شناسه خبر : 47328 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سرکوب در بنگلادش

ترامپ: ایران قصد داشت با من توافق کند

ترامپ با انتقاد از سیاست‌های دولت جو بایدن گفت که من به تک‌تک بحران‌های بین‌المللی که دولت فعلی ایجاد کرده، از جمله جنگ هولناک روسیه و اوکراین و جنگ برپاشده به دلیل حمله‌ای که به اسرائیل شد، پایان خواهم داد؛ بحران‌هایی که اگر من رئیس‌جمهور بودم، اتفاق نمی‌افتادند. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: ترامپ با تکرار ادعاها درباره موثر بودن سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» او علیه ایران در دوران ریاست‌جمهوری‌اش گفت: «ایران ورشکسته بود. ایران هیچ پولی نداشت. حالا ایران ۲۵۰ میلیارد دلار دارد. آنها تمام این مبلغ را طی دو سال ‌و نیم گذشته به دست آورده‌اند.» او با اشاره به تمدید معافیت از تحریم‌های ایران برای عراق از سوی دولت بایدن گفت: «دولت بایدن برای تهران معافیت تحریمی صادر کرده است.»  نامزد حزب جمهوری‌خواه با دفاع از سیاست‌های تحریمی خود علیه ایران گفت: «من به چین و دیگر کشورها گفته بودم که اگر از ایران چیزی بخرید، به شما اجازه هیچ تجارتی در این کشور (آمریکا) را نخواهیم داد.» ترامپ ادعای خود را درباره توافق با ایران تکرار کرده و گفت پیش از شکست او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، ایران در آستانه انجام دادن توافقی برای محدود کردن بیشتر برنامه هسته‌ای بود. او با اشاره به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آن سال مدعی شد: «ایران قصد داشت با ما توافق کند و بعد ما آن نتیجه هولناک را رقم زدیم که دیگر اجازه آن را نخواهیم داد.» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ادعای خود درباره وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرده و گفت: «حالا، ایران بسیار به در اختیار داشتن یک سلاح هسته‌ای نزدیک است که (در دوران ریاست‌جمهوری من) اتفاق نمی‌افتاد.»

عقب‌نشینی پس از سرکوب خونین

اعتراضات گسترده شهروندان بنگلادشی در اعتراض به نظام سهمیه‌بندی مشاغل دولتی به‌رغم سرکوب خونین از سوی دولت به نتیجه رسید و دیوان عالی این کشور اعلام کرد، ۹۳ درصد از مشاغل دولتی بدون سهمیه و براساس شایستگی خواهند بود؛ دانشجویان اما می‌گویند به تظاهرات ادامه خواهند داد. ده‌ها هزار نفر از شهروندان بنگلادشی طی روزهای گذشته به خیابان‌ها آمدند تا به دانشجویانی بپیوندند که خواستار بازنگری اساسی در شیوه استخدام‌های دولتی بودند. آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: تظاهرات سازماندهی‌شده از سوی دانشجویان در ابتدا مسالمت‌آمیز بود اما به‌کارگیری نیروهای نظامی و امنیتی  برای سرکوب آنها که به دستور شیخ حَسینه واجد، نخست‌وزیر بنگلادش صورت گرفت، خشم عمومی را علیه دولت برانگیخت. پس از آن، اعتراضات به صحنه درگیری شهروندان معترض که به کمک دانشجویان آمده بودند با نیروهای نظامی و امنیتی بدل شد. برخی از حامیان دولت شیخ حسینه نیز با حضور در خیابان و درگیر شدن با شهروندان معترض باعث تشدید درگیری‌ها شدند. ده‌ها نفر از معترضان که عمدتاً دانشجو بودند طی این سرکوب خونین کشته و صدها نفر نیز زخمی شدند اما رسانه‌های محلی و معترضان می‌گویند احتمالاً تعداد کشته‌شده‌ها بسیار بیشتر از ارقام اعلام‌شده است. اعتراض دانشجویان در بنگلادش به نظام سهمیه‌بندی مشاغل دولتی بازمی‌گردد که به گفته آنها به نفع برخی گروه‌های خاص، از جمله بستگان و اطرافیان کسانی که در جنگ استقلال علیه پاکستان جنگیده بودند بنا شده است. براساس گزارش بی‌بی‌سی، روز دوشنبه ۲۲ جولای سرانجام دیوان عالی بنگلادش به نفع خواسته دانشجویان معترض رای داد و ۹۳ درصد سهمیه‌ها را لغو کرد و تنها پنج درصد سهمیه‌ها را برای بازماندگان جنگ استقلال بنگلادش در نظر گرفت و دو درصد باقی‌مانده را به اقلیت‌های قومی اختصاص داد. انیس الحق، وزیر قانون بنگلادش نیز گفت این حکم ظرف چند روز آینده اجرا خواهد شد. او همچنین معتقد است که این اقدام به اعتراضات پایان خواهد داد. اما پیشتر خبرگزاری فرانسه به نقل از سخنگوی یکی از گروه‌های دانشجویی گزارش داد که «اعتراضات ادامه خواهد داشت». در ادامه نگاهی خواهیم داشت به سیستم سهمیه‌بندی مشاغل دولتی در بنگلادش و به این پرسش پاسخ خواهیم داد که چرا این سیستم به بروز اعتراضاتی در این ابعاد منجر شده است.

نتانیاهو در دالان‌های کنگره به دنبال چیست؟

به گزارش رسانه‌های آمریکایی، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، روز دوشنبه هفته گذشته به وقت محلی، درست در بحبوحه طوفان سیاسی بی‌سابقه در آمریکا و کاخ سفید، وارد واشنگتن شد. این اولین سفر نتانیاهو به واشنگتن در تقریباً چهار سال گذشته و اولین سفر خارجی‌اش پس از حمله حماس در 7 اکتبر به اسرائیل است که به جنگ غزه منجر شد. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: جنگ خونین، ویرانگر و دامنه‌دار در غزه با بیش از 38 هزار کشته‌شده فلسطینی، نتانیاهو را به چهره‌ای بحث‌برانگیز در ایالات‌متحده تبدیل کرده به‌طوری که اختلافات عمیقی را در حزب دموکرات به وجود آورده است. به گزارش نیویورک‌تایمز، نتانیاهو امیدوار است که سفر او بتواند مجدداً به حفظ روابط دوستانه با بایدن در دوران باقی‌مانده‌اش در کاخ سفید کمک کند و قدرت و نفوذ خود را هم در ایالات‌متحده و هم در اسرائیل حفظ کند. اما ورود او در حالی اتفاق می‌افتد که رهبران در دو سوی اقیانوس اطلس به موضوعی مهم با نگرانی مضاعفی نگاه می‌کنند: نامزد دموکرات‌ها برای ریاست‌جمهوری در انتخابات 5 نوامبر چه کسی خواهد بود؟ به گزارش سی‌ان‌ان، نتانیاهو انتظار دارد از دیدار روز سه‌شنبه خود در کاخ سفید و سخنرانی‌اش در کنگره در روز چهارشنبه برای احیای وجهه مخدوش خود هم در سرزمین‌های اشغالی و هم در ایالات‌متحده استفاده کرده تا به عنوان فردی باسابقه چندین سال قدرت‌نمایی، نفوذ خود را در میان سران ایالات‌متحده نیز گسترش دهد.

تاکید بر ضرورت جلوگیری از تنش در منطقه

علی باقری در دیدار با لاوروف، با اشاره به پیشرفت‌های اخیر در همکاری‌های دوجانبه میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، روند پیشبرد روابط دوجانبه را در مسیری درست ارزیابی کرد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: سرپرست دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد که فرآیند تشریفات قانونی نهایی‌سازی اسناد مهم در دستور کار همکاری‌های دوجانبه به ویژه معاهده جامع مشارکت راهبردی و توافقات همکاری میان دو طرف از جمله بهره‌گیری از ظرفیت ترانزیتی جمهوری اسلامی هر‌چه زودتر به سرانجام برسد. در رایزنی در خصوص تحولات منطقه و غزه، سرپرست دستگاه دیپلماسی بر لزوم جلوگیری هر چه سریع‌تر از ادامه جنایات و حملات صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه تاکید کرد. وی بی‌توجهی به این موضوع و گسترش حملات رژیم را منشأ تنش تصاعدی بحران در منطقه عنوان کرد. باقری در واکنش به برنامه روسیه برای طرح مسئله فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها در جنگ غزه در مدت ریاست دوره‌ای این کشور بر شورای امنیت، از تلاش‌های روسیه تقدیر کرد. وزیر امور خارجه روسیه نیز به نوبه خود ضمن تبریک مجدد بابت برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و با ابراز خرسندی از روند همکاری‌های دوجانبه، پیشبرد موضوعات در دستور کار با ایران را مورد اهتمام رهبران روسیه دانست. سرگئی لاوروف با اشاره به نگرانی مشترک روسیه درباره احتمال گسترش دامنه درگیری و تجاوز فراگیر صهیونیست‌ها از جمله به لبنان، اعلام داشت که کشورش به دنبال جلوگیری از چنین رویدادی است و بر مسئولیت همه طرف‌ها در این زمینه تاکید کرد. در این گفت‌وگو در خصوص برگزاری نشست‌های سه‌جانبه منطقه‌ای تبادل نظر و نسبت به برنامه‌ریزی لازم اقدام شد.

رژیم صهیونیستی «بیانیه پکن» را غیرقابل اجرا دانست

در نخستین واکنش رسمی رژیم صهیونیستی به «بیانیه پکن» که میان گروه‌های فلسطینی از جمله حماس و فتح به امضا رسید، وزیر خارجه این رژیم، این بیانیه را غیرقابل اجرا دانست و نسبت به «نابودی» حماس تهدید کرد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: «یسرائیل کاتس» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس تهدید کرد: حماس و فتح جهت کنترل مشترک بر نوار غزه پس از جنگ فعلی، توافقی را در پکن امضا کردند، اما این توافق اجرایی نخواهد شد، زیرا حکومت حماس نابود خواهد شد و (محمود) عباس (رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین) از دور بر غزه نظارت می‌کند و امنیت اسرائیل در دست خود اسرائیل می‌ماند. به نقل از العربی‌الجدید، کاتس با انتقاد از توافق عباس با جنبش مدعی شد او چهره واقعی خود را نشان داد. گروه‌ها و جناح‌های مختلف فلسطینی شامل فتح و حماس در پکن بیانیه‌ای را با هدف پایان دادن به اختلافات و تقویت وحدت فلسطین امضا کردند. «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین تاکید کرد که توافقی بین ۱۴ جناح فلسطینی برای تشکیل «دولت آشتی ملی موقت» برای اداره غزه پس از جنگ صورت گرفته است.

مبارزه با تروریسم

روزنامه انگلیسی‌زبان اکسپرس تریبیون پاکستان نوشت که دولت جو بایدن تامین کمک ۱۰۱ میلیون‌دلاری به پاکستان را از کنگره درخواست کرده است. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: دونالد لو دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور جنوب و آسیای میانه طی اظهاراتی در نشست کمیته فرعی امور خارجه مجلس نمایندگان این کشور گفت: هدف از کمک مالی که برای پاکستان درخواست شده است اصلاحات اقتصادی، مبارزه با تروریسم، ارائه تسهیلات بدهی و حمایت از دموکراسی خواهد بود. این دیپلمات آمریکایی که از سوی جناح اپوزیسیون در پاکستان متهم به توطئه برای براندازی دولت عمران‌خان است، مدعی شد که واشنگتن درصدد کمک به اصلاحات اقتصادی در پاکستان است. این در حالی است که پاکستان برای عبور از بحران اقتصادی و تقویت ذخایر ارزی خود در تکاپوی دریافت وام جدید از صندوق بین‌المللی پول است. اواخر تیرماه امسال صندوق بین‌المللی پول با درخواست پاکستان برای دریافت وام جدیدی به ارزش هفت میلیارد دلار موافقت کرد و قرار است در صورت تایید نهایی طی سه سال آینده به اسلام‌آباد پرداخت کند. به گفته کارشناسان پاکستانی، این بیست‌و‌چهارمین برنامه وام این کشور از صندوق بین‌المللی پول طی سه سال آینده خواهد بود که البته در کوتاه‌مدت بار سنگینی را بر پاکستان تحمیل می‌کند. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها