شناسه خبر : 47604 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

حمایت از مصر در برابر تل‌آویو

برنامه هسته‌ای ایران؛ پاشنه‌آشیل سکاندار تازه کاخ سفید؟

روزنامه واشنگتن‌پست در تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته  (ادعا کرده است) که آیا رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده قادر است به تعامل هسته‌ای با جهان برسد یا خیر. هفته پیش، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان ایالات‌متحده مدعی شد ایران قادر است تا پایان سال جاری میلادی از آستانه گریز هسته‌ای عبور کند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: در اوایل این ماه، جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده نیز این ادعا را مطرح کرد که ایران فعالیت‌هایی را انجام داده که در صورت تمایل، تهران را به توسعه کمی و کیفی هسته‌ای بهتر سوق داده است. به ادعای کارشناسان واشنگتن‌پست، تهران به آن حد از پیشرفت در صنعت هسته‌ای رسیده که برای رسیدن به آستانه گریز هسته‌ای دوازده هفته یا کمتر زمان لازم دارد. واشنگتن‌پست می‌نویسد: در هر صورت، چالش رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده این نیست که چگونه از پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران جلوگیری کند، بلکه تصمیم‌گیری در مورد این موضوع است که پس از رسیدن ایران به آستانه گریز هسته‌ای، چه کاری باید انجام دهد. هنری سوکولسکی، مدیر اجرایی مرکز آموزش سیاست عدم اشاعه می‌نویسد که رئیس‌جمهور بعدی ایالات‌متحده باید به‌طور کلی بر چند زمینه تمرکز کند و چند گام حداقلی را در زمینه راهبرد کاهش اشاعه در جهان بردارد. اول اینکه باید بر مسئله ایران متمرکز شود و در این مسیر گام موثری بردارد. رئیس‌جمهور آمریکا باید هیاتی را به منظور گزارش‌دهی تشکیل داده و به ایالات‌متحده و متحدانش مشورت دهد که در صورت رسیدن ایران به آستانه گریز هسته‌ای، مقامات چه کاری باید انجام دهند. سوکولسکی در این زمینه چند پرسش را مطرح می‌کند: چگونه ایالات‌متحده می‌تواند جلوی گذر ایران از آستانه گریز هسته‌ای را بگیرد؟ آیا باید همسایگان ایران را از الگوبرداری از ایران منصرف کند؟ اگر جواب بله است، چگونه باید این کار را انجام دهد؟  دوم اینکه این هیات باید بررسی کند که آیا حمایت ارائه‌شده جو بایدن و دونالد ترامپ به عربستان برای غنی‌سازی اورانیوم، منطقی است یا خیر. کارشناسان ارشد هسته‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفتند که با چنین کمک‌هایی مخالفت کند و هیچ «گزاره‌ای» نمی‌تواند مانع از استفاده سعودی‌ها از این اهرم برای گریز از آستانه هسته‌ای شود. با این حال، سعودی‌ها اصرار دارند که اگر ایران بتواند به آستانه گریز هسته‌ای برسد، آنها نیز به چنین امری اقدام خواهند کرد. رئیس‌جمهور بعدی احتمالاً باید در این زمینه تصمیمی قاطع بگیرد. البته با حضور و نفوذ گسترده چین و روسیه در خلیج‌فارس و به‌ویژه عربستان ‌سعودی، به نظر می‌رسد دسترسی ریاض به فناوری هسته‌ای قریب‌الوقوع خواهد بود. همین امر شاید ایالات‌متحده را به دیپلماسی هسته‌ای جدیدی در خاورمیانه متمایل کند تا جلوی سران سعودی را در مسیر هسته‌ای شدن بگیرد.

واکنش آمریکا به پروژه خط لوله گاز ایران و پاکستان

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌هایی که حاکی از تمایل پاکستان به دریافت معافیت تحریمی از آمریکا برای تکمیل خط لوله گازی ایران-پاکستان است، گفت که واشنگتن به هیچ کشوری، از جمله پاکستان توصیه نمی‌کند که تجارت با ایران را در نظر داشته باشد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: عرب‌نیوز با انتشار این مطلب گزارش داد: خط لوله گازی پاکستان-ایران پروژه‌ای بلندمدت میان تهران و اسلام‌آباد است که بیش از دو دهه با چالش‌هایی از جمله تامین مالی مواجه بوده و اجرای آن به تعویق افتاده است. این خط لوله گاز ایران را به پاکستان انتقال می‌دهد. پاکستان در ماه مارس گفته بود که به دنبال معافیت‌های تحریمی آمریکا برای تکمیل این خط لوله خواهد بود که آمریکا به‌طور علنی اعلام کرده بود از این پروژه حمایت نمی‌کند و درباره خطر تحریم‌ها در صورت تجارت با ایران هشدار داده بود. میلر، در یک نشست خبری در این‌باره گفت: ما به اجرای تحریم‌های خود علیه ایران ادامه می‌دهیم. از همین‌رو، به هر کسی که توافق‌های تجاری با ایران را بررسی می‌کند، توصیه می‌کنیم که پیامدهای این‌گونه توافق‌ها را هم در نظر بگیرد. با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: کمک به پاکستان برای رسیدگی به مسئله کمبود انرژی آن برای آمریکا در اولویت است و ما به گفت‌وگو درباره امنیت انرژی با دولت پاکستان ادامه می‌دهیم. ایران گفته است که تاکنون، دو میلیارد دلار برای احداث این خط لوله در مرزهای خود هزینه کرده و آن را آماده بهره‌برداری برای صادرات گاز کرده است. اگرچه، پاکستان فرآیند احداث را آغاز نکرده و مدت کوتاهی پس از توافق احداث این خط لوله که در سال ۲۰۱۰ امضا شد، اعلام کرد که این پروژه فعلاً، با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران متوقف شده است. 

نگرانی درباره تحولات ونزوئلا

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل درباره تحولات ونزوئلا به خبرنگاران گفت: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل با نگرانی تحولات ونزوئلا را از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ جولای از جمله تصمیم مقامات ونزوئلا برای صدور حکم بازداشت ادموندو گونزالس، نامزد اپوزیسیون ریاست‌جمهوری، دنبال می‌کند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: دفتر دادستانی کل ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد که یکی از دادگاه‌های این کشور حکم بازداشت ادموندو گونزالس، نامزد مخالفان دولت در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری ونزوئلا را صادر کرده است. سخنگوی سازمان ملل افزود: دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار حمایت کامل و احترام به حقوق بشر است. او یادآوری می‌کند که هیچ‌کس نباید مورد بازداشت یا دستگیری خودسرانه قرار گیرد و همچنان از همه طرف‌ها می‌خواهد که اختلافات انتخاباتی را با روش‌های مسالمت‌آمیز حل‌وفصل کنند. دوجاریک تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل از همه احزاب به‌ویژه رهبران سیاسی و حامیان آنها می‌خواهد که از خشونت پرهیز و از الفاظ تحریک‌آمیز و تنش‌زا خودداری کنند. دبیرکل سازمان ملل از تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای حمایت از راه‌حل‌ها بر اساس مذاکره میان ونزوئلایی‌ها با احترام کامل به قوانین بین‌المللی استقبال می‌کند.

تسریع ارسال پدافندهای هوایی به اوکراین

«دیمیتری کولبا»، وزیر خارجه اوکراین در گفت‌وگوی اخیر با «کریستین امان‌پور»، خبرنگار مطرح سی‌ان‌ان، به مسائل بسیاری همچون حملات هوایی شدت گرفته روسیه و نیاز کی‌یف برای دریافت کمک‌های بیشتر از ناتو پرداخت. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: او در بخشی از اظهارات خود، با بیان اینکه «تاخیر در دریافت پدافند هوایی به معنای مرگ است» خواستار دریافت هرچه سریع‌تر پدافندهای هوایی از سوی متحدان اوکراین شد. کولبا همچنین با اشاره به حمله هوایی اخیر روسیه مدعی حمله این کشور به تاسیسات درمانی با موشک‌های بالستیک شد و گفت: «درس و عبرتی که همه باید از این واقعه بگیرند، این است که ارسال پدافندهای هوایی به اوکراین باید تسریع شود.» به اذعان سی‌ان‌ان، این تاسیسات، برای آموزش نیروهای نظامی به کار گرفته می‌شده و هدفی نظامی محسوب می‌شود. البته وی در پاسخ به سوال امان‌پور پیرامون میزان موفقیت پدافندهای هوایی در برابر چنین حمله‌ای گفت: «حتی در صورت داشتن پدافند هوایی، سرنگونی موشک‌های بالستیک دشوار است و تنها راه مقابله با آن، داشتن پدافند پاتریوت است.» با وجود پیشرفته بودن این سامانه و ادعاهای کولبا، اخیراً، روسیه از سرنگونی سه سامانه پاتریوت در اوکراین خبر داد.

برگزاری اجلاس سران بریکس با حضور پزشکیان

میرزاخانی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کازان روسیه، در دیدار با «باکیروف گازینور»، دستیار رئیس‌جمهوری تاتارستان، در مورد روابط دوجانبه و هماهنگی اجلاس سران بریکس به بحث و تبادل نظر پرداخت. گفتنی است، شانزدهمین اجلاس سران بریکس از اول تا سوم آبان‌ماه با حضور رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه در شهر کازان روسیه برگزار خواهد شد. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده: پیشتر کاخ کرملین اعلام کرد که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران دعوت‌نامه‌ای از طرف روسیه برای شرکت در نشست رهبران گروه بریکس در کازان دریافت کرده است. دیمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه تایید کرد که مسعود پزشکیان دعوت‌نامه‌ای از سوی مسکو برای شرکت در نشست سران بریکس در کازان دریافت کرده است. وی گفت: «از هم‌اکنون برای رئیس‌جمهور منتخب ایران دعوت‌نامه‌ای رسمی ارسال شده و امیدواریم آقای پزشکیان در این نشست شرکت کند. ما خوشحال خواهیم شد که او را ببینیم و رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین نیز در حال آماده‌سازی خود برای این ملاقات است.»

حمایت عربستان از مصر

به نقل از خبرگزاری «واس» عربستان، وزارت امور خارجه عربستان در بیانیه خود اظهارات بیان‌شده از سوی تل‌آویو را تنها تلاشی بیهوده برای توجیه نقض مداوم قوانین و هنجارهای بین‌المللی از سوی اسرائیل اعلام کرد و بر همبستگی و حمایت ریاض از قاهره در مقابله با چنین ادعاهایی تاکید کرد. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وزارت امورخارجه عربستان در این بیانیه همچنین نسبت به عواقب این اظهارات تحریک‌آمیز اسرائیل هشدار داده و تاکید کرد که پیامدهای چنین سخنانی می‌تواند تلاش‌های میانجیگری مصر، قطر و ایالات‌متحده آمریکا برای دستیابی به یک آتش‌بس دائم را تضعیف کند. در این بیانیه وزارت امور خارجه عربستان نگرانی خود را نسبت به اینکه ادعاهای اسرائیل به تشدید تنش خطرناک در منطقه دامن می‌زند، ابراز کرد. این وزارتخانه در پایان بیانیه خود ضمن ابراز اهمیت پایان دادن به درد و رنج‌های مردم فلسطین، بر لزوم پیشبرد تلاش‌های هماهنگ بین‌المللی جهت تحقق حق تعیین سرنوشت فلسطینیان و تاسیس کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ به مرکزیت قدس شریف تاکید کرده است. پیش از این وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای تاکید کرده بود: قاهره مخالفت شدید خود را با اظهارات نتانیاهو اعلام و تاکید می‌کند که وی با این صحبت‌ها و درگیر کردن نام مصر درصدد مانع‌تراشی در مسیر دستیابی به توافق و منحرف کردن توجه اسرائیلی‌ها از این مسئله است. در این بیانیه آمده بود: مصر، کابینه اسرائیل را مسئول عواقب چنین اظهاراتی می‌داند که باعث افزایش تشدید اوضاع می‌شود. هدف این سخنان، توجیه سیاست‌های پرخاشگرانه است؛ امری که به تشدید بیشتر تنش در منطقه منجر می‌شود. این وزارتخانه تاکید کرد: مصر بر علاقه خود به ادامه نقش تاریخی در رهبری روند صلح در منطقه به گونه‌ای که باعث حفظ صلح و امنیت منطقه‌ای شود، تاکید می‌کند. این بیانیه پس از آن صادر شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در اظهاراتی مدعی شد که جنبش حماس از طریق مصر و محور «فیلادلفیا» به سلاح دست می‌یابد. همزمان با حملات رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه، نگرانی‌های مصر نسبت به شکل‌گیری یک موج کوچ اجباری به داخل خاک این کشور تشدید شده است. قاهره بارها به رژیم صهیونیستی نسبت به پیامدها و خطرات حمله زمینی به رفح هشدار داده است. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها