شناسه خبر : 47009 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نقشه ناتو برای روسیه

رئیس‌جمهور آمریکا به چین درباره جزیره تایوان هشدار داد

روزنامه انگلیسی تلگراف گزارش داد، ناتو در حال کار روی طرح‌هایی است که در صورت وقوع جنگ با روسیه، ده‌ها هزار نیروی ناتو را در امتداد «کریدورهای زمینی» در اروپای غربی بفرستد. به گزارش ایسنا، سال گذشته میلادی اعضای ناتو توافق کردند تا ۳۰۰ هزار سرباز را برای احتمال وقوع حمله روسیه به حالت آماده‌باش نگه دارند. این در شرایطی است که بوروکراسی موانعی را بر سر راه مانورهای آزمایشی نیروهای ناتو ایجاد کرده و این وضع انتقال سریع نیروها و تجهیزات در سراسر قاره اروپا را با مشکل مواجه می‌کند. در همین حال روزنامه دیلی‌تلگراف سه‌شنبه هفته گذشته گزارش داد، مقام‌های ارشد نظامی ناتو تلاش می‌کنند تا مطمئن شوند جریان نیروها با حملات احتمالی روسیه به بنادر مورد استفاده ارتش آمریکا برای تخلیه محموله‌های خود متوقف نخواهد شد. ژنرال «الکساندر سولفرانک» رئیس فرماندهی لجستیک ناتو گفت: «واضح است که پایگاه‌های لجستیکی بزرگ همان‌طور که از دوران جنگ افغانستان و عراق می‌شناسیم، دیگر امکان‌پذیر نیست، چون در یک موقعیت درگیری، این تجهیزات و نیروها خیلی سریع از بین می‌روند.» در گزارش دیلی‌تلگراف تحت عنوان «کریدورهای زمینی ناتو می‌تواند نیروهای آمریکایی را در صورت وقوع جنگ در اروپا به خط مقدم هدایت کند» آمده است که مسیر اصلی نیروهای آمریکایی در صورت جنگ با روسیه از طریق بندر روتردام هلند به آلمان و لهستان خواهد بود. کریدورهای جایگزین از ایتالیا، یونان و ترکیه به ترتیب از طریق اسلوونی و کرواسی به مجارستان و از طریق بلغارستان و رومانی می‌گذرند. همچنین برنامه‌هایی برای مشارکت نروژ، سوئد و فنلاند برای تدارکات پشتیبان وجود دارد. طبق این گزارش، ناتو در حال توسعه چندین «دالان زمینی» است تا در صورت وقوع جنگ زمینی بزرگ اروپا با روسیه، نیروها و خودروهای زرهی آمریکایی را به خطوط مقدم برساند. ناتو به دولت‌های غربی هشدار داده که خود را برای درگیری با روسیه در دو دهه آینده آماده کنند. از زمانی که رهبران ناتو در اجلاس سران در ویلنیوس، لیتوانی موافقت کردند ۳۰۰ هزار سرباز را آماده کنند و در وضعیت آمادگی بالا برای دفاع از ائتلاف نگه دارند، مسیرهای لجستیکی به اولویت اصلی تبدیل شده است.  آمریکا و متحدانش ادعا کرده‌اند که مسکو ممکن است به ناتو حمله کند و ارسال تسلیحات به اوکراین برای مبارزه با روسیه به توقف یا جلوگیری از این نتیجه کمک می‌کند. مسکو ضمن رد چنین قصدی، دولت‌های غربی را به ایجاد تهدیدهای نادرست برای فریب مردم خود در مورد مناقشه اوکراین متهم کرده است.

گفت‌وگو برای آتش‌بس در غزه

مقامات مصری به وال‌استریت ژورنال گفتند نشست مصر، آمریکا و اسرائیل که روز یکشنبه هفته گذشته در قاهره برگزار شد، پیشرفت قابل‌توجهی در مورد راه‌اندازی مجدد گذرگاه رفح نداشت. به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، این مقامات گزارش دادند که همه طرف‌ها توافق کردند مذاکرات در روزهای آینده ادامه داشته باشد. به نوشته این روزنامه آمریکایی، این گفت‌وگوها در بحبوحه اختلافات عمیق میان مصر و اسرائیل در مورد اینکه کدام گروه فلسطینی باید این گذرگاه مرزی را مدیریت کند، انجام شد. همچنین ایسنا به نقل از اسکای نیوز نوشته است جیک سالیوان،  مشاور امنیت ملی آمریکا چهارشنبه گذشته گفته است که مدیر سیا به دوحه می‌رود تا با قطری‌ها درباره آتش‌بس در غزه صحبت کند.

این رسانه در ادامه نوشته است ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به دوحه سفر خواهد کرد تا در مورد این پیشنهاد با مقامات قطری و در راس آن وزیر خارجه این کشور گفت‌وگو کند.

هشدار آمریکا به چین درباره تایوان

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با هشدار به چین درباره جزیره تایوان، گفت که در صورت حمله پکن به این جزیره، آمریکا استفاده از گزینه نظامی را برای دفاع از تایوان رد نمی‌کند. به گزارش مهر به نقل از  کیودو، بایدن در گفت‌وگو با تایمز در پاسخ به این پرسش که در صورت حمله چین به تایوان، آمریکا چه نوع گزینه‌هایی را روی میز دارد و اینکه آیا این گزینه‌ها شامل اعزام نیروی زمینی می‌شود یا خیر، گفت که «به شرایط بستگی دارد». این نخستین‌باری نیست که بایدن درباره احتمال رویارویی نظامی با چین حرف زده است اما چین که تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، همواره اظهارات بایدن را مورد انتقاد قرار داده است. بایدن گفته است که در گفت‌وگو با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، موضع دیرینه واشنگتن مبنی بر خودداری از استقلال‌طلبی تایوان را روشن کرده است اما اگر پکن قصد تغییر شرایط فعلی را داشته باشد، آمریکا از این جزیره حمایت خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا از ارائه توضیحات درباره اینکه آیا این کشور از پایگاه‌هایش در ژاپن یا فیلیپین برای حمله به چین استفاده می‌کند یا خیر، اجتناب کرد و گفت: «نمی‌توانم وارد جزئیات شوم.»

ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌اِی) مدعی شده که جین‌پینگ به ارتش چین دستور داده است تا خود را برای حمله به تایوان تا سال ۲۰۲۷ آماده کنند. تایوان مدت‌هاست که محل اصلی مناقشه چین و آمریکا محسوب می‌شود. واشنگتن پس از تغییر موضع دیپلماتیک در قبال تایپه و به رسمیت شناختن پکن در سال ۱۹۷۹ در روابط دیپلماتیک، همچنان روابط خود را با این جزیره حفظ کرده است. به گزارش مهر جو بایدن با اشاره به دلایلی از جمله سالخورده شدن جمعیت چین، گفت اینکه می‌گویند اقتصاد چین در حال شکوفایی است، شوخی است! رئیس‌جمهور آمریکا همچنین با تغییر موضوع به جبهه اوکراین پرداخت و گفت که «در صورت شکست اوکراین در جنگ با روسیه، برخی کشورها از جمله لهستان سیاست مستقلی را اتخاذ خواهند کرد. مسئله این است که اگر اجازه دهیم اوکراین سقوط کند، خواهید دید که لهستان و تمام کشورهای واقع در امتداد مرز روسیه، از بالکان و بلاروس، همه و همه راه خودشان را خواهند رفت؛ این خط و این نشان!»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت «تصمیماتی که طی چهار سال آتی گرفته می‌شود، آینده اروپا را تا مدت‌ها تعیین تکلیف خواهد کرد. به همین دلیل نباید اجازه ناکامی ناتو را بدهیم. باید این ائتلاف را هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی تقویت کنیم و البته از لحاظ نظامی که همین حالا هم سرمایه‌گذاری چشمگیری روی آن کرده‌ایم.»

احتمال اخراج مهاجران افغان از آلمان

پس از آنکه یک پناهجو در حمله با چاقو یک افسر پلیس را کشت و پنج تن دیگر را زخمی کرد، آلمان اعلام کرد که در حال بررسی اجازه اخراج برخی پناهجویان افغان است. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، از زمانی که طالبان در سال ۲۰۲۱ قدرت را به دست گرفتند، اخراج به افغانستان متوقف شده است. نانسی فایزر، وزیر داخلی آلمان سه‌شنبه هفته پیش گفت که مقامات «چند ماه است که بازنگری فشرده‌ای را برای اخراج جنایتکاران جدی و افراد خطرناک به افغانستان انجام داده‌اند و برای من واضح است که افرادی که تهدیدی بالقوه برای امنیت آلمان هستند باید به سرعت اخراج شوند».

همچنین یورونیوز نوشته است پلیس آلمان روز چهارشنبه پنجم ژوئن از زخمی شدن یکی از نامزدان انتخابات محلی از حزب راست‌گرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (AFD) در جریان یک حمله با چاقو در شهر مانهایم خبر داد. این حمله درست پنج روز پس از حمله مرگبار روز جمعه یک جوان افغان به تجمع راست‌گرایان افراطی در این شهر صورت گرفت. به گفته پلیس، در جریان حادثه شامگاه سه‌شنبه، مظنون ۲۵ساله پس از حمله از صحنه متواری، اما سپس بدون مقاومت بازداشت شده است. پلیس می‌گوید این مظنون هیچ نشانی از اینکه از هویت قربانی و عضویت او در حزب راست‌گرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» مطلع بوده، بروز نداده است.

به گزارش پلیس، مظنون ۲۵ساله شامگاه سه‌شنبه مشغول پایین کشیدن پوستر حزب «آلترناتیو برای آلمان» بود، که یکی از سیاستمداران این حزب برای جلوگیری از این کار با او درگیر می‌شود و جوان ضارب در جریان این درگیری سیاستمدار راست‌گرای افراطی را با چاقو مجروح می‌کند. بنابر اعلام پلیس، سیاستمدار آلمانی سپس به بیمارستانی در نزدیکی محل حادثه منتقل شده است. به گفته پلیس، جان او در خطر نیست.

پرواز بمب‌افکن آمریکایی بر فراز شبه‌جزیره کره

ارتش کره جنوبی اعلام کرد، ایالات‌متحده روز چهارشنبه گذشته یک بمب‌افکن دوربرد B1B را بر فراز شبه‌جزیره کره و برای اولین مانور «بمباران دقیق هدایت‌شونده» خود با کره جنوبی طی هفت سال گذشته به پرواز درآورد. به گزارش ایسنا، این مانور که نشانی از قدرت‌نمایی علیه کره شمالی محسوب می‌شود در حالی برگزار شده که تنش‌ها در شبه‌جزیره کره در پی به پرواز درآمدن بالن‌های زباله کره شمالی بر فراز کره جنوبی و سایر اقدامات تحریک‌آمیز پیونگ‌یانگ تشدید شده است. به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این رزمایش با حضور جنگنده‌های پیشرفته کره جنوبی و آمریکا و همراهی بمب‌افکن B1B آمریکایی که دومین بمب‌افکن مستقر این کشور در شبه‌جزیره کره است، برگزار شد. این رزمایش به منزله تعهد امنیتی آمریکا به کره جنوبی و تقویت موضع دفاع مشترک دو کشور است. در جریان این مانور، این بمب‌افکن «مهمات حمله مشترک مستقیم» را ضمن اسکورت توسط جنگنده‌های کره جنوبی پرتاب کرد که نخستین حضور بمب‌افکن آمریکایی در چنین رزمایشی از ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنگنده‌های نیروی هوایی کشور رزمایشی با استفاده از سلاح واقعی برای نشان دادن آمادگی کشور به منظور مجازات کره شمالی در صورت انجام اقدامات تحریک‌آمیز این کشور انجام دادند. یک بمب‌افکن B1B قادر به حمل محموله بزرگ تسلیحات متعارف است. کره شمالی قبلاً استقرار این بمب‌افکن را دلیلی بر خصومت آمریکا خوانده و با آزمایش‌های موشکی خود به پروازهای گذشته B1B و دیگر هواپیماهای آمریکایی در کره جنوبی پاسخ داده است.