شناسه خبر : 46958 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تسلیت به ایران

واکنش‌های جهانی به شهادت رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ایران

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، و هیات همراه در راه خدمت به مردم به درجه رفیع شهادت رسیدند. شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه واکنش‌های گسترده‌ای را در سراسر جهان به همراه داشت. دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای سراسر جهان نسبت به این حادثه ابراز همدردی کردند و همچنین پیام‌هایی برای دولت و ملت ایران فرستادند و برخی از کشورها نمایندگان خود را برای ادای احترام به تهران فرستادند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، و هیات همراه در راه خدمت به مردم به درجه رفیع شهادت رسیدند. شهادت رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه واکنش‌های گسترده‌ای را در سراسر جهان به همراه داشت. دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای سراسر جهان نسبت به این حادثه ابراز همدردی کردند و همچنین پیام‌هایی برای دولت و ملت ایران فرستادند و برخی از کشورها نمایندگان خود را برای ادای احترام به تهران فرستادند.

پیام تسلیت کشورهای جهان

ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان آنها، یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد. هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه نیز در پیامی گفت: «به مردم ایران تسلیت می‌گوییم و تایید می‌کنیم که پس از این حادثه با مقامات ایرانی هماهنگی نزدیک وجود دارد.»

پاکستان: نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به سفر ماه گذشته رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران به اسلام‌آباد، شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان را تسلیت گفت. شهباز شریف در پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) نوشت که «پاکستان کمتر از یک ماه قبل، افتخار میزبانی از رئیس‌جمهور، رئیسی و وزیر خارجه، حسین امیرعبداللهیان را در سفری تاریخی داشت».

سوریه: دولت سوریه در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر و همراهانشان سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد. بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در پی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان آنها گفت: «از صمیم قلب به رهبر انقلاب اسلامی و دولت و ملت ایران تسلیت می‌گوییم. ما با این رئیس‌جمهور فقید کار کردیم تا روابط راهبردی بین سوریه و ایران همیشه پررونق باقی بماند.»

عراق: دولت عراق سه‌شنبه را به مناسبت شهادت رئیس‌جمهور ایران در سراسر این کشور عزای عمومی اعلام کرد. محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق گفت: «با کمال تاسف و اندوه خبر درگذشت آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همراهانشان را در جریان این مصیبت ناگوار دریافت کردیم. ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود به رهبر جمهوری اسلامی و دولت و ملت ایران، همبستگی خود را با ملت برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی اعلام می‌داریم.»

اقلیم کردستان عراق: نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، ضمن ابراز «عمیق‌ترین تسلیت‌ها به دولت و مردم ایران» بابت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه، اعلام کرد که «مرگ آنها ما را عمیقاً ناراحت کرد».

لبنان: عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان، در پی شهادت حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «دوستی محترم و شخصیتی متمایز در سیاست خارجی را از دست دادیم.» وی افزود: نسبت به آنچه در ایران رخ داد، ابراز تاسف می‌کنیم. یک شخص و دوست محترم را از دست دادم. پیش از این نجیب میقاتی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان با صدور دستورالعملی، در غم شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، سه روز عزای عمومی در لبنان اعلام کرد.

عربستان: سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان و محمد بن‌سلمان، ولیعهد این کشور، درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفتند.

امارات: شیخ «محمد بن‌زاید آل‌نهیان»، رئیس کشور امارات در پیامی به مناسبت شهادت رئیس‌جمهوری و همراهان وی اعلام کرد: خالصانه‌ترین مراتب تسلیت خود را به دولت و ملت ایران ابراز می‌داریم و بر همبستگی خود با ایران در این برهه دشوار تاکید می‌کنیم. انور قرقاش، مشاور رئیس امارات در امور دیپلماتیک نیز شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور فقید ایران، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه و همراهان آنها در سانحه دردناک سقوط بالگرد را به دولت ایران تسلیت گفت.

مصر: رئیس‌جمهور مصر در بیانیه‌ای درگذشت رئیس‌جمهور ایران، وزیر امور خارجه و همراهانشان را به مردم ایران تسلیت گفت.

کویت: امیر کویت شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش را تسلیت گفته است. عبدالله علی الیحیا، وزیر امور خارجه کویت طی تماس تلفنی با علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه، ضمن ابراز تاسف نسبت به حادثه پیش‌آمده برای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران مراتب تسلیت و همدردی امیر، دولت و ملت کویت را به دولت و مردم ایران ابلاغ کرد. وزیر خارجه کویت افزود: ما در این مصیبت در کنار دولت و ملت ایران ایستاده‌ایم.

قطر: شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر با انتشار یک پست در شبکه ایکس تاکید کرد: صمیمانه به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران فوت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و هیات همراه ایشان را در سانحه هوایی دردناک تسلیت می‌گویم. وی در ادامه افزود: از خداوند متعال برای درگذشتگان رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جمیل مسئلت دارم. انا لله و انا الیه راجعون.

عمان: هیثم بن طارق، سلطان عمان، در پیامی درگذشت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و هیات همراه را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت.

بحرین: حمد بن‌عیسی آل‌خلیفه، شاه بحرین، با ارسال پیامی به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را به رهبری انقلاب و ملت ایران تسلیت گفت. 

اردن: عبدالله دوم، پادشاه اردن، به شهادت آیت‌الله رئیسی و جمعی از همراهان ایشان در سانحه هوایی در شمال غرب کشورمان واکنش نشان داد. 

یمن: محمد عبدالسلام، رئیس هیات مذاکره‌کننده یمن گفت: رئیسی نمونه یک فرد مسلمان متعهد به مسائل ملت خود بود که اولین آن فلسطین است. از دست دادن رئیس‌جمهور نه‌تنها برای این کشور، بلکه برای کل امت اسلامی، فلسطین و غزه که در یک نبرد آزادی‌بخش می‌جنگند، ضایعه است.

کوبا: دولت کوبا با انتشار بیانیه‌ای در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش، یک روز عزای عمومی اعلام کرد. میگل دایاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا گفت: «ما غم و اندوه عمیق خود را درباره از دست دادن یک دوست و سیاستمدار بزرگ ابراز می‌کنیم که برای مردمش ارزش و محبت داشت.»

ونزوئلا: نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا با انتشار پیامی، شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه را تسلیت گفت.

کره‌شمالی: کیم جونگ‌اون رهبر کره شمالی در پیامی شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت: «رئیسی یک دولتمرد برجسته و یک دوست نزدیک بود که کمک بزرگی به آرمان مردم ایران برای حفظ حاکمیت، توسعه و منافع کشورشان و دستاوردهای انقلاب اسلامی کرد. درگذشت  رئیسی یک ضایعه بزرگ برای ایران است.»

چین: شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به نیابت از دولت و مردم این کشور، شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت. 

روسیه: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه: صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را به مناسبت فاجعه بزرگی که بر مردم جمهوری اسلامی ایران وارد شد، بپذیرید. سیدابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام زندگی خود را وقف خدمت به کشورش کرد. او عادلانه مورد احترام هموطنانش بود و در خارج از کشور از اعتبار زیادی برخوردار بود. رئیسی به عنوان یک دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای ارتقای آنها به سطح مشارکت راهبردی انجام داد. 

هند: نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند: از درگذشت غم‌انگیز دکتر سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران عمیقاً اندوهگین و شوکه شدیم. سهم او در تقویت روابط دوجانبه هند و ایران همیشه در یادها خواهد ماند. از صمیم قلب به خانواده ایشان و مردم ایران تسلیت می‌گویم. هند در این دوران غم و اندوه در کنار ایران ایستاده است.

بلاروس:  وزارت خارجه بلاروس در پی سقوط بالگرد شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه ابراز داشت که این فاجعه، تنها خسارتی برای ملت ایران نیست، بلکه بلاروس نیز دوستان واقعی خود را از دست داده است.

تاجیکستان: امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و همراهانشان را به رهبر معظم انقلاب و مردم ایران تسلیت گفت. همچنین این کشور یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

جمهوری آذربایجان: الهام علی‌اف رئیس‌جمهوری آذربایجان در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور ایران: ایران یک سیاستمدار برجسته را از دست داد که عمر خود را در مسیر خدمت به کشورش صرف کرد. 

ارمنستان: نخست‌وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه ایشان در سانحه سقوط هواپیما را از طرف دولت و ملت این کشور به دولت و ملت ایران تسلیت گفت.

 آمریکا: وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای شهادت سید‌ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت. در بیانیه صادره از سوی وزارت خارجه آمریکا در وبگاه این نهاد در این خصوص آمده است: «ایالات‌متحده درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیات همراه در سانحه سقوط بالگرد در شمال غرب ایران را تسلیت می‌گوید.»

سوئیس: ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس در رابطه با شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان گفت: «با توجه به سانحه بالگرد که جان رئیس‌جمهور، وزیر خارجه، همتای من امیرعبداللهیان و هیات همراه آنها را گرفت، به خانواده‌های همه قربانیان و شهروندان ایرانی آسیب‌دیده تسلیت می‌گویم.»

فرانسه: وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان سانحه سقوط بالگرد اعلام کرد: «درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همراهان آنها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.»

آلمان: اولاف شولتس صدراعظم آلمان شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت.

کره‌جنوبی: سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «دولت کره‌جنوبی عمیق‌ترین تسلیت و همدردی خود را به خانواده‌های داغدار و ملت ایران برای از دست دادن رئیس‌جمهور ایران و همراهان وی در سانحه سقوط بالگرد  اعلام می‌کند.»

فلسطین: محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شهادت آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و هیات همراه را به دولت و ملت ایران خالصانه تسلیت گفت و افزود: دولت و ملت فلسطین در این مصیبت دردناک با مسئولان و ملت ایران ابراز همبستگی می‌کنند. همچنین جنبش جهاد اسلامی فلسطین از دست دادن رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را ضایعه بزرگی برای ملت فلسطین در این شرایط دشوار دانست.

واکنش سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز نسبت به شهادت رئیس‌جمهوری و هیات همراه واکنش‌هایی داشتند. سازمان ملل متحد بر اساس پروتکل‌ها نسبت به شهادت رئیس‌جمهور و همراهان، پرچم خود را نیمه‌افراشته کرد. همچنین جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی شهادت آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری ایران و هیات همراه ایشان را خالصانه تسلیت گفت. این پیام به این شرح است: «اتحادیه اروپا درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر همراهان را در سانحه غم‌انگیز بالگرد تسلیت می‌گوید. اتحادیه اروپا با خانواده‌های قربانیان و شهروندان ایرانی آسیب‌دیده ابراز همدردی می‌کند.» شارل میشل رئیس شورای اروپا نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اتحادیه اروپا تسلیت صمیمانه خود را بابت درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و دیگر اعضای هیات آنها را در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد. شارل میشل همچنین با خانواده شهدا ابراز همدردی کرد.» سخنگوی ناتو نیز اعلام کرد: «درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و سایر جان‌باختگان را در حادثه سقوط بالگرد به ملت ایران تسلیت می‌گوییم.» همچنین رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پیامی گفت: درگذشت جانسوز ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و هیات همراه را تسلیت عرض می‌کنم. فکر ما در این دوران سخت با خانواده آنها و مردم ایران است. از سویی دبیرکل سازمان همکاری اسلامی درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفت. از طرف دیگر جاسم البدیوی دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را تسلیت گفت و اعلام کرد این شورا در این شرایط دشوار با دولت و ملت ایران ابراز همبستگی می‌کند.

واکنش گروه‌های مقاومت

حزب‌الله لبنان: حزب‌الله لبنان در پیامی برای شهادت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان اعلام کرد: تسلیت به رهبر انقلاب اسلامی، مراجع عظام، مسئولان جمهوری اسلامی، مردم صبور و عزیز ایران و به‌ویژه خانواده‌های آنان و مسلمانان و آزادگان جهان. ما رئیس‌جمهور شهید را از نزدیک می‌شناختیم و او برادر و پشتیبان قوی، مدافع سرسخت مسائل ما و فلسطین و حافظ جنبش‌های مقاومت بود. برادر عزیز، شهید امیرعبداللهیان، وزیر فعال و دوست‌دار نهضت‌های مقاومت و پرچمدار همه مجامع بین‌المللی بود.

حماس: جنبش مقاومت اسلامی حماس: تسلیت صمیمانه، همدردی و همبستگی عمیق خود را به رهبر، دولت و مردم ایران ابراز می‌کنیم. احساس غم و اندوه مشترک خود را با ملت برادر ایران و همبستگی کامل خود را در این حادثه دردناک و ضایعه بزرگ ابراز می‌کنیم. مطمئن هستیم که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بر پیامدهای این ضایعه بزرگ فائق آید.

انصارالله یمن: سید عبدالملک بدرالدین الحوثی، دبیرکل جنبش انصارالله یمن: با کمال تاسف خبر حادثه ناگوار رئیس‌جمهور محترم جمهوری اسلامی و وزیر امور خارجه را دریافت کردیم. به رهبر انقلاب اسلامی، همه مسئولان و به مردم مسلمان ایران و به بازماندگان تسلیت عرض می‌کنیم.

الحشدالشعبی عراق: فالح الفیاض رئیس سازمان الحشدالشعبی عراق نیز ضمن تسلیت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و هیات همراه وی گفت: یاد مردانی را گرامی می‌داریم که خود را فدای حق و حقیقت و حمایت از مظلومان و دفاع از موضوعات امت اسلامی کردند. وی افزود: آن فقید و بزرگوار، همواره مواضع قاطعانه، محکم و اصولی در قبال مسئله فلسطین و حمایت از مردم این سرزمین در مقابله با ماشین کشتار وحشیانه رژیم صهیونیستی در دفاع از سرزمین و مقدسات آنها اتخاذ کرد.

سران «رئیسی» را بدرقه می‌کنند

مراسم تشییع پیکر شهید سیدابراهیم رئیسی و شهدای خدمت در حالی در روز چهارشنبه دوم خرداد در تهران آغاز شد که بیش از ۴۰ هیات عالی‌رتبه خارجی برای شرکت در این مراسم و ادای احترام به رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه به تهران سفر کردند. نمایندگان ویژه دو کشور نیکاراگوئه و مالدیو، وزیر دفاع صربستان، فرستاده ویژه اردن، عبدالله الیحیا وزیرخارجه کویت و هیات همراه به عنوان نماینده امیر این کشور، فرستاده ویژه عمان، تمیم بن‌حمد آل‌ثانی امیر قطر، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه، نچیروان بارزانی رئیس اقلیم شمال عراق، هیات عالی‌رتبه طالبان متشکل از ملابرادر آخوند معاون اقتصادی نخست‌وزیر و امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان و هیات همراه، ارلان کوشانوف رئیس مجلس قزاقستان، قربانقلی بردی محمداف رهبر ملی ترکمنستان، حسین عروس نخست‌وزیر سوریه، شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان، سرگئی آلینیک وزیر امور خارجه بلاروس، رئیس مجلس ازبکستان، سامح شکری وزیر خارجه مصر، نبیه بری رئیس مجلس لبنان، جاک دیپ دانکار معاون رئیس‌جمهور هند، قیس سعید رئیس‌جمهور تونس، ویاچسلاو ولودین رئیس دومای دولتی روسیه، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین حماس، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، علی اسدوف نخست‌وزیر و جیحون بایراموف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق، برای ادای احترام به رئیس‌جمهور فقید و همراهان ایران راهی تهران شدند. 

دراین پرونده بخوانید ...