شناسه خبر : 47900 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نفت فاسد

چگونه می‌توان با نوآوری نابرابری‌های بهداشتی را کاهش داد؟

فصل تحقیق با پرسشی در مورد «رونق نفتی چگونه به افزایش فساد منجر می‌شود؟» آغاز می‌شود. این مقاله به بررسی رابطه میان فساد و درآمدهای نفتی در ایران می‌پردازد و تلاش می‌کند تاثیر شوک‌های مثبت در عواید نفتی را بر افزایش فساد توضیح دهد. در ایران، درآمدهای نفتی از دهه ۱۹۶۰ منبع اصلی درآمد ارزی بوده و سهم بزرگی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است. این وابستگی به درآمدهای نفتی در طول زمان کاهش یافته، اما همچنان بخش قابل‌توجهی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد.

یادداشت دیگر این فصل به این پرسش پاسخ می‌دهد که «چگونه می‌توان با نوآوری، نابرابری‌های بهداشتی را کاهش داد؟» مقاله چه می‌گوید؟ فناوری‌ها یکی از عوامل کلیدی در رشد و بهبود رفاه اقتصادی به شمار می‌روند و نقش مهمی در بهبود سلامت عمومی ایفا می‌کنند. به‌خصوص پیشرفت‌های اخیر در حوزه سلامت دیجیتال مانند دستگاه‌های پایش از راه دور، پوشیدنی‌های دیجیتال و خدمات پزشکی از راه دور با استفاده از اینترنت همراه، به‌طور فزاینده‌ای نویدبخش بهبود سلامت جمعیت شده‌اند. این فناوری‌ها با کاهش هزینه‌های تراکنشی (مانند دسترسی، فاصله و زمان) که ممکن است مانعی بر سر راه مراقبت‌های سنتی باشند، هدف بهبود سلامت بیماران را دنبال می‌کنند.

تجربه پِری عنوان یادداشت دیگری است درباره اینکه مهدکودک‌ها چه نقشی در آینده فرزندان ایفا می‌کنند؟ در بخشی از مقاله سازوکارهای اثرگذاری روی گروه آزمایش مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است. این کار به‌خصوص با بررسی اثرگذاری برنامه‌های مهدکودک روی محیط خانه و به دنبال آن اثرگذاری محیط خانه روی رشد مهارت‌های کودکان انجام شده است. 

دراین پرونده بخوانید ...