شناسه خبر : 46653 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سرمایه‌گذاری ایرباس

روحانی: یکی گفت ما اتوبوس می‌خواهیم، هواپیما نمی‌خواهیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی خواستار توجه رسانه‌ها به توسعه ایران شد و با بیان اینکه «سرمایه همراه خودش تکنولوژی می‌آورد»، اظهار داشت: اصرارم از روز اول به آقای نعمت‌زاده این بود که سهم دولت در خودروسازی را به بخش خصوصی بدهیم و با همکاری کشور خارجی قطب سوم خودروسازی را ایجاد کنیم. آقای نعمت‌زاده از کارخانه‌های خودروسازی ویتنام بازدید کرد و به من گفت تعداد خارجی‌هایی که اینجا هستند انگشت‌شمارند. همه مهندسان و کارگران ویتنامی هستند. قبلاً خارجی‌ها بوده‌اند اما الان خودشان اداره می‌کنند، خودرو تولید و به جهان صادر می‌کنند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: برجام در ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۴ اجرایی شد، من بهمن‌ماه به فرانسه رفتم و با ایرباس قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیما بستیم. من با مدیرعامل ایرباس سه مسئله را مطرح کردم، گفتم ما از شما ۱۰۰ فروند هواپیما می‌خریم ولی می‌خواهیم ما هم قطعه‌ساز ایرباس شویم. تعجب کرد، گفت شما! می‌خواهید قطعه بسازید؟! گفتم بله، ما در بال و بدنه امکاناتی داریم. شما تیمتان را به ایران بفرستید، آنها هم بیایند امکانات ما را ببینند. گفت اگر تیم ما آمد تایید کرد و نمونه‌هایی که به شما دادیم درست اجرا کردید ما با شما قرارداد قطعی می‌بندیم. دوم اینکه گفتم ما مهندسان ایرانی را می‌فرستیم به ایرباس، می‌خواهیم در طراحی هواپیماهای جدید مهندسان ما حضور داشته باشند. پذیرفت. سومین موضوعی که گفتم این بود که ایرباس برای خرید هواپیماهایش برای ما تامین اعتبار کند. مدیرعامل ایرباس گفت ما در تاریخ ایرباس چنین کاری نکرده‌ایم ولی در نهایت به من گفت برای شما این کار را می‌کنیم و به شما اعتبار می‌دهیم. البته ما از منبع دیگری تامین اعتبار کردیم ولی ایرباس حاضر بود سرمایه‌گذاری کند ما هواپیما بخریم. بعد در داخل مسائل شروع شد؛ یکی گفت ما اتوبوس می‌خواهیم، هواپیما نمی‌خواهیم. یکی گفت هواپیمای کاغذی خریده‌اند. در مجلس گفتند ما به دولت بودجه خرید هواپیما نمی‌دهیم. گفتم ما اصلاً از شما بودجه نمی‌خواهیم. هواپیمای جدید خودش پول خریدش را درمی‌آورد. ۱۰۰ فروند با شرکت ایرباس قرارداد بستیم. ۱۰۰ فروند هم با بوئینگ قرارداد بستیم. ۲۰۰ فروند هواپیما وارد این کشور می‌شد با تکنولوژی‌اش. البته ترامپ که آمد همه اینها به هم خورد و کلاً ۱۶ فروند هواپیما وارد کشور شد.

اسرائیل روزهای سختی در پیش دارد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با «فیصل المقداد» همتای سوری خود، درباره مسائل منطقه صحبت کرد و به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد. امیرعبداللهیان در ابتدای این نشست خبری با اشاره به دیدار خود با وزیر امور خارجه و رئیس‌جمهور سوریه گفت: ما امروز گفت‌وگوهای مهمی با مقامات سوریه داشتیم. علاوه بر مناسبات دوجانبه، موضوعات بین‌المللی و منطقه و همچنین موضوع حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق را مورد بررسی قرار دادیم. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وی با بیان اینکه سوریه در خط مقدم مقاومت است، گفت: همواره رایزنی با مقامات سوریه مورد توجه مقامات ایران است. وزیر خارجه ایران با اشاره به میزبانی تهران از سران گروه‌های مقاومت فلسطین گفت: ما در روزهای گذشته در تهران میزبان «اسماعیل هنیه» و «زیاد النَخاله» بودیم و گفت‌وگوهای سطح بالا و مشورت‌های اساسی انجام شد. وی افزود: رژیم اسرائیل با ورود به هفتمین ماه حمله به غزه به جنایت‌های جنگی خود با حمایت آمریکا  علیه مردم فلسطین ادامه می‌دهد. وزیر امور خارجه ایران افزود: حمله رژیم صهیونیستی با هواپیما و موشک‌های ساخت آمریکا به کنسولگری ایران در دمشق، صفحه جدیدی از نقض عمدی و آشکار تعهدات و حقوق بین‌الملل بود.‌ از دمشق با صدای بلند اعلام می‌کنم که آمریکا در این جنایت نقش و مسئولیت دارد و باید پاسخگو باشد و رژیم اسرائیل تنبیه خواهد شد. وی با اشاره به مخالفت آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی در صدور قطعنامه علیه حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در سوریه در شورای امنیت گفت: آنها با این اقدام خود چراغ سبز به رژیم صهیونیستی نشان دادند. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بخشی دیگر از صحبت‌های خود، با تاکید بر اینکه «ما امنیت سوریه را امنیت خود می‌دانیم»، گفت: ما به حمایت‌های خود از مردم فلسطین  و غزه در دفاع از حقوق خود ادامه می‌دهیم. امیرعبداللهیان از ابراز همدردی مقامات مختلف سوریه با ایران و محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه، از سوی مقامات این کشور، بار دیگر تشکر و قدردانی کرد. وی با بیان اینکه در این حمله علاوه بر مستشاران رسمی ایران تعدادی از اتباع سوریه از جمله یک زن و بچه‌اش که سال‌ها در ساختمان کنسولگری ایران سکونت داشتند، به شهادت رسیدند، برای مجروحان این حادثه تروریستی آرزوی سلامتی کرد و گفت: امروز از مجروحان این حادثه تروریستی عیادت کردیم. امیرعبداللهیان همچنین تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در حال حاضر در بدترین شرایط خود قرار دارد و تحولات شش ماه گذشته به تمام جهانیان ثابت کرد که رژیم صهیونیستی با توجه به اینکه در حمله به غزه نتوانست به اهداف خود برسد، هرگز قادر به جنگ با لبنان و سوریه نخواهد بود. وی تاکید کرد: هیچ پیروزی برای اسرائیل در جنگ غزه متصور نیست، ضمن اینکه روزهای آینده برای رژیم اسرائیل، روزهای سختی خواهد بود.

آژیر ترور در شرق

پشت پرده حملات تروریستی به چابهار، راسک و مناطق شرقی کشور چیست؟ چرا طی سال‌های اخیر این نوع حملات به مناطق شرقی کشور افزایش یافته است؟ رویکرد مناسب برای مقابله با این تحرکات تروریستی چیست؟ در روزهایی که توجه و تمرکز افکار عمومی ایرانیان متوجه رخدادهای مرتبط با تجاوزات اسرائیل و نحوه پاسخگویی ایران به این رفتارهاست، حوادثی در استان سیستان و بلوچستان در حال وقوع است که اگر اهمیت آنها بیش از رخدادهای منطقه‌ای نباشد به اندازه آنها دارای اهمیت است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: بامداد پنجشنبه ۱۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ بود که گروهک تروریستی جیش‌العدل در حمله تروریستی به یک کلانتری و ناحیه سپاه در دو شهر راسک و چابهار یورش برد. در ادامه اخبار ضد و نقیضی در خصوص کشته شدن تروریست‌ها و تلفات طرف ایرانی منتشر شد. مقامات رسمی از جمله معاون امنیتی وزیر کشور اعلام کردند: حمله همزمان تروریستی به کلانتری ۱۱ چابهار و پایگاه دریابانی و سپاه راسک و پایگاه بسیج بخش پارود در مسیر محور راسک-ایرانشهر صورت گرفت که با مقابله نیروهای امنیتی و انتظامی با شکست مواجه شد. در چابهار هم تروریست‌ها به مقر سپاه حمله کردند و در مواجهه با نیروهای حافظ امنیت به یکی از ساختمان‌های مسکونی نفوذ کردند و تعدادی از افراد را به گروگان گرفتند. نهایتاً 19 تروریست و 10 نفر از نیروهای نظامی ایران در اثر این حادثه جان خود را از دست دادند. احسان هوشمند، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسائل قومی معتقد است دلیل اصلی انجام این حملات، جلوگیری از تحقق توسعه در چابهار و مناطق شرقی کشور است. هوشمند همچنین نحوه عملکرد دولت در مناطق مرزی را منفعلانه و فاقد راهبردهای متوازن ارزیابی می‌کند.

در آماده‌باش کامل قرار داریم

 «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای، با  اعلام اینکه اسرائیل هر تهدیدی را جدی می‌گیرد، گفت این رژیم در آماده‌باش کامل قرار دارد.  آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: وی افزود که اسرائیل به‌طور پیوسته در حال ارزیابی وضعیت بوده و هر اظهارنظری از سوی دشمنان خود را جدی می‌گیرد. دانیل هاگاری همچنین از تقویت سامانه‌های پدافندی خبر داد و گفت هواپیماهای ما برای دفاع و برای حمله آماده هستند. این مقام صهیونیست افزود نیروهای ارتش این رژیم «در تمام مرزها» مستقر بوده و برای «سناریوهای مختلف» آماده هستند. وی ادامه داد: «در طول روز گذشته، ما ایجاد اختلال در سیستم‌های جی‌پی‌اس را به منظور خنثی کردن تهدیدات آغاز کردیم. این تلاش به خنثی کردن برخی تهدیدها کمک می‌کند، بنابراین از این روش استفاده شد. هاگری افزود: «ما آگاه هستیم که این اختلالات باعث ایجاد چالش‌هایی می‌شود اما این اقدام، ابزاری حیاتی و ضروری در توان دفاعی ماست.» پیش از این، ارتش رژیم صهیونیستی طی بیانیه‌ای اعلام کرده بود که براساس ارزیابی از وضعیت، مرخصی تمامی نیروهای رزمی به‌طور موقت لغو شده است. در این بیانیه آمده بود که ارتش اسرائیل در جنگ است و اعزام نیروها متناسب با ضرورت‌ها به‌طور دائم مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

دولت در اختیار جبهه پایداری

انتقاد به سیاست‌های دولت سیزدهم از زمان چینش کابینه و ادعای نفوذ اعضای جبهه پایداری در آن آغاز شد. اگرچه به اعتقاد برخی چهره‌های سیاسی، قرار نبود رئیسی زیر بار تحمیل نیروها برود، اما در آستانه پایان سال سوم، بسیاری از چهره‌های سیاسی نه‌فقط اصلاح‌طلب بلکه اصولگرا نیز به این باور رسیده‌اند که تفکر جبهه پایداری و نیروهای نزدیک به احمدی‌نژاد بر دولت غالب شده است؛ یعنی همان که بیم آن پیشتر می‌رفت؛ «کابینه سوم احمدی‌نژاد». آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: رئیسی گفته بود که کابینه‌اش با ستادش متفاوت خواهد بود، اما حالا به نظر می‌رسد که این دولت همه‌جوره در اختیار این جریان سیاسی و فکری خاص است. از رسانه‌های در اختیار دولت گرفته تا رئیس مذاکره‌کننده احیای برجام، علی باقری، از وابستگان سیاسی جبهه پایداری هستند که در نخستین سال ریاست ابراهیم رئیسی انتخاب شدند. مهرداد بذرپاش، وزیر راه دولت رئیسی، حسین مذنب، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی، فاطمه‌سادات حمیدیان، رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی، ذبیح‌الله زارع، عضو هیات‌مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد، محمدحسین رحمانی‌خلیلی، مسئول امور پیگیری دفتر نماینده ولی‌فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مجتبی اکبری، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق (ساتکاب)، سیداکبر موسوی‌مقدم، مدیرعامل شرکت همراه خودروسایپا، بنیامین شکوه‌فر، معاون امور حقوقی مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان، روح‌الله محمدحسین‌زاده، مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی، اسدالله تقی‌زاده، مشاور و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری تهران، نوید صالح‌وند، مدیر موزه آبگینه و سفالینه‌ها و تعدادی از اعضای شورای مرکزی شریان، گروه منشعب‌شده از جبهه پایداری هستند که در دولت سیزدهم به پست و سمت رسیده‌اند. شاید بیراه نباشد که تحلیلگران سیاسی دولت رئیسی را همه‌جوره در اختیار جبهه پایداری قلمداد می‌کنند.