شناسه خبر : 47437 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگوی راهبردی بایدن و السیسی

بنیامین نتانیاهو در واشنگتن بر طبل جنگ علیه ایران و استمرار نسل‌کشی فلسطینیان کوبید

کاخ سفید اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر گفت‌وگو کرد تا به تلاش‌های آنها برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای، از جمله برقراری آتش‌بس فوری و توافق برای آزادی گروگان‌ها، رسیدگی کند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: بر اساس این بیانیه، بایدن از السیسی برای رهبری مصمم و تسهیل مذاکراتی که اکنون به مرحله نهایی رسیده است، قدردانی کرد. بایدن و  السیسی در مورد فوریت پایان دادن به این مذاکرات در اسرع وقت توافق کردند. هر دو رهبر و تیم آنها توافق کردند که در روزهای آینده هماهنگی نزدیک را حفظ کنند. کاخ سفید همچنین اعلام کرد بایدن با امیر شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی قطر گفت‌وگو کرد تا به تلاش‌های آنها برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای از جمله از طریق آتش‌بس فوری و توافق برای آزادی گروگان‌ها رسیدگی کند. بر اساس بیانیه کاخ سفید، بایدن از شیخ تمیم برای رهبری مصمم و تسهیل مذاکراتی که اکنون به مرحله نهایی رسیده است، قدردانی کرد. بایدن و شیخ تمیم در مورد فوریت پایان دادن به این روند در اسرع وقت توافق کردند.  رهبران آمریکا و قطر همچنین توافق کردند که در روزهای آینده در هماهنگی نزدیک با یکدیگر باشند. پیش از این، رسانه‌ها اعلام کردند رئیس‌جمهور آمریکا و شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر درباره تلاش‌های میانجیگری مشترک برای پایان دادن به جنگ غزه گفت‌وگو کردند. رهبران آمریکا و قطر در این گفت‌وگوی تلفنی در زمینه تلاش‌های میانجیگری مشترک برای پایان جنگ غزه و همچنین آخرین تحولات غزه گفت‌وگو کردند. رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا همچنین یک روز پس از سفر وزیر خارجه اردن به تهران، با عبدالله دوم، پادشاه این کشور درباره کاهش تنش در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) گفت‌وگو کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا امروز با عبدالله دوم، پادشاه اردن گفت‌وگو کرد. کاخ سفید افزود: رهبران دو کشور درباره تلاش‌ها برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای، از جمله از طریق آتش‌بس فوری و آزادسازی گروگان‌ها، گفت‌وگو کردند. در بیانیه کاخ سفید آمده است: بایدن از دوستی پادشاه اردن قدردانی کرد و بر حمایت بی‌دریغ آمریکا از اردن به عنوان یک شریک و متحد در پیشبرد صلح و امنیت منطقه‌ای تاکید کرد.

سفری برای زمینه‌سازی جنگ

نخستین واکنش ایالات‌متحده آمریکا به ترورهای دوگانه اسرائیل در بیروت و تهران روز ۳۱ جولای از سوی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا بیان شد. بلافاصله پس از ترور هدفمند اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، در ایران و فؤاد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله در لبنان، لوید آستین بار دیگر بر «حمایت بی‌قیدوشرط» آمریکا از اسرائیل تاکید کرد و گفت که در صورت حمله به اسرائیل، آمریکا از آن دفاع خواهد کرد. همزمان با تشدید اقدام‌های تحریک‌آمیز نظامی اسرائیل، بیش از هر زمان دیگری روشن شده است که سخنرانی جنگ‌طلبانه بنیامین نتانیاهو در برابر کنگره آمریکا در واقع باز کردن دروازه‌های جنگ گسترده‌تر منطقه‌ای با حمایت و تشویق قانون‌گذاران آمریکایی بود. آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: در روزهای قبل و بعد از سفر نتانیاهو به واشنگتن، رژیم اسرائیل به بندر حدیده در یمن، مجدل شمس در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه و محله ضاحیه بیروت در لبنان حمله کرد و تعدادی از شهروندان غیرنظامی را به قتل رساند و با ترور هنیه در تهران، مرزهای تازه‌ای را در‌نوردید. تشدید تنش‌ها از سوی اسرائیل در حالی رخ می‌داد که فلسطینیان سیصدمین روز از نسل‌کشی اسرائیل در غزه را پشت سر می‌گذاشتند که بر اثر آن تاکنون دست‌کم ۵۰ هزار نفر کشته ‌شده‌اند و زیر آوار مانده‌اند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر مجروح شده‌اند. در طول هفته گذشته بسیاری از ناظران گمانه‌زنی می‌کردند که پس از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا و دیدارهای او با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین و نامزد جمهوریخواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و دیگر مقام‌های آمریکایی، به او چراغ سبز نشان داده ‌شده که جنایاتش را بدون مانع ادامه دهد. بدون توجه به آنچه پشت درهای بسته گذشته است، نتانیاهو عزمش را برای یک جنگ تمام‌عیار بدون لکنت زبان بیان کرده است. این متهم به جنایات جنگی که به اهدافش در جنگ غزه نرسیده است در واشنگتن بر طبل جنگ علیه ایران و استمرار نسل‌کشی فلسطینیان کوبید.

پاسخ ایران به اقدام جنایتکارانه اسرائیل

علی باقری، سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با حضور در دفتر نمایندگی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین-حماس در تهران، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید شیخ «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس، با «خالد قدومی»، نماینده حماس در تهران گفت‌وگو کرد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: در این دیدار که جمعی از مدیران و کارشناسان وزارت امور خارجه نیز حضور داشتند، باقری ضمن نکوداشت تلاش‌ها و مبارزات و مجاهدت‌های شهید هنیه، شهادت ایشان را به مردم مقاوم و شجاع فلسطین و گروه‌های مقاومت فلسطینی تسلیت گفت. باقری تاکید کرد: شهادت آقای هنیه، اگرچه ضایعه‌ای برای مقاومت است، اما باعث تقویت جبهه مقاومت در فلسطین و منطقه شد و تمام جهان اسلام این ترور جنایتکارانه را محکوم کردند و این شهادت و خون پاک شهید هنیه، باعث تحکیم پیوند و همبستگی ملت فلسطین و ایران شد. سرپرست دستگاه دیپلماسی ابراز اطمینان کرد که «پرچم آزادی و آزادگی که ملت فلسطین بلند کرده، همچنان برافراشته بماند و دولت و مردم ایران از هیچ کوششی در حمایت از آرمان فلسطین دریغ نخواهند کرد؛ چون آرمان و هدف ما یکی است که همان آرمان اسلامی است و این نشانه عزت و مجاهدت مجاهدان ماست که ان‌شاءالله این بیداری اسلامی باعث نابودی اسرائیل خواهد شد». وی با اشاره به ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه اظهار داشت: این اقدام، نقض قوانین بین‌المللی است و جمهوری اسلامی ایران مطابق حقوق و قوانین بین‌المللی، این حق را دارد که واکنش مقتضی در دفاع و صیانت از امنیت و حاکمیت ملی خود نشان بدهد و نقش راهبردی خود را برای تثبیت صلح و ثبات در منطقه به ظهور برساند. باقری با اشاره به تلاش‌های جدی ایران در استفاده از همه ظرفیت‌های حقوقی، سیاسی و رسانه‌ای برای استیفای حقوق و منافع ملی ایران از جمله درخواست برگزاری نشست فوق‌العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد و رایزنی‌های تلفنی با وزرای خارجه و مقامات بسیاری از کشورها و تشریح و تبیین واقعیت صحنه و دیدگاه و سیاست قطعی ایران در پیگیری این موضوع، همچنین درخواست برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پاسخ قطعی و موثر به این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی خواهد داد. 

آشوب در انگلیس

انگلیس این روزها به صحنه تقابل میان پلیس و راست‌گرایان در کف خیابان تبدیل شده و در این راستا انتشار تصاویر و ویدئوهایی از این درگیری‌ها به خوبی گویای میزان و عمق خشونتی است که دو طرف این نزاع درگیر آن هستند. آن‌گونه که سازندگی گزارش داده: بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی رسانه‌های انگلیس، دو هفته گذشته یک پسر ۱۷ساله به نام «اکسل روداکوبانا» متولد کاردیف، پرجمعیت‌ترین شهر ولز که والدینش روآندایی هستند با چاقو به یک مدرسه تابستانی کودکان در ساوت‌پورت انگلیس حمله کرد و در جریان این اقدام خشونت‌آمیز سه دختر که سن آنها ۶، ۷ و ۹ سال گزارش شده، جان باختند و چند کودک و دو بزرگسال نیز زخمی شدند. بعد از این ماجرا بیش از ۳۰ تظاهرات در سرتاسر انگلیس از جمله منچستر، لیورپول، ناتینگهام، لیدز، بلفاست، استوک آن ترنت، بلکپول و هال برگزار شده و اعتراضات در ساوت‌پورت که به اوج خود رسیده بود با دستگیری بیش از ۱۰۰ نفر همراه بوده است. آنچه در مورد این اعتراضات که حالا به یک بحران ملی تبدیل شده باید مورد توجه قرار بگیرد این است که دولت انگلیس به هیچ وجه انتظار چنین حجم عظیمی از خشونت و آنارشی را در زمینه پرونده به قتل رسیدن سه کودک نداشت. بر همین اساس کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر انگلیس صحنه‌های آشوبی را که پس از وقوع حادثه چاقوکشی رخ داد، به عنوان «اعمال یک اقلیت کوچک و بی‌فکر» توصیف کرده و نفرت راست‌گرایان افراطی را محکوم کرد. وی در نخستین اظهاراتش این تحولات داخلی را نوعی از «خشونت‌طلبی و اوباش‌گری راست افراطی» قلمداد کرد. آنچه در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که اقدامات راست افراطی در انگلیس دو جنبه کلی دارد. جنبه اول کمی فراتر از لندن است و به یک سناریوی اروپایی بدل شده است. باید توجه داشت که این جریان اخیراً پس از برگزاری انتخابات سراسری در اروپا توانست در کشورهای زیادی از جمله فرانسه، آلمان، هلند، سوئد و حتی اتریش قدرت را به دست بگیرد و به نوعی تهدید خود را برای دولت‌های حاکم بر پایتخت‌های اروپایی علنی‌تر کند. اما جنبه دوم در لندن تحلیل می‌شود. زمانی که ریشی سوناک، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا از حزب محافظه‌کار به دنبال تصویب لایحه استرداد مهاجران به روآندا بود، بسیاری از هم‌حزبی‌های او با این اقدام موافق بودند و در این میان حزب کارگر با این لایحه مخالفت کرد. برخی از رسانه‌های انگلیس مدعی شدند، روسیه در پشت این شورش‌ها بوده که البته سفارت روسیه در لندن به شدت این ادعاها را رد کرد.

تصمیم‌گیری درباره آتش‌بس در غزه

تارنمای شبکه خبری فرانس ۲۴ در خبری فوری و کوتاه نوشت: بلینکن اعلام کرد یحیی السنوار باید در مورد آتش‌بس در غزه تصمیم‌گیری کند. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: فرانس ۲۴ در ادامه گزارش داد: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا از یحیی السنوار، رهبر سیاسی جدید حماس خواست تا با آتش‌بس در غزه موافقت کند. این گزارش افزود: السنوار که اسرائیل (رژیم صهیونیستی) معتقد است حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) را سازماندهی کرد، پس از ترور (شهادت) اسماعیل هنیه در تهران در دو هفته گذشته، به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس منصوب شد. حماس یحیی السنوار را به عنوان جانشین شهید اسماعیل هنیه تعیین کرد. وی که ۶۲ سال دارد، ریاست جنبش حماس در نوار غزه را بر عهده داشته است. این تصمیم پس از شهادت شهید هنیه در ۱۰ مرداد صورت می‌گیرد که در عملیات کور و بزدلانه رژیم صهیونیستی در تهران به همراه محافظش به شهادت رسید. رژیم صهیونیستی حذف السنوار را یکی از اهداف جنگ علیه غزه اعلام کرده اما تاکنون موفق به چنین کاری نشده است. السنوار در سال ۱۹۸۹ میلادی (۱۳۶۸ شمسی) از سوی یک دادگاه رژیم صهیونیستی به چهار بار زندان ابد به علاوه ۲۵ سال زندان محکوم شد، اما در نهایت بعد از ۲۲ سال حبس در سال ۲۰۱۱ در معامله و مبادله زندانیان آزاد شد؛ وی از جمله رهبران حماس به شمار می‌رود که آمریکا نامش را در فهرست ادعایی افراد تحت تعقیب قرار داده است.