شناسه خبر : 47510 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

65سالگی

از بانک مرکزی چه می‌خواهیم؟

هجدهم مردادماه 1339 روزی بود که برابر قانون بانکی و پولی کشور که 7 خرداد همان سال به تصویب رسیده بود، بانک مرکزی ایران تاسیس شد و ابراهیم کاشانی بر مسند ریاستش نشست. بانک مرکزی ایران مرداد امسال وارد شصت‌وپنجمین سال عمر خود شده و تاکنون 24 رئیس‌کل را به خود دیده است. در این بین تنها محمدمهدی سمیعی و مرحوم محسن نوربخش بوده‌اند که در دو دوره به این جایگاه رسیده‌اند.

بانک مرکزی که به عنوان نهاد سیاست‌گذار پولی در نخستین قانون بانکی و پولی، نخستین وظیفه‌اش «حفظ ارزش پول» بود، کارنامه کاملاً ناموفقی در این زمینه برجای گذاشته است. بانک مرکزی ایران که از همان ابتدای تشکیل کمیت استقلالش لنگ می‌زد، بیشتر مامور تامین مالی دولت بوده و هر وظیفه دیگری را فدای این کار کرده است. به همین دلیل است که تورم جزء لاینفک اقتصاد ایران از سال‌های دور تاکنون بوده و به ویژه در پنج دهه گذشته و به طور خاص در پنج سال گذشته، به بیماری اول اقتصاد ایران تبدیل شده است.

حالا در آستانه 65سالگی بانک مرکزی، دولت تغییر کرده و کابینه چهاردهم در حال تشکیل است و احتمالاً بانک مرکزی نیز به‌زودی رئیس‌کل جدیدی به خود خواهد دید. از طرفی با وجود معطل ماندن طرح اصلاح قانون بانکداری، قانون بانک مرکزی اواخر سال گذشته تصویب شد و اکنون این نهاد ساختار تازه‌ای دارد. اما آنچه از بانک مرکزی انتظار می‌رود، تغییر ساختاری زمین سیاست‌گذاری پولی است، مگر تورم چاره شود. 

دراین پرونده بخوانید ...