شناسه خبر : 46907 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چشم‌انداز توافق صلح

آیا آتش‌بس غزه به نتیجه می‌رسد؟

به گزارش شرق آنلاین، فیراص مکسد، تحلیلگر خاورمیانه در موسسه خاورمیانه نوشته است که چشم‌انداز توافق صلح میان عربستان سعودی به‌عنوان کشور متولی حرمین‌ شریفین اسلام و یکی از ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان و مهم‌ترین تولیدکننده انرژی در جهان، و اسرائیل، نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه، به‌طور قابل درکی در مرکز توجهات تحلیلگران و مقامات بین‌المللی از جمله جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا قرار گرفته است. بسیاری بر این باورند که به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی عربستان سعودی، راه را برای سایر کشورهای عرب و اکثریت جوامع مسلمان هموار می‌کند تا آنها هم پا جای پای عربستان سعودی گذاشته و همین رویه را در پیش بگیرند. از نظر این دسته از تحلیلگران، این رویه می‌تواند کمک کند تا چندین دهه درگیری اعراب با اسرائیل پایان یافته و دولت یهودی در اسرائیل را با اقتصادهای منطقه ادغام کرده و سنگ ‌بنایی باشد برای ایجاد یک صف‌بندی منطقه‌ای جدید برای مهار ایران. با این حال، پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، سایه احتمال عادی‌سازی عربستان و اسرائیل موجب شده برخی بیم آن را داشته باشند که این مسئله می‌تواند روابط عربستان و آمریکا را با چالش‌های ژئوپولیتیک مواجه کرده و کیفیت این رابطه را تیره‌وتار کند. اما سوال این است که چرا جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، همچنان بر قمار ایجاد یک پیشرفت تاریخی در روابط ایالات‌متحده و عربستان سعودی پافشاری می‌کند و انتظار دارد که این رابطه برای مقابله با نفوذ فزاینده چین و روسیه در منطقه تاثیر گذاشته و آن را به عقب براند؟ آن هم در حالی ‌که دست یافتن به چنین نتیجه‌ای بسیار نامحتمل است. ائتلاف کابینه فعلی در اسرائیل راست‌گراترین ائتلاف در تاریخ اسرائیل است. اسرائیل همچنان درگیر جنگ با حماس است و اکثر اسرائیلی‌ها حماس را یک تهدید موجودیتی برای خود می‌دانند. در آن سمت فلسطینی با اختلاف‌نظر دیده می‌شود و در آمریکا نیز مقامات دولت بایدن مجبور خواهند بود طی چند ماه آینده تمام توجه خود را به رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا معطوف کنند. بنابراین، در شرایط کنونی، بسیار بعید است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مایل و قادر باشد با شروط و پیش‌نیازهای ارائه‌شده از سوی عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط موافقت کند. این پیش‌نیازها و شروط عبارت‌اند از؛ آتش‌بس پایدار در غزه و پذیرش یک مسیر معتبر و غیرقابل بازگشت از سوی اسرائیل برای ایجاد صلح و به رسمیت شناختن یک کشور فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی.

اهداف سفر شی به اروپا

هم‌میهن در گزارشی نوشت؛ در جریان سفر شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به اروپا احتمالاً او باید متوجه شده باشد که برخی از نقاط اروپا از سفر پنج سال پیش او تاکنون به مکانی کاملاً متفاوت تبدیل شده است. دوران اوج جهانی شدن اقتصاد، زمانی که چین به‌عنوان یک مقصد سرمایه‌گذاری ضروری در نظر گرفته می‌شد، گذشته است. در عوض، خلق‌وخوی رهبران اروپایی این است که «ریسک‌زدایی» کرده و سرمایه‌گذاری‌ها و زنجیره‌های تامین را از دومین اقتصاد بزرگ جهان دور کنند. با توجه به اظهارات او در پاریس، به نظر می‌رسد که ارزیابی پکن از اروپا نیز تغییر کرده است. اما شی به همان اندازه به اتحادیه اروپا هشدارهای سختی در مورد حمایت‌های تجاری اروپا و موضع دیپلماتیک فعلی آن داد. به گفته خودش، او انتظار دارد که «نهادهای اتحادیه اروپا دیدگاه درستی در مورد چین داشته باشند». این موضع یک رویه بی‌سابقه برای چین در مقابل اتحادیه اروپاست. به‌رغم احساس خشنودی او از هر سه کشوری که به آنها سفر کرده، ایجاد آشتی در جبهه‌های اقتصادی یا دیپلماتیک چندان ساده نیست. این دشواری تا حد زیادی به دلیل توسعه سیاست داخلی و اقتصاد چین و اروپا و جنگ مداوم در اوکراین است. بنابراین هدف اصلی سفر شی‌ جین ‌پینگ به اروپا، محدود کردن خسارت و ممانعت از بدتر شدن روابط با اروپاست. چین دوست ندارد که روابط با اروپا به اندازه روابط با آمریکا تیره شود. شی همچنین به‌دنبال سوءاستفاده از اختلافات در اروپا در مورد روابط اوکراین و ایالات‌متحده است. در مسائل اقتصادی، چین قاطعانه سیاست‌های صنعتی را دنبال کرده است که پکن را قادر می‌کند زنجیره ارزش صادرات را بالا برده و خود را به‌عنوان یک قدرت تولیدکننده پیشرفته معرفی کند. به‌جای تولید اسباب‌بازی‌های ارزان، پکن می‌خواهد صادرات خودروهای الکتریکی، باتری‌های لیتیومی و پنل‌های خورشیدی به اروپا را آغاز کند. ما در دورانی به سر می‌بریم که اقتصاد چین در یک گذار دردناک قرار گرفته و الگوی رشد خود را از اتکای بیش از حد به بخش دارایی به حساب کردن روی صادرات تولیدی با ارزش افزوده بالا تغییر داده است. در این چهارچوب اروپا بازاری حیاتی برای این کالاها خواهد بود.

تذکر بورل به اسرائیل

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رژیم صهیونیستی خواست که به غیرنظامیان در رفح آسیب وارد نکند. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: براساس قوانین بین‌المللی اسرائیل ملزم به محافظت از غیرنظامیان است. وی نوشت: مجبور کردن غیرنظامیان رفح برای رفتن به مناطق غیرامن غیرقابل قبول است. بورل تاکید کرد: به تشویق کردن اسرائیل برای عدم انجام حمله زمینی به رفح ادامه می‌دهیم و این امر به شدیدتر شدن بحران انسانی منجر می‌شود. رژیم صهیونیستی به‌رغم محکومیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همچنان در دویست‌ونوزدهمین روز جنگ، به تجاوزات خود به غزه ادامه می‌دهد. رژیم اشغالگر پس از آنکه سه‌شنبه هفته گذشته گذرگاه مرزی رفح را اشغال و جریان ورود کمک‌ها به نوار غزه را متوقف کرد، قصد دارد به جنگ، نسل‌کشی، قحطی و محاصره فلسطینی‌ها در غزه ادامه دهد.

تا پیروزی می‌جنگیم

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد، مقاومت فلسطین تا زمان پیروزی می‌جنگد. زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نشست گروه‌های مقاومت فلسطین در دمشق گفت: ملت فلسطین و مقاومت در غزه در نبردی می‌جنگند که مانند آن را قبلاً ندیده بودند. ما می‌جنگیم و می‌جنگیم تا زمانی که به پیروزی دست یابیم. از خداوند می‌خواهم قلب‌های ملتمان را قوی کند. النخاله گفت: بدون جنگیدن با دشمن تحت اشغال باقی می‌مانیم. جنگ غزه فرصتی برای تمام مبارزان در مقابله با محور صهیونیستی است. غزه آزمونی برای همه ما و ملت ماست که از اشغال و کوچاندن رنج می‌برند. به‌رغم تمام فداکاری‌های مردم ما و شهدایی که جانشان را می‌دهند، گزینه مقاومت بهترین است. ارتش رژیم صهیونیستی اخیراً عملیاتی را در شهر رفح در جنوب غزه آغاز و هزاران فلسطینی را مجبور به تخلیه منازلشان کرد.

حسادت هیتلر به نتانیاهو

اردوغان گفت: حماس با آتش‌بس موافقت کرد، اما اسرائیل بهانه می‌آورد و آتش‌بس نمی‌خواهد، زیرا می‌خواهد تمام غزه را اشغال کند. ظلم و کشتار همچنان ادامه دارد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در آستانه سفر میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان به آنکارا، به روزنامه کاتیمرینی یونان گفت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با روش‌های نسل‌کشی که ارائه کرده به سطحی رسیده که هیتلر حسادت می‌کند. وی افزود: آیا می‌توان به آنچه اسرائیل ماه‌ها بر سر مردم غزه تحمیل کرده نگاه کرد و بمباران بیمارستان‌ها، کشتار کودکان، سرکوب غیرنظامیان و محکوم کردن مردم بی‌گناه به گرسنگی، تشنگی و کمبود دارو از سوی اسرائیل به بهانه‌های مختلف را مشروع دانست. هیتلر در گذشته چه کرد و مردم را در اردوگاه‌های کار اجباری کشت. رئیس‌جمهور ترکیه در ادامه گفت: آیا غزه نه‌تنها پس از ۷ اکتبر، بلکه سال‌ها قبل از آن به یک زندان روباز تبدیل نشد؟ آیا مردم آنجا برای سال‌ها محکوم به منابع محدود، تقریباً مانند یک اردوگاه کار اجباری نبودند؟ چه کسی مسئول وحشیانه‌ترین و سیستماتیک‌ترین کشتارجمعی در غزه پس از ۷ اکتبر است؟ نتانیاهو به سطحی رسیده است که هیتلر را با روش‌های نسل‌کشی خود حسود می‌کند. ما در مورد اسرائیل صحبت می‌کنیم. آمبولانس‌ها را هدف قرار می‌دهد، به نقاط توزیع غذا حمله می‌کند و کاروان‌های کمک‌رسانی را به آتش می‌کشد.

درخواست سازمان ملل از اسرائیل

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل خواستار تضمین امنیت گذرگاه‌ها در غزه و عدم حمله رژیم صهیونیستی به آنها شد. فولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل گفت: با توجه به اهمیت ویژه ورود آزادانه کمک‌های بشردوستانه و رسیدن آن به دست غیرنظامیان در سرتاسر غزه، دو طرف باید تدابیر ویژه‌ای را اتخاذ کنند که امنیت و فعال بودن این گذرگاه‌ها را تضمین کند و هدف مستقیم حملات یا خسارت‌های جانبی قرار نگیرند. طبق گزارش الجزیره، اخیراً ارتش رژیم صهیونیستی عملیات نظامی را در شهر رفح آغاز کرد که به بسته شدن گذرگاه بین غزه و مصر منجر شد که از مهم‌ترین گذرگاه‌ها برای ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه بود. ارتش رژیم صهیونیستی پیش از آغاز عملیات، به ۱۰۰ هزار فلسطینی دستور تخلیه منطقه شرق رفح را داد و سه‌شنبه گذشته اعلام کرد کنترل بخش فلسطینی گذرگاه رفح را به دست گرفته است.

انتقاد کلینتون از اعتراضات دانشگاه

پس از آنکه «هیلاری کلینتون» جوانان آمریکایی را به دلیل دیدگاه‌هایشان بر سر جنگ غزه «ناآگاه» خواند، جوانان این کشور از جمله قشر خبرنگار او را شدیداً مورد انتقاد قرار دادند. «هیلاری کلینتون»، وزیر امور خارجه اسبق آمریکا طی مصاحبه‌ای با ام‌اس‌ان‌بی‌سی گفت: «جوانان آمریکایی بسیار ناآگاه هستند.» وی افزود: «من طی ماه‌های اخیر گفت‌وگوهای متعددی با بسیاری از آنها داشتم. صادقانه می‌گویم آنها خیلی چیزها را درباره تاریخ خاورمیانه و حتی درباره تاریخ بسیاری از مناطق جهان از جمله کشور خودمان نمی‌دانند.» این وزیر خارجه اسبق آمریکا ادعا کرد: «آنها نمی‌دانند که پیشنهادی به فلسطینی‌ها برای ایجاد کشوری با ۹۶ درصد از اراضی اشغال‌شده داده شد. اگر این پیشنهاد از سوی یاسر عرفات پذیرفته می‌شد، از آن موقع تاکنون ۲۴ سال می‌شد که کشور فلسطین وجود می‌داشت.» پس از اینکه هیلاری کلینتون در مصاحبه‌ای دیدگاه جوانان را در مورد رژیم صهیونیستی و غزه رد کرد، یک روزنامه‌نگار برجسته چپ‌گرا او را «خشمگین» خواند.