صندلیهایی که آبرویند و زبالههایی چند ده میلیونتومانی
این روزها در عرصه هنرهای تجسمی چه میگذرد؟
اصلاً قصدمان «سانتیمانتالیسم» بازی نیست، یک پیشنهاد بسیار جدی است. مهم نیست که گالریگرد حرفهای نیستید. مهم نیست که میزان علاقهتان به آثار هنری کم است یا زیاد؛ مهم این است که برای یک بار هم که شده، تجربه دیدن آثار «منوچهر معتبر» را در زندگیتان داشته باشید.
اصلاً قصدمان «سانتیمانتالیسم» بازی نیست، یک پیشنهاد بسیار جدی است. مهم نیست که گالریگرد حرفهای نیستید. مهم نیست که میزان علاقهتان به آثار هنری کم است یا زیاد؛ مهم این است که برای یک بار هم که شده، تجربه دیدن آثار «منوچهر معتبر» را در زندگیتان داشته باشید. راستش را بخواهید، اگر آخرین نمایشگاهش در گالری «اثر» را ندیدهاید، چیز مهمی را در زندگیتان از دست دادهاید. حالا یک فرصت دیگر برایتان فراهم شده است. قرار است برگزیدهای از چهار دهه آثار منوچهر معتبر در گالری آریانا به نمایش درآید. قرار است در این نمایشگاه 94 نقاشی و طراحی از این هنرمند ارائه شود. آثاری که از سال 1355 تاکنون کشیده است. کارها البته تغییر چندانی از نظر ساختاری نکرده است؛ اما خواهناخواه رد پای زمان در آن مشخص است. رد پای اتفاقاتی که در این سالها - همین سالهایی که ما در آن زندگی میکنیم- در آن مشخص است. نمایشگاه صندلیهای هنرمند را در سال 88 به یاد بیاورید، خیلی چیزها برایتان مشخص خواهد شد. خود معتبر میگوید این نمایشگاه، مهمترین نمایشگاه عمرش است که حالا به کمک «امید تهرانی» برایش فراهم شده است. آثاری که از فارغالتحصیلی از دانشکده هنرهای زیبا شروع شده و تا همین روزها هم ادامه دارد. در ابتکاری تازه از گالری آریانا، روی دیوار بزرگی از گالری، عکسی از آتلیه و کارگاه شخصی معتبر نصب شده که پیش روی تصویر دو صندلی معروفی که او همه این سالها آنها را سوژه نقاشیهایش قرار داده حضوری انسانی دارند تا مخاطب متوجه شود استاد نقاش در چه اتمسفری این آثار را خلق کرده است. راستش را بخواهید، این نقاشیها بخشی از آبروی هنرهای تجسمی در این سالهاست. اما اگر انتظار دارید با نمایشگاه عجیبوغریبی همراه شوید، سخت در اشتباهید. اینجا از آن کارهای معمول جوانهای امروزی خبری نیست. هنرمند فقط یک چیز را جلوی شما میگذارد. مهارت، مهارت فوقالعاده و غیرقابل انکار. کارها کوچک هستند. مثل تمام کارهایش در این سالها، اما نمیشود یادمان برود که او با همین کارهای کوچک برنده مدال و دیپلم افتخار از نمایشگاه نقاشان معاصر جهان در موناکو در سال 1364 شده و بیش از 30 نمایشگاه انفرادی و 40 نمایشگاه گروهی در ایران و خارج داشته است. این نمایشگاه تا دوم مردادماه در گالری آریانا در الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته (شهید فیاضی)، شماره ۹ دایر است. اما این هفته یک اتفاق دیگر هم در راه است. شاگردان تناولی نمایشگاه گذاشتهاند. این بار از برنز خبری نیست. از آهن هم. شاگردان استاد کهنهکار، آثارشان را با «زباله» ساختهاند؛ اما آنچنان با مهارت که دهها میلیون تومان قیمت خوردهاند. نمایشگاه گروهی است؛ 24 هنرجوی تناولی که آنها را در ماه مهر آموزش دادهاند و نمایشگاهی را با سه موضوع مجسمههای بازیافت، امروزی کردن اسطوره و سهبعدی بر دیوار در گالری اصلی فرهنگسرای نیاوران برپا کردهاند. آثار بزرگاند و چیدمانشان پرمهارت و حرفهای است؛ شاید در نگاه اول باورتان نشود که اینها از زبالهاند، اگر باورتان شود هم اما خیلی زود، بعد از اینکه این آثار را ببینید، فراموششان خواهید کرد؛ اما استاد خودش هم حضور دارد. اثری از او در این نمایشگاه هست که تاکنون به نمایش گذاشته نشده است: «مجسمه-اینستالیشن» سیمرغ در چمنزار «با الهام از داستان اسطورهای منطقالطیر عطار». از آن طرف نمایشگاه زیورآرایههای عینالله شیرازی هم در گالری مژده برپاست. شیرازی در این آثار از موتیفهای ایرانی و نقوش اسلامی بهره گرفته و زیورآلاتی را از جنس طلا و نقره خلق کرده است؛ بازآفرینی اسطورهها و المانهای تصویری تخت جمشید، استفاده از سنگهای باارزش که برشها و تراشهایی ظریف و هنرمندانه دارند از نشانههای شاخص آثار شیرازی است. شیرازی انگشتر و آویزهای زرین و سیمین را با طراحی ویژه و ترکیبی از چرم و فلز در تعداد محدود در این نمایشگاه ارائه میکند. نمایشگاه زیورآرایههای طلا و نقره تا روز دوشنبه ۱۶ تیر در گالری مژده واقع در سعادتآباد، علامه شمالی، خیابان ۱۸ شرقی، پلاک ۲۷ دایر است و علاقهمندان میتوانند همهروزه صبحها از ساعت 10:30 تا ۱۳ و بعدازظهرها از ساعت ۴ تا ۸ از این آثار دیدن کنند.
دیدگاه تان را بنویسید