شناسه خبر : 47059 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

پیروزی راست گرایان

آیا احزاب میانه‌رو سد راه افراطی‌های اروپا می‌شوند؟

راست‌های افراطی پیروزی نسبی خود را در انتخابات پارلمان اروپا جشن گرفتند، اما هنوز راست میانه اکثریت را حفظ کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از گاردین درحالی‌که احزاب اصلی کنترل پارلمان اروپا را به دست گرفته‌اند، اتحادیه اروپا با نوعی از ناآرامی روبه‌رو شده است. بنا بر آخرین برآوردها تقسیم کرسی‌ها در پارلمان اروپا که ۷۲۰ نماینده دارد چنین بوده است؛ حزب راست‌گرای مردم اروپا ۱۸۹ کرسی، حزب چپ‌گرای سوسیال‌دموکرات ۱۳۵ کرسی، حزب چپ‌گرای تجدید اروپا ۸۳ کرسی، محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان راست‌گرا ۷۲ کرسی، حزب هویت و دموکراسی ۵۸ کرسی، حزب سبز ۵۳ کرسی، نمایندگان مستقل ۴۵ کرسی و چپ‌گرایان ۳۵ کرسی.

به عبارت دیگر، حزب مردم اروپا (EPP) با کسب ۱۸۹ کرسی همچنان خود را به عنوان بزرگ‌ترین بلوک سیاسی در پارلمان اروپا مطرح کرد و حزب سوسیال‌دموکرات هم با کسب ۱۳۵ کرسی همچنان دومین حزب بزرگ سیاسی اتحادیه اروپا باقی ماند.

با این حال احزابی چون حزب تجدید (لیبرال) و حزب سبز هرکدام با از دست دادن ۱۹ کرسی نتایج «مایوس‌کننده‌ای» داشتند و در برابر احزاب دست راستی چون حزب محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان با کسب ۷۲ کرسی که چهار کرسی بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۹ است ابراز پیروزی کردند.

یورو نیوز هم نوشته است که حدود ۱۸۵ میلیون رای‌دهنده در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در انتخابات پارلمان این اتحادیه شرکت کردند. هرچند احزاب راست افراطی در گوشه و کنار اتحادیه با اقبال عمومی مواجه شدند ولی آرای جلب‌شده از سوی آنها چندان بر پیش‌بینی‌ها منطبق نبوده چنان که اگر اراده سیاسی کافی در میان احزاب میانه‌رو وجود داشته باشد، ائتلاف حامی اروپای واحد همچنان اکثریت کرسی‌های پارلمان را در پنج سال آینده در اختیار خواهد داشت.

بر پایه برآوردهای اولیه روز دوشنبه ائتلاف بزرگ میان حزب راست میانه مردم اروپا (EPP)، سوسیالیست‌ها و دموکرات‌های چپ میانه (S&D) و گروه لیبرالِ تجدید اروپا (Renew Europe) با کسب ۴۰۳ کرسی حدود ۵۶ درصد پارلمان اروپا را در اختیار خود خواهند داشت.

این احزاب سال‌هاست که در سطح اتحادیه اروپا با یکدیگر همکاری کرده و دیوار مستحکمی در برابر ورود راست رادیکال به جریان اصلی سیاست در اتحادیه اروپا بنا کرده‌اند.

گاز روسیه؛ رانده از اروپا، مانده از چین

در حالی که روسیه با از دست دادن بازار گاز اروپا به بازار چین امید بسته بود، گزارش‌ها حاکی از به بن‌بست خوردن مذاکرات دو کشور به خاطر درخواست چین برای امتیازات چشمگیر است. دویچه وله به نقل از فایننشال‌تایمز نوشته است که چین برای دریافت گاز بیشتر از روسیه، قیمت خرید آن را به حدی پایین پیشنهاد داده که تقریباً با گاز یارانه‌ای کرملین برای شهروندان روسی برابری می‌کند.

روسیه قبل از تهاجم نظامی به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، روزانه نزدیک به ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به اروپا صادر می‌کرد، اما هم‌اکنون اتحادیه اروپا تنها ۷۵ میلیون مترمکعب واردات روزانه گاز از روسیه دارد و تا پنج سال آینده کلاً می‌خواهد از گاز روسیه بی‌نیاز شود. حالا چین به همراه ترکیه تنها مشتری دردسترس روسیه برای افزایش صادرات گاز است. آمارهای گمرکی چین نشان می‌دهد، اگرچه این کشور واردات نفت و گاز روسیه را تا حدودی افزایش داده، اما با قیمت بسیار نازلی این محصولات را خریداری می‌کند. برای نمونه چین در سال گذشته میلادی نزدیک به ۳۴ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی و گاز مایع، ال‌ان‌جی، از روسیه به قیمت ۱۹ سنت برای هر مترمکعب خریداری کرده، در حالی که متوسط قیمت گاز در بازارهای اروپایی نزدیک به ۴۳ سنت بوده است. آمارهای گمرکی چین همچنین نشان می‌دهد، طی سال گذشته میلادی برای هر بشکه نفت وارداتی از عربستان ۸۵ دلار و برای هر بشکه نفت روسیه کمی بیشتر از ۷۶ دلار پرداخت شده است. چین با ایران نیز همین رویکرد را سال‌هاست در پیش گرفته؛ به‌طوری که هر بشکه نفت ایران را ۱۳ دلار زیر قیمت و تنها از طریق واسطه‌ها خریداری می‌کند.

روسیه سال‌ها پیش با راه‌اندازی خط لوله «قدرت سیبری» صادرات گاز به چین را آغاز کرد، اما به خاطر از دست دادن بازارهای اروپایی، مذاکرات با چین برای احداث خط لوله «قدرت سیبری ۲» را آغاز کرده تا حجم صادرات روزانه گاز طبیعی خود به بازارهای چین را به ۱۳۵ میلیون مترمکعب برساند.

منابع آگاه به فایننشال‌تایمز گفته‌اند که چین برای خرید گاز بیشتر از روسیه قیمتی را پیشنهاد داده که تقریباً با نرخ گاز روسیه برای شهروندان خودش برابری می‌کند. آمارهای آژانس بین‌المللی انرژی نشان می‌دهد، دولت روسیه برای شهروندان خود در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۸ میلیارد دلار یارانه پنهان گاز داده است. یارانه پنهان یعنی اختلاف قیمت گاز برای شهروندان روسیه در مقایسه با بازارهای خارجی. اکنون چین با پیشنهاد جدید در واقع خواستار دریافت یارانه پنهان دولت روسیه برای شهروندان چینی است. منابع آگاه با «غیرقابل‌قبول» خواندن پیشنهاد چین می‌گویند، مقامات روسیه این پیشنهاد را رد کرده‌اند.

بیوه رهبر داعش؛ بغدادی 9 زن ایزدی را به خانه آورد

همسر نخست رهبر داعش که در زندانی در عراق به سر می‌برد، طی گفت‌وگویی با بخش عربی بی‌بی‌سی جزئیات تازه‌ای را از زندگی خصوصی خود با ابوبکر بغدادی روایت کرده است. أم حذیفه در سال ۱۹۷۶ در یک خانواده محافظه‌کار عراقی به دنیا آمد و در سال ۱۹۹۹ با ابراهیم عوض البدری، که بعدها با نام مستعار ابوبکر بغدادی شناخته شد، ازدواج کرد.

به گفته أم حذیفه، همسرش که فارغ‌التحصیل رشته حقوق اسلامی از دانشگاه بغداد بوده، تا پیش از بازداشت از سوی نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۰۴ میلادی فردی مذهبی بود ولی افراط‌گرا نبود. أم حذیفه می‌گوید که «او (ابوبکر بغدادی) از مشکلات روانی رنج می‌بُرد». و وقتی علت را از همسرم پرسیدم، او گفت که «نمی‌توانی بفهمی که چه بلایی بر سرم آمده است».

أم حذیفه بدون اینکه صراحتاً چنین چیزی از همسرش شنیده باشد ولی معتقد است که «او در طول بازداشت مورد شکنجه جنسی قرار گرفته بود».

أم حذیفه در ادامه این گفت‌وگو روایت کرده که به همکاری شوهرش با یک گروه شبه‌نظامی شک کرده بود ولی شواهدی برای آن پیدا نمی‌کرده اما با این حال به او هشدار داده که «به بیراهه رفته‌ای».

به گفته أم حذیفه، او از سال ۲۰۰۷ تارک دنیا شده بود و به دلیل مخالفت آقای بغدادی اجازه تماشای تلویزیون یا استفاده از فناوری‌های مدرن از قبیل تلفن همراه را نداشته است. با این حال او پنهانی و در غیاب همسرش به تماشای تلویزیون می‌نشسته است و در یکی از همین روزها و پس از آنکه آقای بغدادی با وعده آموزش شنا به پسرانش با آنها به سفر رفته بود، او شوهرش را به عنوان خلیفه خودخوانده خلافت اسلامی داعش در حال خطابه در مسجدی در موصل می‌بیند.

أم حذیفه می‌گوید: «ما در ژانویه ۲۰۱۲ به حومه ادلب در سوریه نقل مکان کردیم و آنجا برای من کاملاً مشخص شد که او امیر [رهبر] است.» او همچنین مدعی شده که شوهرش را به خاطر دست داشتن در ریخته شدن «خون مردم بی‌گناه» به چالش کشیده و چندباری هم تلاش کرده تا از چنگ داعش بگریزد که همواره بی‌ثمر بوده است.

به گفته همسر نخست آقای بغدادی، او بلافاصله پس از ایراد خطبه در موصل، دختر ۱۲ساله‌اش به نام امیمه را به عقد اسلامیِ دوستش منصور درآورد که سپس عهده‌دار امور خانواده رهبر داعش شد. 

أم حذیفه در ادامه این گفت‌وگو توضیح داده که پس از آنکه در آگوست ۲۰۱۴ دختری به نام نسیبه را به دنیا آورد که دارای ناراحتی قلبی مادرزادی بود، همسرش ۹ دختر و زن ایزدی را که بین ۹ تا ۳۰ سال سن داشتند، با خود به خانه آورد؛ رخدادی که او آن را «شوکه‌کننده» توصیف می‌کند.

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۹ به مخفیگاه آقای بغدادی در شمال غرب سوریه یورش بردند. آقای بغدادی یک جلیقه انفجاری را در گوشه‌ای از تونل منفجر کرد و خود و دو کودک را کشت، در حالی که دو زن از چهار همسرش نیز در جریان تیراندازی‌های دو طرف کشته شده بودند.

اما أم حذیفه با هویت جعلی در ترکیه زندگی می‌کرد و در سال ۲۰۱۸ دستگیر و به عراق بازگردانده شد.

سودان در آستانه بزرگ‌ترین بحران انسانی

مدیر برنامه جهانی غذا نسبت به پیامدهای انسانی ناشی از درگیری‌های جاری در سودان هشدار داد. به گزارش ایلنا به نقل از سی‌بی‌اس، «سیندی مک‌کین»، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذای سازمان ملل هشدار داد که درگیری‌های جاری در سودان تهدیدی برای تبدیل شدن به بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان است. مک‌کین بر اهمیت دسترسی ایمن و نامحدود این سازمان برای رساندن غذا به کشور جنگ‌زده سودان تاکید کرد.

او افزود: «این امکان حقیقی وجود دارد که سودان شدن به بزرگ‌ترین بحران انسانی در جهان تبدیل شود. ما به سختی غذا به این کشور وارد می‌کنیم و نمی‌توانیم در مقیاس بزرگ وارد عمل شویم.»

این مقام سازمان ملل با اشاره به اینکه احتمالاً در ماه‌های آینده وضعیت دشوارتر می‌شود، گفت: «ما همچنین در حال ورود به فصل خشکسالی هستیم که اغلب کار کامیون‌های ما را حتی اگر بتوانند وارد شوند، بسیار دشوار می‌کند.»

او با مقایسه موانع موجود در سودان با موانعی که بر سر راه برنامه جهانی غذا برای تحویل غذا به مردم غزه وجود دارد، ادامه داد: «ما به گذرگاه‌های بیشتر و دسترسی ایمن و بدون مانع نیاز داریم.»

مک‌کین در پایان هشدار داد: «نکته آخر این است که اگر به آنجا نرسیم، مردم از گرسنگی خواهند مرد.» 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها