برنامه هفتم ابلاغ نشده است، بعد از ابلاغ، آنچه به موجب قانون به ما تکلیف شود، با تامین منابع به قانون عمل می‌کنیم. تصویب‌نامه هیات وزیران با موضوع افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی به‌طور رسمی ابلاغ شد. با ابلاغ تصویب‌نامه هیات وزیران، مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی از اردیبهشت افزایش خواهد یافت. در بخشی از این تصویب‌نامه آمده است: «از تاریخ 1 /۱ /1403 کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری‌های بازماندگان مشمول قانون تامین اجتماعی برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری به میزان ۳۵ درصد افزایش یابد، به نحوی که مجموع دریافتی با احتساب عائله‌مندی، اولاد، معیشت و مسکن کمتر از ۱۰۰,۹۶۱, ۵۶۰ ریال نباشد. مستمری مشمولان ازکارافتادگی جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه برقرار شده به میزان ۳۵ درصد افزایش یافته و به نسبت از مزایای جانبی مذکور برخوردار خواهند شد. مستمری دریافت‌کنندگان بالاتر از حداقل به میزان ۲۲ درصد به علاوه ۶,۹۰۰,۷۸۰ ریال افزایش می‌یابد.»

ربایندگان حرفه‌ای «یسنا»

مدیرعامل هلال‌احمر گلستان گفته است که ربایندگان «یسنا» حرفه‌ای بودند. قاسم غریب‌آبادی با بیان اینکه شکل رهاسازی «یسنا» از سوی آدم‌رباها نشانگر ارزیابی همه جوانب و حرفه‌ای بودن آنها بود، گفت: «امکان خارج شدن کودک از میان بوته‌های مرتفع کلزاها بسیار پایین بود. آدم‌رباها پس از بازگرداندن یسنا، در کمال نامردی او را در میان کلزاها رها کرده بودند که به‌هیچ‌عنوان در حالت معمولی و زمینی امکان پیدا شدن کودک وجود نداشت. هلال‌احمر از همان لحظات اولیه جست‌وجو، پای کار بود و اگر همان روز پس از رها کردن کودک پیدا نمی‌شد با توجه به اینکه هواشناسی آغاز بارش را از شامگاه روز پنجم هشدار داده بود، قطعاً سلامت کودک و جان او به خطر می‌افتاد.» غریب‌آبادی هوشیاری سارقان در چگونگی بازگرداندن و رهاسازی کودک را حرفه‌ای و با ارزیابی همه جوانب دانست و ادامه داد: «پلیس و دادستانی پس از ارزیابی‌های دقیق‌تر، دلایل آدم‌ربایی را جهت تنویر افکار عمومی اطلاع‌رسانی می‌کنند.»

سهمیه داروی داروخانه‌ها با توجه به وضع حجاب

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو گفته است که موضوع رعایت هنجارها جزو مواردی است که در سهمیه داروخانه‌ها نقش دارد: «سازمان غذا و دارو از نخستین مجموعه‌هایی بود که به موضوع رعایت پوشش ورود کرد و به همین دلیل اصول رعایت پوشش در داروخانه را ابلاغ کرد.» او ادامه داد: «اگرچه اصول مربوط به پوشش و حجاب در داروخانه‌ها ابلاغ شده اما ناهنجاری‌هایی در این ‌زمینه گزارش می‌شود. اگر یک داروخانه نسبت به رعایت هنجارها [رعایت حجاب] اقدام نکند، در وهله نخست تذکر داده می‌شود و اگر تذکر تاثیری نداشته باشد، موارد بازدارنده درباره داروخانه متخلف اجرا می‌شود. اگر موارد بازدارنده نیز مثمرثمر نباشد، متخلفان به مراجع قانونی معرفی می‌شوند.» در اسفندماه ۱۴۰۱ سازمان غذا و دارو دستورالعمل نحوه پوشش کارکنان داروخانه را ابلاغ کرد که از جمله مفاد مهم آن می‌توان به ملزم‌ شدن کارکنان خانم (اعم از مسئول فنی و سایر کارکنان) به پوشیدن مقنعه به رنگ مشکی اشاره کرد.

تصمیم نظام

به گزارش شبکه شرق، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: «ورود زنان به ورزشگاه با شرط وجود زیرساخت‌های لازم و اجرای دستورالعمل‌های مصوب، تصمیم نظام بوده است.» «انسیه خزعلی»، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) نوشت: «ورود زنان به ورزشگاه، کار هیچ شخص یا گروهی نبود، بلکه تصمیم دولت و نظام بود.» انسیه خزعلی در ادامه این توئیت نوشته است: «البته با شرط وجود زیرساخت‌های لازم و اجرای دستورالعمل‌های مصوب، بنابراین در صورت هرگونه تخلف و عدول از دو شرط مذکور، این دولت است که مطالبه می‌کند و بر موازین ارزشی خود در حفظ حریم بانوان تاکید می‌کند.»