شناسه خبر : 47710 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تقویت روابط با روسیه

تماس غیرمستقیم آمریکا با ایران درباره انفجار پیجرها در لبنان

عصر سه‌شنبه 27 شهریور بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباطی پیجر در لبنان ۱۲ نفر شهید و هزاران نفر دیگر زخمی شدند. حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای، رژیم صهیونیستی را مسئول این حمله اعلام و تاکید کرد دشمن بهای این تجاوز جنایتکارانه را قطعاً خواهد داد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: در همین راستا، رسانه‌های صهیونیستی نیز فاش کردند که نوع ماده منفجره‌ای که در دستگاه‌ها جاسازی شده بود،PETN  بوده که یکی از قوی‌ترین مواد منفجره شناخته‌شده در جهان است. این ماده حساس به گرما و اصطکاک است که دلیل انفجار آن را توضیح می‌دهد. «هادی هاشم»، نماینده لبنان در سازمان ملل تاکید کرد تجاوز روز سه‌شنبه

(27 شهریور) رژیم صهیونیستی علیه لبنان به منزله جنایت جنگی است و منطقه را به جنگ می‌کشاند. وی گفت: اسرائیل بار دیگر ثابت کرد که قوانین بین‌المللی را زیرپا می‌گذارد، مانع تلاش‌ها برای حل‌وفصل می‌شود و منطقه را در وحشت قرار می‌دهد. در همین رابطه حزب‌الله لبنان در بیانیه جدیدی تاکید کرد که پس از انفجار پیجرها و حملات اسرائیل به دستگاه‌های ارتباطی رادیویی شخصی (پیجر)، در لبنان، به عملیات پشتیبانی خود در نوار غزه ادامه خواهد داد. حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای جدید ضمن ابراز تسلیت صمیمانه به خانواده شهدایی که سه‌شنبه «۲۷ شهریور ۱۴۰۳»، جان باختند، چه در جبهه جنوب در «بلیدا» و «مجد سلم» و چه شهدایی که در نتیجه حمله  گسترده از طریق انفجار دستگاه‌های ارتباطی (پیجرها) به شهادت رسیدند، از درگاه خداوند برای مجروحان عزیز شفای عاجل مسئلت کرد. در این بیانیه آمده است: «امروز نیز مانند همه روزهای گذشته، مقاومت اسلامی در لبنان به عملیات مبارک خود برای حمایت از غزه، مردم و مقاومت آن و دفاع از لبنان، مردم و حاکمیت آن ادامه خواهد داد. این روند ادامه دارد و جدا از حساب سختی است که دشمن جنایتکار باید منتظر پاسخ کشتار در روز سه‌شنبه باشد که در حق ملت و مردم و مبارزان ما در لبنان مرتکب شد. این یک حساب دیگر است و ان‌شاءالله خواهد آمد.» رسانه‌های وابسته به مقاومت لبنان به نقل از این بیانیه تاکید کردند: «آنچه دیروز رخ داد، عزم و اراده ما را برای ادامه راه جهاد و مقاومت افزایش می‌دهد و به وعده خداوند متعال به مجاهدان صبور و مومن مبنی بر پیروزی ان‌شاءالله، یقین داریم.»

در ادامه وب‌سایت عبری «واللا» روز چهارشنبه 28 شهریور به نقل از سه مقام ارشد آمریکایی فاش کرد: اسرائیل سه‌شنبه تصمیم گرفت دستگاه‌های پیجری را که اعضای حزب‌الله در لبنان و سوریه حمل می‌کردند فعال کند؛ چراکه نگران بود حزب‌الله در آینده نزدیک بتواند آسیب‌پذیری امنیتی را در دستگاه‌های ذکرشده کشف کند. یک مقام ارشد آمریکایی با اذعان به اینکه رژیم صهیونیستی درباره  زمان حمله به واشنگتن توضیحاتی ارائه کرده بود، گفت: اسرائیل به جایی رسیده بود که یا باید از بمب‌های کار گذاشته‌شده در پیجرها استفاده می‌کرد یا برای همیشه آنها را از دست می‌داد. وی همچنین افزود: در روزهای اخیر، نگرانی در اسرائیل افزایش یافته بود که حزب‌الله ممکن است به زودی به این رخنه امنیتی پی ببرد و بر این اساس، رایزنی‌های اضطراری میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و وزرای ارشد و روسای نهادهای امنیتی و سرویس‌های اطلاعاتی انجام شد و در نهایت به تصمیم استفاده از این سیستم مخفی به جای خطر کشف آن از سوی حزب‌الله منجر شد. واللا در ادامه گزارش داد: در زمان سفر «آموس هوکشتاین»، فرستاده رئیس‌جمهور آمریکا به تل‌آویو در روز دوشنبه، نتانیاهو، یوآو گالانت و تعدادی دیگر از مقامات ارشد اسرائیل مشغول رایزنی‌های امنیتی درباره این موضوع بودند و زمانی که آنها با هوکشتاین دیدار کردند، او را در جریان این تصمیم خود قرار ندادند و روز سه‌شنبه، چند دقیقه قبل از شروع انفجار دستگاه‌های ارتباطی، گالانت با «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا تماس گرفت. یک مقام آمریکایی در این‌باره گفت که گالانت به همتای آمریکایی خود اطلاع داد رژیم صهیونیستی به زودی عملیاتی را در لبنان انجام خواهد داد، اما او از ارائه جزئیات دقیق درباره هدف یا ماهیت عملیات خودداری کرد. وی افزود: اسرائیل از قبل جزئیات این حمله را به آمریکا اطلاع نداده بود، اما تماس تلفنی گالانت تلاشی برای جلوگیری از غافلگیر شدن واشنگتن از اقدام اسرائیل بود.

در ادامه واشنگتن‌پست مدعی تماس غیرمستقیم آمریکا با ایران درباره انفجار پیجرها در لبنان شد. این روزنامه آمریکایی مدعی شد: «مقامات آمریکایی به‌طور غیرمستقیم با ایران در تماس بودند تا تاکید کنند واشنگتن، در این حمله نقشی نداشته است.» این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد: «در صورت حمله حزب‌الله، اسرائیل ممکن است بتواند تا حدودی جلوی خسارت را بگیرد.» بنابر اعلام مقامات آمریکایی به این روزنامه، واشنگتن در صورت لزوم، در دفاع از اسرائیل در برابر حزب‌الله کمک خواهد کرد.

ارتقای سطح روابط با روسیه

مسعود پزشکیان در دیدار با «سرگئی شویگو»، دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه با اشاره به سوابق سازنده روابط دو کشور تصریح کرد: دولت چهاردهم همکاری‌ها و اقدامات در حال انجام در مسیر ارتقای سطح روابط دو کشور را با جدیت دنبال خواهد کرد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: رئیس‌جمهوری اسلامی ایران تعمیق و تقویت روابط و همکاری‌ها میان ایران و روسیه را باعث کاهش اثربخشی تحریم‌ها و اقدامات ناعادلانه علیه دو کشور دانست و افزود: روابط میان تهران و مسکو در مسیری دائمی، مستمر و ماندگار توسعه خواهد یافت. پزشکیان با اشاره به اظهارات دبیر شورای امنیت فدراسیون روسیه درباره تمهید مقدمات دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس سران بریکس در قازان اظهار امیدواری کرد که در این دیدار درباره همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران و روسیه و از جمله در قالب بریکس و شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا گفت‌وگوها و توافقات ثمربخشی داشته باشند. «سرگئی شویگو» نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور کشورش از وی خواسته این پیام را به مسئولان عالی جمهوری اسلامی ایران انتقال دهد که موضع روسیه برای همکاری در مسائل منطقه‌ای با ایران تغییر نکرده است، گفت: آقای پوتین بی‌صبرانه منتظر ملاقات با جنابعالی در حاشیه اجلاس سران بریکس در قازان روسیه است. 

تقویت همکاری‌های نظامی انگلیس و فرانسه

تارنمای پولیتیکو به نقل از وزیر دفاع انگلیس نوشت، وی قصد دارد توافق دفاعی امضاشده بین انگلیس و فرانسه در سال ۲۰۱۰ را به دلیل افزایش تهدیدها تقویت کند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: این رسانه آمریکایی افزود: جان هیلی که جولای (تیر) گذشته به دنبال پیروزی چشمگیر حزب کارگر در دولت کی‌یر استارمر پست وزارت دفاع را بر عهده گرفت، ماه جاری میلادی با متحدان انگلیس در گروه تماس دفاع از اوکراین، در آلمان دیدار کرد. وزیر دفاع انگلیس در این سفر، زمان مذاکرات دوباره درباره توافق دفاعی موسوم به «لنکستر هاوس» با فرانسه را «مناسب» توصیف کرد و گفت «مطمئن است که فرانسوی‌ها به دنبال آن هستند که میزان همکاری را افزایش دهند.» هیلی گفت، این تلاش کشورش عمل به «وعده‌های قبل از انتخابات» را نشان می‌دهد و دولت ما روابط انگلیس با اروپا و به‌ویژه با کشورهای پیشتاز اروپایی را ترمیم خواهد کرد. استارمر بلافاصله بعد از روی کار آمدن به عنوان نخست‌وزیر انگلیس گفت، به دنبال «رویکرد جدیدی برای تنظیم دوباره روابط انگلیس با اروپا و از جمله برقراری توافقات امنیتی جدید با اتحادیه اروپا» است. توافق لنکستر هاوس در سال ۲۰۱۰ از سوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر محافظه‌کار وقت انگلیس و نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری وقت فرانسه امضا شد و بر اساس آن دو کشور متعهد شدند همکاری نزدیک‌تری بین نیروهای مسلح خود در توسعه تجهیزات نظامی داشته باشند. پولیتیکو به نقل از دو مقام آگاه از برنامه‌های دو کشور که با پانزدهمین سالگرد امضای این توافق مصادف شده، مدعی شد، نسخه به‌روز‌شده این توافق دفاعی، بر تقویت همکاری‌ها بین دو کشور در سایه خصومت روسیه تمرکز دارد. یکی از این مقامات -که به بهانه حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود- توضیح داد که این طرح بخشی از تلاش گسترده‌تر برای به رسمیت شناختن «نقش مسائل دفاعی در دیپلماسی» و در چهارچوب طرح‌های دولت استارمر برای احیای روابط با اتحادیه اروپاست. یک دیپلمات فرانسوی آگاه از مذاکرات لندن-پاریس، گفت: بسیار از تماس‌های اولیه خود با دولت استارمر خوشحال هستیم. نخست‌وزیر جدید انگلیس از زمان پیروزی در انتخابات در سه ماه قبل، سه نشست دوجانبه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در واشنگتن دی‌سی، انگلیس و فرانسه داشته است. این دیپلمات فرانسوی گفت، مکرون به استارمر گفت که مسئله امنیتی و دفاعی کلیدی است و ما اکنون توافق لنکستر هاوس را داریم و باید آن را تقویت کنیم.

کره شمالی چند موشک بالستیک کوتاه‌برد شلیک کرد

مقام‌های دفاعی کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند که در روز چهارشنبه (28 شهریور) کره شمالی چندین موشک بالستیک کوتاه‌برد شلیک کرده است. وزارت دفاع ژاپن تخمین می‌زند که این موشک‌ها در نزدیکی ساحل شرقی کره شمالی افتاده باشند. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: به گفته این وزارتخانه، کره شمالی ۶:53 تا ۷:32 به وقت محلی این موشک‌ها را پرتاب کرده است. به نقل از خبرگزاری رویترز، هیچ‌کدام از این موشک‌ها در داخل منطقه اقتصادی ویژه ژاپن سقوط نکرده است. «مینورو کیهارا»، وزیر دفاع ژاپن نیز به خبرنگاران گفت، در جریان این شلیک‌ها به کسی آسیبی وارد نشده و همچنین مشخص شد که کره جنوبی نیز مراتب اعتراض خود را از طریق کانال‌های دیپلماتیک به پیونگ‌یانگ ابراز کرده است. رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی همچنین اعلام کرد، این موشک‌ها از منطقه «کائه‌چئون» در استان «پیونگان جنوبی» در شمال شرقی کره شمالی پرتاب شده و ۴۰۰ کیلومتر هم طی کرده است. ستاد مشترک ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «پرتاب موشکی کره شمالی یک اقدام شفاف و آشکارا تحریک‌آمیز است که به‌شدت صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره را تهدید می‌کند و ما آن را محکوم می‌کنیم. هرگونه اقدام تحریک‌آمیز بیشتر از سوی پیونگ‌یانگ با واکنشی قاطع همراه خواهد بود.» فرماندهی آمریکا در منطقه هند-اقیانوسیه نیز در شبکه ایکس (توئیتر) نوشت، از این پرتاب موشکی آگاه شده و با مقام‌های کره جنوبی و ژاپن رایزنی کرده است. روسای ستاد مشترک ارتش کره جنوبی مدعی‌اند که این پرتاب شاید برای آزمایش موشکی است که قرار است به روسیه داده شود. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها