شناسه خبر : 21284 لینک کوتاه

درباره کمال تبریزی کارگردانی که انسان‌ترین است

او کار خودش را می‌کند

کمال تبریزی از فیلمسازان مطرح سینمای پس از انقلاب است، او همواره آثار پر‌مخاطب و جذابی را برای مخاطب تولید کرده است. به نظر می‌رسد او چگونگی ارتباط برقرار کردن با مخاطب را خوب بلد است. او فیلمسازی است که در برهه‌های سیاسی و اجتماعی مختلف مورد توجه قرار گرفته، اما کمال تبریزی، خودش است، یک انسان واقعی و انسان بودن برایش از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است. این انسان خوب بودن آنقدر برای من اهمیت دارد که می‌توانم بگویم همیشه شخص خود او از فیلم‌هایش برایم مهم‌تر بوده و هست.

ابوالفضل جلیلی / کارگردان سینما

کمال تبریزی از فیلمسازان مطرح سینمای پس از انقلاب است، او همواره آثار پر‌مخاطب و جذابی را برای مخاطب تولید کرده است. به نظر می‌رسد او چگونگی ارتباط برقرار کردن با مخاطب را خوب بلد است. او فیلمسازی است که در برهه‌های سیاسی و اجتماعی مختلف مورد توجه قرار گرفته، اما کمال تبریزی، خودش است، یک انسان واقعی و انسان بودن برایش از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است، این انسان خوب بودن آنقدر برای من اهمیت دارد که می‌توانم بگویم همیشه شخص خود او از فیلم‌هایش برایم مهم‌تر بوده و هست. همیشه کارگردان‌هایی هستند که خودشان از آثارشان مهم‌تر است. در حالی که برای مردم عادی و تماشاگران فیلم و سینما خود اثر مهم‌تر از کارگردان اثر است. البته نکته دیگری را نیز که درباره کمال تبریزی باید به آن اشاره کنم این است که به رغم همه موانعی که بر سر راه تبریزی در زمینه فیلمسازی وجود داشته ولی او همیشه آثار متعددی تولید کرده و این موانع باعث نشده او فیلمساز کم‌کاری باشد. در حالی که ما شاهد هستیم که مشکلات و موانع برای برخی از فیلمسازان، باعث شده آنان به شدت کم‌کار شوند. اگر چه تعدادی از آثارش به توقیف رفته ولی او هیچ‌گاه نا‌امید نشده و کار خودش را کرده است. بسیاری از مردم تبریزی را به خاطر ساخت فیلم‌هایی چون مارمولک و لیلی با من است می‌شناسند. فیلم‌هایی که در زمان خود بسیار موفق و پر‌مخاطب و جریان‌ساز بودند. اصولاً این فیلم‌ها فیلم‌هایی بودند که در موقعیت‌های خاص سیاسی و اجتماعی تولید شدند و توانستند برای مردم فیلم‌هایی جذاب از کار در‌آیند. در میان فیلم‌های کمال تبریزی، لیلی با من است را از همه بیشتر دوست دارم. به نظرم مهم‌ترین کاری که تبریزی در این فیلم کرد این بود که استعداد نهفته پرویز پرستویی را کشف کرد. به نظرم پرستویی بازیگر بسیار مستعدی بود که تبریزی استعدادهای او را کشف کرد و پر ستویی تبدیل به یکی از بهترین بازیگران سینمای ایران شد. البته من معتقدم حاتمی‌کیا نیز در فیلم‌های خود از پرستویی بیشتر استفاده کرد و حضور پرستویی در فیلم‌های حاتمی‌کیا مدیون کشف شدن او در فیلم لیلی با من است تبریزی بوده است. به نظرم تلویزیون در ماجرای توقف سریال سرزمین کهن به کارگردانی کمال تبریزی اصلاً عملکرد خوبی نداشت. مسوولان می‌توانستند با معترضان درباره این سریال گفت‌وگو کنند. چون بختیاری‌ها اصولاً آدم‌های با‌معرفت و با‌مرامی هستند و با گفت وگو به راحتی می‌شد این مشکل را حل کرد. به نظرم اگر مسوولان تلویزیون گفت‌وگو می‌کردند هیچ‌گاه چنین مشکلی به وجود نمی‌آمد. ویژگی مهم دیگری که کمال تبریزی دارد این است که در میان همه فیلمسازان نسل انقلاب، از همه صادق‌تر است. من در میان فیلمسازان نسل انقلاب، کمال تبریزی و سعید حاجی‌میری را از صادق‌ترین‌ها می‌دانم. این دو نفر از سال‌های قبل برای من آدم‌های دوست‌داشتنی بوده‌اند و به آنچه می‌سازند و انجام می‌دهند ایمان دارند. در این چند وقت اخیر فیلمسازی مانند حاتمی‌کیا، علاوه بر انتقاد از فیلمسازانی مثل اصغر فرهادی، کیانوش عیاری، رخشان بنی‌اعتماد و... از کمال تبریزی هم به خاطر فیلم‌هایش انتقاد کرده است. به نظرم این رفتار حاتمی‌کیا اصلاً صحیح نیست و حاتمی‌کیا به همه حمله می‌کند. حاتمی‌کیا دراین سال‌ها فیلمسازی شده که بیشتر از خودش دفاع کرده است و از کسی دفاع یا حمایت نکرده است. او فیلمسازی است که همه‌جوره مورد حمایت بوده و شاید همین حمایت‌ها بوده که باعث شده به همه حمله کند و کارگردانی همچون کمال تبریزی را هم از دایره انتقادهای بی‌پایانش بیرون نگذارد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها