شناسه خبر : 47630 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

افزایش آب سدها

ورودی سدها به ۴۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد

با اینکه هوای تابستان در ایران و اغلب مناطق جهان گرم بود و مردادماه با رکوردهای بی‌سابقه چندین روز دمای بالای 40 درجه طی شد، اما به نظر می‌رسد بارش‌های تابستانی توانست بخشی از نیاز آبی کشور در پشت سدها را تامین کند. البته طبیعی است که نیمی از حجم سدها پر است ولی برای پایان تابستان اتفاق عجیبی است و شاید اندکی هم امیدبخش باشد. آب پشت سد می‌تواند برای اهداف مختلفی مانند آبیاری، شرب، برق‌آبی (نیروی هیدروالکتریکی)، کنترل سیلاب و همچنین تفریح مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بر اساس اعلام مقامات وزارت نیرو، در حال حاضر ورودی سدها به ۴۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد. این عدد در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته (1402) افزایش شش‌درصدی را نشان می‌دهد. در سال جاری آبی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا دهم شهریورماه ۱۴۰۳ ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۵۰ میلی‌متر بوده است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت 8 /244 میلی‌متر، دو درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته 9 /209 میلی‌متر، ۱۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در حال حاضر ورودی سدها به ۴۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته (۳۸ میلیارد و ۶۷۰ میلیون مترمکعب) افزایش شش‌درصدی را نشان می‌دهد.

با توجه به گرمای بی‌سابقه امسال، خروجی سدها روند افزایشی داشته است، به‌طوری که این شاخص در سال جاری 65 /36 میلیارد مترمکعب بود که نسبت به سال گذشته (47 /34 میلیارد مترمکعب) نشان‌دهنده رشد شش‌درصدی خروجی سدهاست. 

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها