شناسه خبر : 47662 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

دوئل 90دقیقه‌ای ترامپ و هریس

کنعانی: ادعاها درباره صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ اوکراین را رد می‌کنیم

نشست خبری ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران برگزار شد. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه دولت چهاردهم آمادگی خود را برای برگزاری مذاکرات احیای برجام اعلام کرده، آیا تهران از سوی طرف‌های مقابل برجام نیز چنین اراده‌ای را مشاهده و پالسی در این زمینه دریافت کرده است یا نه، گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با برجام روشن است. آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: برجام یک توافق جمعی است و کشورهای عضو این توافق همه تعهداتی بر عهده داشتند و ایران تنها عضوی بود که به تعهدات خود عمل کرد. کنعانی ادامه داد: احیای این توافق مبتنی بر بازگشت طرف‌های مقابل به تعهدات خود در چهارچوب برجام است و این توافق زمانی می‌تواند احیا شود که همه طرف‌ها به تعهدات خود بازگردند. کنعانی با بیان اینکه ایران از میز مذاکره فاصله نگرفته است و مذاکرات را به عنوان راهکار دیپلماتیک برای تحقق منافع خود محل توجه قرار می‌دهد، ادامه داد: توافق برجام یک نمونه از موفقیت چندجانبه‌گرایی در حل موضوعات پیچیده بود و جای تاسف است که برخی از طرف‌های مقابل به تعهدات خود در این زمینه عمل نکردند. کنعانی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با اتهامات مطرح‌شده از سوی برخی از رسانه‌های غربی مبنی بر ارسال سلاح «موشک» از سوی ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین گفت: ما موضع روشنی در ارتباط با تحولات اوکراین و بحران اوکراین داریم و جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند، ما در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و بارها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم. این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت: ما ادعاهای مطرح‌شده مبنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ در بحران اوکراین را قویاً رد می‌کنیم و این اتهامات و ادعاها را ناشی از منویات سیاسی طرف‌هایی می‌دانیم که این اتهامات را مطرح می‌کنند. کنعانی تصریح کرد: این اتهامات از سوی کسانی به ایران مطرح می‌شود که خود تامین‌کننده تسلیحات برای یک طرف جنگ در این بحران هستند و در گسترش این جنگ نقش ایفا می‌کنند.

نخستین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

نخستین مناظره «کاملا هریس»، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و «دونالد ترامپ» کاندیدای جمهوری‌خواه این انتخابات در شهر فیلادلفیای ایالت پنسیلوانیا برگزار شد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: کاملا هریس در پاسخ به نخستین پرسش درباره وضعیت معیشتی مردم آمریکا گفت که وی خود برخاسته از طبقه متوسط است و تصمیم دارد ۱۵ هزار دلار بخشش مالیاتی برای کسب‌وکارهای کوچک فراهم کند. وی همچنین از تصمیم برای وضع بزرگ‌ترین بخشش مالیاتی برای خانواده‌هایی که کودک مدرسه‌ای دارند، خبر داد. کاندیدای دموکرات در ادامه با انتقاد از رویکردهای مالیاتی ترامپ، گفت که وی همان کارهایی را خواهد کرد که پیش از این هم انجام داده بود؛ کم کردن مالیات میلیاردرها و بنگاه‌های اقتصادی. هریس با اشاره به پرونده‌های قضایی ترامپ، گفت: «فکر می‌کنم این مهم است که شما این موضوع را از کسی بشنوید که کارش دادستانی جرائم امنیتی و جنایی، جرائم اقتصادی و دخالت در انتخابات است.» از طرف دیگر، ترامپ در واکنش به این موضع هریس گفت که دموکرات‌ها تلاش می‌کنند از نظام قضایی به عنوان «سلاحی» علیه وی استفاده کنند. رئیس‌جمهوری سابق آمریکا اتهام‌های واردشده علیه وی را کذب و پرونده‌سازی خواند. ترامپ با اشاره به جنگ در غزه و اوکراین، با تکرار ادعاهای پیشین گفت که اگر من رئیس‌جمهوری بودم، این جنگ‌ها رخ نمی‌داد. وی از کاملا هریس به عنوان فردی «ضداسرائیلی» یاد کرد و گفت که اگر هریس رئیس‌جمهوری آمریکا شود، اسرائیل و کل منطقه را به باد خواهد داد. ترامپ با انتقاد از رویکرد دولت فعلی آمریکا در قبال تهران، گفت که ایران در دولت بایدن و هریس یک کشور ثروتمند است. هریس نیز بدون اشاره به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه گفت که اسرائیل حق دارد از خود دفاع کند. وی در عین حال افزود که چگونگی این امر مهم است. کاندیدای دموکرات‌ها بیان کرد، چیزی که می‌دانیم این است که این جنگ باید همین حالا تمام شده و در مورد آتش‌بس و خروج گروگان‌ها توافق صورت گیرد. وی در ادامه گفت: «من همیشه به حق اسرائیل برای دفاع از خود به‌ویژه در برابر ایران و گروه‌های نیابتی آن قائل هستم.» هریس همچنین با اشاره به مسئله ناتو و روسیه، گفت که ایالات‌متحده اتحادی تاریخی در ناتو علیه تهاجم پوتین به اوکراین ایجاد کرده و به نفع منافع آمریکاست که روسیه در این جنگ شکست بخورد. در مقابل ترامپ تاکید کرد که منافع آمریکا این است که این جنگ هر چه سریع‌تر پایان یابد.

تنش سیاسی کاراکاس-مادرید

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، با انتقاد از رای‌گیری احتمالی کنگره اسپانیا در مورد نتیجه انتخابات ۲۸ جولای (هفتم مرداد) بر حاکمیت کشورش تاکید کرد و گفت: ونزوئلا آزاد، حاکم و مستقل از مادرید، اسپانیا و کل جهان است و خواهد بود. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی از دلسی رودریگس، معاون خود خواست تا اعلامیه استقلال ۵ جولای ۱۸۱۱ را به خوسه مانوئل آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا نشان دهد. کنگره اسپانیا قرار است درباره به رسمیت شناختن ادموندو گونزالس اوروتیا، نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا از سوی ائتلاف اصلی اپوزیسیون (پلت‌فرم واحد دموکراتیک یا PUD)، به عنوان «رئیس‌جمهوری منتخب» بحث کند. بر اساس این گزارش، در حالی که دولت اسپانیا در حال حاضر پیروزی احتمالی گونزالس را در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد، طبق صورت‌جلسه گردآوری‌شده از سوی اپوزیسیون این کشور آمریکای جنوبی، کنگره آن پس از بحث و تبادل نظر در این‌باره، امروز چهارشنبه رای‌گیری می‌کند. مادورو در انتقاد شدید از حزب مردمی (PP) و حزب راست افراطی ووکس (Vox) اسپانیا که از ابتکار عمل به بحث گذاشتن موضوع به رسمیت شناختن گونزالس در کنگره دفاع می‌کنند، آنها را «آشغال» توصیف کرد. گونزالس یکشنبه دو هفته گذشته پس از ترک ونزوئلا، به عنوان پناهنده سیاسی وارد اسپانیا شد؛ گونزالس به موجب طرح ادعای پیروزی در انتخابات، به جرائمی از جمله «توطئه» متهم شد و تحت تعقیب سیاسی و قضایی قرار داشت. شورای ملی انتخابات ونزوئلا در تاریخ دوم آگوست (۱۲ مرداد) پیروزی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور را در انتخابات ریاست‌جمهوری با کسب نزدیک به ۵۲ درصد آرا اعلام کرد.

تاکید بر تغییرناپذیری مرزهای بین‌المللی

مهدی سبحانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان، با آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان، دیدار و گفت‌وگو کرد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: در این دیدار سفیر جمهوری اسلامی ایران موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تغییرناپذیری مرزهای بین‌المللی و مخالفت با هرگونه تغییر ژئوپولیتیک و همچنین حمایت از تمامیت ارضی همسایگان را مورد تاکید قرار داد. دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تمامیت ارضی ارمنستان و تغییرناپذیری مرزهای بین‌المللی قدردانی کرد. وی تاکید کرد که مرز ارمنستان و ایران مرز صلح، دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز است و ارمنستان اهمیت ویژه‌ای برای ارتباط با جمهوری اسلامی ایران قائل است و هیچ نیرویی نمی‌تواند ارتباط و اتصال سرزمینی ایران و ارمنستان را قطع کند. وی با تاکید بر اینکه هرگونه رفع انسدادی در داخل خاک ارمنستان تحت کنترل نهادهای داخلی ارمنستان و حاکمیت ملی و سرزمینی آن خواهد بود، تصریح کرد که ارمنستان مخالف هرگونه رفع انسدادی با منطق کریدور است. در این دیدار روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

چین آماده تقویت روابط استراتژیک با روسیه است

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در نشست نمایندگان بلندپایه «کمیسیون امنیت بریکس» اعلام کرد: «بریکس در سیاست خارجی ما اولویت است. ما از ریاست روسیه حمایت می‌کنیم. ما به دنبال همبستگی بیشتر کشورهای عضو بریکس با هدف تضمین برگزاری موفقیت‌آمیز نشست سران کشورهای عضو هستیم.» آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: وزیر خارجه چین ادامه داد، پکن آماده تقویت روابط استراتژیک با روسیه و همچنین ارتقای مفهوم «راهبردی» روابط دو کشور است. وانگ یی همچنین ادامه داد: «چین آماده است تا به‌طور کامل نقش سازوکار رایزنی چین-روسیه را در عملکرد نشست نمایندگان ارشد کشورهای عضو بریکس و اجلاس‌های امنیت استراتژیک در امور امنیتی اجرایی کند.» وی در نشستی با سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت روسیه در سن‌پترزبورگ خاطرنشان کرد که با وجود تغییرات غیرمنتظره در سال‌های گذشته، روابط دو کشور همچنان پویایی سالم و باثباتی دارد. بریکس در سال ۲۰۰۶ از سوی برزیل، روسیه، هند و چین تاسیس شد و آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به آن ملحق شد. در اول ژانویه ۲۰۲۴، مصر، ایران، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و اتیوپی نیز عضویت کامل این گروه را کسب کردند. امسال روسیه ریاست این گروه را بر عهده دارد و اجلاس بریکس از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر در کازان برگزار می‌شود.

بازگشت چپ اسرائیل از دل اعتصاب

پس از تظاهرات شبانه یکشنبه اول سپتامبر  /11 شهریور که طبق تخمین رسانه‌های اسرائیل نیم‌‌میلیون نفر در آن شرکت کردند تا نتانیاهو را مجبور به مذاکره با حماس برای بازگشت 101 گروگان باقی‌مانده کنند، اتحادیه‌های کارگری هم به این اعتراضات پیوستند که هیستادروت، بزرگ‌ترین اتحادیه کارگری اسرائیل، در راس آن قرار داشت. این اتحادیه که نماینده 800 هزار کارگر و ۲۷ اتحادیه است، درخواست اعتصابی را داد که قرار بود از ساعت 6 صبح دوشنبه تا 6 صبح سه‌شنبه ادامه داشته باشد. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: اگرچه این اعتصاب با حمایت اصناف مختلف روبه‌رو شد -تا جایی که خدمات عمومی مدارس، بانک‌ها، مراکز درمانی، خطوط اتوبوس و قطار، فرودگاه‌ها، بنادر و... مختل شد- اما دولت نتانیاهو و شخص بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی از حزب «صهیونیسم مذهبی»، با مراجعه به دادگاه کار، مانع از تداوم آن شدند. درنهایت، آرنون بار-داوید، دبیرکل هیستادروت، از همه کارگران و کارکنان بخش خصوصی و دولتی خواست که اعتصاب خود را بشکنند و از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه به سر کار بازگردند. بار-داوید گفت که صدها هزار معترض با شرکت در اعتصاب نظرشان را به دولت نشان دادند و صدالبته که این اولین قدرت‌نمایی چپ‌های اسرائیل در مقابل نتانیاهو و ائتلاف‌های دست‌راستی او بود. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها