شناسه خبر : 46929 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

زیرآب ایران

چرا وضعیت فرونشست زمین در ایران بحرانی است؟

در حالی گزارش‌های بین‌المللی از بحرانی بودن وضعیت فرونشست زمین در ایران حکایت دارد که گزارش‌های داخلی وزارت نیرو و دولت از بالا رفتن میزان مصرف آب در شهرهای مختلف ایران خبر می‌دهد. براساس نتایج مقاله جدید تحقیقاتی در مجله Science Advances که با پردازش شش هزار تصویر ماهواره‌ای در سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ نشان داده شده حدود 5 /3 درصد مساحت کل ایران تحت تاثیر فرونشست قرار دارد. این میزان فرونشست معادل از بین  رفتن سالانه حداقل  7 /1 میلیارد مترمکعب از منابع ارزشمند آب زیرزمینی در سال‌های گذشته بوده است.

سخنگوی آبفای تهران گفته است؛ «طی یک شبانه‌روز در تهران به‌طور متوسط سه میلیارد لیتر آب تامین و مصرف می‌شود»؛ این رقم برابر با دو میلیارد بطری یک‌و‌نیم‌لیتری است. سال گذشته همین روزها مصرف آب شرب تهران حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار مترمکعب بود. البته در روزهای گرم سال گذشته نیز مصرف سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر در یک شبانه‌روز بود.

طبق اعلام سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، سرانه مصرف آب شرب در دنیا معمولاً ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر در روز است، در حالی که در تهران این میزان مصرف «۲۵۰ تا ۳۰۰ لیتر» در روز است؛ این یعنی مصرفی به میزان دو برابر متوسط جهانی و پنج برابر کل کشور. بر اساس مطالعات انجام‌شده، بیشترین مصرف آب هنگام استحمام، بعد از آن در آشپزخانه و بعد سرویس‌های بهداشتی است. این در حالی است که متوسط بارندگی در ایران حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلی‌متر در سال و یک‌سوم متوسط میزان بارندگی در جهان است. 

دراین پرونده بخوانید ...