شناسه خبر : 46532 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سخت و پرچالش

سال 1403 برای اکوسیستم نوآوری چگونه خواهد بود؟

بنگاه‌های نوآور و دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در حالی وارد سال 1403 می‌شوند که با چالش‌ها و مشکلات متعددی در فضای کسب‌وکار خود مواجه هستند. هنوز مسئله دسترسی به اینترنت و محدودیت‌های متنوع و متعددش حل نشده که سخت‌گیری‌های جدیدی از نحوه پوشش گرفته تا عرضه محصول نیز به مشکلات آنها افزوده شده است که گاهی به ضرب‌المثل به آتش کشیدن قیصریه برای یک دستمال تنه می‌زند. نمونه متاخرش بازداشت مدیرعامل دیجی‌کالا برای عرضه ماگ‌هایی بود که برداشت ناصوابی از آن شده بود؛ در حالی که اساساً این پلت‌فرم دخل و تصرفی در تولید آنها نداشت.

از طرفی عوامل متعددی چون بدبینی مفرط و تنگ‌نظری یا حتی نگاه سخت‌گیرانه امنیتی باعث شده است که استارت‌آپ‌ها در مسیر رشد و توسعه خود دچار موانع بزرگی شوند و حتی برای آنهایی که سال‌هاست فعالیت دارند و رشد کرده و به بنگاه‌های بزرگی تبدیل شده‌اند، راهی به بورس و عرضه سهام خود نداشته باشند. به اینها می‌توان چالش حل مسئله مالکیت معنوی و فکری را هم افزود.

با این حال اکوسیستم نوآوری با یک چالش جدید دیگر هم مواجه است؛ مهاجرت نیروهای متخصص و کارآزموده به خارج از کشور هم به یک معضل برای این دسته از بنگاه‌ها تبدیل شده است. پژوهشی که اخیراً در مورد روند مهاجرت نیروی انسانی صورت گرفته نشان می‌دهد در بین کسانی که راه مهاجرت قطعی را در پیش گرفته‌اند متخصصان حوزه نوآوری و فناوری جزو چهار رشته نخست هستند. با این تفاسیر اکوسیستم نوآوری در سال 1403 نیز باید با عدم‌قطعیت‌ها و مشکلات فراوان دیگری دست‌وپنجه نرم کند که جزو عوامل برون‌بنگاهی محسوب می‌شود. 

دراین پرونده بخوانید ...