شناسه خبر : 46857 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خط و نشان اسرائیل

چگونه به وزارت دفاع بریتانیا حمله سایبری شد؟

اسرائیل پیشنهاد داده چنانچه مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای برای حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل به تصویب برساند، آمریکا بودجه تمامی نهادهای این سازمان را قطع کند. فلسطین در حال حاضر «عضو ناظر دائم» سازمان ملل است و به‌رغم شرکت در جلسات این سازمان قادر به رای دادن نیست. مجمع عمومی سازمان ملل ممکن است به پیش‌نویس قطعنامه‌ای رای بدهد که خواستار به رسمیت شناختن تشکیلات خودگردان فلسطین به عنوان عضو کامل سازمان ملل است. این پیش‌نویس از شورای امنیت خواسته در تصمیم پیشین خود تجدیدنظر کند. خبرگزاری رویترز نوشته این رای‌گیری در مجمع عمومی نشان‌دهنده میزان حمایت از فلسطینی‌ها برای به رسمیت شناخته ‌شدن به عنوان کشور مستقل است. ماه گذشته اکثر کشورها در جلسه شورای امنیت از تشکیل کشور مستقل فلسطین حمایت کردند، اما آمریکا این قطعنامه را وتو کرد. عضویت کامل در سازمان ملل در صورتی حاصل می‌شود که ۱۵ عضو شورای امنیت قطعنامه عضویت آن کشور را به تصویب برسانند. در قوانین آمریکا تصریح شده واشنگتن قادر به حمایت مالی از هیچ سازمان زیرمجموعه سازمان ملل که به گروه‌های فاقد «شاخصه‌های به رسمیت‌شناخته‌شده» کشور شدن عضویت کامل اعطا کند، نخواهد بود. در سال ۲۰۱۱ بعد از آنکه یونسکو به تشکیلات خودگردان عضویت کامل داد آمریکا حمایت مالی خود از این سازمان را قطع کرد. گیلاد عردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل با اشاره به رای‌گیری روز جمعه مجمع عمومی درباره فلسطین گفت: «اگر این قطعنامه تصویب شود، انتظار دارم ایالات‌متحده به‌طور کامل بودجه سازمان ملل و نهادهای آن را مطابق با قوانین ایالات‌متحده قطع کند.»

عراق درصدد برقراری پرواز به سه مقصد جدید

وزارت حمل‌ونقل عراق قصد دارد، پروازهای جدیدی به مقاصد اندونزی، چین و تونس برقرار کند. میثم الصافی، سخنگوی وزارت حمل‌ونقل عراق گفت که این وزارتخانه، مجموعه اقدامات جدید و موثری برای توسعه بخش حمل‌ونقل هوایی از طریق اتکا بر سیستم‌های جهانی بازرسی و گشایش فرودگاه بین‌المللی بغداد به روی شهروندان اتخاذ کرده است. الصافی اشاره کرد که این وزارتخانه در تلاش برای افتتاح بیش از یک پرواز به مقاصد اندونزی، چین و تونس پس از توافق با این کشورها برای پروازهای هفتگی در گام نخست و سپس افزایش شمار پروازها بر اساس امکان‌سنجی اقتصادی است.

علت تعلیق رابرت مالی

به گزارش شبکه شرق، دو نماینده جمهوریخواه کنگره ایالات‌متحده می‌گویند به اعتقاد آنها، مجوز امنیتی رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، به این دلیل به حالت تعلیق درآمده است که او اسناد طبقه‌بندی‌شده را به حساب ایمیل شخصی خود ارسال و بعد آن را در تلفن شخصی‌اش دانلود کرده است. سناتور جیم ریش، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، و مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، این ادعا را در نامه روز ۱۷ اردیبهشت خود به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، مطرح کردند، ولی هیچ منبعی برای اتهامات یادشده ارائه نکردند. روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت این نامه را منتشر کرد. خبرگزاری رویترز هم گزارشی در این زمینه منتشر کرده است. در این نامه آمده است: «ما می‌دانیم که مجوز امنیتی آقای مالی به حالت تعلیق درآمده است، زیرا او اسناد طبقه‌بندی‌شده را به ایمیل شخصی خود منتقل کرده و این اسناد را در تلفن همراه شخصی خود دانلود کرده است.»

اتحادیه اروپا ۱۱ کشتی را تحریم کرد

اتحادیه اروپا، محدودیت‌هایی را علیه ۱۱ کشتی پیشنهاد کرده که به روسیه، برای امکان ادامه جنگ خود علیه اوکراین کمک کرده‌اند. اگر اقدامات پیشنهادشده از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصویب شوند، دسترسی این کشتی‌ها به بنادر و مناطق لنگرگاه این بلوک، ممنوع می‌شود و با ممنوعیت استفاده از شرکت‌های اروپایی برای مجموعه‌ای از خدمات، لجستیک فعالیت این کشتی‌ها، دشوار خواهد شد. کشتی‌هایی که هدف قرار گرفته‌اند، شامل چهار کشتی حمل سوخت، دو نفتکش، دو واحد ذخیره گاز مورد استفاده پروژه آتی شرکت نواتک برای انتقال گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در شبه‌جزیره کامچاتکا و یک کشتی باری هستند. یکی از این کشتی‌ها، نفتکشی به نام «آندرومدا استار» است که در دریای بالتیک دچار سانحه شد و در بررسی بلومبرگ، معلوم شد که بیمه اروپایی نامعتبر دارد. این پیشنهادها بخشی از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای مقابله با توانایی مسکو برای دور زدن سقف قیمت نفت روسیه از طریق استفاده از ناوگان کشتی‌های شبح و محدود کردن فعالیت کشتی‌های مشارکت‌کننده در حمل کالاهایی است که درآمدزایی برای ماشین جنگی روسیه به‌خصوص در بخش‌های تحریم‌شده، ایجاد می‌کند.

حمله سایبری گسترده به وزارت دفاع بریتانیا

حمله سایبری گسترده چینی‌ها که از طریق رخنه امنیتی، وزارت دفاع بریتانیا را هدف گرفته بود، مشخصات کارکنان نیروهای مسلح را افشا کرده است. این حمله که تصور می‌شود دو یا سه‌ بار صورت گرفته باشد، یک سامانه واسطه فهرست حقوق را هدف گرفته بود که مشخصات ده‌ها هزار نفر از افراد نیروهای مسلح و کهنه‌سربازان بریتانیا را شامل می‌شد. به گزارش اسکای نیوز، این حمله به‌تازگی آشکار شده و وزارت دفاع در سه روز گذشته مشغول بررسی ابعاد این هک بوده است. برای اطلاع از نظر وزارت دفاع، با این وزارتخانه تماس گرفته شده است. تصور نمی‌شود اطلاعاتی به سرقت رفته باشد و وزارت دفاع از کارکنان نیروهای مسلح خواست نگران امنیتشان نباشند. نمایندگان مجلس روز گذشته در جریان جزئیات حمله قرار گرفتند. این حمله پس از آن صورت می‌گیرد که دولت «عاملان وابسته به دولت چین» را بانی دو حمله سایبری «خرابکارانه» به بریتانیا در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ معرفی کرد. در ماه مارس، اولیور داودن، معاون نخست‌وزیر، به مجلس عوام گفت دو فرد و یک شرکت مرتبط با دولت چین به دلیل حملات به کمیسیون انتخاباتی تحریم شده‌اند. داودن گفت همان شرکت همچنین در جریان فعالیت‌های سازمان‌یافته جداگانه در سال ۲۰۲۱، اقدام‌هایی برای «شناسایی» حساب‌های پارلمانی بریتانیا صورت داده بود. داودن به نمایندگان مجلس گفت که بریتانیا دو فرد و یک شرکت مرتبط با گروه سایبری ای‌پی‌تی ۳۱ (APT31) را که با وزارت امنیت چین ارتباط دارد، تحریم کرده است. آن زمان، سخنگوی سفارت چین در لندن گفت: «این به‌اصطلاح حملات سایبری چین به بریتانیا کاملاً ساختگی و افتراهای بدخواهانه است.» شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، روز دوشنبه سفرش به اروپا را آغاز کرد، هرچند دیدار از بریتانیا در برنامه‌اش نبود. او اولین روز تور اروپای خود را در پاریس سپری کرد و با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دیدار داشت. همزمان با ورود او به فرانسه، گروهی متشکل از هفت قانون‌گذار فرانسوی که هدف حملات سایبری منسوب به هکرهای چینی قرار گرفته بودند، خواستار تحقیق قضایی مقام‌های مسئول شدند. آنها می‌خواهند فرانسه این حمله را به‌صورت رسمی به ای‌پی‌تی۳۱ نسبت دهد؛ همان شرکتی که بریتانیا در ماه مارس تحریم کرد. برخلاف آمریکا، بریتانیا و نیوزیلند که به‌صورت رسمی چین را به چند حمله سایبری متهم کرده‌اند، مقام‌های فرانسوی از متهم کردن پکن خودداری کرده‌اند. شی امروز به صربستان و روز پنجشنبه به مجارستان می‌رود. هر دو کشور با دولت چین روابط دوستانه دارند. سال گذشته هم شرکت امنیت سایبری مندیانت اعلام کرد هکرهای چینی که احتمال می‌رود تحت حمایت حکومت کمونیستی چین باشند، با استفاده از حفره امنیتی در ایمیل، به شبکه‌ای متشکل از صدها سازمان خصوصی و دولتی جهان نفوذ کرده‌اند و حدود یک‌سوم آنها نهادهای دولتی مانند وزارت خارجه‌اند. مسئول فنی مندیانت، در این زمینه گفته بود که این بزرگ‌ترین جاسوسی سایبری است که هکرهای چینی پس از حمله سایبری به مایکروسافت اکسچنج در اوایل سال ۲۰۲۱‌ انجام داده‌اند. در حمله سایبری به مایکروسافت اکسچنج ده‌ها هزار رایانه در سراسر جهان هک شدند.

دولت روسیه استعفا کرد

همزمان با پایان مراسم تحلیف «ولادیمیر پوتین» و ادای سوگند به عنوان رئیس‌جمهور روسیه برای پنجمین‌بار، دولت روسیه استعفا کرد. «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور منتخب روسیه «سه‌شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳»، با ادای سوگند در مراسم تحلیف، به‌طور رسمی، پنجمین دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرد. همزمان با پایان مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین و ادای سوگند به عنوان رئیس‌جمهور روسیه برای پنجمین‌بار، کابینه وزیران دولت روسیه استعفا کرد. بر اساس قانون فدراسیون روسیه، پس از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید، کابینه وزیران باید استعفا کند و پس از آن ظرف دو هفته نخست‌وزیر تعیین می‌شود و سپس دو هفته پس از معرفی نخست‌وزیر، باید کابینه جدید تشکیل شود. به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه که در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، با اکثریت آرا پیروز شد، روز سه‌شنبه با ادای سوگند در مراسم تحلیف در کاخ کرملین، به‌طور رسمی پنجمین دوره ریاست‌جمهوری خود را آغاز کرد. تاریخچه آیین برگزاری مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری که سه‌شنبه گذشته در کرملین برگزار شد، به سال ۲۰۰۰ بازمی‌گردد. این سنت در سال ۲۰۲۴ نیز با حضور شماری از مقامات برجسته روسیه، قضات و اعضای پارلمان این کشور ادامه یافت. بر اساس اعلام دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، حدود دو هزار و ۶۰۰ نفر به این مراسم دعوت شده بودند.