شناسه خبر : 47010 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازی با حق‌آبه هامون

آیا جرایم رانندگی بازدارنده اعمال می‌شود؟

جرایم رانندگی بازدارنده، از اول تابستان اعمال می‌شود. پلیس راهنمایی و رانندگی اعتقاد دارد که مبالغ اندک تخلفات رانندگی در ایران بازدارنده نیست و مدت‌ها بود که برای افزایش قابل توجه جرایم رانندگی رایزنی می‌کرد. بر این اساس بنا بود از ۲۵ فروردین افزایش جرایم رانندگی از سوی دولت ابلاغ شود اما این ماجرا تا ۱۳ خرداد به تاخیر افتاد و حالا نرخ جدید ابلاغ شده است. مرحله بعدی اعمال نرخ‌های جدید است که به گفته پلیس از اول تیرماه همزمان با آغاز فصل تابستان و سفرهای تابستانی اجرایی می‌شود.

مهر در این زمینه نوشته است، طبق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و مصوبه هیات وزیران، قانون جرایم رانندگی باید هر سه سال یک‌بار به‌روزرسانی شود و میزان جرایم تخلفات رانندگی مطابق تورم اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی، افزایش پیدا کند.

هدف اصلی از افزایش جرایم بازدارندگی آن است و بر اساس ماده ۲۸ رسیدگی به تخلفات پلیس باید هر سال نسبت به افزایش مبلغ جرایم اقدام کند که به دلایل مختلف شش سال افزایش پیدا نکرد و اثر بازدارنده بودن را از دست داده بود. پلیس راهنمایی و رانندگی مدعی است که جریمه‌های رانندگی آن بازدارندگی لازم را ندارد، و از سال 13۹۶ به بعد،  سوانح رانندگی سیر صعودی داشته است و در سال ۱۴۰۲ تقریباً 20 هزار نفر ایرانی در تصادفات رانندگی جان باخته‌اند. علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت در دومین جلسه دولت در فروردین سال ۱۴۰۳ گفته بود «به پیشنهاد فراجا و برخی دستگاه‌های مرتبط، پیشنهادی برای به‌روزرسانی جرایم راهنمایی و رانندگی مورد بررسی هیات وزیران قرار گرفت و آیین‌نامه این جرایم متناسب با نرخ تورم به‌روزرسانی شد».

به گزارش این رسانه به منظور بازدارندگی جرایم و کاهش تصادفات و جان‌باختگان و مصدومان ناشی از آن برخی از تخلفات حادثه‌ساز تا پنج برابر افزایش یافته است.

در ۱۳ خرداد امسال نرخ مصوبه هیات وزیران در زمینه اصلاح نرخ جرایم رانندگی به وزارتخانه‌های کشور، دادگستری و راه و شهرسازی از سوی محمد مخبر ابلاغ شد.

دستور دادستانی برای درختان چیتگر

بالا گرفتن حساسیت افکار عمومی و رسانه‌ها نسبت به ماجرای خشکاندن درختان تهران، سبب شد که دادستانی عمومی و انقلاب تهران به ماجرا ورود کند. ایرنا در گزارشی نوشت که در پی انتشار اخباری در مورد خشکاندن درختان منطقه چیتگر هیاتی از کارشناسان رسمی دادگستری برای بررسی این موضوع انتخاب شده‌اند.

بنا به گزارش این رسانه علی صالحی گفته است که «با توجه به حساسیت موضوع و در راستای صیانت از انفال و ثروت‌های عمومی، دستور رسیدگی به علل خشک شدن درختان منطقه چیتگر با قید فوریت خطاب به دادسرای ناحیه ۳۷ (ویژه انفال) صادر شد و پس از بازدید معاون دادستان و سرپرست دادسرا از محل، در جلسه با دستگاه‌های متولی تصمیمات لازم اتخاذ و دستورهای لازم برای حفاظت از درختان صادر شد».

او گفته که سرکشی این هیات به صورت ماهانه خواهد بود و «با توجه به اهمال صورت‌گرفته در سالیان متمادی و آسیب جدی به درختان مقرر شد هیاتی از کارشناسان رسمی مجرب دادگستری نسبت به بررسی علت خشک شدن درختان و  روش احیای بوستان چیتگر اقدام کنند تا تدابیر قانونی در این زمینه به عمل آید. همچنین مقرر شد برای جلوگیری از تعرض و سوءاستفاده احتمالی اشخاص در اراضی بوستان چیتگر، اداره منابع طبیعی نسبت به پیگیری و اخذ سند کاداستر اراضی اقدام و نتیجه را به این دادستانی اعلام کنند».

به گفته دادستان تهران، با توجه به تکالیف قانونی سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره تهیه شناسنامه و پلاک‌کوبی همه درختان، بنا شده است این سازمان با قید فوریت نسبت به پلاک‌کوبی‌درختان بوستان چیتگر اقدام و آمار درختان پلاک‌کوبی‌شده و همچنین درختان خشک، سالم و دارای قابلیت بهبود را به صورت هفتگی به دادستانی تهران اعلام کند.

جالب نه، غیرقانونی!

بحث جابه‌جایی علی پروین، پیشکسوت باشگاه پرسپولیس با آمبولانس در هفته گذشته در سرویس اجتماعی رسانه‌های ایران داغ بود. خبرآنلاین در این زمینه نوشت: «پایان بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران، مصادف بود با جشن قهرمانی پرسپولیس در عصر روز شنبه‌ای که گذشت. در حاشیه جشن قهرمانی فیلمی منتشر شد که بازتابش در رسانه‌ها با عنوان عجیب «کار جالب علی پروین» همراه بود. کار جالب علی پروین، فوتبالیست پیشکسوت تیم پرسپولیس نه‌تنها جالب نبود،‌ که غیرقانونی بود،‌ استفاده از خودرو آمبولانس برای رفت‌و‌آمد و تردد در سطح شهر.»

این رسانه در ادامه با جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور مصاحبه‌ای انجام داده و با تایید این خبر از قول او نوشته است: «خودرو آمبولانسی که علی پروین و محمود خوردبین را جابه‌جا کرده است، متعلق به یک آمبولانس خصوصی بود و این کار هم غیرقانونی بوده و قطعاً طبق قانون با آنها برخورد خواهد شد.»

این رسانه در ادامه نسبت به بی‌اعتمادی عمومی هشدار داده و نوشته است: «سال 13۹۸ علی عبدالعالی، استاد دانشگاه، در گفت‌وگو با ایسنا گفت که عده‌ای از معلمان خصوصی با آمبولانس رفت‌و‌آمد می‌کنند. این معلم‌های کنکور به آمبولانس خصوصی پول می‌دهند که آنها را از خط ویژه از کلاس اول به کلاس بعدی برساند.» عده‌ای دیگر این نظر را داشتند که نه‌تنها معلمان کنکور بلکه ثروتمندان دیگری چون بازاریان و سلبریتی‌ها از آمبولانس خصوصی برای تردد در شهر استفاده می‌کنند.

حق‌آبه یا سرریز سیلاب؟

سازمان محیط زیست و متولیان دولتی اصرار دارند که طالبان حق‌آبه هامون را رهاسازی کرده است اما برخی رسانه‌های محلی تاکید دارند که سرریز سیلاب باعث جاری شدن آب در هامون شده است و طالبان در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده‌اند. در تازه‌ترین گزارش ایلنا به نقل از علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نوشته است که او در پایان جلسه هیات دولت در چهارشنبه هفته گذشته در مورد حق‌آبه دریاچه هامون گفته است: «حق‌آبه این دریاچه رهاسازی شده، بارندگی‌ها خوب بوده است و ان‌شاءالله اگر به همین شکل تداوم پیدا کند وضعیت دریاچه مناسب خواهد شد.» سلاجقه پیش از این هم گفته بود که ۵۰ درصد تالاب هامون پس از بارندگی‌های شدید در حوضه‌های آبریز افغانستان آبگیری شده است.

با این حال فرشید عابدی، روزنامه‌نگار محلی سیستان و بلوچستان با رد این ادعاها در یادداشت‌های جداگانه‌ای که برای روزنامه شرق نوشته است، تاکید دارد که سیلاب و طغیان رودها و بندها در افغانستان موجب تلفات جانی در ماه‌های اخیر شده و ادعای اینکه طالبان حق‌آبه دریاچه هامون را رهاسازی کرده، دقیق نیست.

او در ادامه توضیح داده است: «چندی پیش ادعای خلاف واقع سلاجقه مبنی بر آب‌گیری ۵۰ درصد تالاب هامون پس از بارندگی‌های شدید در حوضه‌های آبریز افغانستان به‌ویژه حوضه آبریز هیرمند و سیلاب‌هایی که از طریق رودخانه هیرمند و فراه به سمت مرزهای ایران آمد، مطرح شد. بخش زیاد سیلاب‌های بزرگ رودخانه هیرمند پس از رسیدن به بند انحرافی کمال‌خان به سمت گودزره منحرف شد و بخش اندکی، کمی کمتر از ۳۰۰ مترمکعب بر ثانیه، برای اراضی کشاورزی شهرهای پایین‌دست و حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند رهاسازی شد. سیلاب رودخانه فراه که مانند سیلاب رودخانه هیرمند باعث بروز خسارت‌های جانی و مالی شده بود، وارد تالاب هامون صابوری قسمت افغانستان شد و مثل همیشه با وزش باد بخشی از آب وارد هامون صابوری قسمت ایران شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که طبق آمار ارائه‌شده از جانب دستگاه متولی به یکی از نهادهای نظارتی، حدود ۵۰ هزار هکتار اراضی تالاب هامون در جغرافیای سیاسی ایران و افغانستان آب‌گیری شده است، اما رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام کرده که ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شده است!‌ 

باز شدن پای سه باشگاه به پرونده فساد فوتبال

بر اساس آخرین اتفاقات رخ‌داده در پرونده فساد در فوتبال، بعد از مس رفسنجان، رسیدگی به تخلفات سه باشگاه صنعتی لیگ برتری در دستور کار قرار دارد. به گزارش تسنیم، ماجرای پرونده فساد در فوتبال با توجه به اتفاقات رخ‌داده در باشگاه مس رفسنجان در سال‌های 1399 و 1400 با شکایت شرکت ملی صنایع مس آغاز شد اما پیشرفت تحقیقات موجب ورود سه باشگاه صنعتی دیگر به پرونده شده و بر همین اساس انتظار می‌رود به زودی ابعاد تازه‌ای از این پرونده روشن شود. بر این اساس، بررسی موضوع فساد در فوتبال دیگر محدود به شهر رفسنجان و استان کرمان و محدوده سال 1400 نخواهد بود و عوامل متخلف در برخی دیگر از استان‌های کشور در سال‌های بعد نیز وارد روند تحقیقات خواهند شد. انتظار می‌رود با جدیت قوه قضائیه و نهادهای مربوطه ادامه روند بررسی موضوع، موجب دعوت از برخی عوامل مرتبط با تخلفات سال‌های اخیر و محرومیت طولانی‌مدت متخلفان به ویژه مسئولان وقت سه باشگاه صنعتی شود. پرونده مس رفسنجان مربوط به سالی است که این تیم از لیگ دسته اول به لیگ برتر صعود کرد. بر این اساس نام سه فرد مسئول در فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ به عنوان متهم به چشم می‌خورد. پرونده این موضوع همچنان در حال بررسی است. گفتنی است خداداد افشاریان رئیس پیشین کمیته داوران فدراسیون فوتبال که نامش در پرونده فساد در این رشته به‌عنوان متهم به چشم می‌خورد بازداشت و روانه زندان شد. تحقیقات جدی در مورد دو متهم دیگر این پرونده یعنی سهیل مهدی رئیس پیشین کمیته مسابقات سازمان لیگ و فریبرز محمودزاده مسئول وقت لیگ دسته اول همچنان ادامه دارد. برای دیگر متهم این پرونده که فردی رسانه‌ای است نیز قرار بازداشت صادر شد اما وی با قرار وثیقه میلیاردی آزاد شده است.