شناسه خبر : 46811 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پایان رفاقت

اختلافات سیاسی دولت و مجلس به کجا می‌رسد؟

قالیباف پس از چهار سال، سکوت همیشگی‌اش بر تمام کاستی‌های دولت سیزدهم را شکسته و هم خودش به دولت انتقاد می‌کند و هم دست مجلسی‌ها را باز گذاشته است. آن هم قالیبافی که با پایداری‌ها و طرفداران دولت که برای ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی تلاش بسیار کردند برای پیروز شدن در انتخابات مجلس دوازدهم ائتلاف کرد. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: اما حتی در آخرین نشستی که هفته گذشته با اقتصاددان‌های دولتی داشت، آخرین اولتیماتوم‌ها را به دولت سیدابراهیم رئیسی و کابینه‌اش داد تا هرچه سریع‌تر برای مشکلات ارزی و اقتصادی چاره‌ای بیندیشند. در عین حال نمی‌شود به این موضوع تنها اکتفا کرد، زیرا قالیباف کسی نیست که برای دولت رئیسی و طرفدارانش خط‌ونشان بکشد، چون بارها ثابت کرده که خیلی راحت می‌تواند چشم بر ضعف‌ها و حتی فسادهای موجود در قوه مجریه سیزدهم ببندد. بنابراین، این سوال پیش می‌آید که چرا قالیباف به ناگه به دولت انتقاد می‌کند؟ و چرا دولت رئیسی برای رئیس کنونی پارلمان دیگر آن دولت قبل نیست؟ شاید آن‌طور به نظر برسد که سیدابراهیم رئیسی هم دیگر برای قالیباف هم‌پیمان قدیمی نیست و دور از ذهن نیست که او حتی برای اینکه مجدداً صاحب ریاست شود به عنوان یکی از منتقدان شرایط موجود، انتقادهایش را از دولت افزایش دهد. فردی که اگر دوباره کرسی قدرت را به دست بگیرد احتمالاً رقیب جدی‌تری برای سیدابراهیم رئیسی در ریاست‌جمهوری 1404 خواهد شد. ‌

ایران به دنبال روابط برد-برد با دیگر کشورهاست

نخست‌وزیر بورکینافاسو در حاشیه دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با معاون اول رئیس‌جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد. محمد مخبر در این دیدار که در محل اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، با تاکید بر نگاه ویژه جمهوری اسلامی ایران به توسعه روابط با کشورهای آفریقایی، گفت: تهران در همین راستا علاقه‌مند است مناسبات خود را به صورت همه‌جانبه با کشورهای آفریقایی و به‌ویژه بورکینافاسو گسترش بدهد. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت بورکینافاسو در تهران در سال ۲۰۲۳ و استقرار سفرای دو کشور با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی برای ارتقای مناسبات فی‌مابین وجود دارد، افزود: امضای اسناد همکاری در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک، مناسبات تهران-واگادوگو را وارد دوره جدیدی کرده که لازم است دو کشور روند اجرایی کردن این اسناد را تسریع کنند. مخبر با تاکید بر اینکه قدرت جمهوری اسلامی ایران ناشی از پیشرفت در زمینه علم و تکنولوژی است، تصریح کرد: ایران آمادگی دارد دستاوردها و پیشرفت‌های خود را در اختیار دیگر کشورها قرار بدهد و در این تعامل برخلاف غرب و آمریکا که فقط به منافع خود می‌اندیشند، ایران منافع متقابل دو طرف را به صورت برد-برد مدنظر قرار می‌دهد. معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه گسترش روابط و مناسبات اقتصادی دو کشور نیازمند توسعه مراودات میان بخش خصوصی دو کشور است، اظهار داشت: باید بستر همکاری بخش خصوصی دو کشور را فراهم کنیم که لغو روادید و تسهیل همکاری‌های بانکی از مهم‌ترین ملزومات در این زمینه است. نخست‌وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار با قدردانی از برگزاری موفقیت‌آمیز اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا در تهران گفت: روابط دو کشور از سابقه خوبی برخوردار است و بورکینافاسو خواستار استفاده از توانمندی‌ها و تجربیات ایران در عرصه‌های مختلف صنعتی، بهداشت و درمان و علم و فناوری است. وی با ابراز خرسندی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای ایران در زمینه‌های مختلف، بر اراده جدی کشورش برای گسترش روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.

اما و اگرهای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴

حدود یک سال تا انتخابات حساس ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ زمان باقی مانده است و با توجه به پیشینه این انتخابات باید بگوییم که به غیر دو دوره، باقی دولت‌ها توانستند هشت سال در پاستور حضور داشته باشند، حتی در دوره نهم که دولت با چالش‌های فراوانی روبه‌رو بود با همه آن حاشیه‌ها باز هم توانست دولت دهم را با همان فرمان ادامه دهد. آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: پیش‌بینی‌ها، از ادامه دولت سیزدهم خبر می‌دهد ولی توجه داشته باشید که چالش مشارکت در انتخابات، افزایش نارضایتی‌ها در طیف‌های مختلف جامعه، مشکلات معیشتی، بحران مسکن، وضعیت صنعت و تولید و... همه و همه باعث شده برخی از تحلیلگران مسیر سختی را برای دو‌دوره‌ای بودن دولت ابراهیم رئیسی ترسیم کنند. در این مورد باید به غیبت احتمالی جریان‌های سیاسی مانند اصلاحات و اعتدالی‌ها اشاره کنیم که به دلیل ردصلاحیت‌ها در دوره‌های اخیر شاید انگیزه‌ای برای انتخابات نداشته باشند. البته برخی هم همچنان امیدوارند که احتمالاً شورای نگهبان اجازه حضور برخی از جریان‌ها برای رقابت با اصول‌گراها را بدهد که در این مورد باید تا هفته‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده منتظر باشیم. امیررضا واعظ‌آشتیانی، تحلیلگر مسائل سیاسی و از چهره‌های جریان اصول‌گرایی، در پاسخ به این سوال که برنامه اصول‌گراها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۴۰ چیست، گفت: «در این‌باره باید بگویم که در حال حاضر جریان اصول‌گرایی با دید مثبت به انتخابات ۱۴۰۰ نگاه می‌کنند و با این نوع نگاه خود تلاش می‌کنند مانع افزایش نامزدهای انتخاباتی شوند. این نکته را هم باید اضافه کنم که احتمالاً نفراتی که برای ورود به این انتخابات برنامه دارند، مشغول گفت‌وگوها و رایزنی‌ها هستند. تحلیل من این است که وضعیت موجود ناشی از خردورزی در جریان اصول‌گراست.»

گام ایران و پاکستان برای مبارزه مشترک با تروریسم

یک رسانه پاکستانی نوشت، پاکستان و ایران به عنوان تحولی چشمگیر در پی سفر «سیدابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به پاکستان در هفته اخیر، تصمیم گرفته‌اند افسران واسط خود با درجه سرهنگ را به منظور هماهنگی‌های مرزی در اقدام مشترک مبارزه با تروریسم به کار بگمارند. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: روزنامه نِیشن در این‌باره گزارش داد: منابع مطلع بلندپایه، روز گذشته (یکشنبه) گفتند افسران رابط پاکستان و ایران پس از تکمیل شدن برخی تشریفات، تا چند روز دیگر انجام دادن وظایف محوله را آغاز خواهند کرد. رابط پاکستانی از اعضای ارتش پاکستان و همتای ایرانی او از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. طبق توافق دوجانبه میان ایران و پاکستان، افسران پاکستانی در زاهدان ایران مستقر خواهند شد و افسران ایرانی نیز در تربت بلوچستان اقامت خواهند داشت. تصمیم به کار گرفتن افسران رابط در طی سفر وزیر امور خارجه ایران به پاکستان در ۲۹ ژانویه اتخاذ شد. مقامات دفاعی پاکستان از منصوب کردن افسران رابط مرزی به عنوان گامی مثبت در راستای اقدامات مبارزه با تروریسم تمجید کردند. منابع مطلع گفتند که منصوب کردن افسران رابط، دو کشور را قادر می‌کند که فعالانه و با هماهنگی یکدیگر برای مبارزه با تروریسم همکاری کنند که بزرگ‌ترین چالش برای دو کشور بوده است. این منابع مطلع افزودند که مقامات پاکستان و ایران به نهایی‌سازی یک توافق امنیتی نیز نزدیک هستند. این توافق امنیتی شامل تبادل اطلاعات و همکاری دوجانبه در زمینه اقدامات مبارزه با تروریسم است. این رسانه پاکستانی همچنین خبر داده دو کشور در حال بررسی اعمال تحریم‌هایی علیه سازمان‌های تروریستی فعال یکدیگر در مناطق مرزی هستند. 

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد

به نقل از رویترز، ایالات‌متحده تحریم‌های بیشتری علیه ایران صادر کرد که فروش پهپادها و کالاهای ایرانی از جمله آنچه «استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین» خوانده شده است را هدف قرار می‌دهد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اقدام که با هماهنگی بریتانیا و کانادا انجام شده است، ده‌ها نهاد، فرد و کشتی‌هایی را هدف قرار می‌دهد که متهم به ایفای نقش کلیدی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی به وزارت دفاع و نیروهای مسلح این کشور هستند.» در ادامه آمده است که واشنگتن همچنین دو شرکت و یک کشتی درگیر در حمل‌ونقل کالاهای ایرانی را هدف قرار داده است. «برایان نلسون»، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، مدعی شد: «وزارت دفاع ایران با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و تکثیر پهپادها و سایر سخت‌افزارهای خطرناک نظامی برای نیروهای نیابتی خود به بی‌ثبات کردن منطقه و جهان ادامه می‌دهد.» وی افزود که ایالات‌متحده، در هماهنگی نزدیک با شرکای بریتانیایی و کانادایی خود، به استفاده از تمام ابزارهای موجود برای مبارزه با کسانی که فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را تامین مالی می‌کنند، ادامه خواهد داد.

برای ماجرای باغ ازگل، پس از گزارش کاظم صدیقی، پرونده قضایی تشکیل شده

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه، درباره آخرین وضعیت پرونده باغ ازگل گفت: پس از گزارش آقای صدیقی پرونده قضایی تشکیل شد، افرادی در ارتباط با این پرونده احضار شدند و تحقیقات مقدماتی به عمل آمد. از مراجع ذی‌ربط از جمله سازمان ثبت درباره نحوه واگذاری و همچنین از شهرداری استعلام انجام شده است. اظهارات سردفتری که این انتقال در آن انجام شده اخذ شده است. پرونده در حال تکمیل تحقیقات مقدماتی است. سخنگوی قوه قضائیه درباره درخواست ابطال مصوبه مزد ۱۴۰۳ از سوی دیوان عدالت اداری گفت: تاکنون سه فقره شکایت به خواسته ابطال بخشنامه مورد سوال به دیوان عدالت اداری واصل شده است که موضوع به معاونت هیات عمومی و هیات‌های تخصصی ارسال شده و پرونده در مرحله تبادل لوایح است که ان‌شاءالله پس از وصول پاسخ و تکمیل تحقیقات پرونده و نظرات هیات‌های تخصصی بیمه و کار و تامین اجتماعی که خواهند داد رسیدگی‌های لازم صورت خواهد گرفت. اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضائیه، در رابطه با مصوبه مزد سال ۱۴۰۳ و اینکه فعالان کارگری معتقدند که دیوان عدالت اداری با توجه به عدم امضای نمایندگان کارگری در شورای عالی کار و بندهای این مصوبه باید نسبت به این مسئله ورود کرده و آن را ابطال کند، آیا در این زمینه تصمیمی اتخاذ شده است، گفت: دیوان عدالت اداری به عنوان محلی برای حل‌وفصل دعاوی در محیط جامعه و اداری و کارگری شناخته می‌شود و از این‌رو اگر کسی معتقد است که اجحافی بر او صورت گرفته یا تخلف قانونی صورت گرفته است یا تضییع حقی از او شده است باید برای احقاق حقوق خود به دستگاه قضایی و دیوان عدالت مراجعه و طرح شکایت کند و صرف اینکه اعتقاد داشته باشیم که از افراد تضییع حقی شده اما شکایتی نکنند دیوان مستقلاً وارد نمی‌شود.