شناسه خبر : 47347 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سد اصلاحات

آیا مسعود پزشکیان موفق به اجرای اصلاحات اقتصادی می‌شود؟

دولت چهاردهم چه بخواهد چه نخواهد بار سنگین بهبود شرایط اقتصادی روی دوشش گذاشته شده است. چه آنها که به او رای دادند و چه آنها که رای ندادند، انتظار دارند که دولت در راه بهبود وضعیت اقتصادی و کاستن از فشار معیشتی آنها گام بردارد. این در حالی است که اصلاح چالش‌های انباشت‌شده و پیچیده اقتصاد کشور کاری دشوار، زمان‌بر و احتمالاً همراه با سختی‌های بیشتر است.

دولت چهاردهم در راه اصلاح اقتصادی، اگر واقعاً قصدی برای انجامش داشته باشد، نخست با چالش سرمایه اجتماعی ناکافی مواجه است و ابتدا باید اعتماد عمومی را جلب کند. در گام دوم با تنگنای مالی مواجه است که خود ناشی از تحریم‌های شدید و طولانی‌مدت و سیاست‌های نادرست اقتصادی است. کاهش توان کارشناسی و مدیریتی دولت و تمایل پایین نخبگان و خبرگان با دولت مشکل دیگری خواهد بود که امید است پزشکیان حداقل در این مورد موفق شود.

در نهایت شکل‌گیری گروه‌های ذی‌نفع قدرتمند که می‌توانند سد بزرگی در برابر پیشبرد اصلاحات باشند، چالش بزرگ دیگری پیش‌روی دولت چهاردهم در مسیر اصلاحات اقتصادی خواهد بود. سال‌ها بد کار کردن اقتصاد ایران موجب شده است گروه‌های منافع خاص حول اغلب چالش‌ها مانند تحریم، تورم، تسهیلات نظام بانکی و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های تجاری شکل بگیرند و تبدیل کردن این ذی‌نفعان چالش به منتفع‌شوندگان اصلاحات کاری سخت است که مسعود پزشکیان باید از پس آن بربیاید.

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها