شناسه خبر : 47062 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شکست مسکن دولتی

با پایان دولت سیزدهم، طرح نهضت ملی مسکن به مقصد نرسید

ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در عرض چهار سال عمر دولت سیزدهم، وعده‌ای بود که از ابتدا به عقیده کارشناسان نشدنی به نظر می‌رسید. وعده‌ای که پیش از این از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت‌های نهم و دهم داده شده و هنوز که هنوز است دولت‌های مختلف درگیر تحویل واحدهای این طرح هستند. آن‌گونه که شرق گزارش داده: این طرح در سال‌های گذشته با انتقادهای تندوتیز کارشناسان مواجه بوده است. با این حال طرح نهضت ملی مسکن که در واقع الگویی از مسکن مهر شکست‌خورده به‌شمار می‌آید، حالا در آستانه انتخابات دستاویز تبلیغات و دستاوردسازی شده است. این در حالی است که بنا بر اعلام وزارت راه و شهرسازی نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از این طرح کلنگ خورده و گزارش‌ها حاکی از سرعت پایین تکمیل طرح است. محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در فروردین امسال به ایلنا گفته است که پیش از این ساخت 8 /1 میلیون واحد مسکونی با پیشرفت فیزیکی ۲۵ درصد در حال اجرا بود اما پیشرفت فیزیکی پروژه همچنان در حد ۲۵ درصد مانده است. او با تاکید بر اینکه در مجموع سرعت پیشرفت فیزیکی پروژه نهضت ملی مسکن کند است، گفته: «دلیل این کاهش سرعت پیشرفت فیزیکی هم این است که در حال حاضر قیمت تمام‌شده ساخت مسکن افزایش پیدا کرده است. همین روند افزایش نرخ دلار بر پیشرفت فیزیکی تمام پروژه‌ها از جمله ساخت مسکن و نهضت ملی مسکن تاثیر می‌گذارد. در واقع قیمت‌ها آنقدر مواج شده که قیمت تمام‌شده ساخت مسکن دیگر قابل پیش‌بینی نیست؛ چراکه این افزایش نرخ دلار بر تمام بازارها اثرگذار است. قاعدتاً در قراردادهای نهضت ملی مسکن باید نرخی برای تعیین قیمت تمام‌شده قید شود و قیمت‌ها مشخص باشند، اما مشکل این است که قیمت‌ها به شدت شناور هستند و انبوه‌سازان نمی‌توانند با یک قیمت ثابت و غیرقابل انعطاف قرارداد منعقد کنند.» از آن‌سو بانک‌ها زیر بار پرداخت تسهیلات به این طرح نمی‌روند. بر اساس قانون جهش تولید مسکن، بانک‌ها باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان در سال برای ساخت مسکن حمایتی اختصاص دهند. 

شتاب ارزی به واردات خودرو

 واردات خودرو در آخرین روزهای عمر دولت سیزدهم شتاب گرفته است. رئیس کل گمرک ایران اعلام کرد که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۲۰ خرداد تعداد ۱۲ هزار و ۷۰۴ دستگاه خودرو سواری نو وارد محوطه گمرکی شده است. محمد رضوانی‌فر همچنین تاکید کرده که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۲۰ خرداد تعداد چهار هزار و ۱۵ دستگاه خودرو سواری نو از گمرکات کشور ترخیص قطعی و وارد کشور شده که ارزش این تعداد خودروهای وارداتی به کشور 

۸۸ میلیون دلار است. آن‌گونه که دنیای اقتصاد گزارش داده: طبق اظهارات وی سال گذشته ۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۲۱۸ میلیون دلار وارد کشور شده است، که تعداد خودروهای ترخیص قطعی‌شده از گمرکات و وارده به کشور در سال جاری، معادل ۴۰ درصد از خودروهای وارداتی در کل سال ۱۴۰۲ است. به گفته رضوانی‌فر، از مجموع خودروهای موجود در محوطه گمرکی شش هزار و ۴۳۴ دستگاه به گمرک اظهار شده و در حال انجام تشریفات گمرکی است و تعداد شش هزار و ۲۷۰ دستگاه هنوز به گمرک اظهار نشده است. رئیس کل گمرک ایران به این موضوع نیز اشاره کرده که از تعداد خودروهای اظهارشده به گمرک، هزار خودرو دیگر در چند روز آینده از گمرک ترخیص قطعی می‌شود. اظهارات رئیس کل گمرک ایران از شتاب ورود خودروهای خارجی به کشور در سال جدید حکایت دارد، در نتیجه به نظر می‌رسد سیاست‌گذار خودرو در روزهای پایانی دولت سیزدهم درصدد ارائه کارنامه‌ای قابل ‌قبول در واردات خودرو است. در ماه‌های پایانی سال گذشته که انتقادهای زیادی به واردات قطره‌چکانی خودرو وارد شد، گزارش‌هایی از سوی سازمان توسعه تجارت و گمرک جمهوری اسلامی مبنی بر ارز تخصیصی به خودروسازان مونتاژی (بخش خصوصی) منتشر شد.

عوارض خروج از کشور 520 هزار تومان شد

بر اساس لایحه بودجه سال جاری، عوارض خروج از کشور برای هر نفر ۵۲۰ هزار تومان تعیین شد که ۱۲۰ هزار تومان نسبت به سال قبل افزایش یافته است. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: طبق جدول تعرفه‌های درآمدهای دولت، عوارض خروج از کشور برای هر نفر در سال جاری در سفر اول 

۵۲۰ هزار تومان تعیین شده است. البته عوارض خروج از کشور برای سفر دوم به میزان ۵۰ درصد و سفرهای سوم و بیشتر به میزان صد درصد افزایش خواهد یافت. گفتنی است عوارض خروج از کشور برای هر نفر در سال گذشته در سفر اول ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. بر این اساس عوارض خروج از کشور برای هر نفر نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین پیش‌بینی شده درآمد دولت از محل عوارض خروج از مرزهای کشور 4 /362 میلیارد تومان باشد که نسبت به رقم ۳۴۳۱ میلیاردتومانی در لایحه بودجه سال قبل 1 /27 درصد افزایش داشته است.

همچنین عوارض خروج زائران حج تمتع عمره برای هر نفر ۱۷۲ هزار تومان تعیین شده که نسبت به رقم ۱۳۲ هزار تومان در سال گذشته ۴۰ هزار تومان، معادل 3 /30 درصد، بیشتر شده است. عوارض خروج هوایی برای زائران عتبات عالیات ۴۵ هزار تومان و عوارض خروج زمینی و دریایی نیز برای این مسافران ۱۵ هزار تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است.

ثبت‌نام اینترنتی کارت‌های سوخت بنزین نوشماره

محمد صادقی، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: به‌منظور اجرای مناسب این طرح ملی، لازم است اطلاعات تکمیلی از جمله کد اقلام اطلاعاتی خودرو در کنار محتوای رشته از سوی شرکت پژوهش و توسعه ناجی به این شرکت ارسال شود که تاکنون محقق نشده است. آن‌گونه که ایلنا گزارش داده؛ وی افزود: همه زیرساخت‌های مورد نیاز ثبت‌نام اینترنتی کارت هوشمند سوخت المثنی آماده‌سازی شده و سامانه نیز فعال است؛ اما تا زمانی که اطلاعات مورد نیاز از جمله پلاک و کلید شناسایی خودرو (VIN) از سوی شرکت پژوهش و توسعه ناجی در اختیار وزارت نفت قرار نگیرد، امکان شناسایی و ابطال کارت سوخت پیشین، استعلام بیمه شخص ثالث و ثبت‌نام اینترنتی کارت سوخت المثنی محقق نخواهد شد؛ این سامانه نیز مانند دیگر بسترهای مشابه برمبنای اطلاعات پایه‌ای فعالیت می‌کند. مدیر سامانه هوشمند شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید کرد: هم‌اکنون ثبت‌نام کارت سوخت خودروهای نوشماره آغاز شده است، اما ادامه فرآیند تولید این کارت‌ها پس از ارائه اطلاعات از سوی شرکت پژوهش و توسعه ناجی امکان‌پذیر خواهد بود. صادقی گفت: تولید کارت سوخت نیازمند اطلاعات پایه است، اما تاکنون کدهای مرتبط با اطلاعات پایه خودروها و شماره پلاک خودروها و نیز شماره وی‌آی‌ان (VIN) در اختیار این شرکت قرار نگرفته است. مدیر سامانه هوشمند شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی بیان کرد: دارندگان خودروهای نوشماره هم‌اکنون می‌توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی FCS.niopdc.ir  نسبت به ثبت درخواست کارت سوخت خود اقدام کنند، اما فرآیند تولید کارت سوخت پس از اخذ اطلاعات تکمیلی برای این درخواست‌ها انجام می‌شود.

حذف تعهد ارزی محصولات دانش‌بنیان

 عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات قله موفقیت است، از این‌رو با توجه به اهمیت این موضوع در دولت موفق شدیم که رفع تعهد ارزی محصولات دانش‌بنیان را برداریم. آن‌گونه که فارس گزارش داده؛ او افزود: در واقع موفق شدیم که ارز صادراتی کالاهای دانش‌بنیان به‌ جز محصولات کامودیتی در صورت صادرات برای صادرکننده باشد. وزیر صمت اظهار داشت: این موضوع با بانک مرکزی مطرح و مصوب شده و دولت ابلاغ کرده و به‌زودی اجرایی می‌شود. او افزود: به شدت معتقدم که مذموم نیست اگر سرمایه به کشوری دیگری برود که از آن ارزش افزوده ایجاد کند و به نفع خودتان پول تولید کنید؛ مثلاً در آفریقا کشت فراسرزمینی کنید و آن محصول تولیدی را از آنجا صادر کنید و پول آن را به کشور بیاورید و برای همیشه ایرانی بمانید. وی در ادامه با اشاره به بسته حمایت از صادرات محصولات دانش‌بنیان اظهار داشت: بر اساس این بسته اگر صادرکننده محصولات دانش‌بنیان بین ۵۰ تا ۵۰۰ هزار دلار صادرات داشته باشد، دو امتیاز از سوی وزارت صمت به آن تعلق می‌گیرد؛ اول اینکه از بالاترین اولویت تخصیص ارز برای واردات ماشین‌آلات و مواد اولیه برخوردار می‌شود و دوم اینکه صادرکننده به کمیسیون ماده یک مقررات صادرات و واردات جهت اعمال تعرفه بالاتر برای واردات محصولات مشابه معرفی می‌شود تا دیگر کسی نتواند آن کالا را وارد کند. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: اگر رقم صادرات از ۵۰۰ میلیون دلار تا یک میلیون دلار افزایش یافت، حمایت‌های بیشتری مشمول صادرکنندگان می‌شود و مدیریت ثبت سفارش واردات محصولات مشابه به دفتر تخصصی می‌رود.

ورود یک پلت‌فرم حمل‌ونقل هوایی به بورس

محمود گودرزی با بیان اینکه بازار سرمایه در ایران منزوی شده است، افزود: تلاش ما در بورس تهران این است که بازار سرمایه از انزوای فعلی، خارج شود و در همین رابطه، در تلاش هستیم تا نشست هیات‌مدیره فدراسیون بورس‌های آسیا و اروپا (FEAS) را همزمان با برپایی رویداد نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در جزیره کیش طی آبان‌ماه امسال برگزار کنیم. آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: مدیرعامل شرکت بورس تهران سپس، با اعلام اینکه اندازه بازار مالی در ایران، حدود ۱۷ /۵ هزار همت است، تصریح کرد که کمی بیشتر از ۵۰ درصد ارزش این بازار به ارزش بازار سهام در بورس و فرابورس و کمتر از ۵۰ درصد نیز به بازار پول برمی‌گردد. گودرزی با بیان اینکه نظام مالی کشور دیگر توان تامین مالی را ندارد، افزود: مسئله نگران‌کننده دیگر این است که بازار سرمایه نیز حال و روز خوبی ندارد و نقش این بازار در تامین مالی در ایران، حدود ۱۰ درصد بیشتر نیست، بنابراین دستیابی به نرخ رشد هشت‌درصدی برای اقتصاد کشور با وضعیتی که نظام بانکی و بازار سرمایه با آن مواجه است، رویایی بیش نیست. گودرزی در ادامه، با اشاره به آمادگی یک پلت‌فرم حمل‌ونقل هوایی برای ورود به بورس، از اتاق تهران خواست تا موضوع ورود کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه را از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو مطالبه کند تا این افراد نظرات و دیدگاه‌های خود را در این رابطه به صراحت اعلام کنند. وی تصریح کرد که ورود کسب‌وکارهای نوپا و دانش‌بنیان به بازار سرمایه، دست‌کم می‌تواند امید را به جوانان نخبه که همچنان در داخل کشور مانده‌اند، برای ادامه فعالیت‌های خود بازگرداند. در ادامه و پیرو پیشنهاد مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تهران، محمود نجفی‌عرب توضیح داد که اتاق تهران بنا دارد برای آشنایی با برنامه کاندیداها و همچنین تبیین انتظارات بخش خصوصی جلساتی را با حضور کاندیداها برگزار کند. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها