شناسه خبر : 47871 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تکاپوی دیپلماتیک ایران در خاورمیانه

عراقچی: ابتکاراتی برای آتش‌بس در غزه و لبنان وجود دارد

افزایش تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران طی روزهای اخیر، سفرهای متوالی سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه به دوحه، لبنان و سوریه را در شرایطی که منطقه ملتهب‌ترین دوران خود را تجربه می‌کند، برجسته کرده است. سفرهای منطقه‌ای آقای عراقچی یک روز پس از اقدام تلافی‌جویانه ایران در پاسخ به اقدامات اخیر اسرائیل از دوحه آغاز شده است. به نظر می‌رسد ایران تلاش دارد در کنار اقدامات دفاعی و مشروع خود، با همکاری کشورهای همسایه و بازیگران کلیدی در سطح جهانی از تشدید تنش‌ها و درگیری‌های گسترده جلوگیری کند. سیدعباس عراقچی روز شنبه هفته گذشته و در بدو ورود به دمشق درباره اهداف خود از این سفر گفت. عراقچی در جمع خبرنگاران و در تشریح اهداف سفر خود به سوریه گفت: هدف از این سفر ادامه رایزنی‌ها در مورد تحولات منطقه است. ما در بیروت رایزنی‌های خوبی با مقامات لبنان داشتیم و در همین چهارچوب برای ادامه رایزنی‌ها سفر به دمشق انجام شد. آن‌گونه که ایسنا گزارش داده: عراقچی با «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر، «نبیه بری»، رئیس پارلمان و همچنین جمعی از شخصیت‌ها و نخبگان فرهنگی و سیاسی و پارلمانی لبنان دیدار و گفت‌وگو و بر حمایت تهران از بیروت در مقابل تجاوزگری رژیم صهیونیستی تاکید کرد. وزیر خارجه ایران با بیان اینکه «ما همواره با مقامات سوریه و لبنان در مورد تحولات منطقه رایزنی‌های نزدیکی داشته‌ایم»، ادامه داد: مهم‌ترین بحث در حال حاضر موضوع آتش‌بس در لبنان و غزه است؛ در این زمینه ابتکاراتی وجود دارد و رایزنی‌هایی صورت گرفته است. او روز جمعه 13 مهر در بیروت درباره موضوع آتش‌بس گفته بود: درباره آتش‌بس با مسئولان لبنانی صحبت کردم و با دیگر کشورها نیز در تماس هستیم تا یک آتش‌بس برقرار شود. ما از تلاش‌هایی که برای آتش‌بس صورت می‌گیرد حمایت می‌کنیم، به شرط اینکه اولاً حقوق مردم لبنان رعایت شده و مورد پذیرش مقاومت باشد و دوم، همزمان با آتش‌بس در غزه باشد. او با بیان اینکه «متاسفانه جنایات رژیم صهیونیستی ادامه دارد»، گفت: همان‌طور که از اول معتقد بودیم رژیم صهیونیستی جز زبان زور، جنگ و جنایت زبان دیگری بلد نیست و به جنایات خود ادامه می‌دهد. عراقچی همچنین تاکید کرد؛ «توقف این جنایت‌ها نیاز به یک تلاش جمعی دارد و تلاش‌های ما در این زمینه ادامه دارد و در همین چهارچوب با دوستان خود در دمشق رایزنی و گفت‌وگو خواهیم داشت.» وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به روابط دوجانبه تهران و دمشق اشاره کرد و گفت: روابط خوبی میان ایران و سوریه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی وجود دارد. ما در این سفر این روابط را بررسی می‌کنیم، تلاش خواهیم کرد که موانع را برطرف کنیم تا این روابط گسترش پیدا کند. وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه 18 مهر عازم عربستان شد. «اسماعیل بقائی» در پیامی در شبکه ایکس نوشت: در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و هماهنگی با کشورهای منطقه برای توقف نسل‌کشی و تجاوزات رژیم اسرائیل و کاهش درد و رنج برادران و خواهرانمان در غزه و لبنان، دکتر عراقچی، وزیر امور خارجه عازم عربستان سعودی می‌شوند.

عربستان برادر ماست

مسعود پزشکیان پیشتر در سفر به قطر، در محل اقامت خود با فیصل بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس‌جمهور در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از روند رو‌به گسترش روابط دو کشور، بر علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تعاملات با عربستان در همه زمینه‌ها تاکید کرد و گفت: ما کشورهای اسلامی از جمله عربستان را برادران خود می‌دانیم و بر لزوم کنار گذاشتن اختلاف نظر و همگرایی و هم‌افزایی بیشتر با یکدیگر تاکید داریم چرا که معتقدیم آنچه موجب گسترش اسلام در جهان شد، دوستی و برادری میان مسلمانان بود. آن‌گونه که هم‌میهن گزارش داده: رئیس‌جمهور در ادامه، وقایع تلخ و تاسفبار غزه و لبنان، ناشی از تجاوزگری رژیم صهیونیستی را از مهم‌ترین مسائل و مشکلات مبتلابه جهان اسلام عنوان کرد و با اشاره به اقدام اخیر نیروی‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران در هدف قرار دادن اهداف نظامی و امنیتی این رژیم گفت: همان‌گونه که بارها اعلام کرده‌ایم ما به هیچ عنوان از افزایش تنش و بحران در منطقه استقبال نمی‌کنیم و عملیات قاطعانه اخیر نیروهای مسلح ما نیز پاسخی مشروع به استمرار جنایات این رژیم پس از وعده دروغین آتش‌بس در غزه در ازای خویشتنداری جمهوری اسلامی ایران بود. رئیس‌جمهور بر اهمیت نقش و جایگاه عربستان به عنوان یکی از کشورهای بزرگ اسلامی در توقف جنایات رژیم صهیونیستی از مسیر رایزنی با کشورهای غربی تاکید کرد. فیصل بن‌فرحان، وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام‌های گرم ولیعهد عربستان به پزشکیان و تاکید بر عزم این کشور برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت: ما بنا داریم صفحه اختلاف نظرها میان دو کشور را برای همیشه ببندیم و مانند دو کشور دوست و برادر به حل مسائل و توسعه روابط میان خود بپردازیم. وزیر امور خارجه عربستان با اشاره به شرایط بسیار حساس و بحرانی منطقه در سایه تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه و لبنان و همچنین تلاش این رژیم برای گسترش دامنه جنگ به دیگر نقاط منطقه گفت: ما به حکمت و درایت شما در کنترل شرایط و همچنین ایفای نقش در مسیر تحقق آرامش و صلح در منطقه اطمینان داریم.

نیروهای ارمنستان در گذرگاه مرزی با ایران مستقر می‌شوند

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه پیش از اجلاس سران کشورهای مستقل مشترک‌المنافع، دیداری  با «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان در کاخ کرملین داشت. ولادیمیر پوتین در این دیدار  گفت که گردش تجاری میان مسکو و ایروان به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. آن‌گونه که ایرنا گزارش داده: وی تصریح کرد: حجم معاملات تجاری [میان ارمنستان و روسیه] در سال گذشته به 4/7 میلیارد دلار رسید که این میزان در نیمه اول سال جاری 5/2 برابر افزایش یافت و به بیش از 3/8 میلیارد دلار رسید. رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: اگر همچنان با چنین سرعتی پیش برویم، به این معنی است که تجارت امسال می‌تواند به ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار برسد که این یک رکوردشکنی است. وی با تاکید بر اینکه روابط تجاری و اقتصادی میان مسکو و ایروان در حال توسعه است، افزود که ارزش سرمایه‌گذاری‌های روسیه در ارمنستان حدود چهار میلیارد دلار بوده و روسیه با این مبلغ یک سرمایه‌گذار خارجی پیشرو در اقتصاد ارمنستان به شمار می‌رود. درباره مرز ارمنستان و ایران، سران دو کشور توافق کردند که کنترل گذرگاه مرزی بین مرز دو جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان از نیروهای روسیه به نیروهای ارمنستان منتقل و فقط نیروهای ارمنستان مسئول پاسداری از گذرگاه مرزی شوند. در همین راستا، پاشینیان از پوتین بابت حضور نیروهای روسیه در مرزهای جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

هشدار دبیرکل ناتو درباره سخت‌ترین زمستان پیش‌روی اوکراین

به گفته «مارک روته»، دبیر‌کل جدید ائتلاف نظامی ناتو، اوکراین ممکن است با سخت‌ترین زمستان از زمان تهاجم روسیه در سال 2022 مواجه شود. روته در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با الکساندر استاب، رئیس‌جمهور فنلاند، گفت که ناتو باید برای حمایت از دولت این کشور در کی‌یف اقدامات بیشتری انجام دهد. آن‌گونه که تسنیم گزارش داده: مارک روته گفت که در جلسه گروه تماس که در رامشتاین آلمان برنامه‌ریزی شده است، برای کمک بیشتر به اوکراین تلاش خواهد کرد. نمایندگان کشورهایی که از اوکراین حمایت نظامی می‌کنند می‌خواهند در رامشتاین ملاقات کنند. به گفته وی روسیه به حمله گسترده به زیرساخت‌های انرژی حیاتی اوکراین ادامه می‌دهد. روته همچنین از متفقین خواست تا هزینه‌های دفاعی خود را بیشتر کنند. او گفت که صرف دو درصد از تولید ناخالص داخلی به وضوح برای دستیابی به اهداف توانایی نظامی کافی نخواهد بود. مارک روته، دبیرکل جدید ناتو، در اولین سفر رسمی خود از زمان آغاز به کار به اوکراین رفت و متعهد شد که این ائتلاف از کی‌یف در جنگ با روسیه حمایت می‌کند. رئیس جدید ناتو هنگام آغاز به کار وعده داد که به حمایت غرب از اوکراین کمک می‌کند. روته ابراز اطمینان کرد که می‌تواند با هر کسی که در ماه نوامبر به عنوان رئیس‌جمهور ایالات‌متحده انتخاب شود، کار کند.

توطئه 9ساله موساد

واشنگتن‌پست در گزارشی اختصاصی به معمای حمله تکنولوژیک اسرائیل علیه نیروهای حزب‌الله و برخی شهروندان لبنانی پرداخته و مدعی است: حمله به دستگاه‌های پیجر حزب‌الله لبنان که از سوی موساد طراحی شد، عملیات پیچیده‌ای بوده که موساد دو سال پیش از طریق فروش خط جدید پیجرهای آپولو در قالب شرکت واسطه‌ای آن را اجرایی کرد. در آن زمان، ظاهراً این‌طور القا شده بود که این دستگاه‌ها هیچ خطری ندارد و به هیچ وجه سازمان‌های جاسوسی اسرائیل قادر نخواهند بود آنها را ردیابی کنند. آن‌گونه که اعتماد گزارش داده: براساس ادعای واشنگتن‌پست، رهبران حزب‌الله آنقدر تحت تاثیر توانایی این دستگاه‌ها قرار گرفتند که پنج هزار عدد از آنها را خریدند. در ماه فوریه نیز این تجهیزات در اختیار رزمندگان رده متوسط و پرسنل پشتیبانی قرار گرفت. واشنگتن‌پست مدعی است هیچ یک از کاربران این دستگاه‌ها نسبت به جاگذاری بمب از سوی موساد در آنها مشکوک نشدند و تا کمی پیش از انفجارها، این دستگاه‌ها بدون مشکل مورداستفاده حزب‌الله لبنان بود. مقامات اسرائیلی مدعی‌اند که موساد به مدت 9 سال به استراق سمع حزب‌الله از طریق این تجهیزات مشغول بوده است. همچنین این ادعا نیز مطرح است که در صورت بروز بحران در آینده و لو رفتن پیجرها، گزینه تبدیل وسایل الکترونیکی دیگر و بیسیم‌ها به بمب نیز برای موساد محفوظ بماند. از آنجا که رهبران حزب‌الله از خرابکاری احتمالی آگاه بودند، پیجرها نمی‌توانستند از اسرائیل، ایالات‌متحده یا هیچ متحد دیگر اسرائیل تحویل داده شوند، بنابراین در سال 2023، این گروه سفارش‌ها برای دریافت مقادیر زیادی پیجر با نام تجاری تایوانی آپولو را آغاز کرد. به گفته مقامات، شرکت تایوانی از این طرح مطلع نبود و فروش آن از طریق بازاریابی از سوی حزب‌الله که با آپولو ارتباط داشت، انجام شد. طبق ادعای واشنگتن‌پست، مدیر بازاریابی شرکت آپولو، زنی که منابع اسرائیلی از افشای هویت و ملیتش خودداری کردند، نماینده سابق فروش این شرکت تایوانی در خاورمیانه بود که اخیراً شرکت واسطه‌ای خود را راه‌اندازی و مجوز فروش طیفی از پیجرها با نام تجاری آپولو را دریافت کرده بود.