شناسه خبر : 46809 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هشدار وکلای بایدن

رژیم صهیونیستی چگونه سبد غذایی اولیه را در غزه از بین برده است؟

گروهی از وکلای دولت آمریکا با توجه به گزارش‌ها درباره عملکرد اسرائیل در غزه که آن را ناقض قوانین بین‌المللی و قوانین آمریکا تلقی کرده‌اند، خواستار متوقف شدن عرضه تسلیحات آمریکا به اسرائیل شدند. ۲۰ نفر از آنها در دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا مشغول به کار هستند. آنها با استدلال اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه مطابق قوانین آمریکا و قوانین بین‌المللی نیست، از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته‌اند که کمک‌های نظامی به این رژیم را متوقف کند. نشریه آمریکایی پالتیکو در این‌باره گزارش داد: آنها قصد دارند طی روزهای آتی، نامه‌ای به «مریک گارلند»، دادستان کل و مشاوران کل در دولت بنویسند و استدلال خود را مطرح کنند. در نامه‌ای که پالتیکو آن را رویت کرده، این وکلا گفته‌اند که اسرائیل، احتمالاً، قوانین آمریکا، از جمله قانون کنترل صادرات تسلیحات، قانون لیهی، همچنین معاهده ژنو درباره منع حملات نامتناسب علیه جمعیت غیرنظامیان را نقض کرده است. گروهی که پیش‌نویس این نامه را تهیه کرده‌اند، شامل وکلای فعلی وزارت امنیت کشور و وزارت امور خارجه آمریکا هستند.

تکمیل پازل میانجیگری در ریاض

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد آنتونی بلینکن هفته آینده به عربستان سفر خواهد کرد تا در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش‌بس در غزه با مقامات سعودی گفت‌وگو کند. تحلیلگران بر این باورند که ضلع دیگر تمامی این تحولات ایران است. به گزارش هم‌میهن آنلاین، در ادامه بیانیه آمده است: وزیر خارجه آمریکا در سفر خود به عربستان بر اهمیت جلوگیری از گسترش درگیری و تلاش برای دستیابی به صلح و امنیت در منطقه تاکید خواهد کرد. وزارت خارجه آمریکا در ادامه اعلام کرد، بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی در نشست وزیران شورای همکاری خلیج‌فارس با هدف تقویت هماهنگی امنیت منطقه‌ای شرکت خواهد کرد. همزمان و از سوی دیگر، وزیر خارجه اسرائیل در حساب کاربری خود در ایکس گفت، اگر دستیابی به توافق تبادل اسرا صورت بگیرد، حمله نظامی اسرائیل به رفح به تعویق می‌افتد. در همین زمینه، «یائیر لاپید»، رئیس اپوزیسیون اسرائیل گفت: «اگر انتخاب بین توقف جنگ در غزه و انعقاد توافق اسراست، پس باید به سمت توافق پیش برویم.» همچنین امروز خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه پس از انتشار پیام ویدئویی القسام درباره کشته شدن ده‌ها نفر از اسرا در حملات به غزه عنوان کردند: اسرائیل باید انتخاب کند؛ حمله به رفح یا توافق برای مبادله اسرا؟! خانواده‌های اسرا تاکید کردند: «باید جنگ را متوقف کرد و بهای آن را پرداخت و حمله به رفح صرفاً هزینه‌ای اضافی خواهد بود.» القسام به تازگی در پیامی ویدئویی اعلام کرد: «فشار نظامی به کشته شدن ده‌ها اسیر اسرائیلی در دستان ما منجر شد و بقیه اسرا را هم از جشن گرفتن عید پسح همراه با عزیزانشان محروم کرد.»

اختلاف ارضی میان ریاض و ابوظبی

عربستان به‌طور رسمی از امارات بابت تصرف منطقه الیاسات به سازمان ملل شکایت کرد. این امکان وجود دارد که در آینده نزدیک تنش قابل ‌توجهی در روابط میان ریاض و ابوظبی ایجاد شود. یک سند رسمی منتشرشده در وب‌سایت سازمان ملل در تاریخ 28 مارس 2024، شکایتی را نشان می‌دهد که وزارت امور خارجه عربستان سعودی علیه امارات متحده عربی در مورد اختلاف طولانی‌مدت ارضی بر سر منطقه الیاسات ارائه کرده است. به‌طور خاص، این شکایت مربوط به فرمان شماره ۴ امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۹ است که الیاسات را به‌عنوان منطقه دریایی حفاظت‌شده معرفی می‌کند. براساس سند سازمان ملل، عربستان سعودی این فرمان را به چالش کشیده و آن را «برخلاف قوانین بین‌المللی» اعلام کرده است. عربستان سعودی همچنین موضع خود را تکرار کرده و از پذیرفتن هرگونه اقدام امارات در منطقه دریایی مجاور آب‌های سرزمینی عربستان از جمله منطقه مستقل مشترک و جزایر مکاسب و القفایی خودداری کرده است. اگرچه اختلافات میان عربستان سعودی و امارات به‌طور مرتب در رسانه‌های منطقه انعکاس می‌یابد، اما این اختلافات تاثیری بر روابط رسمی دیپلماتیک بین دو کشور خلیج‌فارس ندارد و به نظر می‌رسد موضوع این منطقه مورد مناقشه، متفاوت باشد. ریشه این اختلاف به سال‌های شکل‌گیری امارات در قرن بیستم بازمی‌گردد. در بحبوحه اختلافات ارضی بر سر کنترل و گسترش نفوذ میان قبایل حاکم منطقه، بنیان‌گذار فقید امارات، شیخ زاید بن‌سلطان آل‌نهیان، پس از استقلال کشورش از بریتانیا در سال ۱۹۷۱، به‌دنبال به رسمیت شناخته شدن از سوی کشورهای همسایه بود. یک موقعیت مهم در این مذاکرات مرزی، معاهده ۱۹۷۴ جده بود. این معاهده دربردارنده مصالحه‌ای بود که طی آن ریاض از ادعای منطقه غنی از نفت الریمی، واقع‌شده بین عمان و امارات، در ازای سایر مناطق از جمله میدان نفتی شیبه چشم‌پوشی کرد. این مسئله از آن زمان به کانون اختلاف بین دو کشور تبدیل شده است.

توضیح پاشینیان درباره تعیین مرز

«نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان درباره تعیین مرز در استان «تاووش» سخن گفت و در عین حال از دلیلش برای «واگذاری مناطقی به جمهوری آذربایجان» پرده برداشت. پاشینیان طی سخنرانی در یک سالن تئاتر در شهر «گاوار» ارمنستان بیان کرد: «یکی از شهروندان از من پرسید که چرا روستاهای خود را به آذربایجان واگذار می‌کنیم. پست‌های نصب‌شده در مرز ارمنستان و آذربایجان به‌عنوان سنگ‌ بنای تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان است. ما این تصمیمات را با این درک می‌گیریم که اگر یکی از پیش‌نیازهای اساسی دولت، شهروندان آن باشند، دومین پیش‌نیاز سرزمین و تمامیت ارضی آن است. تمامیت ارضی به چه معناست؟ تمامیت ارضی به قلمرو شناخته‌شده بین‌المللی یک کشور اشاره دارد. ممکن است سرزمینی وجود داشته باشد، اما در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته نشود.» وزارت کشور جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کرد که ارمنستان تعیین مرز با جمهوری آذربایجان در بخش باغانیس-ووسکپار در استان تاووش را آغاز کرده است.

پیام نتانیاهو به لاهه

پیام نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شبکه اجتماعی «ایکس» درباره دادگاه کیفری بین‌المللی، خشم مقامات رژیم صهیونیستی را برانگیخت. رسانه‌های صهیونیستی به نقل از منابعی گزارش کردند، پیام «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شبکه اجتماعی ایکس در این زمان و شرایطی که رژیم صهیونیستی دارد، اشتباه است و هرگونه اظهارنظر ممکن است این وضعیت پیچیده را پیچیده‌تر کند. این منابع گفتند جایی برای رساندن پیامی به دادگاه لاهه که یک تهدید تعبیر شود، وجود ندارد. نتانیاهو روز جمعه در توئیتی نوشته بود: «تحت رهبری من، اسرائیل هرگز هیچ تلاشی را از سوی دادگاه کیفری لاهه برای تضعیف حق اساسی خود در دفاع از خود نمی‌پذیرد، تهدید علیه سربازان ارتش اسرائیل و شخصیت‌ها در اسرائیل، تنها دموکراسی در خاورمیانه و تنها دولت یهود در دنیا، رسوایی دارد و ما تسلیم آن نخواهیم شد.» در روزهای اخیر گزارش‌هایی مبنی بر بررسی احتمال صدور حکم بازداشت بین‌المللی برای نتانیاهو و دیگر مقامات صهیونیست منتشر شده است.

دیدار شی با بلینکن

بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و شی‌ جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، بر اهمیت مدیریت مسئولانه اختلافات بین آمریکا و پکن تاکید کرده و درباره یکسری مسائل از جمله امور جهانی، منطقه‌ای و دوجانبه صحبت داشتند. گفت‌وگوها بین دو کشور در ماه‌های اخیر و در حالی افزایش یافته که اختلافات نیز همچنان زیاد است. به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با «شی ‌جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین نگرانی خود را درباره حمایت پکن از روسیه و حمله به اوکراین و همچنین مسائل مربوط به تایوان و دریای چین جنوبی، حقوق بشر و تولید و صادرات مواد مورد نیاز برای تولید مواد مخدر صنعتی ابراز داشت. بلینکن همچنین گفت، در یکسری موارد همکاری دوجانبه با چین پیشرفت‌هایی داشته که شامل ارتباطات نظامی، مقابله با مواد مخدر و هوش مصنوعی می‌شود و دو طرف همچنین توافق کردند مذاکراتی را درباره کاهش خطرات ناشی از این فناوری هوش مصنوعی آغاز کنند.

لغو کنفرانس اشتاین مایر

رئیس‌جمهور آلمان، میزگرد برنامه‌ریزی‌شده درباره جنگ غزه در اقامتگاه رسمی خود در برلین را به دلیل انتقاد از اینکه هیچ صدای فلسطینی برای شرکت در آن دعوت نشده بود، لغو کرد. در مراسمی به نام «چگونه در مورد جنگ در خاورمیانه صحبت کنیم؟»، فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس‌جمهور آلمان که در ابتدا در کاخ بلویو برای پنجشنبه هفته گذشته برنامه‌ریزی شده بود، قصد داشت به همراه سه مهمان، مرون مندل، مدیر مرکز آموزشی آن فرانک، روزنامه‌نگار تیلو یونگ و ملودی سوچارویچ، کارشناس روابط آلمان و اسرائیل، سخنرانی و درباره این موضوع بحث کند. به نوشته زوددویچه تسایتونگ، با این حال، منتقدان در روزهای اخیر فقدان صدای فلسطینی را در این پنل مطرح کردند. در بیانیه‌ای که به دست خبرگزاری آلمان رسیده است، دفتر ریاست‌جمهوری تصمیم خود برای لغو این رویداد را توجیه کرده و گفته، به این نتیجه رسیده است که میزگردی که برای دوم می برنامه‌ریزی شده، هدف تقویت صلح اجتماعی در شرایط متشنج کنونی را تامین نمی‌کند.

۱۴ سال برای آواربرداری نوار غزه

سازمان ملل متحد با اشاره به حجم گسترده ویرانی‌های نوار غزه در پی حملات و بمباران‌های گسترده ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که روند آواربرداری در این منطقه احتمالاً ۱۴ سال طول می‌کشد. پی‌یر لودامار، مسئول واحد مین‌روبی سازمان ملل گفت: تخمین زدیم که ۳۷ میلیون تن آوار یا حدود ۳۰۰ کیلوگرم آوار در هر مترمربع در نوار غزه وجود داشته باشد. با فرض استفاده از حدود ۱۰۰ کامیون، آواربرداری ۱۴ سال طول می‌کشد. این مسئول سازمان ملل همچنین هشدار داد: حداقل ۱۰ درصد از مهمات شلیک‌شده منفجر نمی‌شود، بنابراین تهدیدی دائمی برای مردم، تیم‌های تخلیه‌کننده قربانیان از زیر آوارها و همچنین کارگرانی است که وظیفه آواربرداری را دارند. در همین راستا، منابع خبری از تخریب گسترده شبکه آب و فاضلاب شهر بیت لاهیا در شمال نوار غزه و از بین بردن محصولات کشاورزی این شهر از سوی رژیم صهیونیستی خبر دادند. شهرداری بیت ‌لاهیا اعلام کرد که رژیم صهیونیستی ۷۰ درصد از چاه‌های آب شمال غزه و ۵۰ درصد پمپاژهای فاضلاب را تخریب کرده است. این شهرداری همچنین اعلام کرد که رژیم صهیونیستی تمام محصولات کشاورزی در بیت ‌لاهیا را که سبد غذایی اولیه در غزه به‌شمار می‌رود، از بین برده است.