شناسه خبر : 46957 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شرح واقعه

در 16 ساعت از انتشار خبر سقوط بالگرد رئیس‌جمهور چه گذشت؟

ساعت 16:09 دقیقه روز سی‌ام اردیبهشت‌ماه، خبری مبنی بر نقص فنی هلی‌کوپتر آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران منتشر شد.

ساعت 16:09 دقیقه روز سی‌ام اردیبهشت‌ماه، خبری مبنی بر نقص فنی هلی‌کوپتر آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری ایران منتشر شد.

خبرگزاری تسنیم نوشت: «برخی اخبار حاکی از آن است که بالگرد حامل آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی دچار سانحه شده است. با این حال برخی همراهان رئیس‌جمهور در این بالگرد توانسته‌اند تماسی با مرکز برقرار کنند و بدین‌جهت امیدواری برای پایان این حادثه بدون تلفات جانی افزایش یافته است. در این کاروان، سه هلی‌کوپتر حضور داشته‌اند که دو هلی‌کوپتر که برخی وزرا و مسئولان در آن حضور داشته‌اند سالم به مقصد رسیده‌اند. شنیده شده است آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز و آقای امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز در هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور حضور داشتند. نیروهای امدادی هلال‌احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی از همان ابتدای گزارش سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور، عملیات گسترده‌ای برای یافتن این بالگرد آغاز کرده‌اند. افراد محلی می‌گویند به دلیل فضای مه‌آلود منطقه، هنوز وضعیت بالگرد مشخص نیست. استاندار آذربایجان شرقی، آیت‌الله آل‌هاشم و امیرعبداللهیان نیز در بالگرد حامل رئیس‌جمهور حضور داشته‌اند. با توجه به تماس تلفنی یکی از همراهان رئیس‌جمهور با مرکز که پس از سانحه صورت گرفته، امیدهای فراوانی برای پایان بدون تلفات جانی این واقعه وجود دارد. آقایان محرابیان و بذرپاش، وزرای نیرو و راه که در بالگردهای دیگر حضور داشته‌اند، سالم به مقصد رسیده‌اند.»

با انتشار این خبر و تایید صحت آن، سر خط خبرها به این موضوع اختصاص یافت.

یکی از رسانه‌ها اعلام کرد رئیس‌جمهور زمینی به تبریز رفته و بعد ایسنا نوشت: در اخبار آمده است که به دلیل مه‌آلود بودن هوای منطقه شمال آذربایجان شرقی، کاروان همراه رئیس‌جمهور مجبور به ادامه سفر به صورت زمینی شد.

براساس گزارش ساعت ۱۶:32 دقیقه تسنیم، نیروهای امدادی هلال‌احمر و نیروهای کمکی نظامی و انتظامی از همان ابتدای گزارش سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور، عملیات گسترده‌ای برای یافتن این بالگرد آغاز کرده‌اند.

بابک یکتاپرست سخنگوی سازمان اورژانس کشور در همان ساعت با بیان اینکه بر اساس اعلام خبر مبنی بر سانحه بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی بالگرد اورژانس هوایی عازم منطقه شد، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل مه شدید، ادامه عملیات هوایی ممکن نبود. سخنگوی سازمان اورژانس کشور افزود: هشت دستگاه آمبولانس اورژانس تبریز راهی محل سانحه شده‌اند. یکتاپرست گفت: با توجه به فاصله محل احتمالی سانحه تا جاده، تیم‌های پیاده سه‌نفره اورژانس تبریز با تجهیزات برای تجسس و ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی در منطقه هستند.

براساس گزارش ساعت ۱۶:58 دقیقه شبکه شرق، معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه محل حادثه نزدیکی ورزقان است، ادامه داد: «سه بالگرد بوده که دوتای آن به سلامت به زمین نشسته و یکی از آنها سقوط کرده است.»

ساعت ۱۷:06 دقیقه ایسنا گزارش داد، شرایط سخت آب‌وهوایی تلاش امدادرسانی به محل سانحه بالگرد رئیسی را با سختی روبه‌رو کرده است، رئیس‌جمهور، آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بوده‌اند. برخی افراد توانسته‌اند بعد از وقوع حادثه لحظاتی با آیت‌الله آل‌هاشم صحبت کنند اما در حال حاضر تلفن‌ها در دسترس نیست.

بر اساس گزارش ایرنا، ساعت 17:10 دقیقه تیم امدادی به محل وقوع سانحه برای بالگرد تیم ریاست‌جمهوری در منطقه عمومی ورزقان رسیدند.

ساعت 17:14 دقیقه مهر نوشت: گروه‌های امدادی و جست‌وجوگر در حال تلاش برای یافتن هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور  هستند.

خبرنگار فارس که همراه یکی از این گروه‌هاست مشاهدات خود را این‌گونه روایت می‌کند: جست‌وجوی تیم‌های امدادی در حوالی معدن مس سنگون ادامه دارد. مه در منطقه بسیار شدید و غلیظ است و دید افقی کمتر از پنج متر است. باران نیز در منطقه در حال باریدن است. منطقه مورد جست‌وجو کوهستانی و جنگلی است و همین مسئله سرعت عملیات جست‌وجو را کند کرده است.

براساس گزارش ساعت ۱۷:36 دقیقه خبرگزاری مهر، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر از اعزام ۲۰ تیم امدادی به محدوده حادثه بالگرد حامل کاروان رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: در حال حاضر هیچ اثری از بالگرد پیدا نشده است. محمد خادم‌الشیخ مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: به دنبال اعلام خبری مبنی بر وقوع حادثه برای بالگرد حامل کاروان همراه رئیس‌جمهوری، تیم‌های امدادی از سوی جمعیت هلال‌احمر به محل اعزام شده‌اند.

9

براساس گزارش تسنیم که ساعت 17:40 دقیقه، محل دقیق سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور مشخص شد، محل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان در اطراف روستای اوزی واقع در جنگل‌های ارسباران بوده و تیم‌های امدادی به محل سانحه گسیل شده‌اند.

 ساعت ۱۸:11 دقیقه ایرنا نوشت؛ براساس گزارش‌هایی که اهالی روستاهای اطراف محل بروز حادثه داده‌اند، هلی‌کوپتر حامل رئیس‌جمهور و همراهانش در منطقه جنگلی دیزمار بین روستای اوزی و پیرداوود دچار سانحه شده است. ️اهالی این منطقه که در شمال ورزقان در استان آذربایجان شرقی قرار دارد به خبرنگار ایرنا گفته‌اند ساعتی پیش صداهایی در این منطقه شنیده شده است.

ساعت ۱۷:56 دقیقه صداوسیما تصاویری از آخرین مکانی را که جی‌پی‌اس بالگرد رئیس‌جمهور فعال بوده و در نزدیک معدن مس سونگون بوده است منتشر کرد.

رئیس هلال‌احمر در ساعت ۱۸:12 دقیقه از افزایش تیم‌های امدادی اعزامی به منطقه از ۲۰ به ۴۰ تیم خبر داد و گفت: منطقه را پایش می‌کنیم. با توجه به نشانه‌هایی که در منطقه داریم شرایط جوی بسیار نامساعد و سخت‌گذر است اما با تمام تلاش اقدامات جست‌وجو انجام می‌شود. از پهپاد استفاده کردیم اما با توجه به شرایط جوی هوا امکان جست‌وجوی هوایی وجود ندارد. از طریق نیروهای واکنش سریع در حال جست‌وجو هستیم. این منطقه یک منطقه کوهستانی سخت‌گذر است و تا تبریز دو ساعت فاصله دارد.

ساعت ۱۸:13 دقیقه مهر نوشت: جلسه تجسس و نجات بالگرد سانحه‌دیده حامل رئیس‌جمهور، با حضور مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و متخصصان ذی‌ربط در فرودگاه تبریز در حال برگزاری است.

خبرنگاران محلی به اکوایران گفته‌اند: منطقه حادثه احتمالاً روستای پیربالاست، در پیگیری آنها از دفتر امام جمعه گفته شده منطقه حادثه احتمالاً حوالی روستای پیربالاست. این خبر در ساعت ۱۸:29 دقیقه منتشر شد.

 در ساعت ۱۹:00 بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت به شبکه خبر گفت: ما الان در منطقه هستیم و همه نیروهای امدادی مشغول جست‌وجو هستند، شدیداً منطقه مه دارد و امکان جست‌وجو سخت است.

بر اساس گزارش ایلنا که ساعت ۱۹:27 دقیقه منتشر شد؛ هلال‌احمر در سراسر کشور به حالت آماده‌باش درآمده است، ستاد مدیریت بحران جمعیت هلال‌احمر با دریافت گزارش وقوع حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهوری، به دستور رئیس این جمعیت تشکیل شد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم 

در پی سانحه بالگرد رئیس‌جمهور اعلام کرد: از همه امکانات، تجهیزات و ظرفیت‌های ارتش، سپاه و فرماندهی انتظامی برای امدادرسانی و تفحص (سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان) استفاده شود.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، در واکنش به حادثه بالگرد رئیس‌جمهور در حساب کاربری ایکس خود نوشت: «امروز پس از دیدار دوستانه با رئیس‌جمهور ایران، از خبر فرود اضطراری بالگرد حامل هیات عالی در ایران به شدت نگران شدیم. دعای ما از خداوند متعال با رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و هیات همراه وی است. جمهوری آذربایجان به عنوان کشوری همسایه، دوست و برادر، آماده هرگونه حمایت است.» این توئیت در ساعت ۱۹:40 دقیقه منتشر شد.

با اعلام خبر سانحه بالگرد رئیس‌جمهور، تمام برنامه‌های شب میلاد امام رضا (ع) لغو شد.

ساعت ۲۱:03 دقیقه پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی امشب در دیدار جمعی از خانواده‌های سپاهیان پاسدار که به مناسبت شب میلاد امام رضا (ع) برگزار شد، با ابراز تاثر از حادثه نگران‌کننده عصر امروز برای رئیس‌جمهور محترم و همراهان ایشان گفتند: مردم برای سلامت رئیس‌جمهور و همراهان ایشان دعا کنند.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در ساعت ۲۱:10 دقیقه گفت: تا شعاع دوکیلومتری حادثه در حال پیگیری هستیم؛ امیدوارم خبر خوشی به مردم برسد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهور در ساعت 21:23 دقیقه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در یافتن بالگرد رئیس‌جمهور، گفت: با دو نفر از همراهان رئیس‌جمهور در چند نوبت ارتباط برقرار کرده‌ایم و به نظر می‌رسد که حادثه سختی نبوده است.

تسنیم در گزارشی مشخصات بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش را اعلام کرد: بل 212 (Bell-212)، دوموتوره Twin pack، ساخت شرکت بل آمریکا، قابلیت جابه‌جایی 14 نفر، 17 متر طول، سه متر ارتفاع، قابلیت جابه‌جایی حدود پنج تن وزن، سرعت کروز 190 کیلومتر، شعاع پروازی حدود 450 کیلومتر و سقف پروازی 17 هزار پا.

طبق آخرین گزارش‌های خبرنگار ایرنا، محل دقیق سانحه بالگرد رئیس‌جمهور در منطقه‌ای بین اردشیر و برازین از توابع شهر ورزقان اعلام شده است. این خبر در ساعت 21:45 دقیقه اعلام شد.

بر اساس گزارش ایرنا در ساعت 21:50 دقیقه در جلسه فوق‌العاده هیات دولت پس از دریافت خبر فرود سخت بالگرد رئیس‌جمهور با دستور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، اعضای جلسه مسئول پیگیری امور محوله شدند.

وزیر کشور با اعلام بسیج همه نیروها برای یافتن محل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور، از مردم خواست اخبار مربوط به این سانحه را از مراجع رسمی دنبال کنند.

سردار عباسقلی‌زاده، فرمانده سپاه آذربایجان شرقی، گفت: دقایقی قبل سیگنالی از بالگرد و تلفن همراه یکی از خدمه در محل سانحه دریافت شد. وی ادامه داد: هم‌اکنون با تمام نیروهای نظامی در حال عزیمت به منطقه مدنظر هستیم و امیدوارم خبرهای خوبی به مردم بدهیم. این اخبار در واپسین دقایق ساعت 10 شب مخابره شدند.

 ساعت ۲۳:06 دقیقه فرمانده کل سپاه، فرمانده نیروی زمینی سپاه و جمعی از فرماندهان سپاه پس از سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور، به منطقه رفتند.

مهدی صفری گفت: در ابتدا امام جمعه دو بار توانسته بود صحبت کند و گفته بود من یک مقدار حالم بد است و صدای آمبولانس‌ها را می‌شنوم.

حبیب عبدلی در ساعت 23:44 دقیقه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: با توجه به تشدید فعالیت سامانه بارشی و تداوم آن تا اواخر سه‌شنبه وضعیت جوی منطقه غالباً ابری و مه‌آلود، گاهی همراه با رگبار باران و رعدوبرق و در برخی ساعات همراه با وزش باد نسبتاً شدید پیش‌بینی می‌شود که با توجه به تداوم فعالیت سامانه و کوهستانی بودن منطقه احتمال بارش تگرگ و صاعقه دور از انتظار نبوده و احتمال بارش برف و صاعقه پیش‌بینی می‌شود.

 ایرنا در ساعت ۰۰:12 دقیقه به نقل از راضیه عالیشوندی، دبیر مرکز کنترل و هماهنگی اضطراری جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: تجهیزات پیشرفته‌تر و دوربین‌های دید در شب از تهران و دیگر استان‌ها به منطقه حادثه‌دیده ارسال شده است.

خبرگزاری تسنیم در همان ساعات خبر داد که دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با معاون اول رئیس‌جمهور گفت: با دستور پوتین تا ساعتی دیگر دو فروند هواپیمای پیشرفته با بالگردهای ویژه به همراه ۵۰ نیروی امداد حرفه‌ای کوهستان به تبریز اعزام خواهد شد.

ساعت 3:45 دقیقه بامداد ایرنا خبر داد: پهپاد آکینجی ترکیه یک نقطه حرارتی را که احتمالاً متعلق به محل سقوط بالگرد است تشخیص داده و اطلاعات مربوطه را به طرف ایرانی ارسال کرد.

ایرنا گزارش داد: تیم‌های عملیاتی و امدادی هم‌اکنون در مسیر عزیمت به نقطه تاییدشده سانحه به نام «طویل» هستند. این خبر در ساعت ۴:24 دقیقه منتشر شد.

نیم‌ساعت بعد هواشناسی اعلام کرد: تا ساعت آینده در محل وقوع سانحه در ورزقان بارش برف و باران را خواهیم داشت و همچنان دید افقی منطقه در حد دو، سه متر خواهد بود.

بر اساس گزارش ایسنا در ساعت ۵:09 دقیقه، منابع خبری از پرواز اولین هواپیمای روس برای مشارکت در عملیات یافتن بالگرد حامل رئیس‌جمهور خبر دادند.

به گزارش فارس تا ساعت ۵:25 دقیقه، تیم‌های مردمی که به مختصات اعلام‌شده رسیده‌اند نشانه‌ای از بالگرد حامل رئیس‌جمهور را در مختصات اعلامی پهپاد ترکیه‌ای پیدا نکردند.

صبح فردا در ساعت 5:48 دقیقه کولیوند، 

رئیس جمعیت هلال‌احمر در گفت‌وگو با شبکه خبر اعلام کرد که بالگرد رئیس‌جمهور پیدا شده است. کولیوند گفت: 

«بالگرد حامل رئیس‌جمهور پیدا شد و اجازه دهید به محل برسیم.»

سرانجام در ساعت 6:09 دقیقه نیروهای امداد عازم محل سانحه بالگرد رئیس‌جمهور شدند. اما کولیوند نیم‌ساعت بعد اعلام کرد با کشف محل بالگرد سانحه‌دیده آثاری از زنده بودن سرنشینان بالگرد مشاهده نشده است.

 در ساعت ۷:51 دقیقه براساس گزارش ایلنا، محسن منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور با هشتگ «#سیدالشهدای_خدمت» نوشت: «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ.»

در ساعت 8 صبح 31 اردیبهشت‌ماه سال 1403 رسانه‌های ایران اعلام کردند: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران در پی حادثه عصر روز یکشنبه سقوط بالگرد در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی، دعوت حق را لبیک گفت. پیکر شهدا به تبریز منتقل شد، سپس به قم رفته و در ادامه به تهران آورده شدند تا رهبر انقلاب بر پیکرهای شهدا، نماز قرائت کنند. 

دراین پرونده بخوانید ...