شناسه خبر : 47607 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نواختن شیپور از سر گشاد

هزینه‌های فوتبال کجا خرج می‌شود؟

فوتبال در سطح جهان طی سال‌های اخیر توانسته است به بازاری جذاب برای ورود سرمایه تبدیل شود. گرچه هنوز خلاف آنچه در تصور عمومی وجود دارد این رقم در مقایسه با سایر بازارهای دنیا، کوچک است. پرطرفدارترین ورزش دنیا به لطف حق پخش تلویزیونی و ورود سرمایه‌داران نفتی توانسته است در سال‌های اخیر جهش بزرگی در خرید و فروش‌ها و توسعه زیرساخت‌ها داشته باشد.

لیگ برتر انگلیس به عنوان پردرآمدترین لیگ فوتبال دنیا در تابستان 2024 بالغ بر 3 /2 میلیارد یورو، دو برابر بیشتر از لالیگا که در رده دوم قرار دارد، در بازار نقل‌وانتقالات هزینه کرده است. با این همه باشگاه‌های اروپایی اغلب برای هزینه‌کردشان محدودیت‌هایی دارند که وابسته به درآمدشان است.

در ایران لیگ بیست‌وچهارم با محدودیت سقف هزینه برای باشگاه‌ها با رقم 325 میلیارد تومان آغاز شده است. با این تفاوت که بخش اعظم این هزینه برای خرید بازیکن هزینه می‌شود، در حالی که همین بازیکنان میلیاردی حتی زمینی برای تمرین و بازی ندارند. در فوتبال ایران، شیپور از سر گشادش نواخته می‌شود و در حالی که یکی، دو باشگاه بیشتر خصوصی نیستند، هیچ سیاست‌گذاری درستی برای ارتقای سطح فوتبال انجام نمی‌شود و از قضا سیاست‌ها مشوق و محرک دورزدن، غیرشفاف بودن و پنهانکاری هستند. تقریباً تردیدی نیست که فضای فوتبال ایران از نظر مالی آلوده است و پول‌ها به جایی می‌رود که نباید. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها