شناسه خبر : 47329 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وتوی رفع فیلتر

تنش در مجلس بر سر طرح دوفوریتی پیرامون فیلترینگ

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه سوم مرداد برای لحظاتی به دنبال تذکر نماینده بوکان در مورد اعلام وصول نشدن طرح دوفوریتی‌اش درباره رفع فیلترینگ، به تنش کشیده شد. محمدقسیم عثمانی در تذکری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از نمایندگان تقاضا دارم به صحبت‌های بنده گوش کنند چرا که دردی که بنده امروز دارم درد فردای شماست. من طرحی دوفوریتی تهیه و تقدیم هیات‌رئیسه کردم. این طرح تمام مراحل خود را طی کرده است اما آقای قالیباف این طرح را وتو کردند. با چه حقی این کار را انجام دادید؟ آقای قالیباف شما به قرآن سوگند یاد کردید که آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را رعایت کنید. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وی در ادامه اظهار کرد: طرح بنده چه مشکلی داشت؟ آقای قالیباف اینجا پادگان نیست بلکه اینجا مجلس شورای اسلامی است. اینجا خانه ملت است، بنده به عنوان نماینده مردم طرحی را در جهت منافع مردم طراحی کرده و طبق آیین‌نامه مراحل دوفوریتی آن را طی کردم چرا آقای قالیباف این طرح را وتو کردند. نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مگر هیات‌رئیسه نباید آیین‌نامه مجلس را رعایت کند. اگر من به عنوان نماینده مردم نتوانم صحبت کنم چه کسی باید حرف مردم را بزند؟ آقای قالیباف  فکر می‌کنید مصلحت‌اندیش هستید؟ چرا به آیین‌نامه عمل نمی‌کنید؟ بنده با همه دوستان هیات‌رئیسه صحبت کردم و گفتند که مراحل این طرح طی شده است چون طرح رفع فیلترینگ است اجازه نمی‌دهید در دستور کار قرار گیرد. مگر همه از رفع فیلترینگ صحبت نمی‌کردید؟ چرا طرح بنده را وتو می‌کنید؟ این اقدامات را نکنید به خدا به نفع کشور نیست. علی نیکزاد که اداره جلسه علنی را بر عهده داشت، در پاسخ به تذکر نماینده بوکان بیان کرد: انتسابی که شما به رئیس مجلس شورای اسلامی دادید درست نیست. اکنون ۳۰ طرح دوفوریتی در هیات‌رئیسه وجود دارد و هر کدام باید به‌موقع مطرح شود. وی در ادامه تاکید کرد: با شناختی که بنده از شما دارم و سوابقی که از نمایندگی شما می‌شناسم این‌گونه صحبت کردن مصلحت نیست. این چه الفاظی است که شما به کار بردید؟ یعنی چه که می‌گویید اینجا پادگان نیست. این چه حرفی است؟ ما جبهه دیده‌ایم، بالا و پایین در کشور دیده‌ایم، اکنون ۳۰ طرح دوفوریتی در هیات‌رئیسه است که به وقتش مطرح می‌شود. بنده تقاضا دارم که هم شأن مجلس شورای اسلامی و هم شأن نمایندگان و هم شأن رئیس مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید. پس از پایان توضیحات نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان که از طرفداران رئیس مجلس بودند، اطراف صندلی محمدقسیم عثمانی تجمع کرده و به بحث با او پرداختند. در نهایت با حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی این بحث خاتمه یافت. بر اساس این گزارش، در حین صحبت‌های محمدقسیم عثمانی تعدادی از نمایندگان نیز با صدای بلند و به نشانه مخالفت ۲-۲ می‌کردند و عثمانی در واکنش به این صحبت‌ها، کتاب آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را بر روی میز خود کوبید.

سنگینی دولت سایه بر دوش جلیلی

نام سعید جلیلی تا زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل مخالفت در مذاکرات هسته‌ای و برجام گره خورده بود، اما این روزها «دولت سایه» بیش از همیشه بر دوش او سنگینی می‌کند. هرچند از زمان تشکیل دولت سایه جلیلی بیش از یک دهه می‌گذرد، اما تنها در همین یک ماه اخیر انتقادها به این دولتِ خیالی آنچنان بالا گرفته است که برخی اعضای کارگروه‌های دولت او حاضر به گفت‌وگو درباره این دولت یا اظهارنظر با اسم و رسم مشخص خود نیستند. آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: جلیلی خود در ویدئوی تبلیغاتی انتخاباتی گفتمان دولت سایه را به ۱۱ سال پیش نسبت می‌دهد که عمده وقت خود و صدها نفر از همراهان خود را در شناخت مسائل کشور و راه‌حل آنها متمرکز کرده و همین فعالیت نیز وقت او را برای حضور در گعده‌های سیاسی محدود کرده است. نخستین اشاره‌ها به دولت سایه در سال 13۹۲ و پس از شکست جلیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری آن سال شکل گرفت. وی پس از شکست در این انتخابات در جمع اعضای ستاد انتخاباتی‌اش از نظارت بر رفتار حکومت سخن گفت که جامعه هم می‌تواند بر رفتار حکومت نظارت کند و هم از او اقامه قسط مطالبه کند و بر همین اساس از فعالان ستاد انتخاباتی خود دعوت کرد تا ساختار و سازوکاری برای استفاده از ظرفیت به‌وجود‌آمده مشخص کنند. اما پایگاه اطلاع‌رسانی سعید جلیلی، ایده دولت در سایه را به سال 13۹۶ نسبت می‌دهد. سعید جلیلی پس از برگزاری دوره دوازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری اطلاعیه‌ای صادر کرد و در این اطلاعیه از دولت سایه سخن گفت: «در نگاه دینی مشارکت و نظارت هم تکلیف و حق مردم و هم فرصتی بزرگ برای دولت در انجام بهتر مسئولیت‌هاست. بر همین مبنا معتقدان به گفتمان انقلاب اسلامی وظیفه و حق خود می‌دانند با نگاهی ملی و فراتر از رقابت‌های انتخاباتی به مثابه «دولت در سایه» در چهارچوب قانون و اخلاق، منتخب ملت و دولت او را در جهت رفع کاستی‌ها، تصحیح ایرادها و حرکت در مسیر خدمت به مردم، تعالی فرهنگ، مبارزه با فساد، ایجاد اشتغال و رونق تولید و افزونی عزت و اقتدار در روابط خارجی یاری نمایند و بیانگر مطالبات مردم باشند.» او یک ماه پس از این اطلاعیه، جلسات دولت سایه را برای تایید، تصحیح و تکمیل برنامه دولت دوازدهم تشکیل داد. به نوشته این پایگاه گستره مباحث دولت در سایه به قوه مجریه محدود نماند و دولت سایه خود را سایه همه نهادهای حکومتی معرفی کرد. موضوعی که مورد تاکید مشاور جوان و ارشد او امیرحسین ثابتی نیز قرار گرفت. او نیز در همان سال در توئیتی بر این گفتمان سایت جلیلی تاکید کرد و نوشت: «دولت سایه‌ای که جلیلی از آن سخن می‌گوید به معنای دولت سایه برای کل حاکمیت است، نه‌فقط دولت سایه برای قوه مجریه.»

احیای حقوق ملت

علی مجتهدزاده، وکیل و حقوقدان، با اشاره به مانیفست ملت با حاکمیت می‌گوید: «انقلاب 57 در شرایطی شکل گرفت که وعده‌های بسیاری برای حاکمیت قانون و تحقق حقوق اساسی به مردم داده شد. در واقع قانون اساسی به عنوان میثاق‌نامه حاکمیت جدید با مردم تصویب شد؛ تا زمانی که به محتوای این میثاق‌نامه توجه شود، پیمان مردم با حاکمیت پابرجاست و بلافاصله پس از نقض قانون اساسی این میثاق‌نامه هم زیر سوال می‌رود. گزاره‌هایی چون بحث اصل آزادی بیان، اصل آزادی تجمعات قانونی، اصل آزادی انتخاب و تعیین سرنوشت، اصل آزادی زنان و... محتوای مهمی است که قانون اساسی مبتنی بر آن شکل گرفت.» آن‌گونه که اعتماد گزارش داده:  مجتهدزاده خاطرنشان می‌کند: «اما به‌‌رغم این محتوای قانونی مهم، شاهدیم که وزارت کشور دولت سیزدهم، دستورالعمل خیلی محرمانه‌ای را ابلاغ می‌کند که دامنه وسیعی از حقوق اساسی ملت در اثر آن نقض می‌شود. حق ارائه خدمات اداری و اقتصادی به شهروندان، حق انتخاب پوشش، حق تحصیلات، حق فعالیت‌های صنفی و حق دسترسی به حمل‌ونقل عمومی و... با این بخشنامه غیرقانونی نقض شده است. شما دیدید که خودروهای مردم به دلیل حجاب توقیف شد، مغازه‌ها، مال‌ها و پاساژها پلمب شدند، از حضور مردم در متروها به دلیل حضور حجاب‌بان‌ها جلوگیری شد، دانشجویان از حق تحصیل محروم شدند و کار آنها به کمیته‌های انضباطی افراطی کشیده شد. استادان دانشگاهی اخراج شدند و دامنه وسیعی از حقوق دیگر شهروندی نقض و تضییع شد. به نظرم یکی از نخستین تصمیمات مسعود پزشکیان پایان دادن به این رفتارهای غیرقانونی و ابطال بخشنامه وزارت کشور می‌تواند باشد.»

کمبود داروهای هموفیلی از شهرستان‌ها به تهران رسید

امین افشار، رئیس هیات‌مدیره کانون هموفیلی ایران، در مورد آمار مبتلایان به این بیماری در کشور گفت: حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزار بیمار شناسایی‌شده هموفیلی در کشور داریم. بیشتر موارد ابتلا به این بیماری مردان هستند، اما زنانی با اختلال انعقادی نیز داریم با این تفاوت که زنان دچار اختلالات انعقادی به دلیل خونریزی ماهیانه، مشکلاتشان نسبت به مردان دوچندان است. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: رئیس هیات مدیره کانون هموفیلی ایران تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت دسترسی به داروهای بیماری هموفیلی نسبت به گذشته افت چشمگیری داشته است؛ یعنی کمبودهای دارویی که در شهرستان‌ها شاهد بودیم اکنون به تهران رسیده است. به طور مثال در مورد فاکتور ۹ که در زمینه پلاسمای آن کشور خودکفاست و سازمان انتقال خون و شرکت‌های جمع‌آوری پلاسما آن را فراهم می‌کنند، اصولاً نباید هیچ کمبودی در فاکتور ۹ داشته باشیم، بلکه مازاد هم باید داشته باشیم. وی ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر شاهد کمبود فاکتور ۹ در تهران هستیم. داروخانه‌های تهران فاکتور ۹ ندارند و تنها در شرایط اورژانسی شاید بتوانند به بیماری کمک کنند. البته وضعیت دسترسی دیگر داروها برای بیماری هموفیلی نیز بدتر شده است. 

دانشگاه‌ها موتور محرک گسترش و تثبیت صلح

مصطفی معین، وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فناوری، در همایش گفتمان صلح و دولت آینده در ایران افزود: اگر دانشگاه به صورت نهادمند جامعه متصل و با مسائل و مشکلات روبه‌رو شود می‌تواند به بروز اتفاقات در نوآوری‌ها و در سطح جامعه از طریق استارت‌آپ‌ها و «NGO»‌ها کمک کند اما این اتفاق نیفتاده است. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی افزود: ایران یک کشور جنگ‌زده بود و هشت سال جنگ داشتیم، دانشگاه‌ها در زمان جنگ در زمینه علمی و فنی کمک می‌کردند، همچنین در بازسازی هم به صورت فردی و نهادمند نقش داشتند اما نقش آنها در سطح مطلوب نبوده است. وزیر پیشین علوم تصریح کرد: دانشگاه در بازسازی زیرساخت‌ها و بازآفرینی نظام‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و کمک به افراد، گروه‌ها، اقلیت‌ها و کشورها می‌تواند نقش حیاتی داشته باشد که آن سرزمین جنگ‌زده بتواند در جهت توسعه پایدار و ملت‌ساز حرکت کند. وزیر پیشین علوم افزود: طرحی را چند سال قبل در دولت اصلاحات انجام دادیم که تولید علمی ایران را قبل از انقلاب، در دوران جنگ و بعد از انقلاب مقایسه کردیم و چاپ شد و نشان داد که ما چه فرآیندی را طی کردیم. معین عنوان کرد: قبل از انقلاب تولید علمی ما ناچیز بود، زمان جنگ به صفر رسید و بعد از دولت سازندگی و اصلاحات سریع رشد کرد، زیرا زیرساخت‌ها تقویت شد و دانشگاهیان ارتقا پیدا کردند. وزیر پیشین علوم ادامه داد: یعنی فارغ از مسائل جنگ و نزاع دانشگاه‌ها می‌توانند در جایگاه خود فعال و پیشتاز باشند و در ترویج صلح و تفاهم و در سطح همزیستی در سطح جهان پیش‌قدم باشند.  

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها