شناسه خبر : 47111 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

صلح در بن‌بست

نشست ۹۲ کشور جهان برای پایان جنگ اوکراین بدون نتیجه ماند

نشست سوئیس برای پایان جنگ در اوکراین به سرانجام نرسید. خبرگزاری رویترز در گزارشی درباره برگزاری کنفرانس صلح اوکراین در بورگنستاک سوئیس، نوشت که «قدرت‌های غربی و متحدانشان در کنفرانس سوئیس، حمله روسیه به اوکراین را محکوم کردند اما نتوانستند کشورهای اصلی جنوب جهانی را متقاعد کنند که با بیانیه نهایی این کنفرانس همراه شوند. این در حالی است که بیش از ۹۰ کشور به درخواست ولودیمیر زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) در کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس شرکت کردند اما آینده این کنفرانس نامشخص است و هنوز هیچ کشوری برای میزبانی دور بعدی این نشست، داوطلب نشده است». به گزارش خبرآنلاین سند این نشست توسط ۸۰ کشور از ۹۲ کشور حاضر در کنفرانس امضا شد اما ارمنستان، بحرین، برزیل، واتیکان، هند، اندونزی، لیبی، مکزیک، عربستان سعودی، اسلواکی، آفریقای جنوبی، سوئیس، تایلند و امارات متحده عربی آن را امضا نکردند. افزون بر این، «کامالا هریس» معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا، یکی از حامیان اصلی اوکراین در جنگ با روسیه، پیش از پایان یافتن این کنفرانس آن را ترک کرد. «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان که پیشتر گفته بود در این کنفرانس خبری از مذاکرات صلح میان طرفین جنگ نخواهد بود و تا صلح فاصله زیادی وجود دارد، هم پیش از پایان یافتن کنفرانس آن را ترک کرد.

روزنامه تلگراف هم نوشته است که نتایج کنفرانس ناامیدکننده است. شرکت‌کنندگان قادر به ارائه گام‌های مشخص برای حل مناقشه نبودند. هیچ کشوری در جنوب یا جنوب شرق آسیا بیانیه کنفرانس را امضا نکرد.

فایننشال‌تایمز هم گزارش داد: «تصمیم تعدادی از قدرت‌های پیشرو از جمله عربستان سعودی و امارات برای حمایت نکردن از بیانیه کنفرانس نهایی نشان‌دهنده قدرت اقتصادی و نفوذ روسیه در صحنه بین‌المللی است.» 

به گزارش پولیتیکو «طرح پیشنهادی پوتین برای پایان دادن به درگیری در اوکراین بار دیگر به شرکت‌کنندگان کنفرانس یادآوری کرد که موضع کرملین در نهایت باید در نظر گرفته شود».

بلومبرگ افزود: «غیبت چین از این نشست دوروزه و حضور دیپلمات‌هایی با پست‌های کمتر کلیدی، تلاش‌ها برای جلب حمایت «جنوب جهانی» را تحت‌الشعاع قرار داده است.» پیشتر «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه با انتقاد از کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس که بدون حضور مسکو در حال برگزاری است، گفت هیچ یک از شرکت‌کنندگان این کنفرانس نمی‌دانند چه کاری انجام می‌دهند. او گفت: «این مزرعه حیوانات (اشاره به رمان نویسنده انگلیسی جورج اورول) در کشور سوئیس یک سوررئالیسم تمام‌عیار است. کافکا (نویسنده آلمانی) و اورول در پس‌زمینه آن دارند با عصبانیت سیگار می‌کشند. در این به‌اصطلاح اجلاس صلح، هیچ‌کس نمی‌داند آنجا چه کار می‌کند یا نقشش چیست.»

