شناسه خبر : 46810 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

علیه کارگر

چرا بیشتر ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند؟

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه دغدغه مهم و اصلی شهروندان محله جوادیه سکونت اتباع بیگانه است، گفت: شرایط به گونه‌ای است که ۶۰ درصد از ساکنان این محلات را اتباع تشکیل می‌دهند. ۱۰ تا ۳۰ درصد دانش‌آموزان مدارس این محله نیز از اتباع هستند. به گزارش هم‌میهن آنلاین، ناصر امانی در دویست و سی و دومین جلسه شورای شهر تهران در جریان ارائه گزارش بازدید از محله جوادیه با بیان اینکه ۴۴ درصد از بافت این محله فرسوده است، اظهار داشت: به‌‌رغم تسهیلاتی که شورا و شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته‌اند، به دلیل ریزدانگی، نزدیک به ۱۰۰ فقره پروانه نوسازی بافت فرسوده در این محله صادر شده است. به گزارش ایلنا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری در روزهای اخیر به‌خوبی در جمع‌آوری معتادان عمل کرده است، گفت: مسئله‌ای که وجود دارد بازگشت معتادان است؛ کما اینکه در گذشته نیز بارها به محل بازگشته‌اند. امانی با بیان اینکه سقف یکی از مدارس محله جوادیه در حال ریزش است، تصریح کرد: تجمع ده‌ها نفر از اتباع در یک واحد مسکونی، نارضایتی مدیران مدارس و درخواست برای راه‌اندازی مدرسه مجزا برای اتباع در این بازدید مطرح شد. وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین درخواست‌های مردم محله جوادیه شامل ساماندهی اتباع بیگانه، جلوگیری از ورود آنها به محلات قدیمی و تعیین تکلیف ریل‌های راه‌آهن است که هیچ‌یک به مسئولیت شهرداری بازنمی‌گردد و وزارت کشور و اداره اتباع باید به این موضوعات رسیدگی کنند.

علیه کارگر

در شرایطی که قراردادهای موقت به بزرگ‌ترین دلیل ناامنی شغلی کارگران تبدیل شده، چند روز پیش خبر رسید که طبق لایحه پیشنهادی وزارت کار برای اصلاح ماده ۷ قانون کار، قراردادهای موقت بعد از پنج سال کار مستمر باید به قرارداد دائم تبدیل شود. هم‌میهن در گزارشی نوشت چند روز بعد از آن، خبرهایی از تعدیل کارگران شهرداری در سقز و کارگران مجتمع گاز پارس‌جنوبی به گوش رسید؛ اتفاقی که هر دو بر سر قراردادهای موقت رخ داده است. اخراج کارگران پالایشگاه پارس جنوبی، تعدیل نیروهای شهرداری سقز، اخراج ۱۷۰ کارگر از کارخانه فروآلیاژ ازنا، اخراج ۶۰ کارگر شهرداری جیرفت، اخراج چند کارگر نگهبان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، اخراج چند کارگر پتروشیمی چوار ایلام، اخراج چند کارگر از شرکت دخانیات و اخراج چند کارگر شهرداری اصفهان، تنها بخشی از موارد اخراج کارگران در یک سال گذشته است که رسانه‌ای شده. قراردادهای موقت از جمله دلایلی بود که راه اخراج آنها را آسان‌تر می‌کرد. البته بخشی از آنها به کار برگشتند. در این شرایط هم سال گذشته دولت بخشنامه‌ای به‌نفع کارفرمایان و به‌ضرر کارگران به تصویب رساند و به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. طبق این مصوبه، کارفرمایان می‌توانند قرارداد کارگران را با بهانه «قصور در انجام وظایف» یا «نقض آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه بعد از دریافت تذکر کتبی»، یک‌جانبه فسخ و کارگر را از کار اخراج کنند. حالا در شرایطی که قراردادهای موقت به بزرگ‌ترین دلیل ناامنی شغلی کارگران تبدیل شده، چند روز پیش خبر رسید که طبق لایحه پیشنهادی وزارت کار برای اصلاح ماده ۷ قانون کار، قراردادهای موقت بعد از پنج سال کار مستمر باید به قرارداد دائم تبدیل شود. چند روز بعد از آن، خبرهایی از تعدیل کارگران شهرداری در سقز و کارگران مجتمع گاز پارس‌جنوبی به گوش رسید؛ اتفاقی که هر دو بر سر قراردادهای موقت رخ داده است.

هشدار پلیس درباره موبایل

فیروز کشیر، معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهور تهران درباره حواس‌پرتی رانندگان هشدار داد و گفت: «متاسفانه در بسیاری از تصادفات شاهد هستیم که علت حادثه، عدم توجه کافی راننده به جلو است. هر چیزی مانند دخانیات، تلفن همراه، خوردن و آشامیدن باعث حواس‌پرتی راننده شده و توجه کافی را از راننده می‌گیرد، بنابراین ممنوع است.» او ادامه داد که به‌عنوان مثال همه رانندگان می‌دانند استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی باعث حواس‌پرتی راننده می‌شود؛ اما متاسفانه هنوز هم این اشتباه را تکرار می‌کنند و این مسئله به یک عادت بد در رانندگان تبدیل شده است که می‌تواند فجایع بسیاری را رقم بزند. کشیر گفت: «در این فاصله چندثانیه‌ای که رانندگان در پشت چراغ قرمز متوقف هستند، آنقدر سرگرم تلفن همراه خود و فضای مجازی هستند که حتی کشیدن ترمز دستی را هنگام توقف فراموش کرده و این‌چنین با خودرو جلویی برخورد می‌کنند.»

تنبیه بدنی دانش‌آموزان

علی فرهادی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع و سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش درباره بررسی سلامت روان معلمان تازه‌استخدام‌شده گفت: «در حال ‌حاضر تنبیه بدنی دانش‌آموزان بسیار اندک است. در پذیرش معلمان جدید به‌صورت کانون‌های ارزیابی، معلمان را بررسی کردیم و مهارت گفتاری، رفتاری، روحیات مورد نیاز برای معلمان و شخصیت و... بررسی می‌شود تا با شخصیت آرام و صبور وارد آموزش‌وپرورش شوند.» علی فرهادی با بیان اینکه در حال‌ حاضر هر معلمی که مدارک بارگذاری کرده در نظام رتبه‌بندی قرار گرفته است، گفت: «رتبه‌بندی یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های توجه به معلم نه‌فقط از بُعد معیشت، بلکه از بُعد کیفیت‌بخشی بوده است. دولت و وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است که با تقویت معیشت به‌طور مستقیم کیفیت آموزشی‌وپرورشی را دریافت خواهیم کرد.» فرهادی همچنین گفت: «فضای مدرسه یک فضای امن و آماده برای فعالیت‌هاست و نباید بعدازظهر مدرسه تعطیل باشد.»

تراز دریاچه ارومیه بالاتر رفت

احمد قندهاری، سرپرست حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: «هم‌اکنون تراز دریاچه ارومیه به 53 /1270 متر و وسعت آن ۱۷۹۰ کیلومترمربع و حجم آن به 34 /2 میلیارد مترمکعب رسیده است.» به گزارش ایرنا، او گفت: «با وجود وضعیت نامساعد بارش‌ها در حوضه آبریز ارومیه در شش ماه نخست سال، حدود ۲۰۰ میلیون مترمکعب از سدهای حوضه آبریز، رهاسازی و جریان آب به‌سوی دریاچه ارومیه و تالاب‌های اقماری آن روان شد.» او گفت: «در ادامه با توجه به وضعیت مناسب‌تر بارش‌های بهاری، جریان رهاسازی از سدهای حوضه و کانال انتقال آب به دریاچه، افزایش قابل ‌توجهی یافته است، به‌طوری‌که تا پایان فروردین‌ماه بالغ بر ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب رهاسازی شد و انتقال آب انجام گرفت. با سپری شدن پاییز و شروع زمستان به‌خصوص در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲، بارش‌های مناسبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به وقوع پیوست و این مهم موجب شد که تا پایان فروردین‌ماه ۱۴۰۳ به‌اندازه کل بارش سال آبی گذشته، این حوضه از رحمت خداوند منتفع شود.»

دارو و سکوی اینترنتی

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: فعالیت سکوهای اینترنتی تنها در حوزه حمل دارو و با نظارت سازمان غذا و دارو صورت می‌گیرد. به گزارش ایسنا، حیدر محمدی با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه عرضه و حمل دارو از طریق سکوهای اینترنتی، اظهار کرد: سازمان غذا و دارو با نفس ورود سکوهای اینترنتی به حوزه فروش دارو مخالف بوده و هست و هنوز هم تاکید می‌کنیم، فروش اینترنتی دارو غیرقانونی و غیرمجاز است. آنچه در مورد حمل دارو به وسیله سکوها تدوین شده و از سوی وزارت ارتباطات اعلام شد «آیین‌نامه حمل دارو از طریق سکوی اینترنتی است» و به هیچ‌وجه فروش اینترنتی دارو مطرح نیست. او اضافه کرد: پس از ثبت کد رهگیری نسخه از سوی بیمار در سامانه سکوهای مورد تایید (سازمان غذا و دارو)، نسخه از طریق سکو حمل می‌شود و به نشانی متقاضی که در سیستم ثبت شده است تحویل داده می‌شود.

سربازان تشویقی می‌گیرند

سردار موسی کمالی، مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، درباره جزئیات اعطای مشوق‌های مهارت‌آموزی و شرایط بهره‌مندی از آنها گفت: «به‌منظور ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی، ایجاد انگیزه و تشویق جوانان به مهارت‌آموزی، مشوق‌هایی برای سربازانی که قبل از اعزام به خدمت مهارت یاد می‌گیرند، در نظر گرفته شده است.» به گزارش مهر او گفت: «اعطای یک ماه کسری خدمت، تعیین سازمان محل خدمت، تعویق اعزام به مدت حداکثر شش ماه، انتخاب استان محل خدمت، بخشش اضافه‌خدمت سنواتی سربازان، استفاده از یک ماه مرخصی، اعطای یک درجه بالاتر، استفاده از سرباز ماهر به‌عنوان کمک‌مربی و مربی در نیروهای مسلح، به‌کارگیری تخصصی در داخل نیروهای مسلح و اولویت برای استخدام در نیروهای مسلح از جمله مشوق‌های موجود برای سربازان است. هر فرد حداکثر از یک مشوق می‌تواند استفاده کند و حین ثبت‌نام براساس اولویت‌بندی، می‌توانند تا چهار مشوق را برای خود انتخاب کنند.»

طرح ترافیک جدید تهران

سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد که طرح ترافیک جدید تهران در سال جاری اجرا نخواهد شد و باید اقدامات کارشناسی به درستی انجام شود. به گزارش ایسنا، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره اینکه شهرداری در نظر دارد طرح ترافیک را تغییر دهد و آیا در این زمینه نظرات پلیس احصا شده یا خیر، گفت:‌ «هنوز صحبت جدی در این زمینه با پلیس نشده است، اما اعتقاد دارم که تغییرات در محدوده طرح ترافیک و... خوب است و نباید در برابر تغییرات مقاومت کنیم.» موسوی‌پور با بیان اینکه با توجه به افزایش تردد خودروها، موتورسیکلت‌ها و... باید طرح ترافیک به‌روزرسانی شود، گفت: «باید کارگروه مشترکی بین پلیس و شهرداری تشکیل شود تا به نظر واحدی در مورد تغییرات طرح ترافیک برسیم.»

دلیل اخراج بعضی از استادان

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: استادان دانشگاه، چشم‌وچراغ دانشگاه و جامعه هستند و موضوع اخراج استادان صحت ندارد. به گزارش مهر، او با بیان اینکه قوانین و مقرراتی وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برای او ایجاد نمی‌شود، گفت: «همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد. به‌طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی یا بدون توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استادان دانشگاه نبوده است.» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه یک عضو هیات‌علمی باید نظم کلاس و اخلاق حرفه‌ای را به‌طور کامل رعایت کند، گفت: «تعداد کمی از استادانی که در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند، بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند و خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.»