شناسه خبر : 47867 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پاسخ به اسرائیل

عراقچی: ایران صرفاً از حق دفاع مشروع خود استفاده کرد

پس از به شهادت رساندن سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان از سوی رژیم صهیونیستی در منطقه ضاحیه بیروت و عبور تل‌آویو از یکی از مهم‌ترین خطوط قرمز ترسیم‌شده ایران در درگیری‌های یک سال گذشته در غزه و لبنان، به نظر می‌رسید وقت آن رسیده باشد تا نظام جمهوری اسلامی به‌منظور تقویت سیاست بازدارندگی خود، ایجاد نظم نوین امنیتی در منطقه غرب آسیا و حفاظت از شبکه محور مقاومت به ‌عنوان رهبر و پشتیبان این جبهه، تغییراتی در سیاست‌های خود نسبت به چالش‌های منطقه‌ای ایجاد کند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: بر همین اساس بود که عملیات موشکی «وعده صادق ۲» در شب سه‌شنبه 10 مهر محقق شد تا به متجاوزان صهیونیستی نشان دهند اراده محکم نظام در برخورد با هرگونه عبور از خطوط قرمز ترسیم‌شده ایران، در حد سخن نبوده و هرگاه لازم باشد، پاسخ سخت داده خواهد شد. در همین رابطه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصاویری از لحظه آغاز عملیات وعده صادق ۲ با رمز مبارک یا رسول‌الله (ص) منتشر کرد. بر اساس تصاویر منتشرشده، فرماندهان این عملیات پیش از اعلام رمز، با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت‌وگوی تلفنی برقرار کرده‌اند. در این مراسم، سردار سلامی، فرمانده کل سپاه به سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه دستور آغاز عملیات را صادر می‌کند. همچنین فرمانده کل سپاه در تماس تلفنی با دکتر پزشکیان گزارشی از روند اجرای عملیات وعده صادق ۲ ارائه می‌دهد. سرلشکر سلامی در گفت‌وگو با رئیس‌جمهور از پرتاب ۲۰۰ فروند موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی خبر داد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سه‌شنبه‌شب ۱۰ مهر ۱۴۰۳ در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ در پاسخ به شهادت اسماعیل هنیه، سیدحسن نصرالله و سرلشکر پاسدار عباس نیلفروشان، قلب اراضی اشغالی را هدف قرار داده است. در ادامه سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان صبح چهارشنبه 11 مهر در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اولاً تبریک عرض می‌کنم اقدام جسورانه و شجاعانه نیروهای مسلح را و پاسخ بسیار مناسبی که به رژیم صهیونیستی دادند به خاطر اقدامات تروریستی و جنایت‌باری که داشتند. وی گفت: باید تاکید کنم که ما صرفاً از حق دفاع مشروع خود استفاده کردیم، حقی که بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد برای همه کشورها وجود دارد. اقدام ما کاملاً دفاعی بوده و در پاسخ به اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در داخل تهران و اهداف مربوط به ایران در دیگر جاها بوده است. عراقچی تصریح کرد: با اقدام انجام‌شده و تصاویری که وجود دارد کاملاً روشن است که ما به اهداف خود رسیدیم و اهداف ما کاملاً نظامی بوده است و ما به هیچ هدف غیرنظامی حمله نکردیم و این جزو اصول و مرام ما بوده و ما برخلاف رژیم صهیونیستی که حمله به شهرها و افراد بی‌گناه را عادت خود قرار داده است، چنین رفتاری را نداریم و صرفاً به اهداف نظامی و امنیتی حمله کردیم و اقدام ما موفقیت بسیار زیادی هم داشته است. 

واکنش هریس و ترامپ به حمله موشکی ایران به اسرائیل

«کاملا هریس»، نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در واکنش به حمله موشکی مشروع ایران به سرزمین‌های اشغالی، گفت که از فرمان رئیس‌جمهوری آمریکا برای رهگیری موشک‌های ایرانی کاملاً حمایت می‌کند. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی بدون اشاره به اقدام‌های تروریستی و فراقانونی رژیم صهیونیستی، طی مواضعی بی‌اساس از ایران به عنوان «یک نیروی خطرناک و بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه» نام برد. هریس افزود که همواره تلاش می‌کنم اطمینان یابم که اسرائیل از توانایی دفاع از خود در برابر ایران و هم‌پیمانان آن برخوردار است. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه و رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز در پی حمله موشکی ایران به اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای در وب‌سایت رسمی خود گفت: «جهان در آتش است و از کنترل خارج شده است. ما رهبری نداریم، کسی کشور را اداره نمی‌کند. ما یک رئیس‌جمهور ناموجود؛جو بایدن داریم و یک معاون رئیس‌جمهور کاملاً غایب، کاملا هریس، که مشغول جمع‌آوری کمک‌های مالی است. و هیچ‌کس مسئول نیست و حتی مشخص نیست که چه کسی گیج‌تر است: بایدن یا کاملا. آنها هیچ ایده‌ای ندارند.» او ادعا کرد: «زمانی که من رئیس‌جمهور بودم، ایران کاملاً تحت کنترل بود. در دوران «پرزیدنت ترامپ»، ما جنگی در خاورمیانه نداشتیم، جنگی در اروپا نداشتیم، و آسیا در آرامش بود، تورم نداشتیم و در افغانستان هم فاجعه‌ای نداشتیم. در عوض، ما صلح داشتیم. اکنون، جنگ یا تهدید جنگ، همه‌جا بیداد می‌کند و دو ناتوان که این کشور را اداره می‌کنند، ما را به آستانه جنگ جهانی سوم می‌کشانند.» او مدعی شد: «جای تعجب نیست که ایران تا این حد می‌خواهد کاملا هریس رئیس‌جمهور شود، زیرا آنها می‌دانند تا زمانی که او در قدرت است، می‌توانند از آمریکا سوءاستفاده کنند. به همین دلیل سعی کرده‌اند مرا هدف قرار دهند. اگر من مسئول بودم، 7 اکتبر هرگز اتفاق نمی‌افتاد، روسیه-اوکراین هرگز اتفاق نمی‌افتاد، خروج شکست‌خورده از افغانستان هرگز اتفاق نمی‌افتاد، و تورم هرگز اتفاق نمی‌افتد. اگر من برنده شوم، دوباره در جهان صلح خواهیم داشت. اگر کاملا چهار سال دیگر داشته باشد، دنیا دود می‌شود.»

 نخستین واکنش نتانیاهو به ترور سیدحسن نصرالله

حزب‌الله لبنان روز شنبه 7 مهر در بیانیه‌ای تایید کرد که سیدحسن نصرالله، دبیرکل این جنبش در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسیده است. ارتش رژیم صهیونیستی عصر روز جمعه 6 مهر منطقه‌ای مسکونی در ضاحیه جنوبی بیروت را هدف قرار داد. این حمله علاوه بر شهادت و زخمی شدن ده‌ها لبنانی، ویرانی گسترده‌ای بر جای گذاشت. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نخستین واکنش به اقدام بزدلانه ترور «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان، ادعاهایی واهی را در این‌باره بیان کرد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این‌باره مدعی شد: ترور نصرالله شرط لازم برای دستیابی به اهدافی است که برای جنگ تعیین کرده‌ایم. طبق گزارش خبرگزاری سما، وی گفت: این اهداف شامل بازگشت ساکنان شمال به خانه‌هایشان و تغییر توازن قوا در منطقه است. نتانیاهو همچنین ادعا کرد: حذف نصرالله باعث ترغیب بازگشت ربوده‌شدگان (اسرای صهیونیست) از غزه به خانه‌های خود در جنوب می‌شود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین با چشم‌پوشی از شکست‌های سنگین این رژیم در جریان نبرد طوفان الاقصی مدعی شد: ما دستاوردهای بزرگی داریم، اما کار هنوز تمام نشده است و ما با چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهیم شد. شامگاه جمعه 6 مهر و همزمان با حضور نتانیاهو در نیویورک، ارتش رژیم صهیونیستی حملات تجاوزکارانه‌ای را به ضاحیه جنوبی بیروت انجام داد و بعداً مشخص شد که سیدحسن نصرالله هدف این حمله بوده است.

اولین رئیس‌جمهور زن مکزیک سوگند خورد

«کلودیا شینبائوم» ۷۰ سال بعد از آنکه زنان در مکزیک حق رای به دست آوردند توانست به اولین رئیس‌جمهور زن این کشور با کسب یک پیروزی تاریخی در انتخابات ریاست‌جمهوری اوایل ماه ژوئن گذشته در این کشور تبدیل شود. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: شینبائوم که از حزب چپ‌گرای «جنبش بازسازی ملی» (مورنا) و متحد «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس‌جمهور سابق است، در سخنرانی خطاب به جمعی از مستمعینش در میدان اصلی شهر مکزیکوسیتی تاکید کرد: «من به تنهایی به اینجا نرسیدم بلکه با حمایت تمامی زنان مکزیک به اینجا رسیدم. نه به نژادپرستی، نه به تبعیض طبقاتی و نه به مردسالاری.» به دنبال شروع دوره ریاست‌جمهوری شینبائوم هزاران تن از حامیان او و حزب مورنا در میدان اصلی پایتخت مکزیک تجمع برگزار کردند. شینبائوم وعده داده تا برنامه‌های مانوئل لوپز اوبرادور را در راستای بهبود وضع معیشتی طبقه فقیر و کارگر مکزیک ادامه دهد. شینبائوم در سخنرانی خود بعد از ادای سوگند ریاست‌جمهوری گفت: «من یک مادر و مادربزرگ و همچنین یک زن دانشمند و مقید به مذهب هستم که تا به امروز توسط اراده مردم مکزیک به رئیس‌جمهور کشور تبدیل شده‌ام. من به شما پشت نخواهم کرد و از شما خواستارم که به جریان اقدامات تاریخ‌ساز خود ادامه دهید.» او وعده‌های خود را برای دوره ریاست‌جمهوری فهرست کرده و قول ادامه دادن به روند افزایش پایه دستمزدها، بهبود حقوق‌های بازنشستگی و کاستن از تعداد ساعات کاری در هفته از ۴۸ ساعت به ۴۰ ساعت را داد. اولین رئیس‌جمهور زن مکزیک از سوی دیگر قول تقویت و حمایت از یکپارچگی اقتصادی در آمریکای شمالی را از طریق توافق سه‌جانبه میان مکزیک، کانادا و ایالات‌متحده در راستای بهره بردن از فرصت‌ها داد. او در ادامه همچنین وعده احترام به تکثر فرهنگی و افزایش فرصت‌ها برای زنان در جامعه مکزیک را داد.

سفر استراتژیک

سفر میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه به ایران، آن هم در بحبوحه وضعیت فعلی خاورمیانه و به‌خصوص پس از ترور دبیرکل حزب‌الله لبنان و حملات اسرائیل به لبنان، از موضوعاتی است که بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن را زیر ذره‌بین برده‌اند که نشان از اهمیت آن دارد. در این راستا، مسعود پزشکیان در دیدار با نخست‌وزیر روسیه تبادل هیات‌های دیپلماتیک میان ایران و روسیه را موجب توسعه تعاملات و ارتباطات دو کشور، و همچنین تقویت همکاری‌ها در راستای تسریع در اجرای توافقات عنوان کرد و افزود: معتقدیم اگر پروژه‌های مهم مشترک ایران و روسیه به مرحله اجرا برسند، ظرفیت‌های بزرگی در زمینه مقابله با تحریم‌های ظالمانه برای دو کشور ایجاد خواهند کرد. رئیس‌جمهور در ادامه، توافق برای تبدیل ایران به هاب ترانزیتی و هاب گازی منطقه را نمونه‌ای عالی از همکاری مشترک میان ایران و روسیه در جهت تامین منافع دو کشور و در جهت ایجاد توسعه پایدار، رشد همگرایی و جهش اقتصادی در منطقه دانست و بر ضرورت اهتمام مسئولان عالی دو طرف برای اجرای این طرح‌ها تاکید کرد. پزشکیان همچنین همکاری‌های منطقه‌ای بر بستر سازمان‌های بین‌المللی ازجمله بریکس و شانگهای را موجب قدرت‌افزایی کشورهای مستقل از جمله ایران، روسیه و چین در راستای مقابله با یکجانبه‌گرایی آمریکا عنوان کرد و گفت: تشدید جنایات و تنش‌زایی رژیم صهیونیستی که با حمایت مستقیم آمریکا و با هدف زمینه‌سازی برای گسترش حضور آمریکایی‌ها در منطقه در حال وقوع است، تهدیدی مشترک برای منافع کشورها و ملت‌های منطقه محسوب می‌شود که همفکری و همکاری بیشتر برای مقابله با چنین توطئه‌ای را ضروری می‌نماید. نخست‌وزیر روسیه نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار با رئیس‌جمهور و ابلاغ سلام‌های گرم ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور به دکتر پزشکیان بر علاقه‌مندی کشورش برای تقویت و گسترش تعاملات و تبادلات با جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه در بخش‌های انرژی، صنعت، حمل‌ونقل، کشاورزی، بهداشت و درمان و امور فرهنگی تاکید کرد.