شناسه خبر : 47896 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مزیت گلخانه

کشت گلخانه‌ای تا چه اندازه به مدیریت آب کمک می‌کند؟

بیش از 90 درصد آب ایران در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. کشاورزی هنوز در کشور به صورت سنتی انجام می‌شود و به دلیل سیاست‌های کلان و تصمیمات استراتژیک تقریباً غالب نیازهای حیاتی کشور در بحث امنیت غذایی در داخل تولید می‌شود. با این حال ایران اکنون در اوج تنش آبی است و در طول قرن‌ها بیش از هر زمانی خطر کم‌آبی حیات اکوسیستمی ایران‌زمین را تهدید می‌کند. یکی از راهکارهای مدیریت منابع آب و کاهش تبعات هولناک آن ازجمله فرونشست زمین، رفتن به سمت کشاورزی گلخانه‌ای و کاستن از حجم هدررفت آب در کشاورزی سنتی است.

از سویی در دنیا ادعا می‌شود که رشد بخش کشاورزی تا 2 /3 برابر بیشتر از سایر بخش‌ها در کاهش فقر موثر است. ارزش بازار گلخانه‌های تجاری جهانی در سال 2021، 8 /34 میلیارد دلار بوده و قرار است تا سال 2030 به 9 /78 میلیارد دلار افزایش یابد. بازار جهانی گلخانه در سال 2020، 94 /23 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال 2026 به 67 /43 میلیارد دلار برسد و نرخ رشد سالانه مرکب 3 /9 درصد را در طول دوره پیش‌بینی (2026-2021) نشان دهد.

در چهار ماه نخست سال 1403 نزدیک به ۲۴۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار از ایران صادر شده است و در سال گذشته طبق آمار گمرک ایران بیش از ۷۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای، زینتی و قارچ خوراکی به ارزش ۳۱۶ میلیون دلار صادر شد.

در حال حاضر مجموع سطح گلخانه‌های احداث‌شده و در حال احداث کشور ۲۷ هزار هکتار است و طبق آمار رسمی سال ۱۴۰۱ سطح گلخانه‌های احداث‌شده حدود ۱۸ هزار و ۲۳۹ هکتار است. 

دراین پرونده بخوانید ...