شناسه خبر : 47451 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شبیه تورگوت

مسعود پزشکیان چه شباهت‌هایی با تورگوت اوزال دارد؟

موقعیت امروز مسعود پزشکیان، شباهت زیادی با موقعیت چهار دهه پیش تورگوت اوزال دارد. ماموریت اصلی اوزال نجات اقتصاد ترکیه بود، پزشکیان هم برای نجات اقتصاد ایران آمده است. اوزال زنجیرها را از پای اقتصاد ترکیه باز کرد، پزشکیان هم برای آزاد کردن اقتصاد ما برنامه دارد. اوزال طرفدار توسعه بود، پزشکیان هم طرفدار توسعه است. اوزال با مخالفان ذی‌نفوذ مذاکره کرد تا آنها را به اصلاحات تشویق کند، پزشکیان هم، برای اصلاحات اقتصادی از مخالفان خود درخواست کمک کرده است. آیا پزشکیان موفق به تغییرات بزرگ می‌شود؟

تورگوت اوزال معتقد بود؛ دولت قوی مترادف با دولت پدرسالار نیست. به عقیده او هدف، غنای ملت است نه غنای دولت و اگر مردم ثروتمند باشند دولت هم ثروتمند می‌شود. اعتقاد او بر این بود که در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، دولت باید حامی مردم باشد، نه رقیب آنها. اوزال باور داشت که این دولت است که باید خدمتگزار مردم باشد نه بالعکس.

مسعود پزشکیان هم به این واقعیت پی برده که برای ترمیم اقتصاد ایران، باید از درهای بسته عبور کرد. او به ترمیم رابطه ایران و جهان اعتقاد دارد. پزشکیان معتقد است رویکرد برون‌گرایانه یکی از اصول رشد اقتصاد در جهان امروز است. او که سیاستمداری میانه‌رو محسوب می‌شود، تنش‌زدایی را در دستور کار قرار داده و در تداوم دولت‌های هاشمی، خاتمی و روحانی به توسعه باور دارد. آیا مسعود پزشکیان موفق به اصلاحات اقتصادی می‌شود؟

دراین پرونده بخوانید ...