تاریخ انتشار:
گفتوگو با طراح ارشد رنو درباره گزینههای همکاری این شرکت با ایرانیها
شاید رنو در ایران مرکز طراحی تاسیس کند
طراح ارشد رنو میگوید: رنو میخواهد یک مرکز مهندسی در ایران راهاندازی کند و وقتی مرکز مهندسی در جایی راهاندازی میشود مرکز طراحی هم میتواند پس از مدتی به آن اضافه شود. رنو هماکنون در حال مطالعه برای بازار ایران و امکانسنجی درباره ایجاد مرکز طراحی خود در این کشور است.
«لورنس ون دن اکر» سرطراح و مدیر طراحی رنو از زمان پیوستنش به رنو طراحی محصولات این شرکت را دچار تحول اساسی کرده است. اگر در گذشته بیشتر محصولات رنو زیبا نبودند و در میانشان به سختی میشد خودرو زیبایی را مانند مگان یافت با آمدن وی داستان طراحی در این شرکت دچار یک انقلاب اساسی شد. وی که در سال 1965 در هلند به دنیا آمده شروع طراحی حرفهای خود را در سال 1990 در تورین ایتالیا آغاز کرده است. یکی از اولین کارهای این طراح هلندی طراحی داخلی سوپر خودرو بوگاتی EB 110 GT است. این طراح هلندی که مدتی روح ایتالیا در کالبد طراحیاش دمیده شده در سال 1993 به آئودی ملحق میشود. بعد از چند سالی کسب تجربه در آئودی به فورد میرود. او پلههای ترقی را در واحد طراحی فورد پشت سر میگذارد تا اینکه در سال 2006 به شرکت مزدا میپیوندد و در این شرکت چندین کانسپت زیبا خلق میکند. در تابستان سال 2009 وی به رنو ملحق میشود و جای مدیر طراحی قدیمی رنو را میگیرد. با طراحی رنو اسپاس جدید توفان طراحی در شرکت رنو آغاز میشود و این توفان با طراحی رنو تالیسمان و کلئوس جدید به اوج خود میرسد. حالا دیگر طراحیهای رنو متحول شده است؛
طراحیهایی که شباهت کمی به طراحیهای محافظهکارانه فرانسوی دارد؛ طراحیهایی که تلفیقی از ظرافت ایتالیایی، سادگی مردمان شمال اروپا و خشونت آمریکایی است. مدیر طراحی رنو هماکنون به کشورهای مختلف بازار رنو سفر میکند تا درباره نیاز این کشورها بداند. پس از سفر مدیر طراحی رنو در حاشیه نمایشگاه خودرو تهران به ایران فرصتی شد تا با وی گفتوگو کنیم.
هماکنون برخی منابع میگویند رنو قصد دارد بعد از راهاندازی مرکز مهندسی در ایران یک مرکز طراحی در ایران راهاندازی کند. آیا شما برنامهای برای راهاندازی یک مرکز طراحی جدید در ایران دارید؟ آیا قرار است طراح در ایران تربیت کنید؟
من تازه به تهران رسیدهام تا نمایشگاه خودرو تهران را ببینم و تازه دارم خودروهای بازار ایران را میبینم. من در ایران هستم تا شناخت مناسبی از بازار ایران و نیازهای بازار ایران پیدا کنم. بعد از اینکه توانستم بازار خودرو را به درستی بشناسم آنوقت بهتر میتوانم تصمیم بگیرم. هر روز که میگذرد بازار خودرو ایران برای شرکتهای خودروسازی در جهان مهمتر میشود. امروز رنو، ایران را جزو پنج کشور اصلی خود برای سرمایهگذاری میبیند. رنو با توجه به اینکه ایران برایش مهم است میخواهد یک مرکز مهندسی در ایران راهاندازی کند و وقتی مرکز مهندسی در جایی راهاندازی میشود مرکز طراحی هم میتواند پس از مدتی به آن اضافه شود. رنو هماکنون در حال مطالعه در مورد بازار ایران و امکانسنجی درباره ایجاد مرکز طراحی خود در این کشور است.
رنو علاوه بر پاریس در چند کشور از جمله هند و کرهجنوبی مرکز طراحی خود را ایجاد کرده است و هدف از ایجاد مراکز طراحی خودرو در کشورهای مختلف، آشنایی با سلایق و نیازهای مردم در کشورهای هدف است.
آیا کاری که رنو برای بازار هند انجام داد و مرکز طراحی مستقلی را در این کشور تاسیس کرد که نتیجه آن به طراحی رنو کوئید بر اساس نیاز بازار هند منجر شد در ایران هم روی خواهد داد؟
این بازخوردی که ما از هر بازاری میگیریم بسیار مهم است. بازار هند با توجه به ظرفیت بیش از یک میلیاردنفریاش بسیار بازار مهم و بزرگی است. چیزی که برای بازار هند مهم بود این بود که بتوانیم خودرویی را با توجه به نیاز بازار و با توجه به قیمت پایین موردنیاز این بازار در این کشور تولید کنیم.
سوال مهم این است که آیا برای ایران هم نیاز به چنین کاری هست و آیا ایرانیها هم نیاز به چنین خودرو خاصی با توجه به خصوصیتهای خاص ایران دارند که در محصولات ما وجود نداشته باشد. بعد از جواب مثبت به این سوال باید کاری که برای بازار هند کردیم برای بازار ایران هم تکرار کنیم. البته آرزوی هر خودروسازی است که خودرویی طراحی کند که بتواند آن را در اکثر بازارها بفروشد نهتنها در یک بازار خاص. چیزی که مدنظر ماست طراحی و ساخت خودرویی است که از نظر خصوصیات فنی و ظاهری قابل فروش در تمام بازارها باشد. فقط این محصول در هر بازار باید کمی با شرایط محیطی آن تغییرات جزئی داده شود.
رنو اعلام کرده که ایران قرار است مرکز تولید رنو بشود. در خاورمیانه الان بحث در مورد ایران نیست در مورد بازاری چند صدمیلیونی در این منطقه است که شرایط اقلیمی و فرهنگی مشابهی با هم دارند. این شرایط فرهنگی با بازار مثلاً هند یا اروپا متفاوت است. آیا قرار است آن مرکز مهندسی که در ایران شکل میگیرد اصول طراحی مورد نیاز این بازار را برآورده کند؟
ایران در منطقه آفریقا، خاورمیانه و هند رنو قرار دارد. برای هر منطقه فقط مدیر آن منطقه میتواند تصمیم بگیرد که چه کاری باید رخ دهد چون در این منطقه کشورهای مختلفی وجود دارد. تفاوتهایی که در این منطقه است بسیار زیاد و تنوع بازار بالاست. نیازهای این بازارها نیز بسیار متفاوت است. خانواده فقیری که در هند زندگی میکنند قابل قیاس با یک خانواده ثروتمند در امارات متحده عربی نیستند. خیلی سخت است که محصولی را برای همه این بازارها طراحی کرد و ساخت.
رنو میخواهد یک مرکز مهندسی در ایران راهاندازی کند و وقتی مرکز مهندسی در جایی راهاندازی میشود مرکز طراحی هم میتواند پس از مدتی به آن اضافه شود. رنو هماکنون در حال مطالعه برای بازار ایران و امکانسنجی درباره ایجاد مرکز طراحی خود در این کشور است.
دو محصولی که رنو برای بازار ایران در نظر گرفته و قرار است در ایران تولید شوند رنو سیمبل و رنو داستر است هر دو خودرو از نظر فنی خصوصیات خوبی دارند اما از نظر طراحی از دید اکثر مشتریان ایرانی زیبا نیستند. برای مدلهای جدید این محصولات که قرار است در بازار ایران ساخته شود چه فکری کردهاید و این محصولات چگونه خواهند بود؟ آیا برای این محصولات جدید خصوصیاتی را در نظر گرفتهاید که برای بازار ایران مناسب باشند؟ هماکنون بزرگترین نارضایتی مشتریان ایرانی از محصولات تولیدی رنو در ایران مانند تندر 90 قیافه زشت این خودروهاست؛ چه فکری کردهاید تا این نارضایتی برطرف شود؟
این خودروها قبل از اینکه من به رنو بیایم طراحی شدهاند و مورد نظر من نیستند و سلیقه طراحی من و تیم جدید رنو با این طراحیها بسیار متفاوت است. قطعاً هدف من این نیست که خودروهای زشت طراحی کنم. ما در این مدت سعی کردیم تمام نقطه ضعفهای طراحیهای گذشته را شناسایی کنیم به همین منظور شکایت مشتریان را جمعآوری و بررسی کردیم. در نسخههای بعدی داچیا طراحیهای جدید رنو را شاهد خواهید بود. محصولات جدید بر اساس بازار کشورهای مختلف و نوع سلیقه مشتریها متفاوت طراحی خواهد شد و ما بر اساس نیازهای بازارهای مختلف با سطح قیمتی متفاوت چندین خط طراحی را در نظر خواهیم گرفت. ما بر اساس چندین سبد محصول و مشتریان هدف نوع طراحیهای جدید خود را شکل خواهیم داد. طراحی خودروهایی مانند داستر با توجه به نوع مشتری در یک کلاس طراحی قرار دارد و طراحی محصولاتی مانند کلئوس بر اساس مشتری متفاوت در سبد طراحی جداگانهای قرار میگیرد و در هر محصول یک خط طراحی و شناسنامه طراحی وجود خواهد داشت. همانگونه که شناسنامه طراحی کلئوس و تالیسمان شبیه هم هستند. برای یکسری از مشتریان قیمت مهم است، اما در عین حال کیفیت مناسب را هم میخواهند. یک نوع طراحی
نیاز است و برای افراد لوکسپسندی که قیمت اولویت اول آنها نیست و به دنبال تکنولوژی جدید و مدرن هستند هم طراحی دیگری نیاز است. چراکه میخواهند پول بیشتری بدهند تا ماشین بهتری سوار شوند.
اگر از من بپرسید چه خودرویی را دوست دارم طراحی کنم میگویم دوست دارم خودرو اسپورت طراحی کنم چراکه من عاشق هیجان و پویایی هستم ولی چنین چیزی برای همه بازارها و کشورها اصلاً امکانپذیر نیست.
بر اساس مطالعاتی که بر روی بازار ایران انجام دادهاید چه خودرویی را مناسب بازار ایران میبینید و از چه خطوط طراحی باید استفاده کنید؟ برای بازار ایران در گذشته رنو از خطوط شکسته استفاده میکرد در حالی که مردم ایران از خطوط شکسته و خودروهای قوطیکبریتی دل خوشی ندارند و آن را نمیپسندند. مردم ایران همانگونه که در معماری و آثار تاریخی مشخص است عاشق انحنا هستند. با توجه به این خصوصیات چه محصولی با چه طراحیای میتواند در بازار ایران موفق باشد؟
چیزی که در ایران دیدم و برایم تعجببرانگیز بود این است که چقدر ایرانیها به طراحی توجه میکنند و برایشان مهم است و از این موضوع هیجانزده شدم همچنین از دیدن برخی از طراحیهای ایرانی شگفتزده شدم ولی خودروهایی که در خیابانهای ایران تردد میکنند با این سلیقه بسیار متفاوت است و معلوم است که مردم بیشتر این خودروها را دوست ندارند. شاید برخی فکر کنند سلیقه ایرانیها این خودروهای زشت داخل خیابانهاست اما طراحیهای ایرانی چیز دیگری نشان میدهد و مشخص است این سلیقه مردم ایران نیست. ما وقتی میبینیم که چقدر یکدفعه تالیسمان در ایران موفق میشود تازه میفهمیم که چقدر طراحی برای مردم ایران مهم است و طراحی خوب چه استقبالی در میان مردم خواهد داشت. خودروهای وارداتی هم نشان میدهند که سلیقه مشتریان ایرانی چیز دیگری است و با اکثر خودروهای خیابانهای ایران بسیار متفاوت است.
با دیدن معماری ایران و دیدن بناها و مساجد در ایران سعی خواهم کرد ببینم چه نقاطی از طراحی و چه طراحیهایی را مردم ایران دوست دارند تا به سلیقه مردم ایران نزدیکتر شوم. به نظرم معماری ایرانی نشان میدهد که زیبایی برای مردم ایران حرف اول را میزند.
پدر من یک معمار است. او وقتی که بچه بودیم به ما میگفت منظور خودتان را با طراحی به من بگویید برای همین از بچگی طراحی با من عجین شده بود. پدرم معمار بود و من هم طراح خودرو شدم؛ به نوعی راه او را ادامه دادم.
برخی میگویند طراحیهای جدید رنو بسیار شبیه طراحیهای نیسان شده است؛ چقدر این موضوع را قبول دارید؟
با این موضوع مخالفم. رنو و نیسان با اینکه یک اتحاد هستند اما بخشهای طراحی دو شرکت کاملاً مجزا و مستقل کار میکنند تا هر کدام محصول خاص خود را با برند مخصوص خود خلق کنند.
به ایکس تریل و کولئوس که بر روی یک پلتفورم قرار دارند نگاه کنید در برخی خطوط شباهتهایی دیده میشود؛ اینگونه نیست؟
پلتفورم خودروها یکی است و سایز آنها به هم شباهت دارد ولی وقتی آنها را در کنار هم قرار میدهید بسیار با هم تفاوت دارند.
برخی میگویند رنو برنامه احیای رنو 5 را دارد همانگونه که بسیاری از خودروسازان مدلهای اسطورهای خود را دوباره احیا کردهاند- مانند فولکس بیتل- آیا شما برنامهای برای طراحی مدل جدید رنو 5 دارید؟
در بازار رنو 5، امروز رنو کیلیو قرار دارد و واقعیت این است که ما فعلاً برنامهای برای طراحی مدل جدید رنو 5 نداریم و فکر میکنم واقعاً نیازی هم به این کار نیست. در حال حاضر ما باید به آینده نگاه کنیم نه به تاریخ. طراحی جدید در آینده است، نه در گذشته.
وقتی به گذشته نگاه میکنید کدام یک از خطوط طراحی رنو فاجعه بودهاند؟
متاسفانه در گذشته بسیاری از خودروهای ما خوب نبودهاند. البته رنو در بخش اقتصادی بازار در گذشته طراحیهای خوبی مانند رنو 5 را هم داشته است ولی باید قبول کرد برخی طراحیهای ما خوب نبودهاند.
چه برنامهای برای طراحی مدلهای جدید برند آلپاین دارید؛ برندی که قرار است جلوه دیگری از رنو را نشان دهد؟
آلپاین تاریخ بسیار جذابی دارد. شما در نمایشگاه ژنو و سال آینده میتوانید محصولات جدید آلپاین رنو را ببینید. خودروهایی که استاندارد متفاوتی خواهند داشت.
چه برنامهای برای طراحی خودرو تویزی دارید. این خودرو یک خودرو برقی کوچک است و در اصل محصولی بین خودرو و موتورسیکلت است.
تویزی توان خیلی خوبی برای بازار خودروهای برقی شهری دارد و ما برنامهای برای طراحی دوباره و توسعه این محصول بر اساس محصولات آینده برقی رنو داریم.
چیزی که در ایران دیدم و برایم تعجببرانگیز بود این است که چقدر ایرانیها به طراحی توجه میکنند و برایشان مهم است و از این موضوع هیجانزده شدم. همچنین از دیدن برخی از طراحیهای ایرانی شگفتزده شدم ولی خودروهایی که در خیابانهای ایران تردد میکنند با این سلیقه بسیار متفاوت است و معلوم است که مردم بیشتر این خودروها را دوست ندارند.
برای بازطراحی رنو کوئید برای بازارهایی مانند برزیل و ایران چه برنامهای دارید؟
قطعاً خصوصیات بازار ایران و برزیل با بازار هند متفاوت است و ما این محصول را ابتدا برای بازار برزیل و سپس برای بازار ایران تغییر خواهیم داد.
خب به مراحل کار شما در رنو باز گردیم؛ معمولاً طراحی خودرو از طریق تیم شما در رنو چقدر زمان میبرد؟
فرآیند طراحی یک خودرو جدید از ابتدا تا انتها تقریباً چهار سال زمان میبرد. در سال اول طراحی خودرو جدید، مطالعه در مورد ویژگیهای فنی و مشخصات خودرو بر اساس روند تکنولوژی و نیازهای مشتریان انجام میشود و پس از آن حدود ۱۰ تا ۱۵ طرح اولیه انتخاب شده و از این میان، دو یا سه ماکت خودرو در ابعاد واقعی ساخته خواهد شد. سپس از دو یا سه ماکت ساختهشده، یکی به عنوان محصول نهایی انتخاب و فرآیند صنعتیسازی خودرو آغاز میشود. این فرآیند نیز حدود دو سال طول میکشد تا خودرو طراحیشده به محصول نهایی و قابل استفاده تبدیل شود.
بیش از ۵۰۰ نفر از ۳۰ کشور جهان در مرکز طراحی رنو در پاریس فعالیت میکنند و بسیار جای خوشحالی است که یک استعداد ایرانی نیز در بخش طراحی داخلی خودرو حضور دارد.
در جهان استراتژی هر برندی برای طراحی خودرو متفاوت است به عنوان نمونه برندهای آلمانی بیشتر بر روی خود خودرو و مسائل فنی آن متمرکز هستند؛ برندهای بزرگی مانند تویوتا طراحی خود را بر اساس یک زبان جهانی و بازار بزرگی تنظیم میکنند و برندهایی مثل ما به جنبه انسانی طراحی فکر میکنند.
موضوع اصلی الهامبخش در طراحی رنو، انسان است. زندگی از عشق، کشف، خانواده، کار، سرگرمی و درایت تشکیل شده و ما برای هر یک از بخشهای زندگی، خودروهای مختلفی طراحی کردیم تا ارزشهای انسانی را در محصولات خود متبلور کنیم.
مبنای ما برای طراحی در رنو در گلبرگهای یک گل خلاصه شده است. هر گلبرگ این گل یک رنگ دارند و برای یک خودرو و یک خصوصیت انسانی است. این گل مانند چرخه زندگی است؛ رنگ قرمز در این گلبرگ نشانه عشق است؛ ماشینی که باید عاشق آن بود. رنگ دیگر این گلبرگ، نارنجی است رنگی که نشانه جستوجو و کشف است؛ کپچر در این گلبرگ قرار میگیرد. رنگ بعدی این گلبرگ زرد است؛ رنگی که نشانه خانواده است خودرویی که برای خانواده باشد مانند رنو اسپاس است. رنگ بعدی این گلبرگ، سبز است که نشانه کار است. خودرو کانگو رنو در این بخش قرار میگیرد.
رنگ آبی نشانه هیجان و بازی است و توینگو اسپورت در این بخش قرار میگیرد. رنگ آخر بنفش است که نشانه درایت است. خودروهای برقی رنو در این بخش جای میگیرند. این گل نشانه زندگی و استراتژی رنو در بخش طراحی را شکل میدهد و هر خودرو رنو در یکی از این گلبرگها و رنگها قرار میگیرد و با توجه به قرار گرفتن در یکی از گلبرگها حال و هوای طراحی آن بخش را خواهد داشت. عشق، جستوجو، خانواده، کار، هیجان و خرد، گلبرگهای طراحی گل زندگی رنو هستند.
در سری جدید طراحی رنو، نشان رنو بزرگ شده تا هویت خودروهای جدید رنو مشخصتر باشد این برای شناسایی بهتر محصولات جدید رنو است. ما در طراحی محصولات جدید در چند بخش روشها و خطوط طراحی مختلفی را در نظر گرفتهایم. به عنوان نمونه کولئوس و تالیسمان شبیه هم هستند چون در بخشی قرار دارند که مشتری، طراحی برایش بسیار مهم است و برای ساخت خودرو از بهترین مواد و تکنولوژی استفاده شده است. در طراحی جدید رنو میخواهیم طراحی بقیه بخشهای رنو مانند داچیا را هم متحول کنیم. چون طراح عوض شده پس روش طراحی رنو هم باید عوض شود و این باید در تمامی خودروها مشخص باشد. طراحیهای قبلی کنار میروند چون عمر چنین طراحیهایی به سر آمده بود.
به عنوان آخرین سوال چه شد که به سمت طراحی خودرو روی آوردید؟
پدر من یک معمار است. او وقتی که بچه بودیم به ما میگفت منظور خودتان را با طراحی به من بگویید برای همین از بچگی طراحی با من عجین شده بود. پدرم معمار بود و من هم طراح خودرو شدم؛ بهنوعی راه او را ادامه دادم.
دیدگاه تان را بنویسید