سفر غیرمنتظره به کره‌شمالی

سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پس از ۲۴ سال به کره‌شمالی خبر پربازتاب رسانه‌های جهان بود. او شامگاه سه‌شنبه هفته جاری وارد پیونگ یانگ شد و در فرودگاه از سوی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی مورد استقبال قرار گرفت. این سفر اما نگرانی‌های کشورهای بلوک غرب را به دنبال داشته است. ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه در این زمینه نوشت که ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در واکنش به این سفر ایران، روسیه، کره‌شمالی و چین را دوستان یکدیگر توصیف کرده و گفته است: «تحریم‌های زیادی علیه کره‌شمالی وضع شده است اما مشکل این است که روسیه این تحریم‌ها را نقض می‌کند.» دبیرکل ناتو گفت که «جریان انتقال سلاح ادامه دارد. ما شاهدیم که واگن‌های قطار این سلاح‌ها را بارگیری کرده و از مرز کره‌شمالی و روسیه عبور می‌کنند». خبرآنلاین هم نوشته است مقام‌های ارشد آمریکا و کره‌جنوبی در یک تماس تلفنی اضطراری درباره سفر احتمالی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به کره‌شمالی گفت‌وگو کردند. در این تماس کرت کمبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، به همتای کره‌جنوبی خود، کیم هونگ کیون، گفت روابط نظامی نزدیک‌تر بین پیونگ یانگ و مسکو باعث بی‌ثباتی بیشتر در منطقه خواهد شد. وزارت خارجه کره‌جنوبی هم در بیانیه‌ای گفت که کیم هونگ کیون در تماس تلفنی با کرت کمپل تاکید کرد که سفر پوتین نباید با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل به تعمیق همکاری نظامی میان پیونگ یانگ و مسکو منجر شود. وزارت خارجه کره‌جنوبی افزود: «طرفین ضمن توافق برای رصد نزدیک‌تر تحولات در این‌باره، وعده دادند که در همکاری قوی‌تر به اقدامات تحریک‌آمیز کره‌شمالی علیه کره‌جنوبی و اقداماتی که به افزایش تنش‌های منطقه‌ای منجر می‌شود، پاسخ قاطع بدهند.» اما در پاسخ به این نگرانی‌ها دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: «کره‌شمالی کشور همسایه ماست، کشور دوستی است که با آن در حال توسعه روابط دوجانبه هستیم. پتانسیل توسعه روابط ما بسیار عمیق است. ما معتقدیم که حق ما برای توسعه روابط خوب با همسایگان نباید برای کسی نگران‌کننده باشد و نمی‌تواند و نباید توسط کسی به چالش کشیده شود.» با این حال گمان می‌رود در این سفر، دو رهبر توافق کردند که کره‌شمالی در ازای ارائه تسلیحات به روسیه برای جنگ در اوکراین، که نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است، از روسیه برای برنامه موشکی و فضایی خود کمک بگیرد.

بایدن از انتخابات کنار می‌کشد؟

یک رسانه انگلیسی با اشاره به ضعف جسمانی جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهور آمریکا در گزارشی نوشت که ایده جایگزینی او با نامزدی دیگر در میان افراد حزب و مردم بیش از پیش پررنگ شده است.

به گزارش ایسنا اخیراً هربار که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در انظار عمومی ظاهر می‌شود، این موضوع سر زبان‌ها می‌افتد که آیا از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ کناره‌گیری خواهد کرد؟ آیا وادار به کناره‌گیری خواهد شد؟

روزنامه دیلی‌میل با این مقدمه گزارش داد: در آخرین مورد، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، در یک مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی در لس‌آنجلس دستش را به سوی بایدن دراز می‌کند تا فرمانده ۸۱ساله کل قوا را از روی صحنه هدایت کند. این رخداد پس از آن بود که بایدن، دوشنبه پیش از آن، در مراسم جونتینت (روز آزادی) در کاخ سفید، یک دقیقه تمام بی‌حرکت ایستاد و مات‌ومبهوت در حالی که بقیه در اطراف او مشغول آوازخوانی و رقصیدن بودند، به جایی خیره شد. سرانجام، فیلونایز فلوید برادر جورج فلوید شهروند سیاه‌پوست کشته‌شده به دست پلیس آمریکا به این مکث نگران‌کننده بایدن پی برده و دستش را برای کمک به او دورش حلقه می‌کند. اما اندرو بِیتس، سخنگوی کاخ سفید منکر بر جای خود خشک شدن بایدن در این ویدئوی فراگیر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها شده و آن را ساختگی خواند. با این حال، به نظر می‌رسد که کارزار انتخاباتی حزب دموکراتیک بایدن هرچقدر هم که تلاش کند روی آتش شعله‌ور گمانه‌زنی‌ها آب یخ بریزد، آمریکایی‌ها نمی‌توانند فرضیه جایگزین کردن جو بایدن را نادیده بگیرند.

در حال حاضر، این ایده مطرح است که رئیس‌جمهوری، به طریقی، پیش از انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ از نامزدی حزب دموکرات کنار گذاشته خواهد شد.

نِیت سیلور، کارشناس سیاسی هفته گذشته، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: کناره‌گیری کار بسیار پرمخاطره‌ای خواهد بود. اما از سوی دیگر، موقعیت دیگری وجود دارد که در آن، ممکن است ادامه دادن خطرات بیشتری به همراه داشته باشد. آیا به آن رسیده‌ایم؟ نمی‌دانم. اما واقعاً جای سوال دارد.  به گفته سیلور، میانگین میزان تایید بایدن به 4 /37 درصد کاهش یافته است و یکی از نگرانی‌های اصلی درباره او سنش است که «نگرانی واقعاً قابل‌درکی است». او می‌گوید، «رفتار و عملکرد بایدن مطابق سن او است و بر عهده گرفتن این کار تا ۸۶سالگی نیز واقعاً کاری خارج از چهارچوب است.»

دیلی میل در ادامه نوشت: «جیمز کارویل» مغز متفکر کارزارهای انتخاباتی «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در ماه جاری، آشکارا گفت که بایدن نباید در این دور از انتخابات شرکت می‌کرد.

حالا حزب دموکرات تصمیم گرفته است روند نامزدی در انتخابات را با یک سیستم مجازی نام‌نویسی تکمیل کند تا بایدن را، رسماً، پیش از گردهمایی کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ماه آگوست در شیکاگو، نامزد خود اعلام کند.

یکی از دلایل برگزاری مجازی آن اطمینان یافتن از آن است که در صورت تصمیم حزب برای جایگزین کردن نامزد انتخاباتی، این کار در روند کنترل‌شده‌تری انجام بگیرد. در این صورت، رهبران دموکرات بی‌سروصدا نامزد جایگزین را در ادامه پیشنهاد خواهند کرد. به گفته منابع مطلع، نامزد جایگزین «کامالا هریس» معاون اول رئیس‌جمهور نخواهد بود چرا که عملکرد بدی در مدت عهده‌داری این سمت داشته است. کارشناسان معتقدند دموکرات‌ها باید هریس را متقاعد کنند که از نامزد جایگزین حمایت کند. جایگزینی بایدن برای نامزد بعدی پرمخاطره خواهد بود. اگر این فرد سکان‌دار حزب شود و بعد در نوامبر در مقابل ترامپ شکست بخورد، جایگاه سیاسی آنها هرگز احیا نخواهد شد.

عملیات رفح به پایان می‌رسد

رسانه‌های اسرائیلی از پایان قریب‌الوقوع عملیات در رفح خبر می‌دهند. با این حال آنها تاکید دارند پس از پایان عملیات، احتمال استقرار نیروی نظامی اسرائیل در نوار غزه وجود دارد. ایرنا در این زمینه نوشته است که ممکن است عملیات نظامی در رفح به پایان برسد؛ چرا که 

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که کابینه اسرائیل تصویب کرده است که عملیات نظامی زمینی به جای رفح در محور فیلادلفیا متمرکز شود. مهر هم به نقل از واشنگتن‌پست نوشت که عملیات زمینی ۴۰ روز اخیر اسرائیل در رفح، جنوبی‌ترین منطقه غزه با به خاک و خون کشیدن غیرنظامیان فلسطینی همراه بوده است. با این حال، ارتش اسرائیل امیدوار به پایان این عملیات در آینده نزدیک است. بر این اساس، منابع آگاه اسرائیلی که نخواستند نامشان فاش شود به واشنگتن‌پست اطلاع داده‌اند که ارتش اسرائیل پس از هفته‌ها عملیات در رفح برخلاف میل آمریکا، نزدیک‌ترین شریک خود، در حال ترک این منطقه از غزه است.

این نشریه آمریکایی می‌افزاید: اطلاعات جدید منتشرشده نشان می‌دهد این امکان وجود دارد که ماه‌ها عملیات نظامی بزرگ که پیشتر تصور می‌شد در رفح پیش رو باشد، به زودی جای خود را به مرحله جدید و کم‌شدت خواهد داد. این مسئله می‌تواند به کاهش شدت عملیات ارتش اسرائیل در غزه منجر شود که خود شامل کاهش حملات هوایی بی‌امان و حملات زمینی باشد که تا به امروز بیش از ۳۷ هزار کشته و ۸۵ هزار مجروح برجای گذاشته است.

با این حال، واشنگتن‌پست تاکید دارد این امر به منزله پایان جنگ غزه نیست.

به گزارش ایرنا، جنگ علیه غزه به مهم‌ترین عامل تشدید تنش بین سران اسرائیل تبدیل شده است و در حالی که بنیامین نتانیاهو و متحدانش خواهان تداوم جنگ هستند، مخالفان آنها بر برقراری آتش‌بس و آزادی اسرای اسرائیلی تاکید دارند. بسیاری از کارشناسان، هدف نتانیاهو از اصرار بر تداوم جنگ را حفظ حیات سیاسی و فرار از تعقیب قضایی می‌دانند. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها