شناسه خبر : 46908 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آخرین وضعیت پرونده میانکاله

واکنش وزیر به برخورد خشن پلیس با یک زن چه بود؟

وزیر کشور درباره ماجرای بدرفتاریِ نیروی انتظامی و برخورد خشن مامور پلیس با یک زن به دلیل حجاب گفت: مورد منتشرشده در فضای مجازی درباره بدرفتاریِ نیروی انتظامی، اشتباه منعکس شده است. به گزارش شبکه شرق، وزیر کشور گفت: در هر کاری، هر ماموری تخلف کند، با او برخورد می‌شود؛ اما در موردی که در فضای مجازی منتشر شده، نیروی انتظامی طبق ضوابط عمل کرده است. احمد وحیدی، وزیر کشور، در حاشیه جلسه هیات دولت، در جمع خبرنگاران در واکنش به انتشار فیلمی در فضای مجازی درباره بدرفتاری مامور نیروی انتظامی با یک فرد اظهار کرد: در هر کاری، هر ماموری تخلف کند، با او برخورد می‌شود؛ اما در موردی که در فضای مجازی منتشر شده، نیروی انتظامی طبق ضوابط عمل کرده است. او افزود: مورد منتشرشده در فضای مجازی درباره بدرفتاریِ نیروی انتظامی، اشتباه منعکس شده است. وزیر کشور در ادامه گفت: فراجا به خانمی تذکر حجاب داده، اما در برابر اجرای قانون و رعایت حجاب، مقاومت و در واقع خود را برهنه کرده است. نیروی انتظامی با پتویی ایشان را پوشانده و طبق ضوابط عمل کرده است، اما در فضای مجازی آنچه منعکس شده، ظاهراً جور دیگری بوده است. باید از تقطیع و انحراف موضوعات جلوگیری کرد. وزیر کشور در پاسخ به انتشار پستی در یکی از شبکه‌های مجازی که در آن به مسئله انتخابات پرداخته بود، گفت: اخیراً برخی تلاش کردند با انتخاب گزینشی از مطلبی، انتخابات را زیر سوال ببرند. وحیدی ادامه داد: در آن مطلب مطرح شده بود که «مردم شریف ایران حماسه آفریدند» و برخی سعی کردند این جمله را به مرحله دوم انتخابات ربط بدهند و راجع به آن اظهارات متفاوتی کردند؛ اما واقعیت این است که آنچه مطرح شد، راجع به کل انتخابات بود. وزیر کشور تاکید کرد: انتخاباتی در بالاترین سطح امنیت و سلامت را با رقابت خوب و مشارکت ارزشمند مردم شاهد بودیم.

پرونده پتروشیمی میانکاله بسته شد؟

استاندار مازندران با بیان اینکه پرونده پتروشیمی میانکاله بسته شده و امکان پیگیری وجود ندارد، گفت: ممکن است یک راه جایگزینی برای آن پیدا بشود، منظورم اینکه دوباره راه بیفتد نیست؛ منظورم این است که دوباره یک مجموعه که کار دیگری انجام دهد، راه بیفتد. یوسف نوری، استاندار مازندران اظهار داشت: امروز رسانه مشاور دستگاه‌ها، رکن تربیت و آموزش شده است. از بعد حکمرانی در درون یک جامعه خانواده، حکومت، رسانه و نهادهای غیرانتفاعی و غیردولتی؛ هر کدام یکسری اهداف، رویکرد و وظایف و البته قلمروی دارند. او با بیان اینکه رسالت خبرنگاران بسیار سخت است، با اشاره به مانع بزرگی به نام «دیوانسالاری» که بر‌گرفته از اندیشه‌های ماکس ‌وبر است، خواستار حل آن با کمک اصحاب رسانه شد. نوری از برگزاری نشست‌های فصلی موضوع‌محور و مسئله‌محور با اصحاب رسانه استقبال کرد و گفت: خیلی از اخبار خاکستری خوشم نمی‌آید، اخبار باید شنیدنی باشد؛ مثلاً در بخش کشاورزی طرح بیاوریم و بگوییم که ظرفیت‌ها و چالش‌ها کدام‌اند. نوری در بخش دیگری از سخنان خود به سوالات و دغدغه‌های خبرنگاران در آستانه دومین سفر استانی آیت‌الله رئیسی به مازندران، پاسخ داد. استاندار مازندران همچنین با بیان اینکه در انتخاب طرح‌های کلنگ‌زنی و افتتاحی باید دقت شود، گفت: اگر شاخصه‌ها رعایت نشود، مانند طرح پتروشیمی میانکاله، حواشی زیادی را در استان ایجاد می‌کند و برای مردم توقع ایجاد کرده است. برخی از موارد پتروشیمی امکان‌پذیر نیست؛ ممکن است ما در یک جایی به نتیجه نرسیم و در اولویت ما قرار نگیرد، مثلاً همین میانکاله، پرونده بسته شده و رای هم صادر شده است. امکان پیگیری وجود ندارد، اما ممکن است یک راه جایگزینی برای آن با کمک شما پیدا بشود، منظورم اینکه دوباره راه بیفتد نیست، نه! منظورم این است که دوباره یک مجموعه که کار دیگری انجام بدهد، راه بیفتد. 

او بیان کرد: تراز درآمد تامین اجتماعی منفی است، برای اینکه صنایع بزرگ درآمدزا در استان نداریم و بخش کارفرمایی ما خُرد و کشاورزی است. استاندار مازندران در بخش دیگری از سخنان خود، مازندران را یک استان-کشور توصیف کرد و گفت: همان‌طور که کریمانه مهمان‌پذیرید، کریمانه دید مرا که در نظام دیوان‌سالاری هستم تغییر بدهید؛ ما یک معیارهایی داریم، شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای که هر کسی قرار است با ما کار کند باید این صلاحیت‌ها را داشته باشد.

قتل‌های زنجیره‌ای کودکان در اصفهان صحت دارد؟

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان در مورد قتل دو کودک دختر در چند ماه اخیر، و انتشار اخباری مبنی بر قتل‌های زنجیره‌ای کودکان در اصفهان، توضیحاتی ارائه کرد. سرهنگ حسین ترکیان، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان، درباره قتل دو کودک دختر در چند ماه اخیر، با رد سریالی بودن این دو قتل گفت: یکی از قتل‌ها، اسفندماه سال گذشته و دیگری فروردین‌ماه امسال رخ داده است؛ اگرچه در فاصله زمانی کمی بوده، اما ربطی به یکدیگر ندارند، بنابراین تقاضا داریم رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی درست در زمینه این نوع جرائم، باعث ترویج خشونت در جامعه نشوند. وی با بیان اینکه پلیس در زمینه وقایع جنایی که برای کودکان رخ می‌دهد بلافاصله ورود می‌کند، افزود: پلیس آگاهی با استفاده از ظرفیت درون‌سازمانی و برون‌سازمانی در این پرونده اقدام کرد و برای اولین‌بار هلی‌کوپتر برای شناسایی و پایش هوایی در پرونده‌های جنایی استفاده شد. او گفت: در جریان تجسس پلیس سگ‌های جسدیاب توانستند خودروهایی را که از آنها برای انتقال جسد استفاده شده بود شناسایی کنند و نمونه‌های بیولوژیکی که از آن به دست آمد، درحال بررسی است تا پس از تطبیق مشخص شود که جسد برای کودک است یا خیر؛ هرچند برای پلیس هویت جسد محرز شده، اما منتظریم تا نمونه دی‌ان‌ای واصل و نتیجه نهایی ارائه شود. سرهنگ ترکیان اضافه کرد: پرونده قتل «۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳» نیز با مراجعه پدر یک کودک مبتلا به اوتیسم به کلانتری آغاز شد؛ این فرد اعلام کرد که کودک به همراه مادر خود از مدرسه خارج شده و مقابل در مدرسه ناپدید شده است که پس از اخذ اظهارات مادر از همان ابتدا تناقض در این اظهارات مشخص بود. رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان اصفهان با تاکید بر اینکه قرار نیست از ابتدا هر قتلی را به خانواده مقتول منتسب کنیم، افزود: بدین سبب تحقیقات تکمیلی از زمانی که کودک به مدرسه وارد و از آن خارج شده انجام شد و در پی انجام این تحقیقات مشخص شد مادر با انگیزه شخصی دست به قتل فرزند خود زده است. او درباره انگیزه شخصی مادر گفت: کودک به قتل‌رسیده، مبتلا به اوتیسم بوده و مادر مدعی شده که پدر در مراقبت از او کمک نمی‌کرده است؛ برای همین ابتدا با ضربات چاقو وی را به قتل رسانده و سپس با ریختن بنزین، جسد را سوزانده است.

بازگشت ال‌نینو به ایران؟

به اعتقاد محقق پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی، کاهش سرعت سامانه «غرب‌وزان عرض‌های میانی» به‌دلیل گرمایش زمین موجب شده تا این سامانه به عرض‌های پایین‌تر نفوذ کند و نه‌فقط از روی دریای مدیترانه که از روی دریای سرخ نیز عبور کند و رطوبت این دو دریا از طریق عربستان به جنوب ایران برسد. عبدالمجید نادری‌بنی، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی درباره بارندگی‌های بهار سال جاری گفت: «امسال منطقه جنوب غرب آسیا از جمله ایران، بهار مرطوب‌تری را تجربه کرده‌اند. بسیاری از پژوهشگران این شرایط را به‌طور عمده به رویداد ال‌نینو نسبت می‌دهند.» او ال‌نینو را شرایطی دانست که دمای سطحی آب اقیانوس در مرکز و شرق اقیانوس آرام به‌طور متوسط بالاتر از میانگین است و بروز این پدیده می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر الگوهای آب‌وهوای جهانی تاثیر بگذارد. نادری‌بنی ادامه داد: «درباره جنوب غربی آسیا، ال‌نینو می‌تواند به افزایش بارندگی در طول ماه‌های بهار منجر شود. البته این مسئله صرفاً به پدیده ال‌نینو محدود نیست، بلکه عامل مهم دیگر تغییر اقلیم ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای است که باعث شده دمای سطح کره زمین نسبت به متوسط بلندمدت افزایش یابد.»

تعطیل شدن پنج مرکز حمایت از زنان آسیب‌دیده

به گزارش هم‌میهن آنلاین، با حکم تخلیه‌ای که اردیبهشت امسال، شهرداری منطقه ۱۰ برای یکی از ساختمان‌های «طلوع بی‌نشان‌ها» صادر کرد، پنجمین مرکز حمایت از زنان آسیب‌دیده در شهر تهران هم تعطیل شد. «سرای غزل» یکی از مراکز متعلق به موسسه خیریه «طلوع بی‌نشان‌ها» بود که از چند سال قبل به زنان آسیب‌دیده یا در معرض آسیب، خدمات حمایتی و بهداشتی و درمانی ارائه می‌کرد. ساختمان این مرکز، متعلق به شهرداری منطقه ۱۰ بود که ۴ اردیبهشت‌ماه امسال، حکم تخلیه این ساختمان به دست مدیرعامل «طلوع» رسید و حالا «سرای غزل» بعد از خانه خورشید (موسسه حمایت از زنان آسیب‌دیده و معتاد بی‌خانمان واقع در محدوده دروازه‌غار)، موسسه نور سپید هدایت (مرکز اقامت و خدمات کاهش آسیب برای زنان‌آسیب‌دیده و معتاد بی‌خانمان واقع در میدان شوش)، سرپناه شبانه زنان (مرکز اقامت برای زنان آسیب‌دیده و معتاد بی‌خانمان واقع در محدوده دروازه‌غار) و سازمان پزشکان بدون مرز (موسسه ارائه خدمات حمایتی و درمانی به زنان و مردان و کودکان بی‌خانمان و معتاد و آسیب‌دیده واقع در محدوده خیابان مولوی) پنجمین مرکز ارائه خدمات حمایتی به زنان آسیب‌دیده و بی‌خانمان در شهر تهران است که ظرف ۳۲ ماه اخیر (از پاییز ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل می‌شود. وجه اشتراک هر پنج مرکز این است که از سوی مردم و انجمن‌های غیردولتی راه‌اندازی شده بودند و به زنان آسیب‌دیده خدمات می‌دادند.