شناسه خبر : 47272 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جنگ و صلح در لبنان

نگرانی دموکرات‌ها از محبوبیت ترامپ بعد از عملیات ترور

اوایل هفته گذشته خبری مثل توپ در رسانه‌های جهان ترکید. دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا حین سخنرانی انتخاباتی در جمع طرفدارانش در پنسیلوانیا ترور شد. تروری که البته ناموفق بود و تنها خراشی سطحی روی گوش راست رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا ایجاد کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، در یک گردهمایی انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در پنسیلوانیا، صدای شلیک چندین گلوله شنیده شد و بلافاصله تصاویری از صورت خونین ترامپ منتشر شد. سی‌ان‌ان گزارش داد که ترامپ در این تیراندازی مجروح شده است اما جراحت بسیار جزئی است. واشنگتن‌پست هم نوشت که علاوه بر فرد تیرانداز، یک نفر دیگر نیز هدف شلیک قرار گرفته و کشته شده است. یک شهروند آمریکایی که آتش‌نشان بود و خود را سپر دفاع همسر و فرزندش کرد و کشته شد.

البته در این ترور ضارب ترامپ جان سالم به در نبرد و اداره تحقیقات فدرال آمریکا اعلام کرد، تروریست که مردی ۲۰ساله به نام توماس متیو کروکس و اهل بتل پارک ایالت پنسیلوانیاست کشته شده است و تحقیقات درباره انگیزه او از این ترور ادامه دارد.

پس از این ترور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و نامزد جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا به رونی جکسون، پزشک شخصی خود گفته است که از زنده ماندن خود شگفت‌زده است. او گفته بود که یک نمودار جان او را نجات داده است.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، ترامپ توضیح داد در حالی که در مقابل حامیانش در ایالت پنسیلوانیا آمریکا ایستاده بود، به نموداری اشاره می‌کرد که آمار مهاجرت را روی صفحه نمایش سمت راستش نشان می‌داد و هنگامی‌که چرخید تا به آن اشاره کند، گلوله‌ها به بیرون شلیک شدند و فقط به گوش راست او اصابت کردند، در حالی که می‌توانستند به مغز او نفوذ کنند. ترامپ در مصاحبه‌های دیگری گفت که خدا او را نجات داده است.

پس از ترور نافرجام ترامپ، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا این اتفاق را محکوم کرد و گفت این ترور نباید در آمریکا اتفاق می‌افتاد. پس از آن موج همدردی سران کشورهای جهان شکل گرفت و همگی این ترور را محکوم کردند.

با این حال بسیاری از رسانه‌های آمریکایی نوشتند که این ترور نافرجام شانس نامزد جمهوری‌خواه را برای پیروزی در انتخابات بالا برده است. هرچند که پیش از ترور هم نظرسنجی‌ها از پیشتازی ترامپ خبر دادند. نتایج آخرین نظرسنجی پیش از ترور ترامپ نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در همه هفت ایالت سرنوشت‌ساز و تعیین‌کننده در نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ از جو بایدن جلو افتاده است. به گزارش ایرنا از تارنمای هیل نظرسنجی جدید روزنامه تایمز و تارنمای «سِی ۲۴» (24SAY) نشان داد بایدن در ایالت‌های مهمی همچون آریزونا، جورجیا، میشیگان، نوادا، کارولینای شمالی، پنسیلوانیا و ویسکانسین از ترامپ عقب افتاده است. بر اساس این نظرسنجی، در میشیگان و پنسیلوانیا رقابت بایدن و ترامپ تنگاتنگ است. ترامپ در میشیگان ۴۲ درصد و بایدن ۴۰ درصد آرا را کسب کرد. در پنسیلوانیا، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا (ترامپ) با کسب ۴۳ درصد آرا از بایدن رئیس‌جمهوری فعلی با ۴۰ درصد آرا جلو افتاد.

ترامپ در سه ایالت کلیدی کارولینای شمالی، جورجیا و نوادا با چهار نقطه اختلاف از بایدن پیشی گرفت. وی توانست با کسب ۴۴ درصد حمایت در کارولینای شمالی و جورجیا از بایدن با ۴۰ درصد آرا در این دو ایالت جلو بیفتد.

در نوادا، نامزد رسمی جمهوری‌خواهان ۴۶ درصد و بایدن ۴۲ درصد آرا را کسب کرد که بالاترین سهم حمایت از ترامپ در بین ایالت‌های هدف نظرسنجی بوده است.

ترامپ همچنین در ویسکانسین با پنج درصد اختلاف توانست ۴۳ درصد آرا را کسب کند.

در آریزونا ترامپ با کسب ۴۴ درصد آرا در مقابل رقیب خود بایدن با کسب تنها ۳۷ درصد آرا جلو افتاد. در آریزونا ۱۰ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و پنج درصد دیگر گفتند به رابرت اف کندی جونیور نامزد مستقل انتخابات رای خواهند داد.

این نظرسنجی بعد از اولین مناظره ترامپ و قبل از تلاش نافرجام برای ترور او انجام شده است.

در هفته‌های اخیر بسیاری از دموکرات‌ها درباره توانایی بایدن برای نه‌تنها شکست دادن ترامپ در انتخابات ماه نوامبر (آبان)، بلکه حتی ادامه خدمت برای دور دوم ریاست‌جمهوری‌اش ابراز نگرانی کرده‌اند و این نگرانی‌ها بعد از مناظره ضعیف او تشدید شده است، اما جو بایدن تاکنون حاضر به کناره‌گیری از این رقابت نشده است. آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه 5 نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان‌ ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهارساله ریاست‌جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.

سناریوهای جنگ و صلح در لبنان

احتمال گسترش جنگ اسرائیل و غزه به لبنان در هفته‌های گذشته در رسانه‌ها و تحلیل‌های جهان بارها مطرح شده است. حالا مهر به نقل از مرکز مطالعاتی الزیتونه  به بررسی تشدید تنش در مرزهای لبنان و اسرائیل و احتمال حمله فراگیر تل‌آویو به لبنان پرداخته است.

این گزارش تاکید می‌کند که همزمان با گسترش تنش در نوار غزه بعد از گذشت ۹ ماه و در حالی که هنوز هیچ افقی برای پایان جنگ مشخص نیست، جبهه جنوبی لبنان هم شاهد تنش‌های بی‌سابقه‌ای بوده است. در این گزارش به سناریوهای احتمالی پرداخته شده و آمده است که اولین گزینه، گزینه عملیات نظامی محدود است که متضمن انجام برخی حملات فشرده هوایی علیه برخی اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان و ضاحیه جنوبی بیروت است.

دومین گزینه، جنگ فراگیر است که در اصطلاح نظامی اسرائیل با عنوان جنگ سوم لبنان یا جنگ اول شمال معروف شده، و ممکن است در نتیجه حمله همه‌جانبه اسرائیل به لبنان شکل گیرد.

گزینه سوم، سازش سیاسی در منطقه است و در شرایطی که جبهه شمالی اسرائیل در نتیجه درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل شعله‌ور است، اما همچنان واسطه‌ها و میانجی‌ها در حال مذاکره با دو طرف هستند و بدون اینکه اخبار این مذاکرات به رسانه‌ها درز پیدا کند، تلاش می‌کنند کنترل اوضاع از دست خارج نشود.

گزینه چهارم توقف جنگ غزه است. این اتفاق سحرآمیز می‌تواند تنش در جبهه شمالی اسرائیل را هم متوقف کند، اما به نظر می‌رسد اسرائیل تمایلی به توقف جنگ ندارد.

سناریوی پنجم فعال‌سازی سیاست «درگیری بین جنگ‌ها» است. منظور از این سیاست گسترش دامنه ترورها در لبنان و سوریه و ایران و حمله به مراکز کنترل و فرماندهی و انبارهای تسلیحات و موشک‌هاست که این سناریو همچنان بر روی میز قرار دارد و ممکن است در آینده بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. این سناریو باعث می‌شود حزب‌الله لبنان به سمت جنگ فراگیر گرایش پیدا نکند.

تلاش داعش برای احیا

فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد که گروه تروریستی داعش در مقایسه با سال گذشته میلادی حملات خود در سوریه و عراق را دو برابر کرده است و برای احیای دوباره خود تلاش می‌کند.

به گزارش ایسنا سنتکام توضیح داد که داعش از ژانویه تا ژوئن سال جاری مسئولیت ۱۵۳ حمله در عراق و سوریه را بر عهده گرفت، به این شکل داعش در مسیر خود برای دو برابر کردن تعداد حملاتی است که در سال ۲۰۲۳ مسئولیت آنها را بر عهده گرفت.

فرماندهی مرکزی آمریکا در ادامه گزارش خود افزایش تعداد این حملات را حاکی از تلاش داعش برای احیای دوباره خود پس از چند سال کاهش قدرتش دانست.

ماه گذشته استان صلاح‌الدین عراق هدف بزرگ‌ترین حمله پس از حمله سال گذشته داعش به یکی از پایگاه‌های نظامی آن قرار گرفت.

وزارت دفاع عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک افسر که فرمانده یکی از تیپ‌ها بوده به همراه تعدادی از نیروهای این تیپ در مقابله با حمله تروریست‌ها جان خود را از دست دادند.

دو روز بعد در حمله دیگری که توسط یک گروه شبه‌نظامی وابسته به داعش به پایگاه ارتش عراق در نزدیکی شهر کرکوک رخ داد، یک سرباز این ارتش کشته شد و دو تن دیگر زخمی شدند.

در پی این تحولات نیروهای امنیتی عراق عملیات نظامی گسترده‌ای را برای تعقیب و بازداشت عاملان این حملات در سه محور کرکوک، صلاح‌الدین و دیالی آغاز کردند.

سازمان ملل در گزارشی در ماه ژانویه گذشته اعلام کرد که طبق ارزیابی‌هایش داعش هنوز حدود سه هزار تا پنج هزار عضو در عراق و سوریه دارد.

افغانستان در تهاجم بلایای آسمانی

طوفان و بارش شدید باران در شرق افغانستان، ده‌ها نفر را به کام مرگ کشاند. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، طوفان و بارش شدید باران در شرق افغانستان جان‌ باختن و زخمی ‌شدن شماری از شهروندان این کشور را در پی داشت.

بر اساس اخبار رسیده در نتیجه این حادثه طبیعی، دست‌کم ۳۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

صدیق‌الله قریشی، مدیر اداره اطلاع‌رسانی و فرهنگ ولایت ننگرهار افغانستان اعلام کرد که در میان جان‌باختگان این حادثه، نام پنج نفر از اعضای یک خانواده به چشم می‌خورد که در پی فروریختن سقف خانه، در منطقه سرخ‌رود درگذشته‌اند و علاوه بر این چهار نفر دیگر از اعضای این خانواده نیز زخمی شده‌اند. قریشی افزود: در میان جان‌باختگان و زخمی‌شدگان نام چندین زن و کودک به چشم می‌خورد. طوفان شمار زیادی از دارایی‌ها و محصولات کشاورزی را در نقاط مختلف ولایت از بین برده است.